Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Selasa, 18 Disember 2012

K 85 Mengapa Surat Al-Taubah Tidak Diawali Dengan Basmalah?


Alhamdulillah, segala puji bagi ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, Rabb semesta alam. Selawat dan salam semoga terlimpah kepada RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASALLAM, keluarga dan para sahabatnya. Sebagaimana yang sudah sama-sama kita ketahui, bahawa surah Al-Taubah atau al-Bara-ah, penulisannya dalam mushaf tidak diawali dengan Basmalah. 

Sebabnya adalah para sahabat Radhiyallahu ‘Anhum tidak menuliskannya di awalnya dalam mushaf. Mereka mengikuti Amirul Mukminin Utsman bin Affan Radhiyallahu ‘Anhu. Al-Tirmidzi mengeluarkan satu riwayat dalam sunannya dengan sanad yang sampai kepada Ibnu  Abbas Radhiyallahu ‘Anhuma, yang mempertanyakan kepada Utsman bin Affan tentang latar belakang keputusannya menggandengkan Al-Anfal (padahal ia termasuk jenis al-Matsani, -ayatnya kurang dari seratus-) dan mempelakukan Bara’ah (padahal ia bahagian dari Mi-uun, jumlah ayatnya seratus lebih-) tanpa memberikan pembatas “Bismillahirrahmanirrahim” pada keduanya, dan
meletakkannya pada Sab’un Thiwal (tujuh surat yang paling panjang). “Apa yang sebab kalian melakukan itu?” tanyanya.

Lalu Utsman menjawab, “Adalah RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASALLAM pada suatu masa turun kepada beliau beberapa surah yang ayatnya banyak, maka apabila turun sesuatu kepada beliau maka beliau memanggil sebahagian orang yang bertugas menuliskan wahyu, lalu beliau bersabda: “Letakkan ayat-ayat itu dalam surah yang disebutkan di dalamnya begini dan begitu.” Apabila turun satu ayat kepada beliau maka bersabda, “Letakkan ayat ini di dalam surah yang di dalamnya disebutkan begini dan begitu.” Dan adalah Al-Anfal termasuk bahagian surah yang pertama-tama diturunkan di Madinah. Sedangkan Bara’ah termasuk Al Quran yang terakhir turun (di sana).

Isinya (Bara’ah) mirip dengan isi Al-Anfal, maka aku mengira bahawa Bara’ah bahagian dari Anfal. Kemudian RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASALLAM wafat dan belum sempat menjelaskan hal itu kepada kami. Oleh kerana itu aku menggandengkan antara keduanya dan tidak menuliskan di antara keduanya Bismillahirrahmanirrahim. Lalu aku meletakkannya dalam bagian Sab’ Thiwal.” (Dinukil dari Fatawa Lajnah Daimah: 4/225)

Syaikh Ibnu Utsaimin rahimahullah berkata: ” . . . Dan pendapat yang shahih, tidak ada Basmalah di antara ia (Al-Taubah) dan Al-Anfal. Kerana Basmalah adalah satu ayat dalam kitabullah ‘Azza wa Jalla. Maka apabila RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASALLAM tidak mengatakan: “Letakkan basmalah antara dua surah,” Maka mereka tidak akan meletakkan Basmalah di antara keduanya. Maka NABI SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASALLAM itu yang menetapkan dan bersabda, “Letakkan Basmalah,” dan beliau tidak menetapkan Basmalah di antara al- Anfal dan Bara-ah, sehingga mereka tidak menuliskannya. Tetapi ini masih menyisakan pertanyaan, “Jika beliau tidak menetapkan, lalu kenapa ia dipisah dari surah Al-Anfal? Kenapa tidak dijadikan satu surah saja?” Kami jawab, “Ya.

Mereka tidak menjadikan keduanya sebagai satu surah kerana mereka ragu, apakah Bara’ah itu satu surah dengan Al-Anfal atau dua surah yang saling menjelaskan?” Kemudian mereka berkata: “Kami jadikan pemisah antara dua surah, dan tidak kami
adakan Basmalah. Inilah pendapat yang shahih tentang tidak adanya penyebutan Basmalah di antara surah Bara’ah dan Al-Anfal.” (Dikutip dari Liqa’ al-Bab al-Maftuh, no. 18) Sehingga dari sini hadir hukum membaca Basmalah di awal surah Al-Taubah.

Pendapat paling kuat yang hampir tidak ada perbezaan di antara ulama adalah dimakruhkan. Sehingga tidak  dianjurkan memulai membaca surah Al-Taubah
dengan membaca Basmalah, yakni Bismillahirrahmanirrahim. Shalih dalam Masail-nya menuturkan daripada bapanya, Ahmad rahimahullah: “Aku bertanya kepadanya tentang surah Al Anfal dan surah al Taubah, apakah boleh bagi seseorang memisahkan keduanya dengan Bismillahirrahmanirrahim. Bapaku menjawab, “Urusan Al Quran itu dikembalikan kepada ijma’ para sahabat RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASALLAM, tidak boleh ditambahi dan tidak boleh dikurangi.” Wallahu Ta’la A’lam.

 [voa-islam.com]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan