Allah
Taala berfirman:
"Maka berlumba-lumbalah engkau sekalian untuk mengerjakan berbagai
kebaikan."
(al-
Baqarah: 148)
Allah
Taala berfirman pula:
"Dan bersegeralah engkau sekalian menuju pada pengampunan dari
Tuhanmu dan juga memasuki syurga yang luasnya adalah seperti langit dan bumi,
disediakan untuk orang-orang yang bertakwa."
(ali-lmran:
133)
Adapun
Hadis-hadisnya ialah:
87.
Pertama: Dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Bersegeralah engkau sekalian untuk melakukan amalan-amalan yang
baik-baik sebelum datangnya bermacam-macam fitnah yang diumpamakan sebagai
potongan-potongan dari malam yang gelap-gulita."
“Berpagi-pagi seseorang itu menjadi orang mukmin dan berpetang-petang
menjadi orang kafir, ada lagi yang berpetang-petang masih sebagai seorang
mukmin, tetapi berpagi-pagi telah menjadi seorang kafir. Orang itu menjual
agamanya dengan harta dari keduniaan."
(Riwayat
Muslim)
Hadis ini
memberikan suatu isyarat bahawa pada akhir zaman nanti akan banyak sekali
terjadi berbagai macam fitnah dan datang secara beruntun-runtun. Setiap satu
macam fitnah telah lenyap, lalu disusul pula oleh fitnah yang lainnya. Semoga
kita dikurniai keselamatan oleh Allah.
88.
Kedua: Dari Abu Sirwa'ah (dengan kasrahnya sin yang muhmalah dan boleh pula
dengan difathahkannya), iaitu 'Uqbah bin al-Harits r.a., katanya:
"Saya bersolat di belakang Nabi s.a.w. di Madinah yakni solat asar.
Kemudian setelah bersalam lalu berdiri bergesa-gesa, terus melangkahi leher
orang-orang banyak untuk menuju ke salah satu bilik isterinya. Orang-orang
banyak yang takut kerana melihat beliau itu. Selanjutnya Nabi s.a.w. keluar
lagi menemui sahabat-sahabatnya itu lalu mengetahui bahawa mereka itu
benar-benar hairan kerana bergesa-gesanya tadi. Beliau s.a.w. lalu bersabda:
"Saya ingat pada sepotong emas yang ada di tempatku, maka saya tidak senang
kalau benda itu mengganggu fikiranku untuk menghadap Allah Taala. Oleh sebab
itu saya menyuruh supaya benda tadi dibagi-bagikan."
(Riwayat
Bukhari)
Dan
disebutkan dalam riwayat Imam Bukhari yang lain demikian:
"Saya meninggalkan di rumah sepotong emas dari hasil sedekah, maka
saya tidak senang kalau sampai menginapkannya."
At-tibru, ertinya ialah potongan-potongan
emas atau perak.
89.
Ketiga: Dari Jabir r.a., katanya:
Ada seorang lelaki berkata kepada Nabi s.a.w. pada hari perang Uhud: "Bagaimanakah pendapat Tuan
jikalau saya terbunuh, di manakah tempatku?" Nabi s.a.w. bersabda:
"Dalam syurga." Orang tersebut lalu melemparkan beberapa buah kurma
yang masih di tangannya kemudian berperang sehingga ia dibunuh(mati syahid)."
(Muttafaq
'alaih)
90.
Keempat: Dari Abu Hurairah r.a., katanya:
"Ada seorang lelaki datang kepada Nabi s.a.w. lalu berkata:
"Ya Rasulullah, sedekah manakah yang teragung pahalanya?" Beliau
s.a.w. bersabda: "Iaitu jikalau engkau
bersedekah, sedangkan engkau itu masih sihat dan sebenarnya engkau kikir yakni
merasa sayang mengeluarkan sedekah itu, kerana takut menjadi fakir dan engkau
amat mengharap-harapkan untuk menjadi kaya. Tetapi janganlah engkau
menunda-nunda sehingga apabila nyawamu telah sampai di kerongkongan lalu berkata:
"Untuk si Fulan itu, yang ini dan untuk si Fulan ini, yang itu, sedangkan
orang yang engkau maksudkan itu telah memiliki apa yang hendak kau
berikan."
(Muttafaq
'alaih)
Hulqum adalah jalan pernafasan sedang mari' adalah
jalan makan dan minuman.
91.
Kelima: Dari Anas r.a. bahwasanya Rasulullah s.a.w. mengambil pedangnya pada hari perang Uhud,
kemudian bersabda: "Siapakah yang suka mengambil pedang ini
daripadaku?" Orang-orang sama mengacungkan tangannya
masing-masing, yakni setiap orang dari sahabat-sahabat itu berbuat demikian
sambil berkata: "Saya, saya." Beliau berkata lagi: "Siapakah
yang dapat mengambilnya dengan menunaikan haknya?" Orang-orang
semuanya berdiam diri. Selanjutnya Abu Dujanah namanya sendiri Simak bin
Kharsah berkata: "Saya dapat mengambil pedang itu dengan
menunaikan haknya". Pedang itu lalu digunakan oleh Abu Dujanah
untuk memenggal kepala-kepala kaum musyrikin."
(Riwayat
Muslim)
92.
Keenam: Dari Zubair bin 'adiy, katanya:
"Kita semua mendatangi Anas bin Malik r.a., kemudian kita
mengadukan padanya perihal apa yang kita temui dari perlakuan Hajjaj seorang
panglima dari dinasti Bani Umayyah dan ia adalah seorang zalim, lalu Anas
berkata: "Bersabarlah engkau sekalian, sebab sesungguhnya saja tidaklah
datang sesuatu zaman melainkan apa yang sesudahnya itu tentu lebih buruk
daripada zaman itu sendiri, demikian itu sehingga engkau sekalian menemui
Tuhanmu. Ucapan semacam ini pernah saya dengar dari Nabimu sekalian s.a.w.”
(Riwayat
Bukhari)
93.
Ketujuh: Dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Bersegeralah engkau sekalian melakukan amalan-amalan yang baik
sebelum datangnya tujuh macam perkara. Apakah engkau sekalian menantikan enggan
melakukan dulu, melainkan setelah tibanya kefakiran yang melalaikan, atau
tibanya kekayaan yang menyebabkan kecurangan, atau tibanya kesakitan yang
merosakan, atau tibanya usia tua yang menyebabkan ucapan-ucapan yang tidak
keruan lagi, atau tibanya kematian yang mempercepatkan lenyapnya segala hal,
atau tibanya Dajal, maka ia adalah seburuk-buruk makhluk ghaib yang ditunggu,
atau tibanya hari kiamat, maka hari kiamat itu adalah lebih besar bencananya
serta lebih pahit penanggunggannya."
Diriwayatkan
oleh ImamTermidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.
94.
Kelapan: Dari Abu Hurairah r.a. pula bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda
pada hari perang Khaibar:
"Nescayalah bendera ini akan kuberikan kepada seseorang leiaki yang
mencintai Allah dan RasulNya, Allah akan membebaskan beberapa benteng musuh
atas kedua tangannya". Umar r.a. berkata: "Saya tidak menginginkan
keimarahan kepemimpinan di medan perang melainkan pada hari itu belaka kemudian
saya bersikap untuk menonjolkan diri pada Nabi s.a.w. dengan harapan agar saya
dipanggil untuk memegang bendera itu. Tiba-tiba Rasulullah s.a.w. memanggil Ali
bin Abu Thalib r.a., lalu memberikan bendera tadi padanya dan beliau s.a.w.
bersabda: "Berjalanlah dan jangan menoleh-noleh lagi sehingga Allah akan
membebaskan benteng-benteng musuh atasmu". Ali berjalan beberapa langkah
kemudian berhenti dan tidak menoleh, kemudian berteriak: "Ya Rasulullah,
atas dasar apakah saya akan memerangi para manusia?" Rasulullah s.a.w.
menjawab: "Perangilah mereka sehingga mereka suka menyaksikan bahawa tiada
Tuhan melainkan Allah dan bahawasanya Muhammad adalah pesuruh Allah. Apabila
orang itu telah berbuat demikian, maka tercegahlah mereka itu daripadamu, baik
darah dan harta mereka, melainkan dengan haknya, sedang hisab mereka itu adalah
tergantung pada Allah."
(Riwayat
Muslim)
Fatasaawartu, dengan sin muhmalah (yakni sin
tak bertitik dan bukan syin yang bertitik tiga di atas), ertinya: "Saya
melompat ke muka untuk menampakkan diri".
Keterangan:
Maksud
dari Hadis di atas itu ialah bahawa yang diperintahkan oleh Rasulullah s.a.w.
kepada Sayidina Ali r.a. dan seluruh pasukannya ialah memerangi manusia-manusia
musyrik yakni yang menyembah selain Allah atau yang tidak mempercayai adanya
Allah serta keesaanNya dan tidak pula mempercayai tentang diutusnya Nabi
Muhammad s.a.w. Tetapi apabila mereka suka mengikuti seruan agama Islam yang
benar, sama sekali tidak boleh diganggu, baik keselamatan jiwa ataupun harta
mereka.
Namun
demikian, manakala hak atau ketentuan agama Islam menghendaki, boleh saja
seseorang
itu dibunuh, seperti orang yang sengaja membunuh orang lain. Jadi sekalipun
sudah masuk Islam wajib pula dibunuh sebagai qishash atau balasan
pembunuhannya. Demikian pula seperti dipotong tangan kerana mencuri yang sudah
mencapai batas untuk bolehnya dipotong ataupun diberi hukuman pukul (didera)
serta direjam, menurut ketentuannya sendiri-sendiri, jika melakukan perzinaan
dan lain-lain lagi. Inilah yang dimaksudkan dengan sabda Nabi s.a.w.
"Kecuali dengan haknya."
Mengenai
hisab atau perhitungan amal perbuatan mereka adalah menjadi urusan Allah Taala
sendiri.
Perlu
dimaklumi bahawa golongan Ahlulkitab yakni kaum yang beragama Nasrani atau
Yahudi, tidak boleh secara langsung diperangi. Mereka diperbolehkan memilih
salah satu di antara dua hal yakni membayar pajak. Ini adalah pilihan yang
pertama. Jika mereka suka melaksanakan itu, merekapun wajib dilindungi
keselamatan diri dan hartanya. Tetapi jikalau enggan, maka pilihan kedua boleh
dilaksanakan, iaitu boleh diperangi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan