Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Isnin, 17 Disember 2012

K 81 Keras hati adalah musibah paling besar pada orang mukmin.


Malik Bin Dinar berkata;

“Tidak ada musibah yang lebih besar daripada hati yang keras.”

Keterangan:
“Kebaikan hati yang dibawa bersama keburukan nafsu di dalam ketaatan lebih baik daripada engkau membawa keburukan hati yang dibawa kebaikan nafsu semasa mengerjakan ketaatan. Sila lihat “Hati Bermaksiat, Anggota Tubuh Taat” pada bab yang telah lalu. ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berfirman pada Musa as, 

“Salahkanlah nafsu kamu, kerana yang paling layak untuk disalahkan adalah nafsu. Ketika bermunajat kepadaKu, bermunajatlah dengan lisan yang shidq (benar) dan hati yang takut.”

Keterangan:
“Ini satu lagi masalah yang sering kita lakukan bila berhadapan dengan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Seperti di atas, ALLAH SUBHANAHU WA TAALA memberi amaran kepada Musa as supaya memperbetulkan munajatnya(doanya) dahulu sebelum munajat (berdoa) kepadaNya. Bagaimanakah dengan kita? Adakah amaran seperti itu tidak disampaikan pada kita? Adakah kita menginginkan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA menjelma di hadapan mata baru nak memperbetulkan munajat (doa)? Sejak bila ALLAH SUBHANAHU WA TAALA tidak memberi amaran seperti amaran Musa as kepada kita? Masih tidak nampak ke? Salahkan nafsu kamu sendiri. 

Kamu yang meletakan nafsu kamu di hadapan, bukan hati kamu yang kamu kehadapankan. ALLAH SUBHANAHU WA TAALA memerintahkan Musa as supaya bermunajat (berdoa) dengan lisan(lidah) yang benar dan hati yang takut. Begitu juga dengan kita semua, di mana ALLAH SUBHANAHU WA TAALA juga telah mengajukan perintahNya kepada kita untuk berdoa dengan Lidah yang benar, di mana lidah hati itu disalurkan pada lidah zahir disertakan ketakutan kepadaNya. 

Untuk dapat melakukan apa yang diperintahkan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, hendaknya kita berdoa kepadaNya dengan sederhana. Jangan panjang-panjang yang penuh dengan angan angan hanya harap diberikan olehNya tetapi tidak mengorak langkah. Mustahillah . . . .

”Ketahuilah, setiap hati memiliki sesuatu yang baik, maka nafsupun memiliki perkara serupa yang dapat mengaburkan mata hati. Sebagaimana ALLAH SUBHANAHU WA TAALA memberi hati akan keinginan(iradah), maka ALLAH SUBHANAHU WA TAALA juga memberi nafsu dengan angan-angan kosong (tamanniy). Sebagaimana ALLAH SUBHANAHU WA TAALA memberi hati akan perasaan cinta (mahabbah), maka ALLAH SUBHANAHU WA TAALA memberikan nafsu dengan hawa nafsu (hawa). Sebagaimana ALLAH SUBHANAHU WA TAALA memberi hati akan harapan (roja’), maka ALLAH SUBHANAHU WA TAALA memberikan nafsu dengan ketamakan (thoma’). Sebagaimana ALLAH SUBHANAHU WA TAALA memberi hati akan perasaan takut (khauf), maka ALLAH SUBHANAHU WA TAALA memberi nafsu dengan perasaan putus asa(qunuth). Perhatikan dan renungkan kata-kataku ini. 

Keterangan:
“Lihatlah akan kebijaksanaan dan kesempurnaan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dalam memberikan haq sesama mereka di antara hati dan nafsu supaya hambaNya dapat memilih dan tidak menunjukkan jari kepadaNya. Bila murid dapat memahami apa itu keinginan yang datang dari hati, maka dia pasti tahu apa itu angan-angan kosong yang didatangkan oleh permainan hawa. 

Contoh;
Datang keinginan dari hati untuk mengerjakan amal kebajikan untuk mendapatkan keampunan daripada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA seperti menghadiri kelas agama tetapi tidak menyiapkan diri dengan berdoa kepadaNya memohon pertolonganNya dan keizinanNya, maka dia mengambil langkah untuk berehat rehat dahulu. Masapun berlalu! Bila kesedaran datang akan kelambatannya maka diniatkan bahawa ALLAH SUBHANAHU WA TAALA Maha Mengetahui akan niatnya dengan berangan-angan kosong akan mendapat keampunan dariNya. Itulah hawa!!! Bila datang perasaan cinta dari hati untuk menghadiri kelas agama dengan mengetahui akan tuntutan dari agama yang mewajibkan setiap muslim menghadiri kelas agama, maka datang hawa nafsu meletakkan tidak penting sangat menghadiri kelas agama sekiranya ada urusan urusan yang lebih penting.

Sedutan:

http://www.slideshare.net/MuhammadFahmi4/rahsia-ilmu-kaum-muqarrabin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan