"Dialah yang melihatmu
ketika engkau berdiri dan juga gerak tubuhmu di antara orang-orang yang
bersujud."
(asy-Syu'ara':
218-219)
Allah Taala berfirman
pula:
"Dan Dia adalah besertamu
di mana saja engkau semua berada."
(al-Hadid: 4)
Allah Taala berfirman
lagi:
"Sesungguhnya bagi Allah
tidak ada sesuatu yang tersembunyi baik di bumi ataupun di langit."
(ali-lmran: 5)
Lagi firmannya Allah
Taala:
"Sesungguhnya Tuhanmu itu
nescaya tetap mengintipnya."
(al-Fajar: 14)
Juga firmannya Allah
Taala:
"Dia Maha Mengetahui akan
kekhianatan mata maksudnya pandangan mata kepada sesuatu yang dilarang atau
kerlingan mata sebagai ejekan dan lain-lain perbuatan yang tidak baik dan apa saja
yang tersembunyi dalam hati.”
(al-Mu'min: 19)
Ayat-ayat yang mengenai bab ini banyak sekali dan kiranya dapat dimaklumi. Adapun Hadis-hadisnya ialah:
60. Pertama: Daripada Umar bin Alkhaththab r.a., katanya:
"Pada
suatu ketika kita semua duduk di sisi Rasulullah s.a.w. yakni pada suatu hari,
tiba-tiba muncullah di muka kita seorang lelaki yang sangat putih pakaiannya
dan sangat hitam warna rambutnya, tidak timpak padanya bekas bepergian dan
tidak seorangpun dari kita semua yang mengenalnya, sehingga duduklah orang tadi
di hadapan Nabi s.a.w. lalu menyandarkan kedua lututnya pada kedua lutut beliau
dan meletakkan kedua tangannya di atas kedua pahanya sendiri dan berkata:
"Ya Muhammad, beritahukanlah padaku tentang Islam." Rasulullah s.a.w.
lalu bersabda: "Islam, iaitu hendaknya engkau menyaksikan bahawa tiada
piihan kecuali Allah dan bahawa Muhammad adalah utusan Allah, hendaklah pula
engkau mendirikan solat, menunaikan zakat, berpuasa bulan Ramadan dan melakukan
haji ke Baitullah jikalau engkau kuasa jalannya ke situ." Orang itu
berkata: "Tuan benar." Kita semua hairan padanya, kerana ia bertanya
dan juga membenarkannya. Ia berkata lagi: "Kemudian beritahukanlah padaku
tentang Iman." Rasulullah s.a.w. bersabda: "Iaitu hendaklah engkau
beriman kepada Allah, malaikat-malaikatNya, kitab-kitabNya, rasul-rasulNya,
hari penghabisan(kiamat) dan hendaklah engkau beriman pula kepada takdir, yang
baik ataupun yang buruk semuanya dari Allah jua." Orang itu berkata:
"Tuan benar." Kemudian katanya lagi: "Kemudian beritahukanlah
padaku tentang Ihsan." Rasulullah s.a.w. menjawab: "Iaitu hendaklah
engkau menyembah kepada Allah seolah-olah engkau dapat melihatNya, tetapi
jikalau tidak dapat seolah-olah melihatNya, maka sesungguhnya Allah itu dapat
melihatmu." Ia berkata: "Tuan benar." Katanya lagi:
"Kemudian beritahukanlah padaku tentang hari kiamat." Rasulullah
s.a.w. menjawab: "Orang yang ditanya yakni beliau s.a.w. sendiri tentulah
tidak lebih tahu dari orang yang menanyakannya yakni orang yang datang tiba-tiba
tadi. Orang itu berkata pula: "Selanjutnya beritahukanlah padaku tentang
alamat-alamatnya hari kiamat itu." Rasulullah s.a.w. menjawab: "Iaitu
apabila seorang hamba sahaya wanita melahirkan tuan puterinya maksudnya hamba
sahaya itu dikahwin oleh pemiliknya sendiri yang merdeka, lalu melahirkan
seorang anak perempuan. Anaknya ini dianggap merdeka juga dan dengan begitu
dapat dikatakan hamba sahaya perempuan melahirkan tuan puterinya dan apabila
engkau melihat orang-orang yang tidak beralas kaki, telanjang-telanjang,
miskin-miskin dan sebagai penggembala kambing sama bermegah-megahan dalam
gedung-gedung yang besar kerana sudah menjadi kaya-raya dan bahkan menjabat
sebagai pembesar-pembesar negara." Selanjutnya orang itu berangkat pergi.
Saya yakni Umar r.a. berdiam diri beberapa saat lamanya, kemudian Rasulullah
s.a.w. bersabda: "Hai Umar, adakah engkau mengetahui siapakah orang yang
bertanya tadi?" Saya menjawab: "Allah dan RasulNyalah yang lebih mengetahuinya." Rasulullah s.a.w. lalu bersabda: "Sesungguhnya orang tadi adalah malaikat Jibril,
ia datang untuk memberikan pelajaran tentang agama kepadamu semua."
(Riwayat Muslim)
Makna Talidulamatu rabbatahaa, yakni tuan puterinya. Adapun pengertiannya ialah oleh sebab banyaknya hamba sahaya perempuan sehingga budak-budak tersebut melahirkan puteri untuk tuan yang memilikinya. Puteri tuannya itu sama kedudukannya dengan tuannya sendiri. Tetapi ada sebahagian ulama yang mengatakan tidak sedemikian itu maksudnya. Al-'Aalah, ialah golongan orang-orang fakir. Adapun kata Maliyyan ertinya waktu yang lama, iaitu sampai tiga hari tiga malam lamanya. Sebabnya Sayidina Umar terhairan-hairan kerana orang yang bertanya itu semestinya belum mengerti apa yang ditanyakan, tetapi anehnya setelah diberi jawapan, tiba-tiba penanya itu berkata: "Tuan benar", dan kata-kata sedemikian ini tentulah menunjukkan
bahawa penanya itu
telah mengerti. Barulah kehairanan Sayidina Umar itu lenyap setelah diberitahu
bahawa yang bertanya tadi sebenarnya adalah Jibril a.s. yang kedatangannya memang
sengaja hendak mengajarkan soal-soal keagamaan kepada para sahabat Rasulullah s.a.w.
Dalam Hadis di atas,
ada beberapa hal yang penting kita ketahui, iaitu:
(a) Mendirikan olat ertinya
tidak semata-mata menjalankan solat saja, tetapi harus dipenuhi pula
syarat-syarat serta rukun-rukunnya dan ditepatkan selalu menurut waktu-waktunya.
(b) Percaya kepada
Allah yakni meyakinkan bahawa Allah itu ada (jadi jangan beranggapan bahawa
Allah itu tidak ada seperti faham komunis), dan lagi Allah itu bersifat dengan
semua sifat kemuliaan, keagungan dan kesempurnaan serta terjauh dari semua
sifat kekurangan, kehinaan dan kerendahan.
(c) Malak ialah
makhluk Allah yang dibuat daripada nur (cahaya) dan tidak berjejal-jejal seperti
cahaya lampu yang memenuhi rumah. Dengan cahaya seribu lampu, belum juga sesak
rumah itu. Dengan ini teranglah apa yang dimaksud dalam sebuah Hadis:
Ertinya: "Bahawasanya
Allah itu mempunyai malaikat, ada yang memenuhi sepertiga alam, ada yang
memenuhi dua pertiga alam dan ada yang memenuhi alam seluruhnya."
Adapun erti iman
kepada malaikat ialah harus percaya bahawa mereka itu benar-benar ada dan bahawa
mereka itu adalah hamba-hamba Allah yang dimuliakan. Malak itu sebenarnya kata
mufrad dan jamaknya berbunyi malaikat.
