Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 15 Februari 2020

V 1 : KISAH PEROMPAK MASUK ISLAM SETELAH MEROMPAK KEDAI MUSLIM AMERIKA


Sebuah kisah nyata yang terjadi di negara Amerika. Muhammad Sohail adalah seorang pemilik kedai yang pada waktu itu lagi menjaga kedainya, Muhammad Sohail masuk dalam topik utama pemberitaan di berbagai suratkabar atau media masa, dan elektronik. Perihal pertemuannya dengan seorang perompak yang bersenjatakan pemukul “baseball“, seketika ketika Perompak itu masuk ke dalam kedainya. Yang menarik dari kisah kejadian ini adalah sang perompak itu akhirnya masuk Islam/ menjadi mualaf.
Muhammad Sohail, yang berusia 48 tahun, kala itu akan bersiap-siap untuk menutup kedainya. Tepat pada waktu tengah malam tersebut, terlihat dalam kamera pengawas/ CCTV ada seorang lelaki yang kekar yang datang menghampirinya sambil memegang tongkat pemukul baseball dan seorang itu dengan nada keras meminta Muhammad Sohail agar menyerahkan sejumlah wang di kasirnya.
Sejenak Muhammad Sohail merunduk terdiam, dan beliau pun tidak mahu tunduk kepada perompak tersebut, kemudian Muhammad Sohail dengan cepat langsung mengambil senapang “shotgun” yang kebetulan oleh Muhammad Sohail disimpan tepat di bawah laci kasir kedainya. Lelaki bertopeng (Perompak) tersebut kaget, setelah berfikir merasa kalah dalam hal senjata, lelaki bertopeng itupun langsung ciut/ kehilangan nyali, seketika itu juga dia menangis memohon ampun dan menjatuhkan tongkat pemukulnya ke tanah.
Sang Perompak itupun mengatakan bahawa dirinya terpaksa merompak kerana keterbatasan ekonomi, semata-mata untuk memenuhi keperluan keluarganya yang tengah dilanda kelaparan.
“Tolong.. tolong… jangan panggil polis, tolong jangan tembak saya. Saya betul-betul tidak punya wang, saya melakukan ini kerana saya tidak ada makanan di rumah saya pak,” tutur Sang perompak tersebut sambil menangis tersedu-sedu seperti anak kecil.
Bukan seperti layaknya kebanyakan warga kulit putih Amerika lainnya, di mana pada kasus seperti itu mereka boro-boro langsung memanggil kepolisian untuk memenjarakannya (ngasih pelajaran). Beza dengan Muhammad sohail sang pemilik kedai itu malah justeru langsung mengulurkan wang tunai sebanyak $40 dan juga memberikan sebungkus roti, Akan tetapi dengan satu syarat, lelaki tersebut harus berjanji bahawa dirinya tidak akan pernah merompak lagi.
Setelah Muhammad Sohail itu memberikan wang dan sebungkus roti, beliau pun berkata, “Pulanglah ke rumahmu wahai saudaraku…, dan kembalilah kepada keluargamu…!” Terlihat ketika Sang Perompak itu menerima wang $40 dan sebungkus Roti tersebut, ia nampak sangat terkesima dengan kebaikan dan kedermawanan pemilik kedai itu. Perompak itu pun tercengan sejenak, dan Alhamdulillah secara tidak disangka-sangka ALLAH SUBHANAHU WA TAALA memebirikan Rahmat, Taufiq, dan Hidayah kepada Sang Perompak itu, ia mengatakan kepada Muhammad Sohail (Pemilik kedai) bahawa dia dengan berbesar hati ikhlas dari hati nurani, ingin sekali menjadi seorang Muslim seperti Muhammad Sohail.
Serentak Pemilik kedai pun dengan rasa takjubnya bertanya kepada Sang Perempak itu ; “Apakah Engkau serius dengan apa yang engkau ucapkan itu?”
Sang perompak itupun menjawab dengan sangat yakin ; “Ya. Saya ingin sekali menjadi seorang muslim yang baik hati sepertimu!”
“Alhamdulillah.. Alhamdulillah, Allahuakbar…” ucap Muhammad Sohail, sang pemilik kedai itu.
Muhammad Sohail pun kemudian membimbing perompak untuk ikut mengucapkan dua kalimat syahadat di mana seperti yang dia ucapkan sambil ia mengangkat sebelah tangannya, Lalu kemudian Muhammad Sohail pun berjabat tangan, merangkul dan memeluk sang perompak itu. mereka menangis bahagia, terharu dengan skenario ALLAH SUBHANAHU WA TAALA yang kerana RahmatNya sang Perompak masuk Islam.
Pemilik kedai itu pun melanjutkan. “Tunggulah di sini wahai saudaraku, tunggu sebentar ya, saya akan ke belakang mencarikan sesuatu untukmu dan keluargamu, mungkin ada susu di belakang yang boleh engkau bawa pulang.” Namun ketika pemilik kedai kembali, sang perompak itu sudah meninggalkan kedai tersebut.
Akhirnya setelah beberapa bulan kemudian, sang perompak itu mengirimkan surat kepada Muhammad Sohail, yang mana dalam suratnya itu berisi wang $40 Dollar, yang bermaksud untuk mengembalikan wang yang sudah ia kasih pada saat dirinya merompak kedainya.
Surat yang diberi nama/ judul: “You Change My Life.” yang bermakna bahawa Muhammad Sohail itu telah mengubah hidupnya. Namun sampai saat ini Muhammad Sohail merasa tak pernah mengenal dan tak pernah tahu siapa lelaki yang telah merompaknya pada waktu itu.

Berikut isi lengkap surat yang di berikan Perampok itu (dalam bahasa Inggeris) :

You Change My Life
First of All I would like to say That I am sorry At the time I had no money no food on my table No Job , and nothing for my family. I know that is was wrong, but I had know choice. I needed to feed My family. When You had That gun to my head I was 100% that I was going to die. That was the only reason why I ask you to be one a musilim. Because you spared my life, I decieded to become a True muslim. Sense then my life has change. Now I have a new child And good joob Make a good money Staying out of trouble and taking care of my familey you gave me forty dollars, and a loaf of bread. Here is fifty dollars Thank you for sparing my life because of of that you change my life.

Di akhir surat, mantan perompak tersebut mengakhiri dengan kalimat tulisan ; “Your Muslim Brother“(dari Saudara Sasama muslim Anda). “Subhanallah Walhadulillah… Sang mantan perompak itu ternyata sudah benar-benar menjadi Muslim.” Ungkap Muhammad Sohail.

Semoga Artikel perihal Kisah Inspirasi ini boleh menambah Keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah S.W.T. Aaamiiin.

Oleh : Suparto
Redaktur : Aminatul Jannah
MutiaraPublic.Com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan