Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 22 September 2012

I 30 MENDEKATI RAHMAT ALLAH SWT UNTUK JAMINAN KE SYURGA

Disiarkan dalam Ruangan Rencana Utusan Malaysia bertarikh 21hb. Ogos 2009

KETENTUAN jadi ahli syurga atau neraka adalah hak mutlak Allah SWT. Tiada makhluk yang boleh menjangkaui bidang kuasa tersebut. Cuma dalam sejarah Nabi Muhammad SAW pernah memberi berita gembira kepada 10 orang sahabatnya yang bakal mengecapi kemuliaan itu. Malahan orang yang sentiasa berulang-alik ke masjid dan melaksanakan berbagai ketaatan agamapun belum tentu terpilih masuk syurga kecuali diperkenankan oleh Allah SWT. 

Walau bagaimanapun al-Quran sebagai kitab pedoman sepanjang zaman sedia menjelaskan dengan terperinci golongan yang bakal dipilih untuk masuk syurga antaranya;

Yang pertama, golongan orang yang memelihara solat dengan khusyuk. Sedia difahami bukan calang-calang orang boleh solat pada setiap waktu. Ia tugas berat yang perlu kepada akidah yang benar dan iman yang mantap sehingga dapat sentiasa melaksanakannya. Untuk khusyuk ketika solat pula, seseorang perlu mengosongkan jiwa daripada perkara selain solat disamping berusaha memahami setiap ucapan dan bacaan dan meletakkan diri dalam situasi benar-benar sedang menghadap Allah SWT. Imam al-Ghazali dalam kitab Ihya Ulumuddin pernah mencadangkan supaya seseorang solat dengan memejamkan mata, menundukkan wajah ke tempat sujud, solat di ruangan yang gelap dan berhampiran dengan dinding agar terhad pandangan, dan elakkan daripada solat di jalanan juga kawasan tumpuan orang ramai semuanya bertujuan untuk memudahkan khusyuk semasa solat.

Yang kedua, menjauhkan diri daripada perkara sia-sia. Menurut al-Imam Ibnu Kathir dalam tafsirnya perkara sia-sia itu meliputi perbuatan syirik dan maksiat kepada Allah SWT. Sehubungan dengan itu individu Muslim yang mendambakan syurga selayaknya berusaha menjauhi perbuatan syirik seperti percayakan bomoh dan perkara khurafat disamping mengelakkan diri daripada perbuatan maksiat yang mengundang kemurkaan Ilahi. Ini kerana menghindarkan diri daripada gejala ini juga sukar memandangkan ramai orang Islam terjebak dalam kancah ini. Yang lebih membimbangkan lagi apabila terdapat segelintir yang tidak merasa kekok apabila melakukan dosa, seronok dan berbangga kerana telah melakukannya. Begitulah situasi akhir zaman disaat rasa malu telah diangkat oleh Allah swt, sehingga manusia tanpa segan silu melakukan berbagai dosa dan noda.
Yang ketiga, membersihkan harta dengan menunaikan kewajipan zakat. Zakat adalah kewajipan agama yang disyariatkan untuk membantu golongan yang memerlukan. Menurut perspektif sistem ekonomi Islam, zakat berupaya mengurangkan jurang perbezaan miskin kaya yang ketara dalam sistem ekonomi konvesional. Selain daripada itu zakat merupakan bantuan khusus kepada individu Muslim yang tidak mampu dan mengharap pertolongan orang lain. Ia juga sesuatu yang sukar untuk ditunaikan memandangkan naluri manusia yang cintakan harta. Oleh kerana itu nikmat syurga adalah balasan setimpal bagi yang sedia berkorban menginfaqkan sebahagian harta yang dimiliki ke jalan Allah SWT.

Yang keempat, menjaga kehormatan diri dengan tidak terlibat melakukan hubungan zina yang dilarang agama. Malahan jika amalan ini dibiarkan berleluasa dalam masyarakat ia akan memberi kesan negatif kepada individu, masyarakat dan negara. Lihat sahaja isu buang bayi yang tiada penghujungnya, adalah berpunca daripada terjebak merosakkan kehormatan diri sehingga terlibat pula melakukan jenayah pembunuhan kejam dan tidak berperikemanusiaan. Ia masalah kritikal umat Islam khususnya di negara kita sendiri yang perlukan penyelesian segera bagi mengelak kemurkaan Allah SWT.

Yang kelima, golongan yang sentiasa menunaikan janji dan menjaga amanah. Ini adalah akhlak mulia yang perlu dimiliki oleh setiap individu Muslim. Malahan Nabi Muhammad SAW sendiri pernah melabelkan golongan yang tidak bersifat dengan sifat ini sebagai munafik. Ini berdasarkan sabdanya yang bermaksud Tanda orang munafik itu ada 3, apabila bercakap dusta, apabila berjanji dimungkiri dan apabila dipertanggungjawabkan dengan amanah dikhianati. Kegagalan umat Islam menghiasi diri dengan akhlak ini juga mengundang gejala rasuah yang jijik dan merosakkan negara secara umumnya.

Sebagai kesimpulan untuk masuk syurga setiap individu muslim selayaknya mempereratkan hubungan dengan Allah SWT melalui ibadah yang berkualiti, hubungan dengan sesama manusia melalui konsep amal ijtimai’ dan memelihara kehormatan diri dengan mengelak melakukan hubungan terlarang yang menjatuhkan maruah dan kehormatan diri. 

Sandaran kepada pernyataan ini adalah firman Allah SWT yang bermaksud

Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman. Iaitu mereka yang khusyuk dalam solatnya. Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia. Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu). Dan mereka yang menjaga kehormatannya. Kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya maka sesungguhnya mereka tidak tercela. Kemudian, sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas. Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya. Dan mereka yang tetap memelihara solatnya. Mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi. Yang akan mewarisi Syurga Firdaus; mereka kekal di dalamnya.”
(Surah al-Mukminun ayat 1-11).


Semua umat Islam diseru mengharap nikmat syurga dan terhindar daripada api neraka dengan berdoa memohon perlindungan daripadaNya. Apatah lagi menjelang ketibaan Bulan Ramadhan al-Mubarak, peluang yang datang sekali setahun tidak sewajarnya dibiarkan berlalu pergi begitu sahaja tanpa berbuat amal dan kebajikan. Kerugian yang besar bagi seseorang apabila terpilih menemui Ramadhan tetapi tidak diampunkan dosanya oleh Allah SWT.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan