Allah
Taala berfirman:
"Tidaklah Kami turunkan al Quran itu padamu hai Muhammad agar
engkau mendapat celaka."
(Thaha: 1-2)
Allah
Taala berfirman lagi:
"Allah menghendaki kemudahan padamu semua dan tidak menghendaki
kesukaran untukmu semua."
(al-Baqarah:
185)
142. Dari
Aisyah radhiallahu 'anha bahawasanya Nabi s.a.w. memasuki rumahnya dan di
sisi Aisyah itu ada seorang wanita. Beliau s.a.w. bertanya: "Siapakah
ini?" Aisyah menjawab: "Ini adalah si Anu." Aisyah
menyebutkan perihal solatnya wanita tadi yang sangat luar biasa tekunnya.
Beliau s.a.w. bersabda:
"Jangan demikian, hendaklah engkau semua berbuat sesuai dengan
kekuatanmu semua saja. Sebab demi Allah, Allah itu tidak bosan memberi pahala
sehingga engkau semua bosan melaksanakan amalan itu. Adalah cara melakukan
agama yang paling dicintai oleh Allah itu ialah apa-apa yang dikekalkan
melakukannya oleh orangnya itu yakni tidak perlu banyak-banyak asalkan langsung
terus."
(Muttafaq
'alaih)
Mah adalah kata untuk melarang dan
mencegah. Maknanya La yamallullahu, ialah Allah tidak bosan,
maksudnya bahawa Allah tidak akan memutuskan pahalanya padamu semua atau
balasan pada amalan-amalanmu itu ataupun memperlakukan engkau semua sebagai
perlakuan orang yang sudah bosan. Hatta tamallu ertinya
sehingga engkau semua yang bosan lebih dulu, lalu amalan itu ditinggalkan. Oleh
sebab itu seyogyanya engkau semua mengambil amalan itu sekuat tenagamu saja
yang sekiranya akan tetap langsung dan kekal melakukannya agar supaya pahalanya
serta keutamaannya tetap atas dirimu semua.
143. Dari
Anas r.a., katanya:
“Ada tiga macam orang datang ke rumah isteri-isteri Nabi s.a.w.
menanyakan tentang hal bagaimana ibadahnya Nabi s.a.w. Kemudian setelah mereka
diberitahu lalu seolah-olah mereka menganggap amat sedikit saja ibadah beliau.
s.a.w. itu. Mereka lalu berkata: "Ah, di manakah kita ini maksudnya: Kita
ini jauh perbezaannya kalau dibandingkan dari Nabi s.a.w. sedangkan beliau itu
telah diampuni segala dosanya yang lampau dan yang kemudian". Seorang dari
mereka itu berkata: "Adapun saya ini, maka saya bersolat semalam suntuk
selama-lamanya". Yang lainnya berkata: "Adapun saya, maka saya
berpuasa sepanjang tahun dan tidak pernah saya berbuka". Yang seorang lagi
berkata: "Adapun saya, maka saya menjauhi para wanita, maka sayapun tidak
akan kahwin selama-lamanya". Rasulullah s.a.w. kemudian mendatangi mereka
lalu bersabda: "Engkau semuakah yang mengatakan demikian, demikian? Wahai,
demi Allah, sesungguhnya saya ini adalah orang yang tertakwa di antara engkau
semua kepada Allah dan tertakut kepadaNya, tetapi saya juga berpuasa dan juga
berbuka, sayapun bersolat tetapi juga tidur, juga saya suka kahwin dengan para
wanita. Maka barangsiapa yang enggan pada cara perjalananku, maka ia bukanlah
termasuk dalam golonganku".
(Muttafaq
'alaih)
144. Dari
Ibnu Mas'ud r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:
"Binasalah orang-orang yang memperdalam-dalamkan". Beliau
s.a.w. menyabdakan ini sampai tiga kali banyaknya".
(Riwayat
Muslim)
Almutanathtbi'un iaitu orang-orang yang
memperdalam-dalamkan serta memperkeraskan sesuatu yang bukan pada tempatnya.
145. Dari
Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w. sabdanya:
"Agama itu mudah, tidaklah agama itu diperkeraskan oleh seseorang
melainkan agama itu akan mengalahkannya yakni orang yang memperkeras-keraskan itu
sendiri yang nantinya akan merasa tidak kuat meneruskannya. Maka dari itu,
bersikap luruslah engkau semua, lakukanlah yang sederhana saja jikalau tidak
kuasa melakukan yang sesempurna-sempurnanya, bergembiralah untuk memperoleh
pahala, sekalipun sedikit, juga mohonlah pertolongan dalam melakukan sesuatu
amalan itu, baik di waktu pergi pagi-pagi, petang-petang ataupun sebahagian
waktu malam".
(Riwayat
Bukhari)
Dalam
riwayat Imam Bukhari lainnya disebutkan: "Berlaku luruslah,
lakukanlah yang sederhana, pergilah di waktu pagi, juga di waktu petang serta
sebahagian di waktu malam. Berbuatlah sederhana,tentu engkau semua akan sampai
pula pada tujuannya".
Addin itu dirafa'kan kerana merupakan
maf'ulnya fi'il yang tidak disebutkan fa'ilnya. Ada pula yang mengatakan bahawa
itu harus dinashabkan. Ada yang meriwayatkan dengan lafaz Lan yusyaddad
dina ahadun, ertinya tidak seorangpun yang hendak memperkeraskan agama
tersebut. Sabda Rasulullah s.a.w. Illa ghalalabahu, ertinya
melainkan agama itu mengalahkannya, yakni bahawa agama tadi mengalahkan orang
itu dan dengan sendirinya orang yang memperkeras-keraskan sendiri itu akhirnya
akan lemah untuk menghadapi agama tersebut, sebab banyak jalan yang perlu
ditempuhnya.
Ghadwah ialah bepergian pada pagi hari
dan Rawhah pada petang hari, sedang Adduljah ialah
pada akhir malam. Ini semua adalah sebagai kata kiasan atau perumpamaan.
Maksudnya ialah: Hendaklah engkau semua memohonkan pertolongan untuk melakukan
ketaatan kepada Allah 'Azzawajalla itu dengan melakukan berbagai amalan di
waktu engkau semua dalam keadaan bersemangat, serta hati dalam keadaan lapang,
sehingga dengan demikian engkau semua akan merasa lazat melakukan ibadah tadi
dan tidak akan merasa bosan, juga dengan itu apa yang dimaksudkan sudah pula
tercapai. Ini adalah sebagaimana seseorang yang pandai bepergian, ia tentu
berangkat dalam keadaan semacam di atas itu dan ia beristirehat, baik dirinya
maupun kendaraannya dalam waktu sudah lelah ataupun hati kurang enak. Dengan
demikian dapat pula ia mencapai tujuannya tanpa kelelahan sama sekali. Wallahu
a'lam.
146. Dari
Anas r.a., katanya:
"Nabi s.a.w. masuk ke dalam masjid, tiba-tiba tampak di situ ada
seutas tali yang memanjang antara dua tiang. Beliau s.a.w. bertanya: "Tali
Dua tiang yang dimaksudkan di sini ialah dari beberapa tiang yang ada di
masjid. Tujuan utama dalam Hadis ini ialah anjuran yang penting sekali untuk
diperhatikan, yakni hendaknya kita melaksanakan agama Islam ini apakah
ini?" Orang-orang menjawab: "Ini adalah kepunyaan Zainab, jikalau ia sudah
malas lelah bersolat, ia menggantung di situ". Nabi s.a.w. lalu bersabda:
"Lepaskan sajalah. Baiklah seseorang itu melakukan solat di waktu ia
sedang bersemangat, maka jikalau ia telah merasa malas, baiklah ia tidur
saja".
(Muttafaq
'alaih)
147. Dari
Aisyah radhiallahu 'anha bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Jikalau seseorang dari engkau semua mengantuk dan ia sedang
bersolat, maka baiklah ia tidur dulu, sehingga hilanglah rasa mengantuknya.
Sebab sesungguhnya seseorang dari engkau semua itu jikalau bersolat sedang ia
mengantuk, maka ia tidak tahu, barangkali ia memulai memohonkan pengampunan
kepada Allah, tetapi ia lalu mencaci maki dirinya sendiri".
(Muttafaq
'alaih)
148. Dari
Abu Abdillah, iaitu Jabir bin Samurah radhiallahu 'anhuma, katanya:
"Saya pernah bersolat dengan Nabi s.a.w. beberapa solatan, maka
keadaan solat beliau s.a.w. itu adalah sedang dan khutbahnyapun sedang
pula".
(Riwayat
Muslim)
Ucapan qashdan maksudnya
antara panjang dan pendek, yakni sederhana.
149. Dari
Abu Juhaifah iaitu Wahab bin Abdullah r.a., katanya:
"Nabi s.a.w. mempersaudarakan antara Salman dan Abuddarda'
maksudnya keduanya disuruh berjanji untuk berlaku sebagai saudara". Salman
pada suatu ketika berziarah ke Abuddarda', ia melihat Ummud Darda' iaitu isteri
Abuddarda' mengenakan pakaian yang serba kusut yakni tidak berhias sama sekali,
Salman bertanya padanya: "Mengapa saudari berkeadaan sedemikian ini?"
Wanita itu menjawab: "Saudaramu iaitu Abuddarda' itu sudah tidak ada
hajatnya lagi pada keduniaan maksudnya: Sudah meninggalkan keduniaan, baik
terhadap wanita atau lain-lain".
Dalam riwayat Addaraquthni lafaz Fiddunyaa, diganti dengan lafaz Fi
nisaid dunyaa, ertinya tidak ada hajatnya lagi pada kaum wanita di dunia ini.
Sementara itu dalam riwayat Ibnu Khuzaimah ditambah pula dengan kata-kata
Yashuumun nahaar wa yaquumullail, ertinya: Ia berpuasa pada siang harinya dan
terus bersolat pada malam harinya". Abuddarda' lalu datang, kemudian ia
membuatkan makanan untuk Salman. Setelah selesai Abuddarda' berkata kepada
Salman: "Makanlah, kerana saya berpuasa". Salman menjawab: "Saya
tidak akan suka makan, sehingga engkaupun suka pula makan". Abuddarda'
lalu makan. Setelah malam tiba, Abuddarda' mulai bangun. Salman berkata
kepadanya: "Tidurlah!" Ia tidur lagi. Tidak lama kemudian bangun lagi
dan Salman berkata pula: "Tidurlah!" Kemudian setelah tiba Akhir
malam, Salman lalu berkata pada Abuddarda': "Bangunlah sekarang!"
Keduanya terus bersolat. Selanjutnya Salman lalu berkata: "Sesungguhnya
untuk Tuhanmu itu ada hak atas dirimu, untuk dirimu sendiri juga ada hak
atasmu, untuk keluargamupun ada hak atasmu. Maka berikanlah kepada setiap yang
berhak itu akan haknya masing-masing".
Jangan melampaui batas, khususnya dalam peribadatan, seperti solat, puasa
dan lain-lain yang termasuk sunnah hukumnya. Jadi kita dilarang mempersangatkan
diri sendiri, sehingga membuat kita lelah dan akhirnya malas. Juga terdapat
suatu anjuran lain, yakni hendaklah dalam mengerjakannya itu dengan penuh
semangat dan bukan seenaknya saja. Abuddarda' paginya mendatangi Nabi s.a.w.
kemudian menyebutkan peristiwa semalam itu, lalu Nabi s.a.w. bersabda:
"Salman benar ucapannya".
(Riwayat
Bukhari)
Keterangan:
Dengan
berdasarkan Hadis di atas, maka syariat Agama Islam memerintahkan kepada
kaum
Musiimin agar antara seorang dengan yang lainnya bersikap sebagaimana
orang-orang yang bersaudara dan semata-mata bukan kerana ini atau itu, tetapi
hanya untuk
mengharapkan
keredhaan Tuhan, juga memerintahkan agar saling kunjung-mengunjungi kerana
Allah, demikian pula bermalam di rumah saudara seagamanya kerana Allah pula. Di
samping itu syariat membolehkan seseorang lelaki bercakap-cakap dengan wanita
lain yang bukan mahramnya yakni ajnabiyah, bila mana betul-betul ada keperluan
yang penting untuk berbuat sedemikian itu. Selain itu dalam Hadis itu pula
terdapat anjuran yang sungguh-sungguh agar antara seorang muslim dengan muslim
lainnya, hendaknya gemar nasihat-menasihati dengan cara yang baik, mengingatkan
siapa yang lupa dan lalai melaksanakan perintah Allah dan ada pula anjuran
untuk gemar mengerjakan solat malam (shalatuilail) dan lain-lain lagi.
150. Dari
Abu Muhammad, iaitu Abdullah bin al-'Ash radhiallahu 'anhuma, katanya:
"Nabi s.a.w. diberitahu bahawasanya saya berkata: Demi Allah,
nescayalah saya akan berpuasa pada pagi hari dan berdiri bersolat di waktu
malam maksudnya setiap hari, siangnya berpuasa dan malamnya bersolat sunnah,
selama hidupku". Rasulullah s.a.w. lalu bersabda: "Apakah engkau yang
berkata sedemikian itu?" Saya menjawab kepadanya: "Sungguh saya
berkata demikian itu, bi-abi anta wa ummi, ya Rasulullah".
Beliau.bersabda: "Sesungguhnya engkau tidak kuat melaksanakan itu, maka
dari itu berpuasalah, berbukalah, tidurlah dan juga berdirilah(bersolat malam).
Dalam sebulan itu berpuasalah tiga hari, sebab sesungguhnya kebaikan itu
dibalas dengan sepuluh kali lipatnya. Jadi tiga hari sebulan itu sama dengan
berpuasa setahun penuh". Saya berkata: "Saya masih kuat beramal yang
lebih utama dari itu". Beliau s.a.w, bersabda: "Kalau begitu
berpuasalah sehari dan berbukalah dua hari". Saya berkata lagi: "Saya
masih kuat beramal yang lebih utama dari itu". Beliau s.a.w. bersabda:
"Kalau begitu berpuasalah sehari dan berbukalah sehari pula. Yang
sedemikian itu adalah puasanya Nabi Daud a.s. dan inilah sesedang-sedangnya
berpuasa". Dalam riwayat lain disebutkan: "Yang sedemikian itu adalah
seutama-utamanya berpuasa". Saya berkata pula: "Saya masih kuat beramal
yang lebih utama dari itu". Rasulullah s.a.w. lalu bersabda: "Tidak
ada yang lebih utama daripada puasa seperti Nabi Daud a.s. itu". Sebenamya
andaikata saya menerima saja tiga hari yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w.
(pertama kali) itu adalah lebih kucintai daripada seluruh keluarga dan
hartaku".
Dalam
riwayat lain disebutkan demikian:
Nabi
s.a.w. bersabda: "Bukankah saya telah diberitahu bahawasanya engkau berpuasa
pada siang hari dan bersolat sunnah setiap malamnya?" Saya
menjawab: "Benar, ya Rasulullah". Beliau lalu bersabda: "Jangan
mengerjakan seperti itu. Berpuasalah dan berbukalah, tidurlah dan bangunlah,
kerana sesungguhnya untuk tubuhmu itu ada hak atas dirimu, kedua matamu pun ada
haknya atas dirimu, isterimu juga ada hak atasmu, untuk tamumu pun ada hak
atasmu. Sebenamya sudah cukuplah jikalau untuk setiap bulan itu engkau berpuasa
sebanyak tiga hari saja, sebab sesungguhnya setiap kebaikan itu diberi pahala
dengan sepuluh kali lipatnya. Jadi berpuasa tiga hari setiap bulan itu sama
halnya dengan berpuasa setahun penuh". Saya maksudnya Abdullah bin 'Amr
bin al-'Ash mengeras-ngeraskan sendiri lalu diperkeraskanlah atas diriku. Saya
berkata: "Ya Rasulullah, sesungguhnya saya masih mempunyai kekuatan untuk
lebih dari itu". Beliau s.a.w. lalu bersabda: "Kalau begitu
berpuasalah seperti puasanya Nabiullah Daud dan jangan engkau tambahkan lagi
dari itu yakni sehari berpuasa dan sehari berbuka". Saya bertanya:
"Bagaimanakah berpuasanya Daud a.s.?" Beliau s.a.w. bersabda:
"Ia berpuasa setengah tahun". Abdullah, setelah tuanya berkata:
"Alangkah baiknya jikalau dahulu saya terima saja keringanan yang
diberikan oleh Rasulullah s.a.w." Dalam riwayat lain lagi disebutkan: Nabi
s.a.w. bersabda: "Bukankah saya telah diberitahu bahawasanya engkau
berpuasa setahun penuh dan mengkhatamkan bacaan Al-Quran sekali setiap
malam?" Saya menjawab: "Benar demikian ya Rasulullah dan saya tidak
menghendaki dengan amalan yang sedemikian itu melainkan mengharapkan kebaikan
belaka". Beliau s.a.w. lalu bersabda: "Berpuasalah seperti puasanya
Nabiullah Daud a.s., sebab sesungguhnya ia adalah setaat-taat manusia perihal
ibadatnya. Selain itu khatamkanlah bacaan Al-Quran itu sekali dalam setiap
bulan". Saya berkata: "Ya Nabiullah, saya masih kuat beramal yang
lebih utama dari itu". Beliau s.a.w. bersabda: "Kalau begitu
khatamkanlah itu sekali setiap dua puluh hari". Saya berkata: "Ya
Nabiullah, sebenarnya saya masih kuat yang lebih utama dari itu". Beliau
s.a.w. bersabda: "Kalau begitu khatamkanlah itu sekali dalam setiap sepuluh
hari". Saya berkata: "Ya Nabiullah, saya masih kuat beramal yang
lebih utama dari itu". Beliau s.a.w. bersabda: "Kalau begitu,
khatamkan sajalah Al-Quran itu sekali dalam seminggu dan jangan ditambah lagi
beratnya amalan tadi lebih dari itu". jadi saya memperberatkan diri sendiri
lalu diperberatkanlah amalan itu atas diriku. Nabi pada saat itu bersabda:
"Sesungguhnya engkau tidak tahu, barangkali engkau akan diberi usia yang
panjang". Maka jadilah saya sampai pada usia tua sebagaimana yang
disabdakan oleh Nabi s.a.w. Setelah saya berusia tua, saya ingin sekali kalau
dahulunya saya menerima saja keringanan yang diberikan oleh Nabiullah s.a.w.
Dalam
riwayat lain disebutkan: "Sesungguhnya untuk anakmupun ada hak atas
dirimu".
Juga
dalam riwayat lain disebutkan: "Tidak dibenarkanlah seseorang yang
berpuasa terus sepanjang tahun". Ini disabdakan oleh beliau s.a.w. sampai
tiga kali.
Selain
itu dalam riwayat lain disebutkan demikian: "Puasa yang amat tercinta di
sisi Allah adalah puasanya Nabi Daud, sedang solat yang amat tercinta di sisi
Allah juga solatnya Nabi Daud. Ia tidur separuh malam, lalu bangun untuk
bersolat malam sepertiga malam, kemudian tidur lagi seperenam malam. Ia
berpuasa sehari dan berbuka sehari. Ia tidak akan lari jikalau menemui
berhadapan dengan musuhnya”.
Ada pula
riwayat lain yang menyebutkan demikian: "Ia berkata: Ayahku
mengahwinkan saya dengan seorang wanita yang memiliki keturunan baik. Ayah
membuat janji dengan menantunya wanita itu yakni isteri anaknya, untuk
menanyakan pada wanita perihal keadaan suaminya. Setelah ditanya, isterinya itu
berkata: Sebaik-baik lelaki ialah suamiku itu, ia tidak pernah menginjak
hamparan kita dan tidak pernah memeriksa tabir kita maksudnya tidak pernah
berkumpul untuk menyetubuhi isterinya sejak kita datang padanya". Setelah
peristiwa itu berjalan lama, maka ayahnya memberitahukan hal tersebut kepada
Nabi s.a.w., lalu beliau bersabda kepada ayahnya: "Pertemukanlah saya
dengan lelaki itu". Saya menemui Nabi s.a.w. sesudah diadukan oleh ayahku
itu, beliau s.a.w. bertanya: "Bagaimanakah caranya engkau berpuasa?"
Saya menjawab: "Saya berpuasa tiap hari". Beliau s.a.w. bertanya:
"Bagaimanakah caranya engkau mengkhatamkan Al-Quran?" Saya menjawab:
"Setiap malam saya khatamkan sekali". Seterusnya orang itu
menyebutkan sebagaimana cerita yang sebelumnya. Ia menghabiskan sebagian bacaan
Al-Quran itu atas isterinya sebanyak sepertujuh bahagian, yang dibacanya itu
dirampungkannya di waktu siang agar lebih ringan untuk apa yang akan dibacanya
di waktu malamnya. Jikalau ia hendak memperkuatkan dirinya, ia berbuka selama
beberapa hari dan dihitunglah jumlah hari berbukanya itu kemudian berpuasa
sebanyak hari di atas itu pula. Sebabnya ia melakukan demikian, kerana ia tidak
senang kalau meninggalkan sesuatu sejak ia berpisah dengan Nabi s.a.w.”. Semua riwayat di atas
adalah shahih, sebahagian besar dari shahih Bukhari dan shahih Muslim dan hanya
sedikit saja yang tertera dalam salah satu kedua kitab shahih itu yakni Bukhari
dan Muslim saja.
151. Dari
Abu Rib'i yaitu Hanzhalah bin Arrabi' al-Usayyidi al-Katib, salah seorang di
antara jurutulisnya Rasulullah s.a.w..katanya:
"Abu Bakar bertemu denganku, lalu ia berkata: Bagaimanakah
keadaanmu hai Hanzhalah". Saya menjawab: "Hanzhalah takut pada
dirinya sendiri kalau sampai menjadi seorang munafik". Abu Bakar berkata
lagi: "Subhanallah sebagai tanda kehairanan, apakah yang kau ucapkan
itu?" Saya menjawab: "Semula kita berada di sisi Rasulullah s.a.w.
Beliau mengingat-ingatkan kepada kita perihal syurga dan neraka, seolah-olah
keduanya itu benar-benar dapat dilihat(tampak) di mata. Tetapi setelah kita
keluar dari sisi Rasulullah s.a.w., kita masih juga bermain-main dengan
isteri-isteri, anak-anak dan mengurus berbagai harta untuk kehidupan kita di
dunia ini, sehingga dengan demikian, banyak yang kita lupakan tentang hal
syurga dan neraka tadi". Abu Bakar lalu berkata: "Demi Allah,
sesungguhnya kami sendiripun pernah mengalami seperti yang kau alami itu".
Selanjutnya saya dan Abu Bakar berangkat bersama sampai masuk ke tempat
Rasulullah s.a.w. lalu saya berkata: "Hanzhalah takut pada dirinya sendiri
kalau sampai menjadi seorang munafik, ya Rasulullah". Rasulullah s.a.w.
lalu bertanya: "Mengapa demikian?" Saya menjawab: "Ya Rasulullah
kita semula ada di sisi Tuan dan Tuan mengingat-ingatkan kepada kita perihal
neraka dan syurga seolah-olah keduanya itu dapat dilihat oleh mata. Tetapi
setelah kita keluar dari sisi Tuan, kitapun masih juga bermain-main dengan
isteri-isteri, anak-anak serta mengurus pula berbagai harta, sehingga kerana
itu, banyak yang kita lupakan tentang keduanya tadi". Setelah itu
Rasulullah s.a.w. bersabda: "Demi Zat yang jiwaku ada didalam genggaman
kekuasaanNya, jikalau engkau semua tetap sebagaimana hal keadaanmu di sisiku
dan juga sentiasa berzikir(ingat kepada Allah), nescayalah malaikat-malaikat
itu menjabat tanganmu semua, baik ketika engkau ada di hamparanmu sedang tidur,
juga ketika ada di jalananmu sedang berjalan-jalan. Tetapi, hai Hanzhalah,
sesaat dan sesaat maksudnya sesaat untuk melakukan peribadatan kepada
Allah dan sesaat lagi untuk mengurus segala sesuatu yang diperlukan oleh
manusia dalam kehidupannya, mencari sandang pangan dan lain-lain". Ini
disabdakan beliau s.a.w. tiga kali.
(Riwayat
Muslim)
152. Dari
Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma, katanya:
"Pada suatu ketika Nabi s.a.w. berkhutbah, tiba-tiba ada seorang
lelaki yang berdiri lalu beliau bertanya kepadanya tentang nama dan perlunya
berdiri. "Orang-orang(para sahabat) sama berkata: "Dia adalah Abu
Israil bernazar hendak berdiri di terik matahari, tidak akan duduk-duduk, tidak
akan bernaung, tidak akan berbicara dan tetap akan berpuasa". Nabi s.a.w.
lalu bersabda: "Perintahkan padanya, supaya ia suka berbicara, bernaung,
duduk-duduk dan juga supaya ia meneruskan puasanya".
(Riwayat
Bukhari)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan