Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Selasa, 18 September 2012

I 5 IKTIBAR DARIPADA KETAKUTAN

GEMPA bumi yang berlaku di Acheh baru-baru ini pasti mengimbau kenangan pahit kejadian tsunami yang berlaku pada pagi 26 Disember 2004, kira-kira lapan tahun yang lalu. Peristiwa menyayat hati yang mengorbankan nyawa ratusan ribu penduduk setempat disifatkan sebagai detik yang sangat menakutkan terutama oleh mereka yang terselamat dan pernah mengharungi detik-detik mencemaskan itu. 

Justeru tidak hairan apabila gempa bumi terbaharu berkekuatan lebih daripada lapan skala Richter di Perairan Acheh, menyebabkan ramai yang ketakutan dan bergegas mencari perlindungan di kawasan tinggi. Amaran tsunami yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa negara juga turut mencetuskan keadaan panik dan kelam-kabut sehingga orang ramai diperintah untuk menjauhi kawasan pantai yang berisiko tinggi jika berlaku tsunami. 

Sesungguhnya perasaan takut dan cemas merupakan fitrah semula jadi manusia. Kehidupan manusia pula sentiasa diselubungi dengan pelbagai ketakutan yang akhirnya mengembalikan manusia kepada fitrah semula jadi keperluan untuk beragama. Fenomena ini sekali gus mencetuskan nilai kepercayaan serta keyakinan bahawasanya tiada Tuhan yang wajib disembah melainkan Allah dan bahawa sesungguhnya hanya Dia yang memiliki kuasa mutlak untuk menghindarkan segala 
ketakutan itu.

Allah SWT berfirman yang bermaksud

“Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali”
(Al-Baqarah 155-156)

Sifat takut dan merasa tidak selamat daripada balasan Tuhan juga sepatutnya diadaptasikan dalam berbagai lapangan kehidupan Muslim. Dengan perasaan ini individu Muslim akan sentiasa berusaha mengelak diri daripada terus menerus melakukan kemungkaran yang menyebabkan pelakunya terdedah pula kepada balasan azab Tuhan yang menakutkan. 

Ini kerana akhir-akhir ini pelbagai gejala sosial dan moral berlaku dalam masyarakat. Malah menurut laporan akhbar jenayah rasuah juga turut mengalami dimensi baharu apabila rasuah berbentuk habuan seks dan pelancongan telah menggantikan pemberian wang yang bersifat tradisi lagi mudah dikesan oleh pihak berwajib. Golongan lesbian, gay, bisekual dan transgender (LGBT) juga secara terang-terangan, tanpa rasa malu mendedahkan aktiviti mereka di laman sosial demi ikutan nafsu songsang yang memudaratkan. Kelab-kelab gay dan lesbian juga seolah-olah mendapat lesen rasmi untuk menjalankan aktiviti jijik lagi tidak bermoral. 

Amalan keji yang bertentangan dengan fitrah asal kejadian manusia seperti ini seharusnya diperangi habis-habisan kerana ia mencemarkan nilai budaya ketimuran dan ajaran agama Islam yang suci. Malahan musibah dan bencana yang pernah menimpa kaum Nabi Luth AS dan masyarakat Pompei di Itali patut dijadikan pengajaran untuk tidak mengulangi lagi perbuatan terkutuk seperti itu. Kejadian menakutkan, negeri Kaum Nabi Luth AS diterbalikkan dan masyarakat Pompei ditimbus dengan lahar gunung berapi hidup-hidup membuktikan betapa Allah SWT Maha Berkuasa menimpakan balasannya kepada sesiapa yang ingkar dan sombong daripada mentaatinya. 

Ekoran daripada pelbagai bencana alam yang sering berlaku dewasa ini juga umat Islam secara khususnya diseru untuk berusaha mendekatkan diri kepada Allah SWT melalui pelbagai kegiatan ibadat sama ada yang bersifat fardu ain mahupun fardu kifayah demi kebaikan bersama. 

Ini kerana jika Allah SWT menghendaki untuk menurunkan azabnya akibat daripada keterlanjuran segelintir masyarakat maka semua akan terpalit dengan kesengsaraan akibat daripada musibah yang menimpa. Pada ketika itu tiada yang akan terselamat melainkan golongan Mukmin yang benar akidah, beramal dengan ajaran syariat dan berada pada landasan yang tidak menyimpang. 

Di sudut pandang yang lain, sebagai manefestasi daripada perasaan takut seorang hamba kepada Penciptanya, umat Islam diseru mensyukuri segala nikmat pemberian Tuhan dengan bersungguh-sungguh mengabdikan diri kepada Nya. Pengumuman pembayaran gaji baharu dan tunggakan gaji oleh YAB Perdana Menteri kepada lebih daripada satu juta penjawat awam pada akhir bulan ini sebagai contohnya wajib disyukuri dan dimanfaatkan kepada tujuan yang diredai. Ini termasuklah membantu sesama manusia yang memerlukan sama ada dalam konteks individu mahupun kepada badan-badan kebajikan. 

Sesungguhnya setiap kejadian yang berlaku memberi isyarat betapa Allah SWT Maha Berkuasa atas segala makhluknya. Segala peristiwa yang baik mahupun buruk mempunyai hikmah yang tersembunyi yang hanya difahami oleh golongan yang kuat iman dan kepercayaannya kepada Tuhan. Sebaliknya kalangan yang tidak beriman akan terus menodai kesucian agama dengan menurut runtunan nafsu tanpa sedar implikasi buruk perbuatan mereka. 

Terdapat pula segelintir yang mempercayai bahawa musibah dan bencana yang berlaku adalah fenomena alam semula jadi yang tidak dapat dielakkan. Apapun sebelum tiba detik kemusnahan secara total ke atas alam semesta ini, para Muslimin diseru sentiasa memuhasabah diri sambil berbakti kepada Ilahi sebelum matahari terbit daripada sebelah Barat dan tenggelam di ufuk Timur.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan