Allah
Taala berfirman:
"Bukankah Kami telah memberikan umur yang cukup kepadamu semua.
Dalam masa itu orang yang mahu mengerti dapatlah mengambil pengertian dan orang
yang memberikan peringatanpun telah datang padamu semua."
(Fathir:
37)
Ibnu
Abbas serta para muhaqqiq(ahli penyelidik agama) mengatakan bahawa ertinya umur
cukup itu ialah: Bukankah Kami telah memberikan padamu semua umur sampai enam
puluh tahun. Penegasan ini dikuatkan pula oleh Hadis yang akan kami sebutkan di
belakang Insya Allah. Diterangkan pula oleh ulama-ulama yang lain bahawa
maknanya itu ialah lapan belas tahun. Ada pula yang mengatakan empat puluh
tahun. Keterangan ini diucapkan oleh Al-hasan, Alkalbi dan Masruq, juga dikutip
dari keterangan Ibnu Abbas yang lain. Mereka itu mengutip pula bahawa para ahli
Madinah, apabila seseorang dari mereka itu telah mencapai umur empat puluh
tahun, maka selalulah ia menghabiskan waktunya untuk beribadat.
Ada pula
yang mengatakan bahawa umur cukup itu ertinya ialah jikalau telah baligh.
Adapun firman Allah Taala yang ertinya: "Telah pula datang padamu semua
seorang yang bertugas memberikan peringatan". Ibnu Abbas dan Jumhur ulama
mengatakan bahawa yang dimaksud itu ialah Nabi s.a.w. Ada lagi yang menerangkan
bahawa maksudnya itu ialah adanya uban. Ini diucapkan oleh 'Ikrimah, Ibnu
'Uyainah dan lain-lainnya.
Wallahu
a'lam.
Adapun
Hadis-hadisnya ialah:
112.
Pertama: Dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:
"Allah tetap menerima uzur(alasan) seseorang yang diakhirkan
ajalnya, sehingga ia berumur enam puluh tahun."
(Riwayat
Bukhari)
Para
ulama berkata bahawa maknanya itu ialah Allah tidak akan membiarkan (tidak
menerima)uzur seseorang yang sudah berumur enam puluh tahun itu, sebab telah
dilambatkan oleh Allah sampai masa yang setua itu.
Dikatakan: Azarar
rajulu: apabila ia sangat banyak mengemukakan keuzurannya.
113.
Kedua: Dari Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma, katanya:
"Umar r.a. memasukkan diriku 11 dalam barisan sahabat-sahabat tua
yang pernah mengikuti perang Badar. Maka sebagian orang-orang tua itu seolah-olah
ada yang merasakan tidak enak dalam jiwanya, lalu berkata: "Mengapa orang
ini masuk beserta kita, sedangkan kita mempunyai anak-anak yang 11 Maksudnya
memasukkan diriku (yakni Ibnu Abbas) di kalangan golongan orang-orang yang
sudah tua-tua yang pernah mengikuti peperangan Badar dahulu, untuk diajak
bermusyawwarat atau memecahkan persoalan-persoalan yang penting. Padahal Ibnu
Abbas (namanya sendiri Abdullah) adalah seorang pemuda. Oleh sebab itu di
antara orang tua-tua itu ada yang tidak enak hati atau marah-marah.
Sebaya umurnya dengan dia?" Umar kemudian menjawab:
"Sebenarnya dia itu sebagaimana yang engkau semua ketahui", maksudnya
bahawa Ibnu Abbas itu diasuh dalam rumah kenabian dan ia adalah sumber ilmu
pengetahuan dan berbagai pendapat yang tepat."
Selanjutnya pada suatu hari Umar memanggil saya, lalu memasukkan saya
bersama-sama dengan para orang tua di atas. Saya tidak mengerti bahawa Umar
memanggil saya pada hari itu, melainkan hanya untuk memperlihatkan keadaan saya
kepada mereka itu. Umar itu berkata: "Bagaimanakah pendapat
saudara-saudara mengenai firman Allah yang ertinya: "Jikalau telah datang
pertolongan Allah dan kemenangan." Maka sebahagian para sahabat tua-tua
itu berkata: "Maksudnya ialah kita diperintah supaya memuji kepada Allah
serta memohonkan pengampunan daripadaNya jikalau kita diberi pertolongan serfa
kemenangan." Sebahagian mereka yang lain diam saja dan tidak mengucapkan
sepatah katapun. Umar lalu berkata kepadaku: "Adakah demikian itu pula
pendapatmu, hai Ibnu Abbas?" Saya lalu menjawab: "Tidak." Umar
bertanya lagi: "Jadi bagaimanakah pendapatmu?" Saya menjawab:
"Itu adalah menunjukkan tentang ajal Rasulullah s.a.w. Allah telah memberi
tahukan pada beliau tentang dekat tibanya ajal itu. Jadi Allah berfirman yang
ertinya: "Jikalau telah datang pertolongan dari Allah serta
kemenangan," maka yang sedemikian itu adalah sebagai tanda datangnya
ajalmu. Oleh sebab itu maka memaha sucikanlah dengan mengucapkan puji-pujian
kepada Tuhanmu dan mohonlah pengampunan padaNya, sesungguhnya Allah adalah Maha
Penerima taubat."
Umar r.a. lalu berkata: "Memang, saya sendiri tidak mempunyai
pendapat selain daripada seperti apa yang telah engkau ucapkan itu."
(Riwayat
Bukhari)
114.
Ketiga: Dari Aisyah radhiallahu 'anha, katanya:
"Tidaklah Rasulullah s.a.w. bersolat sesuatu solat setelah turunnya
ayat: Idza ja-a nashrullahi walfathu Apabila telah tiba pertolongan dari Allah
dan kemenangan, melainkan dalam solatnya itu selalu mengucapkan: Subhanaka
rabbana wa bihamdik. Allahummaghfirli Maha Suci Engkau wahai Tuhan kami dan
saya mengucapkan puji-pujian kepadaMu. Ya Allah berilah pengampunan
padaku."
(Muttafaq
'alaih)
Dalam
riwayat yang tertera dalam kedua kitab shahih yakni Bukhari dan Muslim,
disebutkan dari Aisyah pula demikian:
"Rasulullah
s.a.w. itu memperbanyakkan ucapannya dalam rukuk dan sujudnya iaitu: Subhanakallahumma
rabbana wa bihamdika, Allahummaghf'ir Hi Maha Suci Engkau ya
Allah Tuhan kami dan saya mengucapkan puji-pujian kepadaMu. Ya Allah,
berikanlah pengampunan padaku", beliau mengamalkan benar-benar apa-apa
yang menjadi isi Al-Quran.
Makna: Yata-awwalul
Quran ialah mengamalkan apa-apa yang diperintahkan pada beliau itu
yang tersebut dalam Al-Quran, yakni dalam firman Allah Taala: Fasabbih
bihamdi rabbika wastaghfirhu, ertinya: Maka maha sucikanlah dengan
mengucapkan puji-pujian kepada TuhanMu dan mohonlah pengampunan kepadaNya.
Dalam
riwayat Muslim disebutkan:
"Rasulullah
s.a.w. itu memperbanyak ucapannya sebelum wafatnya, iaitu: Subhanaka wa
bihamdika, astaghfiruka wa atubu ilaik Maha Suci Engkau dan saya
mengucapkan puji-pujian kepadaMu, saya mohon pengampunan serta bertaubat
kepadaMu. Aisyah berkata: Saya berkata: "Hai Rasulullah, apakah ertinya
kalimat-kalimat yang saya lihat Tuan baru mengucapkannya itu?" Beliau
s.a.w. bersabda: "Itu dijadikan sebagai alamat bagiku untuk umatku,
jikalau saya telah melihat alamat tersebut. Itu saya ucapkan apabila telah
datang pertolongan dari Allah dan kemenangan". Beliau membaca surat an-
Nashr itu sampai selesai.
Dalam
riwayat Muslim lainnya disebutkan:
"Rasulullah
s.a.w. memperbanyakkan ucapan: Subhanallah wabihamdih, astaghfirullah
wa atubu ilaih Maha Suci Allah dan saya mengucapkan puji-pujian
kepadaNya, saya mohon pengampunan serta bertaubat kepadaNya.
Aisyah
berkata: Saya berkata: "Ya Rasulullah, saya lihat Tuan selalu memperbanyak
ucapan: Subhanallah wa bihamdih, astaghfirullah wa atubu ilaih. Rasulullah
s.a.w. lalu bersabda:
"Tuhanku
telah memberitahukan kepadaku bahawasanya aku akan melihat sesuatu alamat untuk
umatku. Jikalau saya melihatnya itu, maka aku memperbanyakkan ucapan Subhanallah
wa bihamdih astaghfirullah wa atubu ilaih. Kini aku telah melihat
alamat tersebut, iaitu jikalau telah datang pertolongan Allah dan kemenangan
yakni dengan dibebaskannya kota Mekah. Dan engkau melihat para manusia masuk
dalam agama Allah dengan berduyun-duyun. Maka maha sucikanlah dengan
mengucapkan puji-pujian kepada Tuhanmu dan mohonlah pengampunan kepadaNya,
sesungguhnya Allah adalah Maha Penerima taubat."
116.
Kelima: Dari Jabir r.a., katanya: "Nabi s.a.w. bersabda:
"Dibangkitkan setiap hamba itu dari kuburnya, menurut apa yang ia
mati atasnya."
(Riwayat
Muslim)
Keterangan:
Hadis ini
menyerukan setiap manusia muslim lagi mukmin agar sentiasa berbuat kebaikan
kepada siapapun, mengerjakan apa-apa yang diredhai Allah, menetapi
sunnah-sunnahnya Rasulullah s.a.w. dalam segala waktu, tempat dan keadaan. Juga
menyerukan supaya terus menerus memiliki keikhlasan hati dalam mengamalkan
segala hal semata-mata untuk Allah Taala jua, baik dalam ucapan ataupun
perbuatan. Kepentingannya ialah agar di saat kita ditemui oleh ajal, maka
kematian kitapun menetapi keadaan sebagaimana yang tersebut di atas itu,
sehingga pada hari kita diba'ats atau dibangunkan dari kubur nanti, keadaan
kitapun sebagaimana halnya apa yang kita tetapi sewaktu kita berada di dunia
ini. Semogalah kita memperoleh husnul-khatimah atau penghabisan yang bagus dan
terpuji.
115.
Keempat: Dari Anas r.a., katanya:
"Sesungguhnya Allah 'Azzawajalla sentiasa mengikutkan terus-sambung
menyambung dalam menurunkan wahyu kepada Rasulullah s.a.w. sebelum
wafatnya sehingga beliau itu wafat, di situlah sebagian besar wahyu
diturunkan."
(Muttafaq
'alaih)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan