1193.
Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang
Bermaksud : "Andaikata
tidak akan menjadikan keberatan bagi umatku atau atas sekalian manusia,
nescayalah mereka itu akan saya perintah untuk bersiwak pada tiap-tiap akan
bersolat."
(Muttafaq
'alaih)
1194.
Daripada Hudzaifah r.a., katanya:
Yang
Bermaksud : "Rasulullah
s.a.w. itu apabila bangun dari tidur, beliau menggosok-gosok mulutnya yakni
gigi-giginya dengan siwak."
(Muttafaq
'alaih)
1195.
Daripada Aisyah radhiallahu 'anha, katanya:
Yang
Bermaksud : "Kita
semua menyediakan untuk Rasulullah s.a.w. akan siwaknya serta air untuk
berwuduknya, lalu ia dibangkitkan oleh Allah sekehendak waktu yang diinginkan
olehNya untuk membangkitkannya di waktu malam, lalu beliau s.a.w. bersiwak lalu
berwuduk dan terus bersolat."
(Riwayat
Muslim)
1196
Daripada Anas r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang
Bermaksud : "Saya
perbanyakkan benar untuk menyuruh engkau semua dalam hal bersiwak."
(Riwayat
Bukhari)
1197.
Daripada Syuraih bin Hani', katanya:
Yang
Bermaksud : "Saya
berkata kepada Aisyah radhiallahu 'anha: "Dengan amalan apakah yang
dimulai oleh Nabi s.a.w. jikalau beliau s.a.w. memasuki rumahnya?" la
menjawab: "Dengan bersiwak."
(Riwayat
Muslim)
1198.
Daripada Abu Musa r.a., katanya:
Yang
Bermaksud : "Saya
masuk ke tempat Nabi s.a.w. sedang ujung siwak itu ada di lisan beliau
s.a.w."
(Muttafaq
'alaih)
Dan ini
adalah lafaznya Imam Muslim.
1199.
Daripada Aisyah radhiallahu 'anha bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:
Yang
Bermaksud : "Siwak
itu adalah menyebabkan sucinya mulut dan menyebab adanya keredhaan Tuhan."
Diriwayatkan
oleh Imam-imam Nasa'i dan Ibnu Khuzaimah dalam kitab shahihnya dengan
isnad-isnad shahih.
Imam
Bukhari Rahimahullah menyebutkan Hadis ini dalam kitab shahihnya sebagai
ta'liq* dengan shiqat jazam, la mengatakan: "Aisyah radhiallahu 'anha
berkata:
"Siwak itu dan seterusnya."
* Ta'liq maksudnya
dengan membuang awal sanad dalam Hadis di atas. Hadis yang dita'liqkan itu
disebut Hadis Mu'allaq. Persoalan ini termasuk dalam Musthalah
Hadis atau ilmu untuk mengetahui hal-hal yang berhubungan dengan macam-macam
nama Hadis, tingkatannya serta yang Iain-Iain lagi. Adapun maksudnya dengan shighat
jazam itu ialah bahawa Hadis di atas itu diberi hukum yang mantap
perihal keshahihannya.
1200.
Daripada Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w. sabdanya;
Yang
Bermaksud : "Kefitrahan
kemurnian sejak kejadian manusia itu ada lima hal, atau lima hal ini termasuk
dalam kefitrahan, iaitu berkhitan, mencukur rambut kemaluan, memotong kuku,
mencabuti rambut ketiak dan mencukur kumis."
(Muttafaq
'alaih)
Alistihdad ialah mencukur iaitu rambut yang
ada di sekitar kemaluan lelaki ataupun wanita.
1201.
Daripada Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang
Bermaksud : "Ada
sepuluh hal termasuk kefitrahan kemurnian sejak kejadian manusia, iaitu:
mencukur kumis, membiarkan tumbuhnya janggut, bersiwak, menghirup air dalam
hidung, memotong kuku, membasuh ruas-ruas jari-jari, mencabuti rambut ketiak,
mencukur rambut kemaluan dan bercebok." Yang meriwayatkan Hadis ini
berkata: "Saya lupa pada yang kesepuluh, kecuali kalau yang kesepuluh itu
ialah berkumur." Waki' berkata dan orang ini adalah salah seorang dari
yang meriwayatkan Hadis ini: Intiqashulma' ialah beristinja iaitu
bercebok."
(Riwayat
Muslim)
Albarajim dengan ha' muwahhadah dan jim
iaitu ruas-ruas jari-jari dan i'faut-lihyah artinya ialah
tidak mencukurnya sedikitpun daripada rambut janggut."
1202.
Daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma dari Nabi s.a.w., katanya:
Yang
Bermaksud : "Guntinglah
kumis yakni yang memanjang melebihi dua bibir dan biarkanlah tumbuhnya
janggut."
(Muttafaq
'alaih)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan