Disunnahkan agar seseorang yang memulai memberikan salam itu mengucapkan: Assalamu 'alaikum warahmatullahi wabarakatuh. Jadi ia menggunakan dhamir jamak, sekalipun orang yang diberi salam hanya seorang. Selanjutnya orang yang harus memberikan jawapan supaya mengucapkan: Wa 'alaikumus-salam warahma-tuliahi wabarakatuh. Jadi supaya ia menggunakan wawu athaf dalam ucapannya wa 'alaikum.
848. Daripada
Imran bin al-Hushain radhiallahu 'anhuma, katanya:
Yang Bermaksud : Ada seorang lelaki datang kepada Nabi s.a.w., lalu ia
mengucapkan: Assalamu 'alaikum. Kemudian beliau s.a.w. membalas salam
orang tadi lalu duduk terus bersabda: "Sepuluh,"
maksudnya pahalanya dilipatkan sepuluh kalinya. Selanjutnya datang pula
orang lain lalu ia mengucapkan: Assalamu 'alaikum warahmatullah. Beliau
s.a.w. lalu membalas salamnya orang itu, lalu duduk lagi: "Dua puluh," maksudnya pahalanya dilipatkan dua puluh
kali. Seterusnya ada pula orang lain yang datang, lalu mengucapkan: Assalamu
'alaikum warahmatullahi wabarakatuh. Kemudian beliau s.a.w. membalas salam
orang tersebut, lalu duduk terus bersabda: "Tiga
puluh," maksudnya pahalanya dilipatkan tiga puluh kali.
Diriwayatkan
oleh Imam-imam Abu Daud dan Termidzi dan Termidzi mengatakan bahwa ini adalah
Hadis hasan.
849. Daripada
Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: "Rasulullah s.a.w. Bersabda kepada
saya:
Yang Bermaksud : "Ini Jibril menyampaikan
salam padamu." Aisyah
berkata: "Saya berkata: Wa 'alaihis-salam warahmatullahi Wabarakatuh."
(Muttafaq
'alaih)
Demikianlah
yang ada dalam sebahagian beberapa riwayat dua kitab shahih yakni Shahih
Bukhari dan Shahih Muslim dengan menggunakan wafaarakatuh, dan dalam sebahagian
riwayat dengan membuang kata-kata itu. Penambahan dari orang yang dapat percaya
itu boleh diterima.
850. Daripada
Anas r.a. bahawasanya Nabi s.a.w.
itu apabila berbicara mengucapkan sesuatu kalimat, selalulah beliau s.a.w.
mengulanginya sampai tiga kali, sehingga dapat dimengerti ucapannya itu dan
apabila beliau s.a.w. itu datang pada sesuatu kaum, lalu beliau memberikan
salam kepada mereka maka salamnya itupun diucapkannya tiga kali."
(Riwayat
Bukhari)
Hal yang
sedemikian ini ditangguhkan jikalau kelompok kaum itu memang banyak jumlah
orangnya.
851. Daripada
al-Miqdad r.a. dalam Hadisnya yang panjang, berkata:
Yang Bermaksud : "Kita maksudnya
al-Miqdad dengan kawannya mengaturkan kepada Nabi s.a.w. akan bahagian yakni
berupa susu, kemudian beliau datang di waktu malam lalu memberi salam dengan
suatu ucapan salam yang tidak sampai membangunkan orang yang tidur, tetapi
dapat menperdengarkan kepada orang yang jaga. Selanjutnya Nabi s.a.w. datang
lagi lalu memberi salam sebagaimana salamnya yang sudah-sudah."
(Riwayat
Muslim)
852. Daripada
Asma' binti Yazid radhiallahu 'anhuma bahawasanya Rasulullah s.a.w. berjalan dalam masjid pada suatu
hari dan di situ ada sekelompok kaum wanita yang sedang duduk-duduk, lalu
beliau s.a.w. memberikan isyarat dengan tangannya dengan disertai ucapan salam
pula."
Diriwayatkan
oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.
Hal ini
ditangguhkan bahawasanya Rasulullah s.a.w. itu mengumpulkan antara ucapan salam
dengan isyarat tangan dan hal yang sedemikian itu dikuatkan oleh suatu Hadis
dalam riwayat Imam Abu Daud bahawasanya beliau s.a.w. lalu memberikan salam
kepada kita(kaum wanita yang duduk-duduk tadi).
853. Daripada
Abu Jurat al-Hujaimi r.a., katanya:
Yang Bermaksud : "Saya mendatangi Rasulullah s.a.w. lalu saya berkata: "Alaikas-salam
ya Rasulullah." Beliau
s.a.w. lalu bersabda: "Janganlah mengucapkan
'Alaikas-salam sebab sesungguhnya, 'Alaikas-salam itu adalah cara penghormatan
kepada orang-orang yang sudah mati."
Diriwayatkan
oleh Imam-imam Abu Daud dan Termidzi dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah
Hadis hasan shahih. Keterangannya sudah terdahulu dengan kelengkapannya yang
panjang (lihat Hadis no. 793).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan