Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 22 Jun 2013

Bab 221 Keutamaan Bersahur Dan Mengakhirkannya Selama Tidak Takut Menyingsingnya Fajar






1226. Daripada Anas r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Bersahurlah engkau semua, kerana sesungguhnya di dalam sahur itu ada keberkahannya." 
(Muttafaq 'alaih)

1227. Daripada Zaid bin Tsabit r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Kita bersahur bersama Rasulullah s.a.w. kemudian kita berdiri untuk melakukan solat yakni solat Subuh." Kepadanya ditanyakan: "Berapa jarak waktu antara keduanya itu?" Yakni antara selesainya sahur dengan berdirinya untuk solat Subuh. la menjawab: "Sekira cukup membaca lima puluh ayat."
(Muttafaq 'alaih)

1228. Daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma, katanya: "Rasulullah s.a.w. itu mempunyai dua orang juru azan, iaitu Bilal dan Ibnu Ummi Maktum. Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Sesungguhnya Bilal itu berazan di waktu masih malam yakni sebelum menyingsingnya fajar sadik, maka makanlah dan minumlah engkau semua untuk bersahur sehingga Ibnu Ummi Maktum berazan sebagai tanda masuknya waktu Subuh." Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma berkata: "Tidak ada jaraknya antara kedua orang juru azan itu, melainkan kalau yang ini turun yakni Bilal lalu yang ini yakni Ibnu Ummi Maktum naik." Maksudnya jarak waktu antara keduanya itu tidak terlalu lama.
(Muttafaq 'alaih)

1229. Daripada 'Amr bin al-'Ash r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Pemisahan yakni perbezaan antara puasa kita dengan puasanya kaum ahlulkitab yakni kaum Yahudi dan Nasrani itu ialah adanya makan sahur." 

(Riwayat Muslim)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan