Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Jumaat, 28 Disember 2012

K 127 Jika kita menCintai Rasulullah SAW.




Saat NABI MUHAMMAD  SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM wafat, yang disebut-sebut adalah Ummati Ummati Ummati.

Jika kita cinta kepada Nabi. Serius ingin bersama beliau di akhirat nanti, maka kita mesti mencintai umat ini, seperti cintanya kepada kita semua yang menembus ruang dan waktu, cinta tak terbatas.

NABI MUHAMMAD  SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM adalah rahmat bagi seluruh alam. Jika engkau serius mengikuti Nabi, maka engkau mesti menirunya, menjadi rahmat bagi alam semesta ini.

Mencintai Nabi bererti mencintai kebiasaannya,yakni mentadabburi Al Quran.

Mencintai Nabi bererti mencintai kebiasaan Nabi, menolong dan duduk bersama orang miskin.

Mencintai Nabi bererti senang dengan kebiasaan Nabi, bersedekah.

Mencintai Nabi bererti mencintai kebiasaan Nabi, yakni rajin ingat kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dalam segala kondisi, yakni,  duduk, berdiri dan berbaring.

Jika serius mencintai Nabi, maka mesti serius mengikuti kebiasaan beliau, banyak bertaubat, rajin bersedekah, menahan amarah, memaafkan orang lain, berbuat baik kepada siapapun juga.

Jika serius mencintai Nabi, maka serius juga untuk mengurangi istirehat malam hari, memohon ampun saat sahur, berbuat baik dengan siapapun, mengeluarkan hak hartanya kepada orang miskin yang meminta dan tidak.

Jika serius mencintai Nabi, maka serius juga untuk mengikuti kebiasaan Nabi, mempelajari Al Quran, kerana itulah jalan orang-orang Robbani. 

Jika serius mencintai Nabi, maka serius juga untuk bekerja menyedarkan manusia, bekerja dengan tekun, walau hasilnya dicapai bertahun-tahun kemudian.

Jika serius mencintai Nabi, maka serius juga untuk berbuat baik kepada ibu dan bapa, kerana beliau sangat sayang dan hormat kepada kedua orang tuanya yang sudah tiada.

Jika serius mencintai Nabi, serius juga memohon ampun kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, kerana Nabi punya kebiasaan memohon ampun kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA setiap hari.

Jika serius mencintai Nabi, maka serius mengikuti kebiasaan Nabi, penuh cinta dan sayang kepada haiwan-haiwan, kerana mereka makhluk ciptaan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA juga.

Jika serius mencintai Nabi, maka serius mengikuti kebiasaan Nabi, senang memeluk, mencium, menggendong dan menggendong anak-anak. Kerana tanda beriman adalah memiliki kasih sayang kepada anak-anak.

Jika serius mencintai Nabi, serius juga mengikuti kebiasaan Nabi, berbuat baik kepada yang serumah dengannya, anak, isteri, orangtua.

Jika serius mencintai Nabi, serius juga menyayangi orang mukmin.

Jika serius mencintai Nabi, maka serius juga untuk mensyukuri apapun yang diberikan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Sebab yang mencintai, takkan mungkin memberikan keburukan kepada yang dicintai.

Jika serius mencintai Nabi, maka serius juga untuk mendoakan orang-orang yang sedang dalam kesulitan, kebingungan, dan kemalangan.

Jika serius mencintai Nabi, maka serius juga memohonkan ampun bagi kaum Muslimin dan Muslimat, mukminin dan mukminat, baik yang masih hidup, mahupun yang sudah wafat.

Jika serius mencintai Nabi, maka serius juga menjaga alam ini dari kerosakan dan tangan-tangan yang hobi merosaknya.

Jika serius mencintai Nabi, maka serius juga memaafkan orang yang dahulu pernah menyakiti hati, seperti Nabi yang memaafkan kaumnya saat penaklukan Mekah.

Jika serius mencintai Nabi, sudah memaafkan orang yang bersalah dengan kita, sebelum mereka meminta maaf kepada kita.

Jika serius mencintai Nabi, serius juga menahan amarah, jangan marah.

Jika serius mencintai Nabi, maka serius juga bangun di malam hari untuk memohon ampun saat tahajjud, saat orang tidur dengan nyenyaknya.

Jika serius mencintai Nabi, serius juga menyambut dengan doa dan sikap terbuka, kepada orang-orang yang kembali ke jalan kebenaran.

Jika serius mencintai Nabi, maka serius juga untuk solat subuh berjamaah di masjid tepat waktu.

Jika serius mencintai Nabi, maka serius juga menerima orang-orang yang kembali untuk bertaubat dengan wajah yang bahagia.

Jika serius mencintai Nabi, serius juga mencintai orang miskin, fakir, yatim dan anak-anaknya.

Jika serius mencintai Nabi, maka serius juga mempelajari Al Quran setiap hari.

Jika serius mencintai Nabi, maka serius juga meminta ampun setiap hari kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Sebab Nabi yg sudah dijamin Syurga, masih rajin memohon ampun setiap hari.

Saat cinta kepada Nabi tumbuh dalam hatimu, maka cintamu akan mengalir deras bagaikan air kepada umat manusia, tidak peduli apapun agamanya, kerana engkau terlahir juga untuk meneladani Nabi, membawa rahmat bagi seluruh alam semesta.

Cinta tidak menyisakan ruang untuk tidak memberi (giving) dan tidak mendengarkan (listening) orang yang dicintai. Begitu juga Nabi, beliau selalu ada waktu untuk memberi dan memberi dan mendengarkan dan mendengarkan. Apakah kita masih punya ruang di hati untuk memberi dan mendengarkan orang lain? Jika tidak ada lagi. Jangan katakan Anda mencintai Nabi.

Salah satu doa orang yang mencintai Nabi adalah, ingin dapat bertemu Nabi, diizinkan berbicara dengan beliau, melepaskan kerinduan yang teramat dalam….. sungguh pertemuan yang mendebarkan jiwa.

Mencintai Nabi bererti juga mencintai kebiasaan beliau, yakni rajin menjaga kesihatan  kerana Mukmin yang kuat, lebih dicintai daripada mukmin yang lemah.

Tidak pernah menyerah, tidak pernah ada kata putus asa, itulah slogan Nabi dalam perjalanan hidupnya, jika engkau mencintai Nabi, maka engkau tidak mudah menyerah, tak ada rumus putus asa. Teruslah bekerja meraih mimpimu! 

Tanda kita mencintai Nabi adalah dengan mengikuti kebiasaan beliau, sering mendoakan orang yang sudah wafat, dan memohonkan keampunan dan rahmatNya untuk mereka.

Mencintai Nabi, ertinya mencintai juga peninggalan beliau, walau beliau sudah tiada, tetapi peninggalannya masih ada di tengah-tengah kita, Al Quran dan Sunnah. Cintailah keduanya. Pelajari dan fahami isinya, agar kita mudah untuk mengamalkan dan mensyiarkannya kepada orang lain.

Mencintai Nabi bererti mencintai situs-situs bersejarah yang pernah beliau lalui bersama para sahabatnya tercinta. Berziarahlah  ke Masjid, Masjidil haram, Masjid Nabawi dan Masjidil Aqsa.

Mencintai Nabi, bererti mencintai keluarganya.Isterinya dan anak cucunya, kerana isteri beliau dan sanak keluarganya termasuk cucunya Hasan dan Husein, adalah orang yang paling sering dicium oleh RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM selama hidupnya.


Mencintai Nabi, bererti juga rajin membacakan selawat untuk beliau, apalagi di Hari yang Mulia, Jumaat, kerana ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan Para MalaikatNyapun berselawat kepada para Nabi. Yang rajin berselawat kepada Nabi, moga-moga, mendapatkan syafaat dari Nabi di Hari Kiamat nanti. Sungguh kami mencintai engkau wahai RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM, melebihi diri kami dan sanak keluarga kami!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan