Allah
Taala berfirman:
Yang
Bermaksud : "Dan
dari sebahagian waktu malam, maka lakukanlah solat Tahajud, sebagai suatu
amalan sunnah untukmu, mudah-mudahan Tuhanmu akan mengangkatmu ke tempat yang
terpuji."
(al-lsra':
79)
Allah
Taala berfirman pula:
Yang
Bermaksud : "Mereka
sama meninggalkan tempat-tempat pembaringannya untuk melakukan ibadat di waktu malam."
(as-Sajdah: 16)
Allah
Taala juga berfirman:
Yang
Bermaksud : "Mereka
itu sedikit sekali dari waktu malam yang mereka pergunakan untuk tidur."
(az-Zariyat:
17)
1157.
Daripada Aisyah radhiallahu 'anha, katanya:
Yang
Bermaksud : "Nabi
s.a.w. itu berdiri untuk bersolat malam, sehingga pecah-pecah kedua tapak
kakinya. Saya berkata kepadanya: "Mengapa Tuan mengerjakan sedemikian ini,
ya Rasulullah, padahal sudah diampunkan untuk Tuan dosa-dosa Tuan yang dahulu
dan yang kemudian?" beliau s.a.w. lalu bersabda: "Tidakkah saya ini
seorang hamba yang banyak bersyukur."
(Muttafaq
'alaih)
Diriwayatkan
dari al-Mughirah sedemikian itu pula.
(Muttafaq
'alaih)
1158.
Daripada Ali r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. mendatanginya dan Fatimah di waktu
malam, lalu beliau s.a.w. bersabda:
Yang
Bermaksud : "Apakah
engkau berdua tidak bersolat?"
(Muttafaq
'alaih)
Tharaqahu ertinya mendatangi di waktu
malam.
1159.
Daripada Salim bin Abdullah bin Umar bin al-Khaththab radhiallhu 'anhum dari
ayahnya bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:
Yang
Bermaksud : "Sebagus-bagus
orang lelaki ialah Abdullah, andaikata ia suka bersolat di waktu malam." Salim berkata: "Sejak saat
itu Abdullah tidak tidur di waktu malam, kecuali sebentar sekali."
(Muttafaq
'alaih)
1160.
Daripada Abdullah bin 'Amr bin al-'Ash radhiallahu 'anhuma, katanya:
"Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang
Bermaksud : "Hai
Abdullah, janganlah engkau menjadi seperti si Fulan itu. Dulu ia suka sekali
bangun bersolat di waktu malam, tetapi kini meninggalkan bangun solat waktu
malam itu."
(Muttafaq
'alaih)
1161.
Daripada Ibnu Mas'ud r.a., katanya: "Ada seorang lelaki yang disebut-sebut
di sisi Nabi s.a.w., iaitu bahawa orang tersebut tidur di waktu malam sampai
pagi yakni tidak bangun untuk bersolat malam, lalu beliau s.a.w. bersabda:
Yang
Bermaksud : "Orang
itu sudah dikencingi oleh syaitan dalam kedua telinganya" atau beliau
s.a.w. bersabda: "di telinganya."
(Muttafaq
'alaih)
1162.
Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang
Bermaksud : "Syaitan
itu memberikan ikatan pada ujung kepala seseorang di antara engkau semua
sebanyak tiga buah, jikalau ia tidur. la membuat ketentuan pada setiap ikatan
itu dengan kata-kata yang berbunyi: "Engkau memperoleh malam panjang, maka
tidurlah terus!" Jikalau orang itu bangun lalu berzikir kepada Allah Taala
maka terurailah sebuah ikatan dari dirinya, selanjutnya jikalau ia terus berwuduk,
lalu terurai pulalah ikatan satunya lagi dan seterusnya, jikalau ia bersolat,
maka terurailah ikatan seluruhnya, sehingga berpagi-pagi ia telah menjadi
bersemangat serta berhati gembira. Tetapi jikalau tidak sebagaimana yang
tersebut di atas, maka ia berpagi-pagi menjadi orang yang berhati buruk serta
pemalas."
(Muttafaq
'alaih)
Qafiyatur
ra'si iaitu
ujung penghabisan dari kepala.
1163.
Daripada Abdullah bin Salam r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:
Yang
Bermaksud : "Hai
sekalian manusia, ratakanlah salam, berikanlah makanan, bersolatlah di waktu
malam sedang para manusia sedang tidur, maka engkau semua akan dapat memasuki
syurga dengan selamat."
Diriwayatkan
oleh-lmam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.
1164.
Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang
Bermaksud : "Seutama-utama
puasa bulan Ramadan ialah bulan Allah yang dimuliakan yakni berpuasa dalam
bulan Muharam, sedang seutama-utamanya solat sesudah solat fardhu ialah solat
di waktu malam."
(Riwayat
Muslim)
1165.
Daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:
Yang
Bermaksud : "Solat
sunnah di waktu malam itu dua rakaat dua rakaat, maka jikalau engkau takut
masuknya solat Subuh, maka berwitirlah dengan serakaat."
(Muttafaq
'alaih)
1166.
Daripada Ibnu Umar r.a. pula, katanya:
"Nabi s.a.w. itu bersolat di waktu malam dua rakaat dan berwitir
dengan serakaat."
(Muttafaq
'alaih)
1167.
Daripada Anas r.a., katanya:
"Rasulullah s.a.w. berbuka tidak berpuasa dari sebulan penuh,
sehingga kita menyangka bahawa beliau s.a.w. tidak pernah berpuasa dalam bulan
itu, tetapi kadang-kadang beliau s.a.w. berpuasa dari sebulan penuh, sehingga
kita menyangka bahawa beliau s.a.w. tidak pernah berbuka sedikitpun dalam bulan
itu. Tidaklah engkau menginginkan hendak melihat beliau bersolat dari waktu
malam, melainkan engkau akan dapat melihat beliau s.a.w. bersolat, tetapi
tidaklah engkau menginginkan beliau s.a.w. tidur, melainkan engkau akan dapat
melihat beliau s.a.w. sedang tidur." Maksudnya antara solat malam dengan
tidurnya itu demikian teratur waktunya, juga dilakukan tanpa berlebih-lebihan
antara keduanya itu yakni sedang.”
(Riwayat
Bukhari)
1168.
Daripada Aisyah radhiallahu 'anha bahawasanya Rasulullah s.a.w. itu bersolat sebelas
rakaat, yakni di waktu malam. Beliau bersujud sekali sujud dari rakaat-rakaat
tadi sekira seseorang dari engkau semua membaca lima puluh ayat sebelum beliau
mengangkat kepalanya. Beliau s.a.w. juga mengerjakan solat dua rakaat sebelum
solat Fajar yakni Subuh, kemudian berbaringlah pada belahan tubuhnya yang kanan
sesudah bersolat sunnah dua rakaat tadi, sehingga datanglah pada beliau itu
orang yang mengajaknya untuk bersolat Subuh dengan jemaah.
(Riwayat
Bukhari)
1169.
Daripada Aisyah radhiallahu 'anha pula, katanya:
Yang
Bermaksud : "Rasulullah
s.a.w. tidak pernah menambah lebih dari sebelas rakaat sunnah, baik dalam bulan
Ramadan ataupun selain Ramadan. Beliau s.a.w. bersolat empat rakaat, maka
janganlah engkau bertanya betapa indah dan panjangnya, kemudian bersolat lagi
empat rakaat, maka jangan pula engkau bertanya betapa indah dan panjangnya,
kemudian bersolat tiga rakaat.
Saya yakni Aisyah lalu bertanya: "Ya Rasulullah, apakah Tuan juga
tidur sebelum berwitir?" Beliau s.a.w. menjawab: "Hai Aisyah,
sesungguhnya kedua mataku itu tidur, tetapi hatiku tidaklah tidur."
(Muttafaq
'alaih)
1170.
Daripada Aisyah radhiallahu 'anha pula bahawasanya Nabi s.a.w. itu tidur di permulaan
malam dan bangun pada akhir malam lalu bersolat."
(Muttafaq
'alaih)
1171.
Daripada Ibnu Mas'ud r.a., katanya:
Yang
Bermaksud : "Saya
bersolat bersama Nabi s.a.w. pada suatu malam, maka tidak habis-habisnya beliau
s.a.w. itu berdiri sehingga saya bermaksud untuk melakukan sesuatu yang
buruk." la ditanya: "Apakah yang hendak engkau maksudkan?" la
menjawab: "Saya bermaksud untuk duduk dari meninggalkan beliau s.a.w.
yakni tidak meneruskan ikut berjamaah dengan Nabi s.a.w. dan akan bersolat
munfarid."
(Muttafaq
'alaih)
1172.
Daripada Hudzaifah r.a., katanya:
Yang
Bermaksud : "Saya
bersolat beserta Nabi s.a.w. pada suatu malam, maka beliau membuka dalam rakaat
pertama dengan surat Al-Baqarah. Saya berkata: "Beliau rukuk pada ayat ke
seratus, kemudian berlalulah." Saya berkata: "Beliau bersolat dengan
bacaan tadi itu dalam satu rakaat, kemudian berlalu."
Selanjutnya saya berkata: "Beliau rukuk dengan bacaan di atas itu,
kemudian membuka dalam rakaat kedua dengan surat an-Nisa' lalu membacanya,
kemudian membuka lagi sebagai lanjutannya surat ali-lmran, kemudian membacanya.
Beliau s.a.w. membacanya itu dengan rapi sekali tidak tergesa-gesa, jikalau
melalui ayat yang di dalamnya mengandung pentasbihan memaha sucikan beliaupun
mengucapkan tasbih, jikalau melalui ayat yang mengandung suatu permohonan,
beliaupun memohon, jikalau melalui ayat yang menyatakan berta'awwudz mohon
perlindungan kepada Allah dari sesuatu yang tidak baik beliaupun berta'awwudz
mohon perlindungan.
Kemudian beliau s.a.w. rukuk dan di situ beliau mengucapkan: Subhana
rabbial 'azhim. Rukuknya adalah seumpama saja dengan berdirinya yakni perihal
lamanya hampir persamaan belaka, selanjutnya beliau rriengucapkan: Sami'allahu
liman hamidah Rabbana lakal hamd, lalu berdiri dengan berdiri yang lama
mendekati rukuknya tadi. Seterusnya beliau bersujud lalu mengucapkan: Subhana
rabbial ala, maka sujudnya itu mendekati pula akan berdirinya tentang lama
waktunya.”
(Riwayat
Muslim)
1173.
Daripada Jabir r.a.,katanya:
Yang
Bermaksud : "Rasulullah
s.a.w. ditanya: "Solat apakah yang lebih utama?" Beliau
s.a.w. menjawab: "Iaitu panjangnya berdiri."
(Riwayat
Muslim)
Yang
dimaksud dengan lafaz alqunut ialah berdiri.
1174.
Daripada Abdullah bin 'Amr bin al-'Ash radhiallahu 'anhuma bahawasanya
Rasulullah s.a.w. bersabda padanya:
Yang
Bermaksud : "Solat
yang paling dicintai oleh Allah ialah solatnya Daud dan puasa yang paling
dicintai oleh Allah ialah puasanya Daud. la tidur separuh malam, bangun solat
yang sepertiganya dan tidur yang seperenamnya. la berpuasa sehari dan berbuka
yakni tidak berpuasa sehari."
(Muttafaq
'alaih)
1175.
Daripada Jabir r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang
Bermaksud : "Sesungguhnya
di waktu malam itu nescayalah ada suatu saat yang tidak dicocoki oleh seseorang
Muslim yang di waktu itu memohonkan suatu kenaikan kepada Allah, baik dari
urusan ke duniaan atau akhirat, melainkan Allah akan memperkenankan permohonannya
tadi. Yang sedemikian ini ada di setiap malam."
(Riwayat
Muslim)
1176.
Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:
Yang
Bermaksud : "Apabila
seseorang di antara engkau semua bangun di waktu malam, maka hendaklah membuka
memulai solatnya dengan dua rakaat yang ringan."
(Riwayat
Muslim)
1177.
Daripada Aisyah radhiallahu 'anha, katanya:
Yang
Bermaksud : "Rasulullah
s.a.w. itu apabila bangun di waktu malam, maka beliau membuka memulai solatnya
dengan dua rakaat yang ringan."
(Riwayat
Muslim)
1178.
Daripada Aisyah radhiallahu 'anha, katanya:
Yang
Bermaksud : "Rasulullah
s.a.w. itu apabila terlambat melakukan solat malam kerana sakit atau Iain-Iain,
maka beliau s.a.w. bersolat dua belas rakaat di waktu siang harinya."
(Riwayat
Muslim)
1179.
Daripada Umar bin al-Khaththab r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang
Bermaksud : "Barangsiapa
yang tertidur sampai meninggalkan bacaan hizibnya atau sesuatu bahagian dari
hizibnya itu yang dibiasakan membaca di waktu malam, lalu ia membacanya di
antara solat Fajar Subuh dan solat Zuhur, maka dicatatlah untuknya seolah-olah
ia membacanya itu di waktu malam."
(Riwayat
Muslim)
1180.
Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang
Bermaksud : "Allah
merahmati seseorang lelaki yang bangun di waktu malam dan membangunkan
isterinya, lalu apabila isterinya enggan, lelakinya itu memercik-mercikkan air
di mukanya. Allah juga merahmati seorang wanita yang bangun di waktu malam,
lalu bersolat dan membangunkan suaminya dan apabila suaminya itu enggan, lalu
memercik-mercikkan air di mukanya."
Diriwayatkan
oleh Imam Abu Daud dengan isnad shahih.
1181.
Daripada Abu Hurairah r.a. dan dari Abu Said radhiallahu 'anhuma, keduanya
berkata: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang
Bermaksud : "Jikalau
seseorang lelaki itu membangunkan isterinya di waktu malam, lalu keduanya
bersolat atau mengerjakan solat dua rakaat semua, maka dicatatlah termasuk
golongan orang-orang lelaki dan perempuan yang ingat kepada Allah."
Diriwayatkan
oleh Imam Abu Daud dengan isnad shahih.
1182.
Daripada Aisyah radhiallahu 'anha bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:
Yang
Bermaksud : "Jikalau
seseorang di antara engkau semua mengantuk dalam solat, maka hendaklah ia tidur
dulu sehingga lenyaplah rasa mengantuk itu dari dirinya, kerana sesungguhnya
seseorang di antara engkau semua itu jikalau bersolat sedang ia mengantuk,
barangkali ia bermaksud hendak memohonkan pengampunan, tetapi lalu memaki-maki
dirinya sendiri."
(Muttafaq
'alaih)
1183.
Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang
Bermaksud : "Jikalau
seseorang di antara engkau semua bangun di waktu malam lalu membaurlah al-Quran
itu pada lisannya yakni tidak keruan-keruan lagi bacaannya sebab mengantuk,
kemudian ia tidak dapat mengetahui lagi apa yang dibaca olehnya yakni tidak
lagi memperhatikan isi dan maknanya, maka baiklah ia berbaring yakni tidur saja
dulu."
(Riwayat
Muslim)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan