Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 22 September 2012

I 28 RAMADAN BULAN KEMERDEKAAN

TANPA disedari bulan Ramadan menjanjikan seribu kemerdekaan dan kebebasan untuk umatnya. Apatah lagi bagi yang berusaha untuk memperoleh kurniaan itu. Bahkan mereka yang sedar kepentingan Ramadan bercita-cita pula agar Ramadan sepanjang tahun. Tidak lain kerana sekolah Ramadan mendidik manusia akan erti kemerdekaan yang sebenar. Ini dapat diperhatikan melalui proses pentarbiyahan ilahi sepanjang Ramadan.

Kesempatan syaitan dibelenggu merupakan peluang terbaik untuk meraih cinta hakiki. Ini bermakna manusia kini merdeka daripada cengkaman musuh utama iaitu syaitan. Sayugianya peluang ini tidak dibiarkan pergi tanpa berbuat sebanyak-banyak kebajikan. Sementelah lagi perjuangan manusia kini terhad kepada musuh nafsu dan kehendak semata-mata. Oleh itu belajarlah mengurus nafsu dengan baik agar setelah tamat Ramadhan, dunia penuh pancaroba boleh diharungi dengan berpandukan syariat ilahi.

Di dalam bulan ini juga, umat Islam dikehendaki sentiasa memelihara segenap pancaindera daripada kutukan dosa. Semuanya bertujuan membentuk puasa yang berkualiti dan diterima dengan sempurna. Secara tidak langsung masyarakat Islam merdeka daripada sifat mazmumah seperti mengumpat, bergosip dan mencela. Diriwayatkan Nabi Muhammad SAW bersabda

“Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat hendaklah dia berkata yang baik ataupun diam.”

Kepada yang merokok pula bulan Ramadhan adalah bulan berhenti merokok. Inilah kesempatan ditentukan untuk umat Islam memerdekakan diri dari kongkongan asap rokok. Terimalah hakikat rokok lebih banyak mendatangkan mudarat daripada manfaat kalaupun ada. Malah dengan segala penyakit dan implikasi buruk akibat rokok seharusnya setiap individu Muslim yang terlibat berlapang dada, berusaha meloloskan diri dari rokok. Elakkan daripada terlibat menggadaikan kesihatan diri, sebagai mekanisme untuk menghambakan diri kepada ilahi.

Firman Allah SWT

“Dan belanjakanlah (apa yang ada pada kamu) kerana (menegakkan) agama Allah dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan (dengan bersikap bakhil) dan baikilah (dengan sebaik-baiknya segala usaha dan) perbuatan kamu kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.”
(Surah al-Baqarah ayat 195)


Bulan Ramadan juga adalah bulan zakat dan sedekah. Umat Islam yang berkemampuan diwajibkan membayar zakat fitrah dengan nilai secupak makanan asasi, untuk diri dan orang yang di bawah tanggungannya. Oleh itu, bersegeralah menunaikan kewajipan ini agar bantuan dapat disampaikan kepada fakir miskin sebelum menjelang hari raya. 

Amalan sunat seperti bersedekah, sumbangan kepada anak yatim, ibu tunggal dan yang mengharapkan bantuan juga tidak patut diabaikan, berikutan ganjaran penghapusan dosa yang dijanjikan. Dengan cara ini manusia boleh memerdekakan diri daripada sifat bakhil dan tamakkan harta kemewahan dunia yang sementara. Walau bagaimanapun niatnya mesti ikhlas dan diharapkan agar berterusan bukan untuk hari raya sahaja.

Bagi yang terpedaya melakukan dosa pula dijanjikan pembebasan daripada bakaran api neraka di bulan mulia ini. Terutama pada bahagian terakhir daripada Ramadhan. Nabi Muhammad SAW bersabda memperihalkan Ramadhan

“Awalnya rahmat, pertengahannya keampunan dan akhirnya pembebasan daripada api neraka.” 

Justeru itu, lipatgandakanlah amalan demi untuk kebahagiaan hidup di hari kemudian. Tentunya tiada siapa yang sanggup menanggung derita, kembali ke alam baqa’ dalam keadaan dosa yang bertimbun-timbun. Inilah masa untuk setiap insan, menjernihkan jiwa dan memerdekan diri daripada dosa dengan dengan bertaubat nasuha dan beramal saleh. Sesunguhnya amalan mulia mampu menghapuskan dosa ibarat air memadamkan api.

Selain itu, Ramadhan yang mulia adalah bulan mustajab doa. Peluang keemasan untuk diperkenankan segala doa adalah lebih tinggi berbanding bulan lain. Seolah-olah Ramadhan dan doa tidak dapat dipisahkan. Malah apabila dirujuk, ayat 186 Surah al-Baqarah, yang berkaitan doa dinyatakan setelah firmanNya yang bersangkutan dengan kewajipan puasa di bulan Ramadan. 

Allah SWT berfirman yang ertinya 

“Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul."
( Surah al-Baqarah ayat 186). 


Dengan itu, apabila manusia berdoa, ia dapat menghilangkan pergantungan kepada sesama makhluk, dengan sentiasa berdoa dan berharap kepadaNya dalam segala permohonan.

Bersempena dengan Hari Kemerdekaan Malaysia yang ke-52 yang jatuhnya dalam bulan Ramadhan ini juga, setiap warga 1 Malaysia diseru agar merenung dan bermuhasabah akan tingginya nilai kemerdekaan sesebuah negara. Tanpa kemerdekaan tak mungkin nikmat kebebasan yang dikecapi hari ini, membolehkan kita berkerja, berniaga dan melakukan apa sahaja termasuk peluang untuk beribadah. Syukurilah nikmat kemerdekaan negara, dengan mengelak dipengaruhi oleh pemikiran negatif, budaya songsang dan amalan tidak berperikemanusiaan yang merosakkan keharmonian negara.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan