Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Ahad, 28 April 2013

Bab 116 Bolehnya Minum Dari Segala Macam Wadah Yang Suci Selain Yang Terbuat dari Emas dan Perak. Boleh Menguguk iaitu Minum Dengan Mulut terus dari Sungai atau Lain-Lain Tanpa Menggunakan Wadah Atau Tangan, Juga Haramnya Menggunakan Wadah Yang Terbuat Dari Emas atau Perak Di Waktu Minum, Makan, Bersuci Dan Lain-Lain Penggunaan.



771. Dari Anas r.a., katanya: 

Yang bermaksud :  "Waktu solat sudah datang, lalu berdirilah orang-orang yang dekat rumahnya ke keluarganya masing-masing untuk mengambil air wuduk dan masih tertinggal beberapa orang beserta Nabi s.a.w. Kemudian Rasulullah s.a.w. diberi sebuah wadah yang terbuat dari batu. Maka wadah itu terlampau kecil kalau di dalamnya itu dibeberkan tapak tangan beliau s.a.w. dan keluarlah air dari jari-jari beliau s.a.w. itu. Orang-orang itu lalu berwuduk semuanya. Orang-orang sama berkata; "Berapa jumlahmu tadi?" Jawabnya: "Lapan puluh orang dan ada lebihnya." 
(Muttafaq 'alaih)

Ini adalah riwayat Imam Bukhari. Dalam riwayat Imam Bukhari dan juga Imam Muslim disebutkan demikian:
Bahawasanya Nabi s.a.w. meminta wadah berisi air, kemudian diberi suatu gelas yang dangkal dasarnya (semacam mangkuk) di dalamnya ada sedikit air, lalu beliau s.a.w. meletakkan jari-jarinya itu dalam wadah tadi. Anas berkata: "Saya mulai melihat pada air yang menyumbar dari jari-jari beliau s.a.w. itu. Saya meneka jumlah orang yang berwuduk itu antara tujuh puluh sampat lapan puluh orang banyaknya.

772. Dari Abdullah bin Zaid r.a., katanya: 

Yang bermaksud :  "Kita didatangi oleh Nabi s.a.w. lalu kita mengeluarkan air untuknya yang di tempatkan dalam wadah mangkuk yang terbuat dari tembaga, lalu beliau s.a.w. berwuduk." 
(Riwayat Bukhari)

Ashshufr dengan dhammahnya shad dan boleh pula dengan kasrahnya shad, iaitu tembaga. Attaur adalah seperti gelas, kata ini dengan ta' mutsannat di atas.

773. Dari Jabir r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. memasuki seorang Anshar dan disertai oleh seorang sahabatnya yakni Abu Bakar as-Shiddiq, lalu Rasulullah s.a.w. bersabda: "Jikalau engkau mempunyai, bolehlah memberikan air yang ada di dalam girbah yang sedang menginap semalam  maksudnya yang dingin, tetapi jikalau tidak ada, kita akan menguguk saja," yakni minum dengan mulut tanpa menggunakan wadah atau tangan.”
(Riwayat Bukhari)

774. Dari Hudzaifah r.a., katanya: 

Yang bermaksud :  "Sesungguhnya Nabi s.a.w. melarang kita mengenakan pakaian dari sutera halus ataupun sutera kasar untuk lelaki, juga melarang kita minum dari wadah yang terbuat dari emas atau perak untuk lelaki dan wanita dan beliau s.a.w. bersabda: "Semua itu adalah untuk mereka orang-orang kafir  di dunia, tetapi untukmu semua(kaum Muslimin) di akhirat." 
(Muttafaq'alaih)

775. Dari Ummu Salamah radhiallahu 'anha bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang bermaksud :  "Orang yang minum dari wadah perak itu, sebenarnya saja ia meletakkan api neraka jahanam dalam perutnya." 
(Muttafaq 'alaih)

Dalam riwayat Imam Muslim disebutkan: Rasulullah saw bersabda:

Yang bermaksud :  "Sesungguhnya orang yang makan atau minum dari wadah perak atau emas," juga dalam riwayat Imam Muslim yang lain lagi disebutkan: Beliau s.a.w. bersabda: "Barangsiapa yang minum dari wadah emas atau perak, maka sebenarnya saja ia

meletakkan api dari neraka Jahanam dalam perutnya."



Tiada ulasan:

Catat Ulasan