(d) Percaya kepada
kitab-kitab Allah ialah meyakinkan betul-betul bahawa kitab-kitab suci itu
adalah firman Allah yang sebenar-benarnya yang diturunkan pada Rasul-rasulNya dengan
jalan wahyu dan meyakinkan pula bahawa isi yang terkandung di dalamnya itu semua
benar.
(e) Percaya kepada
para Rasul ertinya beri'tikad seteguh-teguhnya bahawa apa yang mereka bawa itu
memang sebenarnya dari Allah Taala.
(f) Hari Akhir ialah
hari Kiamat. Iman dengan hari kiamat ertinya mempercayai betul-betul akan
terjadinya hari penghabisan itu dan apa saja yang terjadi sesudahnya, misalnya Hasyar
(akan dikumpulkannya semua makhluk di padang mahsyar), Hisab (semua amal akan
diperhitungkan), Mizan (amal-amal akan ditimbang dalam neraca), menyeberangi jembatan
yang disebut Shirath dan kemudian ada yang masuk Jannah (syurga), ada pula yang
terus terjun ke (neraka) dan lain-lain hal lagi.
(g) Qadar ialah
ketentuan dari Allah sebelum Allah membuat semua makhluk ini, yang baik maupun
yang jahat. Jadi segala macam adalah dengan kehendak Allah yang telah dipastikan
sejak zaman azali dulu iaitu zaman sebelum Allah membuat apa-apa. Tetapi kita jangan
lupa berikhtiar, kerana kita telah diberi akal oleh Allah untuk mengusahakan bagaimana
jalannya agar kita tetap bernasib baik dan terjauh dari nasib buruk. Kita tetap
harus berdaya upaya selama hayat dikandung badan.
(h) Dengan cara
ibadat sebagaimana yang terkandung dalam erti kata Ihsan ini, maka tentu akan
khusyuklah kita sewaktu menyembah Allah itu. Kalau dapat seolah-olah tahu pada
Allah, ini namanya Mukasyafah (terbuka dari semua tabir yang menutup) dan kalau
mengangan-angankan bahawa Allah tetap melihat kita, ini namanya Muraqabah
(mengintai-intainya Allah pada kita).
(i) Tanda-tanda yang
dimaksud ini ialah tanda-tanda kecil sebab datangnya hari kiamat itu ada
tanda-tandanya yang kecil dan ada tanda-tandanya yang besar. Tanda-tanda kecil ertinya
datangnya itu masih agak jauh, tetapi bila tanda-tanda besar telah nampak,
maka itulah yang
menunjukkan bahawa hari kiamat telah sangat dekat sekali saat terjadinya.
(j) Hamba sahaya
perempuan melahirkan tuannya ertinya, banyak sahaya perempuan itu yang dikahwin
oleh raja-raja atau pejabat-pejabat tinggi lalu melahirkan anak-anak perempuan
sehingga anak-anaknya itupun akan berkedudukan sebagaimana ayahnya.
(k) Orang yang tak
beralas kaki, telanjang, miskin serta penggembala kambing sama bermegah-megah
dalam gedung-gedung besar, maksudnya ialah bahawa yang asalnya hanya penggembala
yang miskin hingga seolah-olah tak pernah beralas kaki dan pakaiannya hampir-hampir
tidak ada (boleh dikata telanjang) tiba-tiba menjadi pembesar-pembesar negeri
dan mendiami gedung-gedung besar lagi indah dan sama berkuasa serta kaya raya. Dengan
demikian, keadaan negeri lalu rosak binasa sebab sesuatu perkara semacam pemerintahan
diserahkan kepada orang yang bukan ahlinya, sebagaimana dalam sebuah Hadis
diterangkan:
Ertinya:
"Apabita sesuatu perkara
itu diserahkan kepada orang yang bukan ahlinya, maka tunggulah saat kerosakannya."
Dengan ini tahulah
kita bahawa Islam itu mengandung tiga unsur yang utama yakni:
A. 5 Arkanul Islam,
B. 6 Arkanul lman dan
C. 2 Arkanul Ihsan.
61. Kedua: Daripada Abu
Zar, iaitu Jundub bin Junadah dan Abu Abdur Rahman iaitu Mu'az bin Jabal
radhiallahu 'anhuma dari Rasulullah s.a.w. sabdanya:
"Bertakwalah
kepada Allah di mana saja engkau berada dan ikutilah perbuatan buruk itu dengan
perbuatan baik, maka kebaikan itu dapat menghapuskan keburukan tadi dan pergaulilah
para manusia dengan budi pekerti yang bagus."
Diriwayatkan oleh
Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.
Keterangan:
Hadis ini mengandung
tiga macam unsur, yakni bertakwa kepada Allah, kebaikan diikutkan sesudah
mengerjakan keburukan dan perintah bergaul dengan baik antara seluruh umat
manusia. Mengenai yang ketiga tidak kami jelaskan lebih panjang, sebab masing-masing
bangsa tentu memiliki cara-cara atau adat-istiadat sendiri. Namun demikian juga
mesti dilaksanakan dengan mengikuti ajaran-ajaran yang ditetapkan oleh agama
Islam, sehingga tidak melampaui batas, akhirnya terperosok dalam hal-hal yang
diharamkan oleh Allah Taala. Jadi di bawah ini akan diuraikan perihal yang dua
buah unsur saja, iaitu:
(a) Takut pada Allah
atau Takwallah adalah satu kata yang menghimpun erti yang sangat dalam sekali,
pokoknya ialah mengikuti dan mengamalkan semua perintah Allah dan menjauhi
serta menahan diri dari melakukan larangan-laranganNya. Dengan demikian terjagalah
jiwa dan terpeliharalah hati manusia dari kemungkaran, kemaksiatan, kemusyrikan
yang terang (jali) atau yang tidak terang (khafi), juga terhindar dari
kekufuran dan kemurtadan. Tuhan tentu akan melindungi orang yang takwa itu dari
semuanya tadi.
Tentang ini Allah
telah berfirman:
"Sesungguhnya Allah adalah
beserta orang-orang yang takwa dan orang-orang yang sama berlaku baik."
(b) Mengikutkan
kebaikan sesudah melakukan kejahatan itu misalnya ialah bertaubat, kerana
dengan demikian lenyaplah segenap kesalahan yang kita lakukan, asalkan kita bertaubat
itu dengan sebenar-benarnya, sebagaimana firman Allah:
Ertinya:
"Melainkan orang yang
bertaubat dan beriman dan beramal soleh, maka mereka itu keburukan-keburukannya
akan diganti oleh Allah dengan kebaikan-kebaikan."
62. Ketiga: Daripada Ibnu
Abbas radhiallahu 'anhuma, katanya: "Saya berada di belakang Nabi s.a.w.
dalam kenderaan atau membonceng pada
suatu hari, lalu beliau bersabda:
"Hai
anak, sesungguhnya saya hendak mengajarkan kepadamu beberapa kalimat iaitu: Peliharalah
Allah dengan mematuhi perintah-perintahNya serta menjauhi larangan-laranganNya,
pasti Allah akan memeliharamu, peliharalah Allah, pasti engkau akan dapati Dia
di hadapanmu. Jikalau engkau meminta, maka mohonlah kepada Allah dan jikalau engkau
meminta pertolongan, maka mohonkanlah pertolongan itu kepada Allah pula. Ketahuilah
bahawasanya sesuatu umat yakni makhluk seluruhnya ini, apabila berkumpul(bersepakat)
hendak memberikan kemanfaatan padamu dengan sesuatu yang dianggapnya bermanfaat
untukmu, maka mereka itu tidak akan dapat memberikan kemanfaatan itu, melainkan
dengan sesuatu yang telah ditentukan oleh Allah untukmu. Juga jikalau umat(seluruh
makhluk) itu berkumpul(bersepakat) hendak memberikan bahaya padamu dengan
sesuatu yang dianggap berbahaya untukmu, maka mereka itu tidak akan dapat
memberikan bahaya itu, melainkan dengan sesuatu yang telah ditentukan oleh
Allah untukmu. Pena telah diangkat maksudnya ketentuan-ketentuan telah
ditetapkan dan lembaran-lembaran kertas telah kering maksudnya catatan-catatan
di Lauh Mahfuzh sudah tidak
dapat diubah lagi."
Diriwayatkan oleh
Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.
Dalam riwayat selain
Termidzi disebutkan:
"Peliharalah
Allah, maka engkau akan mendapatkanNya di hadapanmu. Berkenalanlah kepada Allah
yakni tahulah kewajipan-kewajipan yang harus ditunaikan untuk Allah di waktu
engkau dalam keadaan lapang sihat, kaya dan lain-lain, maka Allah akan
mengetahuimu memperhatikan nasibmu di waktu engkau dalam keadaan kesukaran sakit, miskin dan lain-lain. Ketahuilah bahawa
apa-apa yang terlepas daripadamu itu keuntungan atau bahaya, tentu tidak akan
mengenaimu dan apa-apa yang mengenaimu itu pasti tidak akan dapat terlepas
daripadamu. Ketahuilah bahawa pertolongan itu beserta kesabaran dan bahawasanya
kelapangan itu beserta kesukaran dan bahawasanya beserta kesukaran itu pasti
ada kelonggaran."
Keterangan:
Hal-hal yang perlu
dimaklumi dalam Hadis ini ialah:
(a) Ada di belakang
Nabi s.a.w. maksudnya ialah membonceng waktu naik bighal (semacam kuda) dengan
duduk di belakang beliau.
(b) Peliharalah
Allah, yakni peliharalah perintah-perintah dan larangan-larangan Allah serta
berhati-hatilah pada kedua macam hal itu, pasti engkau dijaga olehNya dalam duniamu,
agamamu, dirimu dan keluargamu.
(c) Umat ialah semua
makhluk yang dimaksudkan.
(d) Pena-pena telah
diangkat, ertinya ketentuan-ketentuan telah tetap.
(e) Kertas-kertas
telah kering maksudnya catatan-catatan semua yang ada di dalam dunia semesta
ini (sebagaimana yang tertera di Lauh Mahfuzh) tentu saja tak ada yang dapat
mengubah takdir-takdir dari Allah itu kecuali yang dikehendaki olehNya sendiri
sebagaimana firmanNya:
Ertinya:
"Allah menghapus serta
menetapkan apa saja yang dikehendaki olehNya dan di sisi Allahlah umat kitab
atau pokok Catatan. Ummul kitab ini adalah ilmu Allah yang qadim (dahulu) sejak
zaman azali (sebelum ada apa-apa kecuali Allah)."
(f) Selain Termidzi yakni 'Abd bin Humaid dan
juga Imam Ahmad.
(g) Suka mengenai
pada Allah ertinya sentiasa mendekat dan taat padaNya. Kalau kita suka demikian
ketika kita dalam keadaan lapang (banyak rezeki dan badan sihat), maka Allah
pasti suka melihat kita yakni mahu memberi pertolongan pada kita apabila kita
dalam keadaan sukar pada suatu waktu.
(h) Suatu yang telah
ditentukan oleh Allah (sejak zaman azali) akan lepas dari kita, (tidak dapat
kita capai), sudah tentu selamanya barang itu tetap lepas dari kita yakni tidak
dapat mengenai kita (kita peroleh). Demikian pula sebaliknya, iaitu bahawa
sesuatu yang telah ditentukan akan kita dapatkan, maka bagaimanapun juga tidak
akan lepas dari kita.
(i) Pertolongan Allah
beserta kesabaran yakni bila kita ingin pertolongan dari Allah, haruslah kita
sabar.
(j) Kelapangan
beserta kesusahan dan nanti pasti ada kelonggaran yakni manusia itu tidak
mungkin akan terus menerus susah dan sukar, insya Allah pada suatu ketika ia
akan menemui kelapangan dan kelonggaran juga.
63. Keempat: Daripada Anas r.a., katanya:
"Sesungguhnya
engkau semua pasti melakukan berbagai amalan yang diremehkannya sebab dianggap
dosa kecil-kecil saja, yang amalan-amalan itu adalah lebih halus lebih kecil
menurut pandangan matamu daripada sehelai rambut. Tetapi kita semua di zaman
Rasulullah s.a.w. menganggapnya termasuk golongan dosa-dosa yang merosakkan menyebabkan kecelakaan dan kesengsaraan."
Diriwayatkan oleh
Imam Bukhari dan ia mengatakan bahawa erti Almubiqat ialah apa-apa yang merosakkan.
64. Kelima: Daripada Abu
Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w. sabdanya:
"Sesungguhnya
Allah Taala itu cemburu dan kecemburuan Allah Taala itu ialah apabila seseorang
manusia mendatangi(mengerjakan) apa-apa yang diharamkan oleh Allah atasnya."
(Muttafaq 'alaih)
65. Keenam: Daripada Abu
Hurairah r.a. bahawasanya ia mendengar Nabi s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya
ada tiga orang dari kaum Bani Israil, iaitu orang sopak yakni belang-belang kulitnya,
orang botak dan orang buta. Allah hendak menguji mereka itu, kemudian mengutus
seorang malaikat kepada mereka. Ia mendatangi orang sopak lalu berkata: "Keadaan
yang bagaimanakah yang amat tercinta bagimu?" Orang sopak berkata:
"Warna yang baik dan kulit yang bagus, juga lenyaplah kiranya penyakit
yang menyebabkan orang-orang merasa jijik padaku ini." Malaikat itu lalu
mengusapnya dan lenyaplah kotoran-kotoran itu dari tubuhnya dan dikurniai oleh
Allah Taala warna yang baik dan kulit yang bagus. Malaikat itu berkata pula:
"Harta macam apakah yang amat tercinta bagimu?" Orang itu menjawab:
"Unta". Atau katanya: "Lembu," yang merawikan Hadis ini
sangsi apakah unta ataukah lembu. Ia lalu dikurniai unta yang bunting, kemudian
malaikat berkata: "Semoga Allah memberi keberkahan untukmu dalam unta ini." Malaikat itu seterusnya mendatangi orang botak, kemudian berkata: "Keadaan
yang bagaimanakah yang amat tercinta bagimu?" Orang botak berkata:
"Rambut yang bagus dan lenyaplah kiranya apa-apa yang menyebabkan
orang-orang merasa jijik padaku ini." Malaikat itu lalu mengusapnya dan
lenyaplah botak itu dari kepalanya dan ia dikurnia rambut yang bagus. Malaikat
berkata pula: "Harta macam apakah yang amat tercinta bagimu?" Ia
berkata: "Lembu". lapun lalu dikurniakan lembu yang bunting dan
malaikat itu berkata: "Semoga Allah memberikan keberkahan untukmu dalam
lembu ini." Akhirnya malaikat itu mendatangi orang buta lalu berkata:
"Keadaan bagaimanakah yang amat tercinta bagimu?" Orang buta
menjawab: "Iaitu hendaknya Allah mengembalikan penglihatanku padaku
sehingga aku dapat melihat semua orang." Malaikat lalu mengusapnya dan
Allah mengembalikan lagi penglihatan padanya. Malaikat berkata pula: "Harta
macam apakah yang amat tercinta bagimu?" Ia menjawab: "Kambing."
Iapun dikurnia kambing yang bunting hampir beranak. Yang dua ini unta dan lembu
melahirkan anak-anaknya dan yang ini kambing juga melahirkan anaknya. Kemudian
yang seorang yang sopak mempunyai selembah penuh unta dan yang satunya lagi
yang botak mempunyai selembah lembu dan yang lainnya lagi yang buta mempunyai selembah kambing. Malaikat itu lalu
mendatangi lagi orang yang asalnya sopak dalam rupa seperti orang sopak itu
dahulu keadaannya yakni berpakaian serba buruk dan berkata: "Saya adalah
orang miskin, sudah terputus semua sebab-sebab untuk dapat memperoleh rezeki bagiku
dalam bepergianku ini. Maka tidak ada yang dapat menyampaikan maksudku pada hari
ini kecuali Allah kemudian dengan pertolonganmu pula. Saya meminta padamu
dengan atas nama Allah yang telah mengurniakan padamu warna yang baik dan kulit
yang bagus dan pula harta yang banyak, sudi kiranya engkau menyampaikan
maksudku dalam bepergianku ini untuk sekadar bekal perjalanannya." Orang sopak
itu menjawab: "Keperluan-keperluanku masih banyak sekali." Jadi
enggan memberikan sedekah padanya. Malaikat itu berkata lagi: "Seolah-olah
saya pernah mengenalmu. Bukankah engkau dahulu seorang yang berpenyakit sopak
yang dijijiki oleh seluruh manusia, bukankah engkau dulu seorang fakir,
kemudian Allah mengurniakan harta padamu?" Orang sopak dahulu itu menjawab:
"Semua harta ini saya mewarisi dari nenek-moyangku dulu dan merekapun dari
nenek-moyangnya pula." Malaikat berkata pula: "Jikalau engkau
berdusta dalam pendakwaanmu uraianmu yang menyebutkan bahawa harta itu adalah
berasal dari warisan, maka Allah pasti akan menjadikan engkau kembali seperti
keadaanmu semula. Malaikat itu selanjutnya mendatangi orang yang asalnya botak,
dalam rupa seperti orang botak dulu dan
keadaannya yang hina-dina, kemudian berkata kepadanya sebagaimana yang
dikatakan kepada orang sopak dan orang botak itu menolak permintaannya seperti
halnya orang sopak itu pula. Akhirnya malaikat itu berkata: "Jikalau engkau
berdusta, maka Allah pasti akan menjadikan engkau kembali sebagaimana keadaanmu
semula." Seterusnya malaikat itu mendatangi orang yang asalnya buta dalam
rupanya seperti orang buta itu dahulu serta keadaannya yang menyedihkan,
kemudian ia berkata: "Saya adalah orang miskin dan anak jalan maksudnya sedang bepergian dan kehabisan bekal,
sudah terputus semua sebab-sebab untuk dapat memperoleh rezeki bagiku dalam bepergianku
ini, maka tidak ada yang dapat menyampaikan maksudku pada hari ini, kecuali Allah
kemudian dengan pertolonganmu pula. Saya meminta padamu dengan atas nama Allah
yang mengembalikan penglihatan untukmu iaitu seekor kambing yang dapat saya gunakan
untuk menyampaikan tujuanku dalam bepergian ini." Orang buta dahulu itu berkata:
"Saya dahulu pernah menjadi orang buta, kemudian Allah mengembalikan penglihatan
padaku. Maka oleh sebab itu ambillah mana saja yang engkau inginkan dan tinggalkanlah
mana saja yang engkau inginkan. Demi Allah saya tidak akan membuat kesukaran
padamu kerana tidak meluluskan permintaanmu pada hari ini dengan sesuatu yang
engkau ambil kerana mengharapkan keredhaan Allah 'Azzawajalla." Malaikat
itu lalu berkata: "Tahanlah hartamu ertinya tidak diambil sedikitpun,
sebab sebenarnya engkau semua ini telah diuji, kemudian Allah telah meredhai
dirimu dan memurkai pada dua orang sahabatmu yakni si sopak dan si botak." 8
(Muttafaq alaih)
Dalam riwayat Imam
Bukhari kata-kata: La ajhaduka, yang ertinya: "Aku tidak akan membuat
kesukaran padamu", itu diganti: La ahmaduka, ertinya: "Aku
tidak memujimu (menyesali diriku) sekiranya hartaku tidak ada yang engkau
tinggalkan kerana engkau memerlukannya." 9
66. Ketujuh: Daripada Abu
Ya'la iaitu Syaddad bin Aus r.a.dari Nabi s.a.w., sabdanya:
"Orang
yang cerdik(berakal) ialah orang yang memperhitungkan keadaan dirinya dan suka
beramal untuk mencari bekal sesudah matinya, sedangkan orang yang lemah ialah orang
yang dirinya selalu mengikuti hawa nafsunya dan mengharap-harapkan kemurahan atas
Allah yakni mengharap-harapkan kebahagiaan dan pengampunan di akhirat, tanpa beramal
soleh."
Diriwayatkan oleh
Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan. Imam Termidzi
dan lain-lain ulama mengatakan bahawa makna Daana nafsahu ertinya
membuat perhitungan
pada diri sendiri.
67. Lapan: Daripada Abu
Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Setengah
daripada kebaikan keislaman seseorang ialah apabila ia suka meninggalkan apa-apa
yang tidak memberikan kemanfaatan padanya yakni ia tidak memerlukan untuk mencampuri
urusan itu.”
Ini adalah Hadis
hasan yang diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan lain-lain.
Keterangan:
Meninggalkan sesuatu
yang tidak berfaedah misalnya sesuatu yang memang bukan urusan kita atau
sesuatu yang terang salah dan batil, maka tidak berguna kita membela atau menolongnya.
Demikian pula sesuatu yang bila kita campuri, maka bukan makin baik dan mungkin
mencelakakan diri kita sendiri. Semua itu baiklah kita tinggalkan, kalau kita
ingin jadi orang Islam yang baik.
8 Sabdanya Nabi
s.a.w. An-naaqatut 'usyara, dengan dhammahnya 'ain dan fathahnya syin
serta dengan mad(yakni dibaca panjang dengan diberi hamzah di belakang alif), ertinya:
bunting. Sabdanya Antaja dalam riwayat lain berbunyi Fanataja, ertinya:
Menguasai di waktu keluarnya anak unta. Natij bagi unta adalah sama
halnya dengan Qabilah bagi wanita. Jadi natij, ertinya penolong unta
betina waktu beranak, sedang qabilah, ertinya penolong wanita waktu melahirkan
atau biasa dinamakan bidan.
Sabda Wallada
haadzaa dengan disyaddahkan lamnya, ertinya: Menguasai waktu melahirkannya
ini, Jadi sama halnya dengan Antaja untuk unta. Oleh sebab itu kata-kata
Muwallid, Natij dan Qabilah adalah sama maknanya, tetapi muwallid
dan natij adalah untuk binatang, sedang qabilah adalah untuk selain binatang.
Adapun sabda beliau
s.a.w.: Inqatha-'at biyal hibaalu, iaitu dengan ha' muhmalah (tanpa
bertitik) dan ba' muwahhadah (bertitik sebuah), ertinya: beberapa sebab. Jadi
jelasnya: Sudah terputus semua sebab (untuk dapat memperoleh bekal guna
melanjutkan perjalananku).
9 Sama halnya dengan
yang biasa diucapkan oleh orang banyak: "Laisa 'alaatbuulil hayaati
nadamun," ertinya: Tidaklah selain timbul penyesalan dalam sepanjang
kehidupan ini, maksudnya ialah oleh sebab sangat panjangnya masa hidupnya itu.
68. Kesembilan: Daripada Umar r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:
"Janganlah
seseorang lelaki itu ditanya apa sebabnya ia memukul isterinya sebab mungkin ia
akan malu jikalau sebab pemukulannya diketahui oleh orang lain."
Tiada ulasan:
Catat Ulasan