Malik
Bin Dinar berkata;
“Tidak ada musibah yang lebih besar daripada hati yang keras.”
Keterangan:
“Kebaikan
hati yang dibawa bersama keburukan nafsu di dalam ketaatan lebih baik daripada
engkau membawa keburukan hati yang dibawa kebaikan nafsu semasa mengerjakan
ketaatan. Sila lihat “Hati Bermaksiat, Anggota Tubuh Taat” pada bab yang telah
lalu. ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA
berfirman pada Musa as,
“Salahkanlah nafsu kamu, kerana yang paling layak untuk disalahkan
adalah nafsu. Ketika bermunajat kepadaKu, bermunajatlah dengan lisan yang shidq
(benar) dan hati yang takut.”
Keterangan:
“Ini satu
lagi masalah yang sering kita lakukan bila berhadapan dengan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA. Seperti
di atas, ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA memberi
amaran kepada Musa as supaya memperbetulkan munajatnya(doanya) dahulu sebelum
munajat (berdoa) kepadaNya. Bagaimanakah dengan kita? Adakah amaran seperti itu
tidak disampaikan pada kita? Adakah kita menginginkan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA menjelma
di hadapan mata baru nak memperbetulkan munajat (doa)? Sejak bila ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA tidak
memberi amaran seperti amaran Musa as kepada kita? Masih tidak nampak ke?
Salahkan nafsu kamu sendiri.
Kamu yang
meletakan nafsu kamu di hadapan, bukan hati kamu yang kamu kehadapankan. ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA
memerintahkan Musa as supaya bermunajat (berdoa) dengan lisan(lidah) yang benar
dan hati yang takut. Begitu juga dengan kita semua, di mana ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA juga
telah mengajukan perintahNya kepada kita untuk berdoa dengan Lidah yang benar,
di mana lidah hati itu disalurkan pada lidah zahir disertakan ketakutan
kepadaNya.
Untuk
dapat melakukan apa yang diperintahkan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, hendaknya kita berdoa kepadaNya
dengan sederhana. Jangan panjang-panjang yang penuh dengan angan angan hanya
harap diberikan olehNya tetapi tidak mengorak langkah. Mustahillah . . . .
”Ketahuilah,
setiap hati memiliki sesuatu yang baik, maka nafsupun memiliki perkara serupa
yang dapat mengaburkan mata hati. Sebagaimana ALLAH SUBHANAHU WA TAALA memberi hati akan
keinginan(iradah), maka ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA juga
memberi nafsu dengan angan-angan kosong (tamanniy). Sebagaimana ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA memberi
hati akan perasaan cinta (mahabbah), maka ALLAH SUBHANAHU WA TAALA memberikan nafsu dengan hawa
nafsu (hawa). Sebagaimana ALLAH SUBHANAHU WA TAALA memberi hati akan harapan (roja’), maka ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA
memberikan nafsu dengan ketamakan (thoma’). Sebagaimana ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA memberi
hati akan perasaan takut (khauf), maka ALLAH SUBHANAHU WA TAALA memberi nafsu dengan perasaan
putus asa(qunuth). Perhatikan dan renungkan kata-kataku ini.
Keterangan:
“Lihatlah
akan kebijaksanaan dan kesempurnaan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dalam memberikan haq sesama
mereka di antara hati dan nafsu supaya hambaNya dapat memilih dan tidak
menunjukkan jari kepadaNya. Bila murid dapat memahami apa itu keinginan yang
datang dari hati, maka dia pasti tahu apa itu angan-angan kosong yang
didatangkan oleh permainan hawa.
Contoh;
Datang
keinginan dari hati untuk mengerjakan amal kebajikan untuk mendapatkan
keampunan daripada ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA seperti
menghadiri kelas agama tetapi tidak menyiapkan diri dengan berdoa kepadaNya
memohon pertolonganNya dan keizinanNya, maka dia mengambil langkah untuk
berehat rehat dahulu. Masapun berlalu! Bila kesedaran datang akan kelambatannya
maka diniatkan bahawa ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA Maha
Mengetahui akan niatnya dengan berangan-angan kosong akan mendapat keampunan
dariNya. Itulah hawa!!! Bila datang perasaan cinta dari hati untuk menghadiri
kelas agama dengan mengetahui akan tuntutan dari agama yang mewajibkan setiap
muslim menghadiri kelas agama, maka datang hawa nafsu meletakkan tidak penting
sangat menghadiri kelas agama sekiranya ada urusan urusan yang lebih penting.
Sedutan:
http://www.slideshare.net/MuhammadFahmi4/rahsia-ilmu-kaum-muqarrabin
Tiada ulasan:
Catat Ulasan