Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 22 Disember 2012

K 103 : KITA SERING MENZALIMI DIRI KITA

1- Tidak beribadah kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.

Kita menzalimi diri kita dengan meletakkan diri kita dalam murka ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Apabila ALLAH SUBHANAHU WA TAALA murka kita dapat neraka, apabila dapat neraka, kita kena seksa, apabila kena seksa itu sebab kita menzalimi diri kita.

2- Tidak menyucikan diri dari hadas dengan sempurna.

Ini selalu orang pandang mudah, sebab apa, sebab perkara nampak mudah, secara zahirnya, apabila kita dalam hadas, kita terhalang dari melakukan ibadah. So, tak dikira zalimkah? 

3- Sentiasa menuturkan yang buruk dan nista.

Apabila kita hidup dalam kepuraan dan kenistaan, hati kita akan gelap, apabila gelap, susah untuk kita terima ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, apabila susah nak terima ilmu ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, mulalah ibadah entah ke mana, ibadah tanpa ilmu bodoh, ilmu tanpa ibadah juga bodoh.

So, kita selayaknya fikir, jasad, hati, dan semua yang ada pada kita adalah amanah 
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, kita kena menjaganya dengan sebaik mungkin. Jangan sekali meletakkan diri kita ke dalam lembah derita akhirat, kerana itu adalah zalim, jika kita zalim kepada diri kita, tidak mustahil kita mampu menzalimi atas perkara yang lain. 

-Asyraf-





Tiada ulasan:

Catat Ulasan