Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Selasa, 17 Mac 2020

V 39 : DI ANTARA SEBAB AMPUNAN ALLAH SUBHANAHU WA TAALA UNTUK HAMBANYA


Segala puji bagi ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Selawat dan salam untuk Rasulullah. Amma ba’du.

Saudaraku seislam yang saya cintai, semoga ALLAH SUBHANAHU WA TAALA memberikan kepada kita kefahaman dan manfaat dari hadits RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WA SALLAM berikut :

عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى الله عليه وسلم يَقُوْلُ : قَالَ اللهُ تَعَالَى : يَا ابْنَ آدَمَ، إِنَّكَ مَا دَعَوْتَنِي وَرَجَوْتَنِي غَفَرْتُ لَكَ عَلَى مَاكَانَ مِنْكَ وَلاَ أُبَالِي، يَا ابْنَ آدَمَ لَوْ بَلَغَتْ ذُنُوْبُكَ عَنَانَ السَّماَءِ ثُمَّ اسْتَغْفَرْتَنِي غَفَرْتُ لَكَ، يَا ابْنَ آدَمَ، إِنَّكَ لَوْ أَتَيْتَنِي بِقُرَابِ اْلأَرْضِ خَطاَياَ ثُمَّ لَقِيْتَنِي لاَ تُشْرِكْ بِي شَيْئاً لأَتَيْتُكَ بِقُرَابِهَا مَغْفِرَةً

Daripada Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu, dia berkata: Saya telah mendengar RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WA SALLAM bersabda: ALLAH ‘Azza wa Jalla berfirman:

"Wahai anak Adam, selama Engkau berdoa dan berharap kepadaKu, maka akan Aku ampuni engkau berapa pun banyaknya dan besarnya dosamu, dan Aku tidak peduli dengan apa yang ada padamu itu. Wahai anak Adam seandainya dosa-dosamu sebanyak awan di langit kemudian engkau memohon ampunan kepadaKu nescaya akan Aku ampuni semua dosa-dosamu itu. Wahai anak Adam sesungguhnya jika engkau datang kepadaKu dengan dosa dan kesalahan sepenuh bumi kemudian engkau menemuiku dengan tidak menyekutukan Aku sedikit pun dengan sesuatu nescaya akan Aku berikan untuk ampunanKu sebanyak itu pula.”
(HR. At Tirmidzi rahimahullahu dalam sunannya no. 3885, Maktabah Syamilah. Hadits ini dinilai hasan oleh Syaikh al Albani rahimahullahu dalam Ash Shahihah no. 127, Shahih al Jaami’ no. 4338, Maktabah Syamilah)

Wallahu a’lam
Demikian dapat disampaikan.
Semoga kita termasuk hamba yang mendapatkan ampunan dan keredhaanNya, sungguh ALLAH Maha Pengampun lagi Maha Penyayang, aamiin.
Wa shallallahu wa sallama ‘alaa Nabiyyinaa Muhammad


Di antara adab yang harus di miliki seorang ulama adalah 'inshaf' ( menyedari kebenaran dan keadilan datang dari orang lain).

 و من أمثلة الإنصاف :
- " أن امرأة ردت على عمر رضي الله عنه و نَبَّهَتْهُ على الحق و هو في خطبته على ملإٍ من الناس ، فقال : امرأة أصابت و أخطأ رجل .

Ertinya :
Di antara contoh inshaf (menyedari kebenaran dan keadilan) :
- Ada seorang wanita pernah membantah (apa yang disampaikan) Sayyiduna Umar ra. dan mengingatkannya apa yang benar, padahal ketika itu beliau sedang berkhutbah di hadapan orang banyak. Lalu beliau berkata : “Perempuan benar dan lelaki salah (maksudnya perempuan yang mengingatkannya itu benar dan beliau sendiri salah)."

- و سأل رجل عليا كرم الله وجهه فأجاب ، فقال : ليس كذلك يا أمير المؤمنين ، و لكن كذا و كذا ، فقال : أصبت و أخطأت ، { ۗ وَفَوْقَ كُلِّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ }.

Ertinya :

“Seorang lelaki pernah bertanya kepada Ali krw., lalu beliau memberi jawapan. Kemudian seorang lelaki itu berkata : "Tidak begitu wahai Amirul Mukminin, melainkan begini dan begitu."
Maka berkatalah Ali ra : 

"Engkau benar dan aku salah."
{"dan di atas tiap-tiap orang yang berpengetahuan itu ada lagi Yang Maha Mengetahui"}.

Rujukan :

المنهج السوي شرح أصول طريقة السادة آل باعلوي ص ٢٠٠

Betapa Sayyiduna Umar tidak malu ditegur lalu menerima kebenaran dari seorang wanita di hadapan orang banyak dan Sayyiduna Ali yang Nabi bersabda bahawa Ali adalah pintu kota ilmunya, beliau menerima koreksi dari orang lain.
Lalu siapalah kita dibanding kebesaran dan kemuliaan Sayyiduna Umar dan Sayyiduna Ali, sehingga kita tidak mahu menerima kebenaran atau koreksi atas kesalahan kita dari orang lain.

و الله أعلم بالصواب و علمه أتم

"Jangan mengawasi orang lain. Jangan mengintai geraknya. Jangan membuka aibnya. Jangan menyelidikinya. Sibukkanlah dengan diri kalian sendiri. Perbaiki aib & salahmu kerana kelak kau akan ditanya (ALLAH) tentang dirimu sendiri.”




Tiada ulasan:

Catat Ulasan