Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Jumaat, 21 September 2012

I 22 TUTUP AURAT KEWAJIPAN AGAMA YANG DIPANDANG REMEH

CORAK pakaian yang menjolok mata sering menjadi pilihan golongan muda untuk berhias dan berfesyen. Tanpa segan silu, ada yang mengenakan skirt pendek hingga ke panggal peha, mendedahkan bahagian dada dan tak kurang juga yang berbaju sendat sehingga menampakan bentuk badan yang menggiurkan.

Ramai orang Islam yang tak menyedari bahawa menutup aurat hukumnya wajib sama seperti menunaikan fardu sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadan dan berbagai-berbagai kewajipan agama yang lain. Kewajipan ini jelas dinyatakan oleh Allah SWT di dalam kitab suci al-Quran dan hadis-hadis yang direkodkan daripada Nabi Muhammad SAW. Bahkan seluruh ulama salaf dan khalaf bersepakat mengatakan menutup aurat hukumnya wajib dan mendedahkannya dikira berdosa tanpa ada yang mengingkarinya.

Bagi yang tidak mengetahui, dalil kewajipan itu boleh dirujuk kepada firman Allah SWT yang bermaksud.

“Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
( Surah al-Ahzab, 59).

Begitu pula di dalam ayat yang lain Allah SWT berfirman yang maksudnya

“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.”
( Surah al-Nur:31)


Manakala bukti tegahan mendedahkan aurat daripada sabda Nabi Muhammad SAW pula boleh dirujuk kepada teguran Nabi Muhammad SAW terhadap Asma’ yang berpakaian nipis ketika datang bertemu Nabi SAW, sambil membelakanginya Nabi Muhammad SAW bersabda Wahai Asma’ Sesungguhnya seorang wanita apabila telah cukup umur (telah baligh), tidak boleh dilihat daripadanya, kecuali ini dan ini, seraya Baginda SAW menunjukkan kepada wajahnya dan kedua belah tapak tangannya. Jika hanya dengan berpakaian nipis sahaja sudah ditegah lalu bagaimana pula dengan realiti pakaian segelintir masyarakat Islam hari ini.


Sehubungan dengan itu setiap individu muslim perlu menginsafi diri dan berbuat sesuatu berlandaskan peraturan agama. Elakkan daripada mengamalkan budaya ikut-ikutan dengan meniru gaya dan corak berpakaian orang lain yang tidak berlandaskan kepada prinsip hidup beragama.

Lebih daripada itu, setiap muslim wajib memiliki sifat malu sebagai pendinding untuk menangkis serangan bertubi-tubi musuh Islam daripada berbagai penjuru yang ditujukan terutamanya kepada golongan belia Islam agar mereka jauh daripada pegangan agama yang sebenarnya.

Keengganan umat Islam mentaati perintah menutup aurat, mendedahkan diri mereka kepada gejala-gejala buruk yang tidak diingini seperti kemungkinan dirogol, diraba ditindas secara seksual dan lain sebagainya. Mereka juga bakal berhadapan dengan hukuman berat yang disediakan Allah SWT di hari akhirat kelak, akibat menggabaikan perintahNya.
Nabi Muhammad SAW direkodkan pernah bersabda YANG BERMAKSUD :

“Ada 2 kelompok penghuni neraka yang tidak pernah kulihat, satu kaum ditangannya cambuk-cambuk seperti ekor lembu yang digunakan untuk memukul manusia. Manakala kelompok yang lain daripada kalangan wanita yang bertelanjangan, jalannya menggoda, rambutnya pula menggunung seperti unta yang sedang berjalan. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak dapat mencium baunya. Padahal bau syurga itu dihidu daripada jauh perjalanan lima ratus tahun.”
(Hadis riwayat Imam Muslim) 

Perlu diingat bahawa perintah menutup aurat bukan sahaja ditujukan kepada wanita malahan juga kepada lelaki. Kitab-kitab fekah sedia menjelaskan tentang perkara ini. Menurut ulamak Mazhab Shafie aurat lelaki ialah di antara pusat dan lutut manakala aurat wanita adalah seluruh tubuh badannya kecuali muka dan tapak tangan yang harus didedahkan kerana ia biasa digunakan ketika bekerja.

Justeru itu segala perintah agama dan larangannya harus menjadi tonggak dalam kehidupan masyarakat Islam, jika mahu mengecapi kejayaan hidup sebenar, dunia dan akhirat. Apalah erti iman jika hanya membenarkan dalam hati dan mengucapkan dengan lidah tanpa dibuktikan dengan pelaksanaan segala perintahnya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan