Beberapa Hadis Yang Berserakan Tidak Termasuk Dalam Bab Tertentu Dan Yang Sedap-sedap Dirasakan :
1805.
Daripada Annawas bin Sam'an r.a., katanya:
Yang Bermaksud : "Rasulullah s.a.w. menyebut-nyebutkan
perihal Dajal pada suatu pagi. Beliau s.a.w. menguraikan Dajal itu
kadang-kadang suaranya direndahkan dan kadang-kadang diperkeraskan dan Dajal
itu sendiri oleh beliau s.a.w. kadang-kadang dihinanya, tetapi kadang-kadang
diperbesarkan hal-ehwalnya sebab amat besarnya fitnah yang akan ditimbulkan
olehnya itu, sehingga kita semua mengira seolah-olah Dajal itu sudah ada di
kelompok pohon kurma. Setelah pada suatu ketika kita pergi ke tempatnya, beliau
s.a.w. kiranya telah mengetahui apa yang ada di dalam perasaan kita, lalu
bertanya: "Ada persoalan apakah engkau semua ini?" Kita menjawab:
"Ya Rasulullah, Tuan menyebut-nyebutkan Dajal pada suatu pagi, Tuan
merendahkan serta mengeraskan suara dan Dajal itu Tuan hinakan, juga Tuan
perbesarkan peristiwanya kerana besarnya fitnah yang akan ditimbulkan olehnya,
sehingga kita semua mengira bahawa ia sudah ada di kelompok pohon kurma."
Beliau s.a.w. lalu bersabda: "Kecuali Dajal, itulah yang paling saya
takutkan kalau menimpa atas dirimu semua. Jikalau ia keluar dan saya masih ada
di kalangan engkau semua, maka sayalah penentangnya untuk melindungi engkau
semua. Tetapi jikalau ia keluar dan saya sudah tidak ada di kalangan engkau semua,
maka setiap manusia adalah sebagai penentang guna melindungi dirinya sendiri
dan Allah adalah penggantiku dalam melindungi setiap orang Muslim.
Sesungguhnya
Dajal adalah seorang pemuda yang rambutnya sangat keriting, matanya menonjol,
seolah-olah saya menyamakannya dengan Abul 'Uzza bin Qathan. Maka barangsiapa
yang dapat bertemu dengannya, maka hendaklah membacakan atasnya ayat-ayat
permulaan surat al-Kahfi. Dajal itu akan keluar di Khallah, suatu jalanan yang
terletak antara Syam dan Irak, lalu membuat kerosakan di bahagian sebelah
kanannya dan juga membuat kerosakan di bahagian sebelah kirinya. Maka itu hai
hamba-hamba Allah, tetapkanlah keimananmu semua."
Kita
para sahabat bertanya: "Ya Rasulullah, berapa lama ia menetap di
bumi?"
Beliau
s.a.w. menjawab: "Empat puluh hari, yang sehari, hari pertama itu lamanya
sama dengan setahun, yang sehari lagi
hari kedua lamanya seperti sebulan, yang sehari sesudah itu hari ketiga
seperti sejumaat yakni seminggu, sedang hari-hari yang selain tiga hari itu adalah
sebagaimana keadaan hari-hari pada masamu sekarang ini." Kita bertanya
lagi: "Ya Rasulullah, dalam sehari yang panjang waktunya sebagaimana
setahun itu, apakah kita cukup mengerjakan seperti solat sehari saja yakni lima
waktu?" Beliau s.a.w. menjawab: "Tidak cukup, maka itu perkirakanlah
menurut kadar jaraknya masing-nasing." Jadi tetap lima kali dalam
perkiraan sehari seperti sekarang.
Kita
bertanya pula: "Ya Rasulullah, bagaimanakah kecepatannya dalam menjelajah
bumi?" Beliau s.a.w. bersabda: "Iaitu bagaikan hujan yang didorong oleh
angin dari arah belakangnya. Dajal itu datang kepada sesuatu kaum, lalu ia
mengajak mereka, kemudian mereka itu beriman padanya dan mengikuti apa yang
dikehendaki olehnya. la menyuruh langit supaya menurunkan hujan, lalu turunlah
hujan, ia menyuruh bumi supaya menumbuhkan tanaman, lalu tumbuhlah tanamannya.
Selanjutnya kembalilah ternak-ternak mereka tergembala di situ dalam keadaan bergumbul
atau berpunuk sepanjang atau sebesar yang pernah ada, juga mempunyai tetek
sekenyang yang pernah ada yakni penuh air susu dan terpanjang pantatnya sebab semuanya kenyang. Seterusnya datanglah
Dajal itu pada sesuatu kaum, lalu mereka ini diajaknya mengikuti kehendaknya, tetapi
mereka menolak, kemudian kembalilah Dajal itu meninggalkan mereka. Kaum yang
menolak ini kerana ketetapan keimanannya
pada keesokan harinya telah menjadi kering daerahnya seolah-olah telah lama tidak
kehujanan dan kosong sama-sekali dari rumput dan tanaman Iain-Iain, juga tidak
lagi mereka memiliki hartabenda sedikitpun. Dajjal itu lalu berjalan melalui
puing-puing bekas istana yang rosak-rosak, kemudian ia berkata: "Keluarkanlah
harta-harta simpananmu," tiba-tiba harta-harta di situ dapat diambil dan
mengikuti perjalanan Dajal itu sebagaimana labah-labah mengikuti rajanya.
Setelah
itu Dajal memanggil seorang pemuda yang penuh jiwa kepemudaannya menurut
riwayat yang dimaksudkan ialah Al-Hidhr, lalu ia memukul pemuda ini dengan
pedang, sehingga terpotonglah tubuhnya menjadi dua bahagian dengan kecepatan
bagaikan lemparan anak panah pada sasarannya. Tetapi Dajal lalu memanggil
pemuda yang sudah mati itu, lalu ia hidup kembali dan menghadapnya, sedang
wajahnya berseri-seri sambil tertawa.
Dalam
keadaan sebagaimana di atas itu, tiba-tiba Allah Taala mengutus Isa al-Masih
putera Maryam. la turun di menara atau
rumah tinggi putih warnanya, yang terletak di sebelah selatan Damsyik, iaitu
mengenakan dua lembar pakaian yang bersumba, dengan meletakkan kedua tapak
tangannya atas sayap dua malaikat. Jikalau ia menundukkan kepalanya, maka
mencucurlah air dari kepalanya itu, sedang apabila ia mengangkatnya, maka
berjatuhanlah daripadanya permata-permata besar bagaikan mutiara. Maka tiada
seorang kafirpun yang berdiam di sesuatu tempat yang dapat mencium bau tubuhnya
itu, melainkan ia pasti mati dan jiwanya itu terhenti sejauh terhentinya pandangan
matanya.
Selanjutnya
al-Masih mencari Dajal itu sehingga dapat menemukannya di pintu gerbang negeri
Luddin, kemudian ia membunuhnya. Seterusnya Isa a.s. mendatangi kaum yang telah
dilindungi oleh Allah dari kejahatan Dajal itu, lalu ia mengusap wajah-wajah
mereka maksudnya melapangkan kesukaran-kesukaran yang mereka alami selama
kekuasaan Dajal tersebut dan ia memberitahukan kepada mereka bahawa mereka akan
memperolehi darjat yang tinggi dalam syurga. Dalam keadaan yang sedemikian itu
lalu Allah memberikan wahyu kepada Isa a.s. bahawasanya Aku(Allah) telah
mengeluarkan beberapa orang hambaKu yang tiada kekuasaan bagi siapapun untuk
menentang serta berlawanan perang dengan mereka itu. Maka itu kumpulkanlah
hamba-hambaKu yang menjadi kaum mukminin itu ke gunung Thur.
Orang-orang
yang dikeluarkan oleh Allah itu ialah bangsa Yakjuj dan Makjuj. Mereka itu
mengalir secara cepat sekali dari setiap tempat yang tinggi. Kemudian
berjalanlah barisan pertama dari mereka itu di danau Thabariyah, lalu minum
airnya, selanjutnya berjalanlah barisan terakhir dari mereka lalu mereka ini
berkata: "Danau ini tentunya tadi masih ada airnya dan kini sudah habis."
Nabiullah Isa a.s. serta sekalian sahabat-sahabatnya dikurung yakni dikepung
dari segala jurusan sehingga tidak dapat keluar, sampai-sampai nilai sebuah kepala lembu bagi
seseorang di antara mereka itu adalah lebih berharga dari seratus wang dinar
emas bagi seseorang di antara engkau semua pada hari ini. Nabiullah Isa a.s.
dan sahabat-sahabatnya radhiallahu 'annum semuanya merendahkan diri kepada
Allah Taala memohonkan agar kesukaran itu segera dilenyapkan.
Allah
Taala lalu menurunkan ulat atas bangsa Yakjuj dan Makjuj tadi di leher-leher
mereka, kemudian menjadilah mereka itu sebagai korban yang mati seluruhnya
dalam waktu sekaligus, seperti kematian seseorang manusia.
Nabiullah
Isa a.s. serta sahabat-sahabatnya radhiallahu 'annum lalu turun ke bumi. Mereka
tidak menemukan sejengkal tanahpun di bumi itu melainkan terpenuhi oleh bau
busuk dan bau bacin mayat-mayat bangsa-bangsa Yakjuj dan Makjuj tadi.
Selanjutnya Nabiullah Isa a.s. dan sahabat-sahabatnya radhiallahu 'annum sama
merendahkan diri lagi kepada Allah Taala sambil memohonkan agar mayat-mayat
mereka dilenyapkan. Allah Taala menurunkan burung sebesar batang-batang leher
unta dan burung inilah yang membawa mereka lalu meletakkan mereka itu di
sesuatu tempat yang telah dikehendaki oleh Allah. Seterusnya Allah
'Azza-wajalla lalu menurunkan hujan yang tidak tertutup daripadanya tempat yang
bertanah keras ataupun yang lunak - yakni semuanya pasti terkena siraman hujan
itu, kemudian hujan itu membasuh merata di bumi sehingga menyebabkan bumi itu bersih
bagaikan kaca. Kepada bumi itu lalu dikatakan: "Tumbuhkanlah buah-buahanmu
dan luapkanlah keberkahanmu." Maka pada saat itu sekelompok manusia cukup
makan dari sebiji buah delima saja kerana amat besarnya. Merekapun dapat
bernaung di bawah kulit tempurung delima tadi dan dikurniakanlah keberkahan
dalam air susu, sehingga sesungguhnya seekor unta yang mengandung air susu nescayalah
dapat mencukupi segolongan besar dari para manusia, seekor lembu yang
mengandung air susu dapat mencukupi sekabilah manusia, sedang seekor kambing
yang mengandung susu dapat mencukupi sedesa manusia.
Seterusnya
di waktu mereka dalam keadaan yang sedemikian itu, tiba-tiba Allah Taala
mengirimkan angin yang sejuk nyaman, lalu angin itu mengambil nyawa kaum mukminin
itu dari bawah ketiaknya. Jadi angin itulah yang mencabut jiwa setiap orang mukmin
dan setiap orang Muslim. Kini yang tertinggal adalah golongan manusia yang
jahat-jahat yang saling bercampur-baur antara lelaki dan perempuan sebagaimana
bercampur baurnya sekelompok keldai. Maka di atas mereka inilah menjelang tibanya
hari kiamat."
(Riwayat
Muslim)
Sabdanya:
Khallatan bainas syami wal 'iraqi, ertinya jalanan yang terletak antara
kedua negeri itu. Sabdanya: 'Aatsa dengan 'ain muhmalah dan tsa'
bertitik tiga dan juga Al'aitsu ialah sangatnya kerosakan.
Adzdzura,
punggung-punggung unta yakni gumbul. Alya'asib ialah labah-labah
jantan. Jazlataini ertinya dua potong dan Algharadh ialah sasaran
yang kepadanya dilemparkanlah anak panah, yakni ia melemparkannya sebagai lemparannya
anak panah kepada sasaran. Almahrudah dengan dal muhmalah atau
mu'jamah, iaitu pakaian yang disumba.
Sabdanya:
La yadani iaitu tidak mempunyai kedua tangan yakni tidak mempunyai
kekuatan atau kekuasaan. Annaghafu ialah ulat. Farsa jamaknya faris
iaitu orang yang terbunuh. Azzalaqatu dengan fathahnya zai, lam dan
qaf dan ada yang mengatakan Azzulfatu, dengan dhammahnya zai, sukunnya
/am dan dengan fa' ialah kaca atau cermin. Al'ishabah yakni
jama'ah.
Arrislu ertinya
air susu. Allaqhatu ertinya binatang yang mengandung air susu. Alfi-aam
dengan kasrahnya fa' dan sesudah itu ada hamzah iaitu segolongan
manusia dan Alfakhdzu ialah yang di bawah kabilah dari para manusia.
1806.
Daripada Rib'iy bin Hirasy, katanya:
Yang Bermaksud : "Saya berangkat dengan Abu Mas'ud al-Anshari
ke tempat Hudzaifah al-Yaman radhiallahu 'anhum, lalu Abu Mas'ud berkata
kepadanya: "Beritahukanlah kepadaku apa yang pernah engkau dengar dari
Rasulullah s.a.w. perihal Dajal." Hudzaifah lalu berkata: "Nabi
s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya
Dajal itu keluar dan sesungguhnya beserta Dajal itu ada air dan api. Adapun
yang dilihat oleh para manusia sebagai air, maka sebenarnya itu adalah api yang
membakar, sedang apa yang dilihat oleh para manusia sebagai api, maka
sebenarnya itu adalah air yang dingin dan tawar. Maka barangsiapa yang menemui
Dajal di antara engkau semua, hendaklah masuk dalam benda yang dilihatnya
sebagai api, kerana sesungguhnya ini adalah air tawar dan nyaman sekali."
Setelah
itu Abu Mas'ud berkata: "Sayapun benar-benar pernah mendengar yang seperti
itu."
(Muttafaq
'alaih)
1807.
Daripada Abdullah bin 'Amr bin al-'Ash radhiallahu 'anhuma, katanya: "Rasulullah
s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Dajal itu akan keluar kepada umatku
kemudian menetap sealam empat puluh lamanya; tetapi saya tidak mengerti apakah itu
empat puluh hari atau empat puluh bulan atau empat puluh tahun. Kemudian Allah
mengutus Isa putera Mariam a.s. lalu ia mencari Dajal kemudian membunuhnya.
Kemudian para manusia itu menetap selama tujuh tahun di saat itu tidak ada
permusuhan sama sekali antara dua orang manusiapun.
Selanjutnya
Allah 'Azzawajalla mengutus angin yang dingin dari arah Syam (Palestin). Maka
tidak ada seorangpun yang menetap di atas permukaan bumi yang dalam hati orang
itu ada timbangan seberat semut kecil dari kebaikan atau keimanan, melainkan
pasti akan dicabut nyawanya sehingga andaikata salah seorang dari engkau semua
ada yang masuk di dalam perut gunung, juga pasti akan dimasuki oleh angin tadi,
sampai dapat tercabut nyawanya.
Akhirnya
yang ketinggalan adalah manusia-manusia yang buruk kelakuannya yang suka
cepat-cepat melakukan keburukan dan kezaliman sampai dapat diumpamakan sebagai
keringanan burung yang sedang terbang atau angan-angan binatang buas yang
hendak memangsa. Orang-orang tersebut tidak mengerti apa-apa yang baik dan
tidak mengingkari apa-apa yang buruk yakni kemungkaran dibiarkan belaka.
Seterusnya lalu muncullah syaitan yang menjelma sebagai manusia lalu berkata:
"Alangkah baiknya kalau engkau semua suka mengikuti perintahku?"
Orang-orang sama berkata: "Apakah yang engkau perintahkan kepada
kita?" Kemudian syaitan tersebut mengajak mereka menyembah
berhala-berhala. Keadaan para manusia di saat itu adalah sangat luas rezekinya,
senang hidupnya. Selanjutnya ditiupkanlah dalam sangkakala, maka tiada seorangpun
yang mendengarnya melainkan ia menurunkan lehernya yang sebelah dan mengangkat
yang sebelah lainnya. Pertama-tama orang yang mendengarnya itu ialah seseorang
yang sedang memperbaiki pelur kolam untanya, lalu ia tidak sedarkan diri dan semua
manusia di sekitarnyapun tidak sedar, terus mati.
Kemudian
Allah mengirimkan atau sabdanya: Menurunkan hujan bagaikan rintik-rintik atau
bagaikan bayangan, lalu dari air itu tumbuhlah seluruh tubuh para manusia,
terus ditiupkanlah pula sekali lagi sangkakala tersebut tiba-tiba orang-orang
itu sama berdiri bangun sambil memperhatikan keadaan di waktu itu, kemudian ada
yang mengucapkan: "Hai sekalian manusia, marilah sama mendekat di hadapan
Tuhanmu semua," dan kepada semua malaikat diperintahkan:
"Hentikan
dulu orang-orang itu, sebab sesungguhnya mereka akan ditanya lebih dulu".
Kemudian dikatakan pula: "Keluarkan olehmu semua orang-orang itu perlu
dikirim ke neraka."
Selanjutnya
ditanyakan: "Dari berapa?" Lalu dijawab: "Dari setiap-tiap seribu
sebanyak Sembilan ratus Sembilan puluh sembilan orang."
Sabdanya:
"Itulah hari yang dapat membuat anak-anak kecil menjadi beruban dan itulah
hari dibukanya betis manusia, kerana amat kebingungan sekali."
(Riwayat
Muslim)
Alliitu ialah
batang leher, ertinya ialah merendahkan lehernya yang sebelah dan mengangkat
sebelah yang lainnya.
1808.
Daripada Anas r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Tiada suatu negeripun melainkan akan
diinjak oleh Dajal, kecuali hanya Mekah dan Madinah yang tidak. Tiada suatu
lorongpun dari lorong-lorong Mekah dan Madinah itu, melainkan di situ ada para
malaikat yang berbaris rapat untuk melindunginya. Kemudian Dajal itu turunlah
di suatu tanah yang berpasir di luar Madinah lalu kota Madinah bergoncanglah sebanyak
tiga goncangan dan dari goncangan-goncangan itu Allah akan mengeluarkan akan
setiap orang kafir dan munafik."
(Riwayat
Muslim)
1809 Daripada
Anas r.a. pula bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Yang mengikuti Dajal dari golongan
kaum Yahudi Ashbihan itu ada sebanyak tujuh puluh ribu orang. Mereka itu
mengenakan pakaian kependetaan."
(Riwayat
Muslim)
1810.
Daripada Ummu Syarik radhiallahu 'anha bahawasanya ia mendengar Nabi s.a.w.
bersabda:
Yang Bermaksud : "Nescayalah sekalian manusia itu sama
melarikan diri dari gangguan Dajal iaitu ke gunung-gunung."
(Riwayat
Muslim)
1811.
Daripada Imran bin Hushain radhiallahu 'anhuma, katanya:
Yang Bermaksud : "Saya mendengar Rasulullah s.a.w.
bersabda: "Tiada suatu peristiwapun antara jarak waktu semenjak Allah
menciptakan Adam sampai datangnya hari kiamat nanti, yang lebih besar daripada
perkara Dajal."
(Riwayat
Muslim)
1812.
Daripada Abu Said al-Khudri r.a. dari Nabi s.a.w. sabdanya:
Yang Bermaksud : "Dajal keluar lalu ada seseorang dari golongan
kaum mukminin, ia ditemui oleh beberapa orang penyelidik yakni para penyelidik
dari Dajal. Mereka berkata kepada orang itu: "Ke mana engkau bersengaja
pergi?" la menjawab: "Saya sengaja akan pergi ke tempat orang yang
keluar yakni yang baru muncul dan yang dimaksudkan ialah Dajal." Mereka
berkata: "Adakah engkau tidak beriman dengan Tuhan kita." la
menjawab: "Tuhan kita tidak samar-samar lagi sifat-sifat keagungannya
sedangkan Dajal itu tampaknya saja menunjukkan kedustaannya." Orang-orang
itu sama berkata: "Bunuhlah ia." Sebahagian orang berkata kepada yang
lainnya: "Bukankah engkau semua telah dilarang oleh Tuhanmu kalau membunuh
seseorang tanpa memperoleh persetujuannya."
Merekapun
pergilah dengan membawa orang itu ke Dajal. Setelah Dajal dilihat oleh orang mukmin
itu, lalu orang mukmin tadi berkata: "Hai sekalian manusia, sesungguhnya
inilah Dajal yang disebut-sebutkan oleh Rasulullah s.a.w. Dajal memerintah
pengikut-pengikutnya menangkap orang mukmin itu lalu ia ditelentangkan pada
perutnya. Dajal berkata: "Ambillah ia lalu lukailah kepala dan mukanya."
Seterusnya ia diberi pukulan bertubi-tubi pada punggung serta perutnya. Dajal
berkata: "Adakah engkau tidak suka beriman kepadaku?" Orang mukmin
itu berkata: "Engkau adalah al-Masih maha pendusta." la diperintah
menghadap kemudian digergajilah ia dengan gergaji dari pertengahan tubuhnya, iaitu
antara kedua kakinya maksudnya dibelah dua. Dajal lalu berjalan antara dua
potongan tubuh itu, kemudian berkata: "Berdirilah." Orang mukmin tadi
terus berdiri lurus-lurus, kemudian Dajal berkata padanya. "Adakah engkau
tidak suka beriman kepadaku." la berkata: "Saya tidak bertambah
melainkan kewaspadaan dalam menilai siapa sebenarnya engkau itu."
Selanjutnya orang mukmin itu berkata: "Hai sekalian manusia, janganlah ia
sampai dapat berbuat sedemikian tadi kepada seseorangpun dari para manusia,
setelah saya sendiri mengalaminya." la diambil lagi oleh Dajal untuk
disembelih. Kemudian Allah membuat tabir tembaga yang terletak antara leher
sampai ke tengkuknya, maka tidak ada jalan bagi Dajjal untuk dapat membunuhnya.
Seterusnya Dajal lalu mengambil orang tadi, iaitu kedua tangan serta kedua
kakinya, lalu melemparkannya. Orang-orang sama mengira bahawa hanyasanya orang
itu dilemparkan olehnya ke neraka, tetapi sebenarnya ia dimasukkan dalam syurga."
Setelah
itu Rasulullah s.a.w. bersabda: "Orang itulah sebesar-besar para manusia
dalam hal kesyahidannya yakni kematian syahidnya di sisi Allah yang menguasai
semesta alam ini."
Diriwayatkan
oleh Imam Muslim. Imam Bukhari juga meriwayatkan sebahagiannya dengan uraian
yang semakna dengan di atas itu. Almasalihu iaitu para pengintai atau
penyelidik.
1813.
Daripada al-Mughirah bin Syu'bah r.a., katanya:
Yang Bermaksud : "Tiada seorangpun yang lebih banyak pertanyaannya
mengenai hal Dajal daripada saya sendiri. Sesungguhnya Dajal itu tidak akan
membahayakan dirimu." Saya berkata: "Orang-orang sama berkata bahawa
Dajal itu mempunyai segunung tumpukan roti dan sungai air." Beliau s.a.w.
bersabda: "Hal itu adalah lebih mudah bagi Allah daripada yang dapat
dilakukan oleh Dajal."
(Muttafaq
'alaih)
1814.
Daripada Anas r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Tiada seorang Nabipun yang diutus
oleh Allah, melainkan ia benar-benar memberikan peringatan kepada umatnya
tentang makhluk yang buta sebelah matanya serta maha pendusta. Ingatlah sesungguhnya
Dajal itu buta sebelah matanya dan sesungguhnya Tuhanmu 'Azzawajalla semua itu
tidaklah buta sebelah mata seperti Dajal. Di antara kedua matanya itu
tertulislah huruf-huruf kaf, fa', ra' yakni
kafir."
(Muttafaq
'alaih)
1815.
Daripada Buraidah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Tidakkah engkau semua suka saya
beritahu perihal Dajal, iaitu yang belum pernah diberitahukan oleh seseorang
Nabipun kepada kaumnya. Sesungguhnya Dajal itu buta sebelah matanya dan
sesungguhnya ia datang dengan sesuatu sebagai perumpamaan syurga dan neraka.
Maka yang ia katakan bahawa itu adalah syurga, sebenarnya adalah neraka."
(Muttafaq
'alaih)
1816.
Daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma bahawasanya Rasulullah s.a.w.
menyebut-nyebutkan Dajal di hadapan orang banyak, lalu berkata:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya Allah itu tidak buta
sebelah matanya. Ingatlah bahawa sesungguhnya al-Masih Dajal itu buta sebelah
matanya yang sebahagian kanan, seolah-olah matanya itu adalah sebuah biji
anggur yang menonjol."
(Muttafaq
'alaih)
1817.
Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Tidaklah akan terjadi hari kiamat,
sehingga kaum Muslimin sama memerangi kaum Yahudi dan sehingga kaum Yahudi itu
bersembunyi di balik batu dan pohon, lalu batu dan pohon itu berkata: "Hai
orang Islam, inilah orang Yahudi ada di belakang saya. Ke marilah, lalu
bunuhlah ia," kecuali pohon gharqad semacam pohon yang berduri dan tumbuh
di Baitul Maqdis, kerana sesungguhnya pohon ini adalah dari pohon kaum Yahudi
dan oleh sebab itu suka melindunginya."
(Muttafaq'alaih)
1818.
Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Demi Zat yang jiwaku ada di dalam
genggaman kekuasaanNya, dunia ini tidak akan lenyap yakni timbul hari kiamat,
sehingga seseorang lelaki berjalan melalui makam, lalu ia mundar-mandir di
situ, kemudian berkata: "Aduhai diriku, alangkah baiknya kalau saya yang
menempati kubur ini." Ia mengharap sedemikian itu bukan kerana tertekan
oleh urusan agamanya. Tidak ada lain yang menyebabkan ia berkata sedemikian
tadi, kecuali kerana adanya bencana duniawiah yang menimpa dirinya."
(Muttafaq
'alaih)
1819.
Daripada Abu Hurairah r.a. pula, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Tidak akan terjadi hari kiamat,
sehingga sungai Furat itu terbuka, tampak tumpukan gunung emas kerana airnya
telah kering yang diperebutkan sehingga terjadi peperangan, kemudian
terbunuhlah dalam berebutan itu dari setiap seratus tentera ada Sembilan puluh
sembilan orang, sehingga setiap orang yang mengikuti pertempuran itu berkata:
"Barangkali saja, semogalah saya yang selamat yakni termasuk satu dari seratus tadi."
Dalam riwayat lain disebutkan:
Yang Bermaksud : "Hampir sekali sungai Furat itu
terbuka lalu menampakkan simpanan gudang emasnya, maka barangsiapa yang hadir
di situ, janganlah sampai mengambil sesuatupun dari harta itu."
(Muttafaq
'alaih)
1820.
Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Orang-orang sama meninggalkan Madinah
dalam sebaik-baiknya keadaan yang pernah ada dan tidak ada yang mendiami itu
melainkan binatang 'Awafi (yang dimaksudkan dengan binatang 'Awafi yakni burung
dari golongan binatang buas serta burung). Adapun manusia yang terakhir sekali
dikumpulkan ialah dua orang penggembala dari suku Mizainah yang keduanya itu
hendak menuju ke Madinah. Keduanya berteriak-teriak dengan menggembala kambing.
Tiba-tiba Madinah ditemukannya penuh binatang buas belaka sebab penghuninya
sudah habis sama sekali. Setelah keduanya sampai di Tsaniyyatul Wada' lalu tersungkurlah pada mukanya."
(Muttafaq
'alaih)
1821.
Daripada Abu Said al-Khudri r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Ada seorang khalifah dari beberapa
khalifah yang memerintah engkau semua pada akhir zaman nanti, ia
menyebar-nyebarkan harta dan sama sekali tidak menghitung-hitung berapa
banyaknya."
(Riwayat
Muslim)
1822.
Daripada Abu Musa r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Nescayalah akan datang pada sekalian
manusia suatu zaman yang seseorang itu berkeliling dengan membawa harta yang
akan disedekahkan berupa emas, tetapi ia tidak menemukan seseorangpun yang suka
mengambil sedekah itu daripadanya. Juga akan datanglah suatu zaman yang di situ
seorang lelaki dapat dilihat oleh orang banyak, ia diikuti oleh empat puluh
orang perempuan yang semua ini menggantungkan nasibnya pada lelaki tersebut.
lni disebabkan kerana sedikitnya kaum lelaki dan banyaknya kaum wanita.”
(Riwayat
Muslim)
1823.
Daripada Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:
Yang Bermaksud : "Ada seorang lelaki membeli sebidang
tanah dari lelaki lain, kemudian orang yang membeli sebidang tanah tadi
menemukan sebuah kendil yang di dalamnya terdapat emas dalam tanah itu. Orang
yang membeli tanah itu berkata kepada penjualnya: "Ambillah emasmu, sebab
hanyasanya yang saya beli daripadamu itu adalah tanahnya saja dan saya tidak
merasa membeli emasnya." Tetapi orang yang mempunyai tanah yakni
penjualnya berkata: "Hanyasanya yang saya jual kepadamu itu adalah tanah
beserta apa yang ada di dalamnya jadi termasuk emas itu pula." Keduanya
berselisih lalu meminta hukum kepada seseorang lain. Kemudian orang yang dimintai
pertimbangan hukum ini berkata: "Apakah salah seorang dari engkau berdua
ini ada yang mempunyai anak lelaki?" Seorang di antara keduanya berkata:
"Saya mempunyai seorang anak lelaki. Yang seorang lagi berkata: "Saya
mempunyai seorang anak perempuan." Orang tadi lalu berkata: "Kahwinkan
sajalah anak lelaki dengan anak perempuan itu dan belanjakanlah untuk
kepentingan kedua anak itu dari emas ini dan bersedekahlah engkau berdua dengan
harta itu."
(Muttafaq
'alaih)
1824.
Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya ia mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Ada dua orang wanita yang disertai
oleh anaknya masing-masing. Lalu datanglah seekor serigala, kemudian serigala
ini pergi membawa anak salah seorang dari keduanya itu. Yang seorang berkata
kepada kawannya: "Hanyasanya serigala tadi pergi dengan membawa anakmu,"
sedang lainnya berkata: "Hanyasanya yang dibawa pergi olehnya tadi adalah
anakmu." Keduanya meminta keputusan hukum kepada Nabi Daud a.s. lalu memutuskan
untuk diberikan kepada yang tertua di antara kedua wanita tadi. Keduanya keluar
untuk meminta keputusan hukum kepada Nabi Sulaiman bin Daud a.s. lalu keduanya
memberitahukan hal- ehwalnya. Sulaiman berkata: "Bawalah ke mari pisau
itu, agar saya dapat membelahnya untuk dibagikan kepada keduanya."
Tiba-tiba yang kecil yakni yang muda di antara kedua wanita itu berkata:
"Jangan
anda kerjakan itu, semoga Allah memberikan kerahmatan kepada anda. Memang itu
adalah anak sahabatku ini." Tetapi Sulaiman
a.s. lalu memutuskan bahawa anak itu adalah milik yang muda."
(Muttafaq
'alaih)
1825.
Daripada Mirdas al-Aslami r.a., katanya: "Nabi s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Orang-orang yang soleh itu pergi
yakni habis kerana meninggal dunia, seangkatan demi seangkatan dan akhirnya
tertinggallah sisa-sisa yang buruk dari umat manusia itu bagaikan ampas buah
sya'ir atau seperti sisa-sisa kurma yakni tinggal yang buruk-buruk setelah
dipilih-pilih waktu memakannya. Allah tidak menghargai sedikitpun nilai mereka
ini."
(Riwayat
Bukhari)
1826.
Daripada Rifa'ah bin Rafi' az-Zuraqiy r.a., katanya: "Jibril datang kepada
Nabi s.a.w., lalu berkata:
Yang Bermaksud : "Anda masukkan golongan apakah para ahli
Badar yakni orang-orang yang mengikuti peperangan Badar di kalangan anda
sekalian yakni kaum Muslimin?" Beliau s.a.w. bersabda: "Mereka
termasuk golongan seutama-utama kaum Muslimin." Atau semakna dengan itulah
yang disabdakan oleh Nabi s.a.w. itu. Kemudian Jibril berkata: "Begitu
pulalah yang menyaksikan perang Badar dari golongan malaikat."
(Riwayat
Bukhari)
1827.
Daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma, katanya: ''Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Jikalau
Allah Taala menurunkan siksa kepada sesuatu kaum, maka siksa itu mengenai semua
orang yang termasuk dalam kalangan kaum itu, kemudian mereka dibangkitkan (diba'ats) pada hari kiamat menurut
masing-masing keniatannya."
(Muttafaq
'alaih)
1828.
Daripada Jabir r.a., katanya:
Yang Bermaksud : "Ada sesuatu batang pohon kurma yang digunakan
oleh Nabi s.a.w. untuk berdiri (yakni di waktu berkhutbah).
Setelah
mimbar sudah diletakkan sebagai ganti
batang pohon tersebut dan batang itu tidak digunakan lagi, kita semua mendengar
dari arah batang tadi seperti suara unta yang sakit kerana akan mengeluarkan
kandungannya, sehingga Nabi s.a.w. turun lalu meletakkan tangannya di atas
batang tersebut, kemudian berdiamlah ia."
Dalam
riwayat lain disebutkan:
Yang Bermaksud : "Ketika datang hari Jumaat, Nabi
s.a.w. duduk di atas mimbar lalu berteriaklah batang pohon yang biasa digunakan
oleh Nabi s.a.w. untuk berdiri waktu berkhutbah, sehingga hampir-hampir ia
belah".
Dalam
riwayat lain lagi disebutkan:
"Batang
pohon kurma itu lalu menjerit bagaikan jeritan anak kecil, lalu Nabi s.a.w.
turun sehingga dapat memegangnya kemudian memeluknya. la merintih bagaikan
rintihan anak kecil yang perlu didiamkan, sehingga akhirnya tenanglah ia."
Nabi s.a.w. lalu bersabda: la menangis kerana mendengar peringatan dalam
khutbah itu."
(Riwayat
Bukhari)
1829.
Daripada Abu Tsa'labah al-Khusyani iaitu Jurtsum bin Nasyir r.a. dari Rasulullah
s.a.w., sabdanya:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya Allah Taala itu
mewajibkan kepadamu semua akan beberapa kewajiban, maka janganlah engkau semua
menyia-nyiakannya dan memberikan batas akan beberapa ketentuan batas, maka
janganlah engkau semua melampauinya, juga mengharamkan beberapa hal, maka
janganlah engkau semua melanggarnya dan mendiamkan yakni tidak menyebutkan akan
halal atau haramnya, beberapa hal kerana belas kasihan padamu, bukannya yang sedemikian
itu kerana kelupaan, maka dari itu janganlah engkau semua mempertajam
pembahasannya mengenai hal-hal itu."
Hadis
hasan yang diriwayatkan oleh Imam Daraquthni dan lain-lainnya.
1830.
Daripada Abdullah bin Abu Aufa radhiallahu 'anhuma, katanya:
Yang Bermaksud : "Kita semua berperang bersama
Rasulullah s.a.w. sebanyak tujuh kali peperangan dan kita makan belalang."
Dalam
riwayat lain disebutkan:
Yang Bermaksud : "Kita semua bersama Nabi s.a.w. juga,
sama makan belalang."
(Muttafaq
'alaih)
1831.
Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Janganlah seseorang mukmin itu
disengat dari lubang satu sampai dua kali."
Maksudnya
janganlah tertipu dari satu orang sampai dua kali.
(Muttafaq
'alaih)
1832.
Daripada Abu Hurairah r.a. pula, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Ada tiga macam orang yang tidak
diajak bicara oleh Allah pada hari kiamat dengan pembicaraan yang menunjukkan
keredhaan, tidak pula mereka itu dilihat olehNya dengan pandangan kerahmatan dan mereka akan memperoleh
siksa yang pedih sekali, iaitu: Seseorang yang mempunyai kelebihan air di suatu
padang tandus, lalu ia menolak memberikannya itu kepada ibnus sabil yakni orang
yang sedang mengadakan perjalanan. Juga seseorang yang menjual kepada seseorang
dengan sesuatu benda dagangan sesudah solat Ashar, lalu ia bersumpah dengan
menyebutkan nama Allah bahawa ia nescayalah mengambil dagangan.”
1833.
Daripada Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:
Yang Bermaksud : "Jarak waktu antara dua tiupan
sangkakala itu adalah selama empat puluh." Orang-orang sama bertanya
kepada Abu Hurairah: "Apakah empat puluh hari?" Abu Hurairah menjawab:
"Saya tidak dapat menentukan." Mereka bertanya lagi: "Apakah empat
puluh tahun?" la menjawab: "Saya tidak dapat menentukan." Mereka
sekali lagi bertanya: "Apakah empat puluh bulan?" la menjawab:
"Saya tidak dapat menentukan." Selanjutnya Nabi s.a.w. bersabda: "Semua
anggota tubuh manusia itu rosak binasa, kecuali tulang punggung yang terbawah
sekali atau 'ajbadz dzanab. Di
situlah nanti tumbuhnya kejadian manusia setelah diba'ats(dibangkitkan) dari kubur. Kemudian Allah menurunkan air
dari langit, lalu tumbuhlah para manusia itu bagaikan tumbuhnya sayur-sayuran."
(Muttafaq
'alaih)
1834.
Daripada Abu Hurairah r.a., katanya:
Yang Bermaksud : "Pada suatu ketika Nabi s.a.w. dalam
sesuatu majlis, sedang memberikan pembicaraan kepada kaum yakni orang banyak,
lalu datanglah seorang Arab iaitu penduduk negeri Arab bahagian pedalaman,
kemudian orang ini bertanya: "Bilakah tibanya hari kiamat."
Rasulullah s.a.w. terus saja dalam berbicara itu, sehingga sementara kaum ada
yang berkata: "Beliau s.a.w. sebenarnya mendengar ucapan orang itu, tetapi
beliau benci kepada isi pembicaraannya." Sementara kaum lagi berkata:
"Ah, beliau s.a.w. tidak mendengarnya." Selanjutnya setelah beliau
s.a.w. selesai pembicaraannya lalu bertanya: "Manakah orang yang
menanyakan perihal hari kiamat tadi?" Orang itu berkata: "Ya, sayalah
itu ya Rasulullah." Beliau s.a.w. laiu bersabda: "Iaitu apabila
amanat sudah disia-siakan, maka nantikan sajalah tibanya hari kiamat."
Orang itu bertanya lagi: "Bagaimanakah cara menyia-nyiakan amanat
itu?" Beliau s.a.w. menjawab: "Jikalau sesuatu perkara sudah
diserahkan kepada orang yang bukan ahlinya, maka nantikanlah tibanya hari
kiamat itu ada yang menafsiri: Maka nantikanlah saat kehancurannya sesuatu
perkara yang diserahkan tadi."
(Riwayat
Bukhari)
1835.
Daripada Abu Hurairah r.a. pula, bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Para imam yakni pemimpin-pemimpin itu
bersolat sebagai imammu semua. Maka jikalau amalan mereka itu benar, maka
pahalanya adalah untukmu dan untuk mereka pula, tetapi jikalau amalan mereka
itu salah, maka pahalanya adalah untukmu semua dan dosanya atas mereka sendiri."
(Riwayat
Bukhari)
1836.
Daripada Abu Hurairah r.a. dalam menafsiri ayat yang ertinya:
Yang Bermaksud : "Adalah engkau semua itu sebaik-baik
umat yang dikeluarkan untuk para manusia," ia berkata: "Sebaik-baik para manusia untuk umat manusia ialah mereka yang datang
membawa para manusia itu dalam keadaan tertawan, dengan diikatkan rantai-rantai
pada leher mereka, sehingga orang-orang yang tertawan itu dengan senang hati
masuk dalam Agama Islam."
1837.
Daripada Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:
Yang Bermaksud : "Allah 'Azzawajalla merasa hairan dari
sesuatu kaum yang sama masuk syurga dalam keadaan mereka itu terbelenggu dengan
rantai-rantai."
Kedua
Hadis di atas diriwayatkan oleh Imam Bukhari.
Maknanya
ialah bahawa mereka itu asalnya menjadi tawanan dalam peperangan, lalu diikat,
tetapi kemudian mereka masuk Agama Islam dan akhirnya masuk syurga sebab sampai
matinya tetap sebagai seorang Muslim.”
1838.
Daripada Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:
Yang Bermaksud : "Yang paling dicintai oleh Allah di
antara segala sesuatu yang ada dalam negeri-negeri itu ialah masjid-masjidnya,
sedang yang paling dibenci di antara segala sesuatu yang ada dalam negeri itu
ialah pasar-pasarnya."
(Riwayat Muslim)
1839.
Daripada Salman al-Farisi r.a., dari salah satu ucapannya, ia berkata:
Yang Bermaksud : "Janganlah engkau sekali-kali menjadi
orang yang paling pertama kali masuk pasar, jikalau engkau dapat, juga
janganlah menjadi orang yang paling akhir keluar daripadanya, sebab sesungguhnya
pasar itu adalah tempat pergulatan syaitan maksudnya tempat keburukan seperti
menipu, mengicuh, sumpah palsu dan Iain-Iain
dan di pasar itu pulalah syaitan itu menegakkan benderanya."
Diriwayatkan
oleh Imam Muslim sedemikian.
Imam
al-Barqani meriwayatkan dalam kitab shahihnya dari Salman, katanya:
"Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Janganlah engkau menjadi orang yang pertama
kali masuk pasar dan jangan pula menjadi orang yang akhir sekali keluar dari
pasar itu. Di pasar itulah syaitan bertelur dan menetaskan anaknya," ini
adalah sebagai kiasan bahawa pasar itulah tempat berbagai kemaksiatan dilakukan.
1840.
Daripada Ashim al-Ahwal dari Abdullah bin Sarjis r.a., katanya:
Yang Bermaksud : "Saya berkata kepada Rasulullah
s.a.w.: "Ya Rasulullah, semoga Allah memberikan pengampunan kepada Tuan."
Beliau s.a.w. lalu bersabda: "Juga
kepadamu semoga Allah memberikan pengampunan." Ashim berkata: "Saya
berkata kepada Abdullah bin Sarjis: "Apakah Rasulullah s.a.w. memohonkan
pengampunan untukmu?" la menjawab: "Ya dan juga untukmu."
Kemudian ia membacakan ayat ini yang ertinya: "Dan mohonlah pengampunan
kepada Allah untuk melebur dosamu dan juga untuk sekalian orang-orang mukmin,
baik lelaki ataupun perempuan."
(Riwayat
Muslim)
1841.
Daripada Abu Mas'ud al-Anshari r.a., katanya: "Nabi s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya sebahagian dari apa-apa
yang ditemukan oleh para manusia dari ucapan kenubuwatan yang pertama ialah:
"Jikalau engkau tidak mempunyai rasa malu
untuk mengerjakan keburukan, maka berbuatlah menurut kehendakmu."
(Riwayat
Bukhari)
1842.
Daripada Ibnu Mas'ud r.a., katanya: "Nabi s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Pertama-tama persoalan yang
diputuskan di antara sekalian manusia pada hari kiamat ialah dalam soal darah
yakni bunuh membunuh."
(Muttafaq
'alaih)
1843.
Daripada Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Malaikat itu diciptakan dari nur(cahaya)
dan jin diciptakan dari api yang menyala-nyala, sedang Adam diciptakan dari apa
yang sudah diterangkan kepadamu semua yakni dari tanah."
(Riwayat Muslim)
1844.
Daripada Aisyah radhiallahu 'anha pula, katanya:
Yang Bermaksud : "Budi pekerti Nabi s.a.w. itu adalah
sesuai dengan ajaran Al-Quran."
Diriwayatkan
oleh Imam Muslim dalam serangkaian Hadis yang panjang.
1845.
Daripada Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang ingin bertemu Allah,
maka Allah juga ingin bertemu dengannya dan barangsiapa yang tidak senang untuk
bertemu dengan Allah, maka Allah juga tidak senang untuk bertemu dengannya."
Saya
lalu berkata: "Ya Rasulullah, apakah ertinya tidak senang untuk bertemu
dengan Allah itu ialah benci kepada kematian. Kalau begitu kita semuapun benci
akan kematian itu?" Beliau
s.a.w. lalu bersabda: "Bukan demikian
yang dimaksudkan. Tetapi seseorang mukmin itu apabila diberi kegembiraan dengan
kerahmatan Allah serta keredhaanNya, juga syurgaNya, maka ia ingin sekali
bertemu dengan Allah, maka itu Allah juga ingin bertemu dengannya, sedang sesungguhnya
orang kafir itu apabila diberi ancaman perihal siksanya Allah dan kemurkaanNya,
maka ia tidak senang untuk bertemu dengan Allah itu dan oleh sebab itu Allah
juga tidak senang untuk bertemu dengannya."
(Riwayat
Muslim)
1846.
Daripada Ummul mukminin Shafiyah binti Huyay radhiallahu 'anha, katanya:
Yang Bermaksud : "Nabi s.a.w. pada suatu saat
beri'tikaf, lalu saya datang untuk menengoknya di waktu malam, lalu saya
berbicara dengannya, kemudian saya berdiri untuk kembali ke rumah. Tiba-tiba
beliau s.a.w. juga berdiri beserta saya untuk mengantarkan saya pulang.
Selanjutnya ada dua orang lelaki dari kaum Anshar radhiallahu 'anhuma berjalan
melalui tempat itu. Setelah keduanya melihat Nabi s.a.w. lalu keduanyapun
bercepat-cepat menyingkir. Nabi s.a.w. lalu bersabda: "Perlahan-lahanlah
berjalan, hai saudara berdua. Ini adalah Shafiyah binti Huyay." Keduanya
lalu berkata:"Subhanallah, ya Rasulullah." Beliau s.a.w. lalu
bersabda: "Sesungguhnya syaitan itu berjalan dalam tubuh anak Adam yakni
manusia sebagaimana aliran darah. Sesungguhnya saya takut kalau-kalau dalam hatimu
berdua itu timbul sesuatu yang jahat atau mengatakan sesuatu yang tidak baik."
(Muttafaq
'alaih)
1847.
Daripada Abul Fadhl iaitu al-Abbas bin Abdul Muththalib r.a., katanya:
Yang Bermaksud : "Saya menyaksikan pada hari peperangan
Hunain bersama Rasulullah s.a.w. Saya dan Abu Sufyan bin al-Harits bin Abdul
Muththalib sentiasa tetap mengawani Rasulullah s.a.w. itu. Jadi kita tidak
pernah berpisah dengannya. Rasulullah s.a.w. menaiki seekor baghal sebangsa
keldai, miliknya sendiri yang putih warnanya. Setelah kaum Muslimin dan kaum
musyrikin bertemu, lalu kaum Muslimin sama menyingkir ke belakang mengundurkan diri.
Mulailah Rasulullah s.a.w. melarikan baghalnya menuju ke muka orang-orang kafir,
sedang saya memegang kendali baghalnya, RasuluIlah s.a.w., yang saya
tahan-tahanlah kendalinya itu agar tidak terlampau cepat larinya. Abu Sufyan
memegang sanggur di Rasulullah s.a.w. Kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Hai Abbas, panggillah orang-orang yang mengikut Bai'atur Ridhwan di
Samurah dulu." Al-Abbas berkata dan ia adalah seorang lelaki yang keras
sekali suaranya: "Saya berseru dengan sekeras-keras suara saya: "Mana
orang-orang yang ikut berbai'at di Samurah dulu." Maka demi Allah,
seolah-olah penerimaan mereka ketika mendengar suara saya itu adalah bagaikan
lembu yang menerima dengan senang hati akan anak-anaknya.
Mereka
berkata: "Ya labbaik, ya labbaik ertinya: Kita akan datang." Seterusnya
mereka itu lalu berperang berhadap-hadapan dengan orang-orang kafir. Adapun
undangan yang disampaikan kepada kaum Anshar ialah mereka berkata: "Hai
seluruh kaum Anshar, hai seluruh kaum Anshar." Seterusnya terbataslah
undangan itu kepada keluarga al-Harits bin al-Khazraj. Rasulullah s.a.w. yang
di waktu itu sedang menaiki baghalnya melihat kepada jalannya peperangan itu
sebagai seorang yang merasa terlampau lama saatnya pertempuran tadi. Kemudian
beliau s.a.w. bersabda: "Inilah saatnya berkecamuknya peperangan yang
sedahsyat-dahsyatnya."
Seterusnya
Rasulullah s.a.w. lalu mengambil beberapa batu kerikil kemudian melemparkannya
pada muka-muka kaum kafirin itu, terus berkata: "Hancur leburlah mereka
semua demi Tuhannya Muhammad." Saya mulai memperhatikan suasananya tiba-tiba
peperangan itu berlangsung terus sebagaimana keadaannya yang saya saksikan itu.
Tetapi demi Allah, tiada lain hanyalah lemparan Rasulullah s.a.w. dengan
kerikil-kerikil itu yang menyebabkan suasana berubah sama sekali. Akhirnya
sedikit demi sedikit, tidak henti-hentinya saya melihat bahawa kekuatan mereka
menjadi lemah dan perkara merekapun membelakang yakni bahawa mereka kalah dalam
keadaan yang hina-dina."
(Riwayat
Muslim)
Alwathis,
erti asalnya ialah dapur api. Maknanya ialah bahawa peperangan itu
berkecamuk dengan dahsyat sekali. Ucapannya: haddahum, dengan ha' muhmalah,
ertinya ialah kekuatan mereka.
1848.
Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Hai sekalian manusia, sesungguhnya
Allah itu adalah Maha Baik, maka Allah tidak menerima kecuali yang baik-baik
saja. Sesungguhnya Allah menyuruh kaum mukminin sebagaimana yang diperintahkan
kepada para Rasul. Allah Taala berfirman: "Hai sekalian para Rasul,
makanlah engkau semua dari apa-apa yang baik yakni halal bendanya dan halal
pula cara mengusahakannya serta beramal solehlah engkau semua."
(al-Mu'minun:
51).
Allah
Taala juga berfirman:
Yang Bermaksud : "Hai sekalian orang yang beriman,
makanlah engkau semua akan yang baik-baik yakni halal bendanya dan halal pula
cara mengusahakannya dari apa-apa yang Kami rezekikan kepadamu semua."
Selanjutnya
Rasulullah s.a.w. menyebutkan seseorang lelaki yang lama sekali menempuh
perjalanan, keadaannya kusut masai, penuh debu. la mengangkatkan kedua
tangannya ke langit sambil memohon: "Ya Tuhanku, ya Tuhanku," tetapi
yang dimakannya haram, yang diminumnya haram, juga dulunya diberi makanan yang haram
oleh kedua orang tuanya, maka bagaimanakah orang sedemikian itu dapat
dikabulkan doanya."
(Riwayat
Muslim)
1849. Daripada
Abu Hurairah r.a. pula, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Ada tiga macam orang yang tidak
diajak berbicara oleh Allah dengan pembicaraan yang menunjukkan keredhaan,
tidak pula disucikan yakni diampuni dosanya serta tidak dilihat olehNya dengan
pandangan kerahmatan esok pada hari kiamat dan mereka akan memperoleh siksa
yang pedih sekali, iaitu orang tua yang berzina, raja atau kepala negara yang
pendusta serta orang miskin yang berlagak sombong."
(Riwayat
Muslim)
Al'ail iaitu
orang fakir.
1850.
Daripada Abu Hurairah r.a. pula, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Saihan, Jaihan, Furat dan Nil,
semuanya itu adalah nama-nama sungai di syurga."
(Riwayat
Muslim)
1851.
Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah
s.a.w. mengambil tangan saya, lalu bersabda:
Yang Bermaksud : "Allah menciptakan tanah yakni bumi
itu pada hari Sabtu, di situ Allah menciptakan gunung-gunung pada hari Ahad,
menciptakan pohon-pohon pada hari Isnin, menciptakan apa-apa yang tidak disenangi
seperti fitnah dan Iain-Iain pada hari Selasa, menciptakan cahaya pada hari
Rabu dan Allah menyebarkan binatang-binatang di bumi itu pada hari Khamis.
Allah menciptakan Adam a.s. sesudah Asar pada hari Jumaat, iaitu pada akhir
penciptaanNya pada semua makhluk, pada akhir saat dari waktu siang yakni antara
waktu Asar sampai malam."
(Riwayat
Muslim)
1852.
Daripada Abu Sulaiman iaitu Khalid bin al-Walid r.a., katanya:
Yang Bermaksud : "Sungguh-sungguh telah putuslah di
tanganku pada hari peperangan Mu'tah sebanyak sembilan buah pedang, maka yang
masih tertinggal di tanganku tidak ada lain kecuali pedang bentuk buatan Yamani."
(Riwayat
Bukhari)
1853.
Daripada 'Amr bin al-'Ash r.a. bahawasanya ia mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Apabila seseorang hakim memberikan
hukum yakni keputusan lalu ia berijtihad, kemudian benar sesuai dengan kehendak
agama Allah, maka ia memperoleh dua pahala, sedang apabila ia memberikan hukum
dan berijtihad lalu salah, maka ia memperoleh satu pahala."
(Muttafaq
'alaih)
1854.
Daripada Aisyah radhiallahu 'anha bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya penyakit panas itu
berasal dari sebaran wap neraka Jahanam, maka dari itu dinginkanlah ia dengan
menggunakan air."
(Muttafaq
'alaih)
1855.
Daripada Aisyah radhiallahu 'anha dari Nabi s.a.w., katanya:
Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang meninggal dunia dan
ia mempunyai tanggungan hutang puasa, maka bolehlah walinya berpuasa untuk
menutupi hutangnya itu."
(Muttafaq
'alaih)
Menurut
pendapat yang terpilih ialah bolehnya berpuasa untuk melunasi hutang puasa yang
meninggal dunia kerana berdasarkan Hadis ini.
Adapun
yang dimaksud dengan perkataan wali yang boleh memuasainya itu ialah keluarga
yang berkedudukan sebagai ahli waris dari orang yang meninggal dunia tadi,
ataupun yang bukan ahli warisnya.
1856.
Daripada Auf bin Malik bin at-Thufail bahawasanya Aisyah radhiallahu 'anha diberitahu bahawasanya
Abdullah bin az-Zubair radhiallahu 'anhuma berkata dalam suatu pembelian atau
suatu pemberian yang diberikan oleh Aisyah radhiallahu 'anha: "Demi Allah, nescayalah Aisyah harus
suka menghentikan ini atau kalau tidak suka, maka nescayalah saya akan meninggalkan
berbicara padanya yakni tidak menyapanya." Aisyah berkata: "Benarkah Abdullah bin az-Zubair
berkata demikian." Orang-orang berkata: "Ya." Aisyah lalu berkata: "Saya bernazar kerana Allah terhadap dirinya iaitu saya tidak akan
berbicara dengan anak az-Zubair itu selama-lamanya."
Abdullah bin az-Zubair meminta pertolongan
untuk dapat bercakap-cakap lagi dengan Aisyah itu ketika keadaan tidak saling
menyapa tadi sudah berjalan lama, tetapi Aisyah tetap berkata: "Tidak, demi Allah, saya tidak akan menerima
permintaan tolongnya itu dan saya tidak akan melanggar sumpah dalam nazar saya
ini."
Ketika peristiwa itu sudah dirasa amat lama
sekali bagi Abdullah bin az-Zubair, lalu ia berbicara kepada al-Miswar bin
Makhramah dan Abdur Rahman bin al-Aswad bin Abdu Yaghuts dan berkata kepada
kedua orang itu: "Saya meminta kepada
saudara berdua, supaya engkau berdua dapat memasukkan saya di tempat Aisyah
radhiallahu 'anha, sebab sesungguhnya ia tidak halal hukumnya untuk bernazar
terus memutuskan hubungan kekeluargaan dengan saya." Al-Miswar dan
Abdur Rahman menerima permintaannya itu, sehingga pada suatu ketika keduanya
meminta izin pada Aisyah dan Abdullah bin az-Zubair ikut serta. Keduanya
berkata: Assalamu 'alaiki wa rahmatullahi wa barakatuh, apakah kita
semua boleh masuk?" Aisyah berkata: "Masuklah
semua." Mereka berkata: "Kita
semuakah boleh masuk itu?" la menjawab: "Ya, masuklah engkau semua." Aisyah radhiallahu 'anha
tidak mengerti bahawa Abdullah bin az-Zubair
menyertai kedua orang tersebut. Setelah
semuanya masuk, lalu Abdullah bin az-Zubair langsung masuk ke dalam tabir sebab
Aisyah radhiallahu 'anha ada di balik tabir kalau menemui lelaki dan Abdullah
bin az-Zubair itu adalah kemanakannya sendiri yakni anak Asma', saudarinya.
Abdullah segera merangkul Aisyah bibinya radhiallahu 'anha dan mulailah
meminta-minta agar dimaafkan kesalahannya sambil menangis. Al-Miswar dan Abdur Rahman
juga meminta-minta supaya dimaafkan, kemudian suka bercakap-cakap lagi
dengannya dan menerima permintaan maafnya itu. Keduanya berkata bahawasanya
Nabi s.a.w. melarang apa yang dilakukan dalam hal tidak suka menyapanya itu.
Juga bahawasanya seseorang Muslim itu tidak halal untuk meninggalkan saudaranya
iaitu tidak menyapa lebih dari tiga hari." Setelah orang-orang itu
semuanya banyak-banyak dalam memberikan peringatan danperihal remehnya soal
yang menyebabkan tidak menyapa tadi, lalu Aisyah radhiallahu 'anha mulai
memberitahukan kepada keduanya itu perihal nazarnya, kemudian ia menangis dan
berkata: "Sesungguhnya saya telah bernazar dan nazar itu adalah berat
tanggungannya." Keduanya tidak henti-hentinya memberikan peringatan dan
akhirnya Aisyah radhiallahu 'anha suka berbicara lagi dengan Abdullah bin
az-Zubair. Untuk menebus denda sumpah nazarnya yang dilanggar itu Aisyah
radhiallahu 'anha memerdekakan empat puluh orang hambasahaya sebenarnya yang
wajib hanyalah memerdekakan seorang hambasahaya saja, tetapi oleh sebab sangat
takwanya kepada Allah, lalu ia berbuat demikian. Aisyah selalu ingat saja akan
nazarnya dulu setelah peristiwa kembali baik, kemudian menangis, sampai-sampai tudungnya
itu menjadi basah oleh airmatanya."
(Riwayat
Bukhari)
1857.
Daripada Uqbah bin Amir r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. pergi keluar ke
tempat orang-orang yang terbunuh dalam peperangan Uhud, lalu beliau s.a.w.
mendoakan mereka setelah terkubur selama lapan tahun, sebagai seorang yang
hendak mohon diri untuk orang-orang yang masih hidup dan yang telah mati.
Kemudian beliau s.a.w. naik ke mimbar lalu bersabda:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya saya sekarang ini di
hadapan engkau semua sebagai orang yang mendahului dan saya menyaksikan atasmu
semua. Sesungguhnya tempat perjanjian kita bertemu lagi ialah di Haudh sebuah
danau di syurga. Sebenarnya saya nescayalah dapat melihat Haudh itu dari
tempatku ini. Tidak ada yang benar-benar saya takuti untuk menimpa engkau semua
kalau engkau semua akan menjadi orang musyrik sebab tentulah jauh dari
kemusyrikan itu, tetapi yang saya takutkan menimpa engkau semua ialah kalau
engkau semua sama berlumba-lumba dalam mengejar keduniaan". Uqbah berkata:
"Itulah yang merupakan pandangan saya yang terakhir yang saya dapat
melihat kepada Rasulullah s.a.w."
(Muttafaq
'alaih)
Dalam
riwayat lain disebutkan:
Nabi
s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Tetapi yang saya takutkan menimpa
engkau semua ialah kalau engkau semua sama berlumba-lumba mengejar keduniaan
dan engkau semua lalu saling perang me-merangi, sehingga menyebabkan engkau semua
rosak binasa sebagaimana rosak binasanya orang yang sebelummu semua dahulu."
Uqbah
berkata: "Itulah yang terakhir sekali saya melihat Rasulullah s.a.w. berdiri
di atas mimbar."
Dalam
riwayat lain lagi disebutkan:
Yang Bermaksud : Nabi s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya
sayalah yang dahulu sekali meninggalkan engkau semua dan saya menyaksikan
atasmu semua. Sesungguhnya saya dapat melihat pada Haudhku itu sekarang. Sesungguhnya
saya juga dikurniai segala kunci perbendaharaan bumi serta kunci-kunci kekayaan
bumi. Demi Allah, tidak ada yang saya takutkan untuk menimpa engkau semua kalau
engkau semua akan berlaku musyrik sepeninggalku nanti, tetapi saya takut kalau
engkau semua sama berlumba-lumba mengejar keduniaan."
Yang
dimaksudkan dengan solat kepada orang-orang yang mati dalam peperangan Uhud itu
ialah berdoa, jadi bukan solat sebagaimana yang dimaklumi itu.
1858.
Daripada Abu Zaid yaitu 'Amr bin Akhthab al-Anshari r.a., katanya:
Yang Bermaksud : "Rasulullah s.a.w. bersolat dengan
kita semua iaitu solat Subuh, lalu beliau naik mimbar, kemudian berkhutbah di hadapan
kita, sehingga datanglah waktu Zuhur, terus turun dan bersolat. Selanjutnya
beliau s.a.w. naik mimbar lagi terus berkhutbah sehingga datanglah waktunya solat
Asar, lalu turun dan bersolat. Sehabis itu beliau s.a.w. naik mimbar lagi
sehingga terbenamlah matahari. Beliau s.a.w. memberitahukan kepada kita apa
yang telah terjadi dan apa-apa yang bakal terjadi. Maka orang yang terpandai di
antara kita dengan ayat-ayat Allah, itu pulalah yang paling banyak hafalannya".
(Riwayat
Muslim)
1859.
Daripada Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: "Nabi s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang bernazar akan taat
kepada Allah, maka wajiblah ia taat kepadaNya dan barangsiapa yang bernazar
hendak bermaksiat kepada Allah, maka wajiblah ia tidak bermaksiat padaNya."
(Riwayat
Bukhari)
1860.
Daripada Ummu Syarik radhiallahu 'anha bahawasanya Rasulullah s.a.w. memerintahnya
supaya membunuh wazagh dan beliau s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Wazagh itu dahulu pernah meniup-niup
api pada Ibrahim supaya lebih menyala."
(Muttafaq
'alaih)
Erti
wazagh lihat Hadis no. 1861.
1861.
Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Barangsiapa membunuh wazagh dalam
pukulan pertama, maka ia memperoleh kebaikan sekian, sekian dan barangsiapa yang
membunuhnya dalam pukulan kedua, maka ia memperoleh kebaikan sekian, sekian,
tetapi di bawah yang pertama. Kemudian kalau ia dapat membunuhnya dalam pukulan
ketiga kalinya, maka ia memperoleh kebaikan sekian, sekian."
Dalam
riwayat lain disebutkan:
Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang membunuh wazagh
dalam pukulan pertama, maka dicatatlah untuknya seratus kebaikan dan dalam
pukulan kedua di bawahnya itu dan dalam pukulan ketiga di bawahnya itu pula."
(Riwayat
Muslim)
Ahli
lughah berkata: Erti wazagh ialah sejenis toke yang besar-besar. Jadi bukan
cicak yang lazim ada di rumah itu.
1862.
Daripada Abu Hurairah r.a., bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Ada seorang lelaki berkata: "Nescayalah
saya akan bersedekah dengan sesuatu sedekah." lapun keluarlah dengan
membawa sedekahnya, lalu diletakkannya di tangan seorang pencuri. Pagi-pagi
orang-orang sama bercakap-cakap: "Tadi malam itu disedekahkan kepada
seorang pencuri". Orang itu lalu berkata: "Ya Allah, bagiMulah
segenap puji-pujian, nescayalah saya akan bersedekah lagi dengan sesuatu
sedekah." lapun keluarlah dengan membawa sedekahnya lalu meletakkannya di
tangan seorang wanita penzina(pelacur). Pagi-pagi orang-orang sama
bercakap-cakap: "Tadi malam itu disedekahkan kepada seorang wanita penzina."
Orang tadi berkata: "Ya Allah, segenap puji-pujian adalah bagiMu atas
seseorang wanita penzina. Tetapi nescayalah saya akan bersedekah lagi dengan
sesuatu sedekah." lapun keluarlah dengan membawa sedekahnya lalu
meletakkannya di tangan seorang kaya. Pagi-pagi orang-orang bercakap-cakap
lagi: "Tadi malam itu disedekahkan kepada orang kaya." Orang itu lalu
berkata: "Ya Allah, bagiMulah, segenap puji-pujian atas seorang pencuri,
seorang pelacur dan seorang kaya." Kemudian didatangkanlah suatu impian
padanya dan dikatakan kepadanya: "Adapun sedekahmu kepada pencuri itu,
barangkali ia akan menahan dirinya dari pencurian, adapun yang kepada wanita
pelacur, maka barangkali ia menahan diri dari perzinaannya, sedang yang kepada
orang kaya, maka barangkali ia dapat mengambil cermin teladan dengan
perbuatanmu itu, lalu ia suka menafkahkan sebahagian dari apa-apa yang dikurniakan
oleh Allah padanya."
Diriwayatkan
oleh Imam Bukhari dengan lafaznya dan juga diriwayatkan oleh Imam Muslim dengan
uraian yang semakna dengan di atas itu.
1863.
Daripada Abu Hurairah r.a., katanya:
Yang Bermaksud : "Kita semua berada bersama Rasulullah
s.a.w., lalu dihidangkanlah untuk beliau s.a.w. sebuah hasta dan ini memang
sangat menyukakannya. Beliau s.a.w. menggigitnya sekali gigitan kemudian
bersabda:
"Saya
adalah penghulu sekalian manusia esok pada hari kiamat, apakah engkau semua
mengerti, apakah sebabnya demikian itu?"
Allah
akan mengumpulkan seluruh manusia yang dahulu-dahulu dan yang belakangan di
suatu tanah, kemudian dilihat oleh orang yang melihat dan dapat memperdengarkan
kepada orang-orang itu orang yang mengundang. Matahari dekat sekali dengan
mereka itu. Sekelian manusia mendapatkan kesusahan dan kesengsaraan, sehingga
dirasakannya tidak kuat lagi menahannya dan tidak tahan lagi terhadap
penderitaan itu.
Para
manusia itu lalu berkata: "Adakah engkau semua tidak mengetahui, hingga
bagaimanakah keadaan yang sama-sama engkau semua alami ini? Apakah engkau semua
tidak memikirkan kepada siapakah yang kiranya dapat memberikan syafaat untukmu
semua kepada Tuhanmu?" Setengah manusia ada yang berkata kepada yang
lainnya: Abukum Adam yakni ayo
menuju ke bapamu semua iaitu Nabi Adam. Para manusia lalu mendatangi Nabi Adam,
kemudian berkata: "Wahai Nabi Adam, anda itu adalah bapa dari seluruh
manusia. Allah telah menciptakan bapa dengan tangan kekuasaanNya. Allah telah
meniupkan dalam tubuh bapa dengan ruhNya. Allah juga memerintah kepada para
malaikat untuk menghormat kepada bapa, mereka lalu bersujud menghormat bapa dan
memberikan tempat syurga kepada bapa. Sudilah kiranya bapa memberikan syafaat
untuk kita semua kepada Tuhan. Adakah bapa tidak mengetahui keadaan yang sedang
kita alami ini dan hingga bagaimanakah kesengsaraan kita semua ini?" Nabi
Adam lalu menjawab: "Sesungguhnya Tuhanku amat murka sekali pada hari ini,
belum pernah murka sebagaimana sekarang ini sebelum hari ini dan juga tidak
akan murka sebagaimana sekarang ini sesudah hari ini. Allah sudah melarang
kepadaku akan suatu pohon, tetapi kulanggarlah larangan itu. Diriku, diriku,
diriku sendiri belum tentu selamat. Silakan pergi saja kepada orang selain aku.
Pergilah kepada Nabi Nuh. Para manusia kemudian mendatangi Nabi Nuh, lalu
berkata: "Wahai Nabi Nuh, anda adalah pertama-tama Rasul yang ada di atas
permukaan bumi. Allah telah memberikan nama kepada anda dengan sebutan "Hamba yang sangat banyak bersyukurnya."
Adakah anda tidak mengetahui keadaan yang sedang kita alami ini? Adakah
anda tidak mengetahui hingga bagaimana kesengsaraan kita ini? Sudilah kiranya
anda memberikan pertolongan untuk kita semua dari Tuhan anda." Nabi Nuh
lalu menjawab: "Sesungguhnya Tuhanku amat murka sekali pada hari ini,
belum pernah murka sebagaimana sekarang ini sebelum hari ini dan juga tidak
akan murka sebagaimana sekarang ini sesudah hari ini. Sebenarnya saja aku ini
memiliki suatu doa mustajab, kemudian kupakai untuk mendoakan kerosakan bagi
kaumku yakni dengan adanya siksa berupa banjir sedunia. Diriku, diriku, diriku
sendiri belum tentu selamat. Pergilah kepada orang selain aku. Pergilah kepada
Nabi Ibrahim. Para manusia lalu mendatangi Nabi Ibrahim, kemudian berkata:
"Wahai Nabi Ibrahim, anda itu adalah Nabinya Allah, juga sebagai
kekasihnya dari golongan penghuni bumi. Sudilah kiranya anda memberikan syafaat
untuk kita semua kepada Tuhan anda. Adakah anda tidak mengetahui keadaan yang sedang
kita alami sekarang ini." Nabi Ibrahim menjawab: "Sesungguhnya Tuhanku
amat murka sekali pada hari ini, belum pernah murka sebagaimana sekarang ini
sebelum hari ini dan juga tidak akan murka sebagaimana sekarang ini sesudah
hari ini. Sebenarnya saya ini sudah pernah berdusta sampai tiga kali
banyaknya.* Diriku, diriku, diriku sendiri belum tentu selamat. Pergilah kepada
orang selain aku, pergilah kepada Nabi Musa". Para manusia lalu mendatangi
Nabi Musa, kemudian berkata: "Wahai Nabi Musa, anda itu adalah utusan
Allah. Allah telah mengurniakan keutamaan kepada anda dengan risalat dan
firman-Nya melebihi orang-orang lain. Sudilah kiranya anda memberikan syafaat
untuk kita semua kepada Tuhan anda. Adakah anda tidak mengetahui keadaan yang
sedang kita alami ini?" Nabi Musa menjawab: "Sesungguhnya Tuhanku
amat murka sekali pada hari ini, belum pernah murka sebagaimana sekarang ini
sebelum hari ini dan juga tidak akan murka sebagaimana sekarang ini sesudah
hari ini. Sebenarnya saya ini pernah membunuh seorang manusia yang saya tidak
diperintah untuk membunuhnya. Diriku, diriku, diriku sendiri belum tentu
selamat. Pergilah kepada orang selain aku. Pergilah kepada Nabi Isa." Para
manusia kemudian mendatangi Nabi Isa, lalu berkata: "Wahai Nabi Isa, anda
itu adalah utusan Allah dan kalimatnya disampaikan kepada Maryam dan anda
itupun ruh dari Allah. Anda telah memberikan sabda kepada orang banyak ketika
masih dalam buaian. Sudilah kiranya anda memberikan syafaat untuk kita semua
kepada Tuhan anda. Apakah anda tidak mengetahui keadaan yang sedang kita alami
ini?" Nabi Isa lalu menjawab: "Sesungguhnya Tuhanku amat murka sekali
pada hari ini dan belum pernah murka sebagaimana sekarang ini sebelum hari ini
dan juga tidak akan murka sebagaimana sekarang ini sesudah hari ini." Nabi
Isa tidak menyebutkan sesuatu dosa yang pernah dibuatnya. Diriku, diriku,
diriku sendiripun belum tentu selamat. Pergilah engkau semua kepada orang
selain aku. Pergilah kepada Nabi Muhammad. Para manusia terus pergi mendatangi Muhammad
s.a.w. di dalam riwayat lain diterangkan: Para manusia lalu mendatangi aku,
kemudian berkata: "Wahai Nabi Muhammad, anda itu adalah pesuruh Allah dan
penutup sekalian Nabi. Allah sungguh-sungguh telah mengurniakan pengampunan
kepada dosa-dosa anda yang sudah-sudah dan yang akan datang. Sudilah kiranya
anda memberikan syafaat untuk kita kepada Tuhan anda. Adakah anda belum
mengetahui keadaan yang sedang kita alami sekarang ini?"
Sayapun
lalu berangkat sampai datang di bawah 'arasy, selanjutnya sayapun bersujudlah
kepada Tuhanku. Di kala itu Allah membukakan padaku dari puji-pujianNya serta
keindahan penghargaan pujian terhadap hadratNya. Yang sedemikian ini adalah
suatu keadaan yang belum pernah dibukakan oleh Allah kepada siapapun sebelum
ini. Selanjutnya lalu dikatakan: "Hai Muhammad, angkatlah kepalamu.
Ajukanlah permohonan dan pasti akan dikabulkan permohonanmu itu. Mintalah untuk
dapat memberikan syafaat dan pasti engkau akan diberi izin untuk memberi
syafaat itu". Selanjutnyasaya lalu mengangkat kepalaku, kemudian
memohonkan: "Umat hamba, ya Tuhan; umat hamba, ya Tuhan; umat hamba, ya
Tuhan." Setelah itu lalu diucapkan: "Hai Muhammad, masukkanlah
orang-orang yang tidak diperlukan untuk dihisab lagi dari umatmu itu dari pintu
sebelah kanan. Orang-orang itupun juga sebagai kawan-kawan para manusia yang
akan masuk dari pintu selain pintu kanan."
Nabi
s.a.w. meneruskan sabdanya: "Demi Zat yang jiwaku dalam tanganNya kekuasaanNya, sesungguhnya jauh jaraknya
antara dua lipatan pintu dari semua lipatan-lipatan pintu-pintu syurga itu
adalah sama jauhnya dengan jarak antara Mekah dan Hajar, atau seperti jarak
antara Mekah dan Bushra."
(Muttafaq
'alaih)
* Perihal
dustanya Nabiullah Ibrahim a.s. sebagaimana yang dikatakannya sendiri ada tiga
kali banyaknya itu, ceritanya adalah sebagai berikut:
1. Nabi
Ibrahim a.s. pernah berkata kepada ayahnya: Inni saqim - Saya ini sakit,
padahal sebenarnya tidak, tetapi ini terpaksa harus beliau a.s. katakan, kerana
beliau a.s. itu diajak menyembah sesuatu yang selain Allah Taala yakni berhala, bersama- sama dengan Raja Namrudz.
2.Nabi
Ibrahim a.s. merosak dan memukuli berhala-berhala yang dipuja serta disembah
oleh Raja Namrudz yang musyrik itu, sampai rosak binasa seluruhnya dan ditinggalkan
sebuah saja, yakni yang terbesar sekali. Ketika masyarakat menjadi ramai dan
memperkatakan bahawa beliau a.s. yang berbuat kerosakan itu, lalu beliau a.s.
ditanya oleh Raja Namrudz, benarkah beliau a.s. yang melakukan kerosakan.
Beliau a.s. menjawab: Bal fa'alahu kabiruhum hadza - yang membuat kerosakan
ialah berhala yang besar sendiri itu, padahal sebenarnya memang beliau a.s.
itulah yang mengerjakan kerosakan tadi.
3. Pada
suatu hari Nabiullah Ibrahim a.s. sedang bepergian dengan isterinya yang bernama
Sarah, sehingga akhirnya datanglah di suatu negeri yang rajanya itu amat suka
sekali kepada golongan kaum wanita yang cantik secara berlebih-lebihan. Hampir
setiap melihat wanita elok, pasti dipinang untuk dijadikan isterinya dan wanita
itupun wajib suka dan tunduk kepada kehendaknya. Demi beliau a.s. bertemu
dengan raja itu, lalu ditanya, siapakah wanita yang menyertainya itu. Sudah
pastilah beliau a.s. akan disiksa atau mungkin juga akan dibunuh, sekiranya mengatakan
yang sebenarnya yakni bahawa Sarah itu betul-betul isterinya. Oleh sebab itu
beliau a.s. berkata, demi untuk melindungi diri dan keselamatan jiwanya: Ukhti
- saudaraku. Padahal sebenarnya adalah isterinya dan bukan saudaranya.
Cerita mengenai bab ini masih panjang lanjutannya, tetapi oleh sebab buku ini
disusun bukan untuk maksud ini, sebaiknya diringkaskan sampai di sini saja.
1864.
Daripada Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma, katanya:
Yang Bermaksud : "Ibrahim a.s. datang ke Mekah yang
dulu disebut Faran dengan membawa ibunya Ismail yakni Hajar serta anaknya
lelaki yakni Ismail. Ibunya itu menyusui anaknya, sehingga Ibrahim a.s.
menempatkan isterinya itu di dekat Baitullah, di sisi sebuah pohon besar yang
ada di sebelah atas Zamzam iaitu di Masjidul Haram yang sebelah atas sendiri. Di
Mekah pada saat itu belum ada seorangpun dan di situ tidak pula ada airnya. Di
situlah Ibrahim a.s. menempatkan isteri dan puteranya. Di sisi kedua orang ini
olehnya diletakkanlah suatu wadah dari kulit berisi kurma dan sebuah tempat air
yang berisi air. Ibrahim a.s. lalu membelakang yakni meninggalkan Hajar dan
Ismail terus berangkat. Ibu Ismail mengikuti suaminya, lalu berkata: "Ke
manakah anda hendak pergi dan mengapa anda meninggalkan kita di lembah ini,
tanpa ada seseorangpun sebagai kawan dan tidak ada sesuatu apapun?" Hajar
berkata demikian itu berulang kali, tetapi Ibrahim a.s. sama sekali tidak
menoleh kepadanya. Kemudian Hajar berkata: "Adakah Allah yang
memerintahkan anda berbuat semacam ini?" Ibrahim a.s. menjawab:
"Ya." Hajar berkata: "Kalau demikian, pastilah Allah tidak akan
menyia-nyiakan nasib kita." Ibu Ismail lalu kembali ke tempatnya semula. Ibrahim
a.s. berangkatlah, sehingga sewaktu beliau itu datang di Tsaniyah di daerah
Hajun, di sesuatu tempat yang tidak dilihat oleh mereka yakni Hajar dan
anaknya, kemudian menghadap kiblat dengan wajahnya yakni ke Baitullah, terus
berdoa dengan doa-doa yang tersebut di bawah ini. Beliau a.s. mengangkatkan
kedua tangannya, lalu mengucapkan, sebagaimana yang tersebut dalam al-Quran,
yang ertinya: "Ya Tuhanku, sesungguhnya saya menempatkan keturunanku di
suatu lembah yang tiada berpohon yakni tandus," sampai pada: "semoga
mereka itu bersyukur." Ibu Ismail menyusui Ismail dan minum dari air yang
ditinggalkan itu, sehingga setelah habislah air yang ada di tempat air dan
iapun haus, juga anaknyapun haus pula. Ibu itu melihat anaknya bergulung-gulung
di tanah, atau katanya: bergulat dengan tanah sambil memukul-mukulkan dirinya
di atas tanah itu, lalu ibunya itu berangkat kerana tidak tahan melihat keadaan
anaknya semacam itu. Hajar melihat sekelilingnya dan tampaklah olehnya bahawa
Shafa adalah sedekat-dekat gunung di bumi yang ada di samping dirinya, iapun
lalu menuju ke puncak gunung ini dan berdiri di atasnya, kemudian ia menghadap
ke lembah, melihat di situ, kalau-kalau dapat melihat seseorang manusia, tetapi
tidak ada. Selanjutnya ia turun dari Shafa, sehingga setelah ia sampai di
lembah lagi, iapun mengangkat gamisnya, terus berjalan lagi bagaikan jalannya
seseorang yang sedang dalam kesukaran yakni berlari-lari, sehingga lembah itu
dilampauinya, kemudian mendatangi Marwah, berdiri di atas puncak Marwah ini,
menengok ke lembah, kalau-kalau ada seseorang manusia yang dapat dilihat
olehnya. Tetapi tidak ada, sehingga Hajar mengerjakan sedemikian itu sebanyak
tujuh kali yakni pergi-balik antara Shafa dan Marwah." Ibnu Abbas berkata:
"Nabi s.a.w. bersabda: "Oleh sebab itu para manusia dalam mengerjakan
ibadat haji meneladan kelakuan Hajar tersebut, bersa'i yakni berlari-lari kecil
antara Shafa dan Marwah." Keduanya ini bukan gunung yang sebenarnya,
tetapi hanyalah tanah yang agak meninggi letaknya. Ibnu Abbas melanjutkan
keterangannya: "Setelah ia berada di atas Marwah yakni tujuh perjalanan
yang terakhir, lalu ia mendengar suatu suara. Kemudian ia berkata:
"Diamlah" yang dimaksudkan ialah kepada dirinya sendiri yang disuruh
diam untuk memperhatikan suara apa itu. Selanjutnya didengarlah dengan penuh perhatian,
lalu sekali lagi dapat didengarnya suara tersebut. Iapun terus berkata:
"Anda telah memperdengarkan suara kepada saya, maka segerakanlah memberikan
pertolongan kepada kita, jikalau memang sengaja akan memberikan pertolongan."
Tiba-tiba di situ tampaklah oleh Hajar ada seorang malaikat di dekat tempat
sumur Zamzam yang di waktu itu belum keluar airnya. Malaikat itu meneliti
dengan kakinya, atau katanya: Dengan sayapnya, sehingga keluarlah airnya. Hajar
mulai bekerja membuat tempat air itu bagaikan bentuk danau yang dibulatkan dan
dengan tangannya ia mengerjakan itu sedang mulutnya mengucapkan: "Ah,
beginilah yang saya harapkan." Hajar menciduk air itu dan meletakkannya
dalam tempat airnya. Air Zamzam itu terus menyembur dengan derasnya setelah
diciduk olehnya."
Dalam
riwayat lain disebutkan: "Dengan sekadar cidukan yang dilakukan oleh Hajar."
Ibnu
Abbas radhiallahu 'anhuma berkata: "Nabi s.a.w. bersabda: "Semoga Allah
memberikan kerahmatanNya kepada ibu Ismail, andaikata ia meninggalkan Zamzam
itu yakni tidak diciduknya, nescaya akan
meluap airnya ke seluruh bumi." Atau sabdanya: "Andaikata ibu Ismail
itu tidak menciduk air Zamzam tadi, nescayalah zamzam itu akan merupakan mata
air yang dapat mengalir hebat yakni dapat memenuhi seluruh permukaan bumi."
Ibnu Abbas melanjutkan: "Ibu Ismail lalu minum dan dapat lagi menyusui anaknya."
Malaikat berkata kepadanya: "Janganlah anda takut akan binasa di sini, sebab
di sini nanti akan didirikanlah sebuah Rumah Allah yakni Baitullah iaitu Kaabah.
Yang mendirikan ialah anak ini beserta ayahnya. Sesungguhnya Allah tidak akan
menyia-nyiakan orang-orang yang berbakti kepada Allah yang tentu menginginkan
berziarah ke Baitullah ini." Tempat Baitullah itu meninggi di atas bumi,
bagaikan tanah tinggi, yang akan didatangi oleh beberapa banjir, lalu merosak
sebahagian kanan dan sebahagian kirinya. Demikianlah keadaan Hajar dengan
anaknya, sehingga pada suatu ketika berlalulah di tempat mereka itu sekelompok
kawanan yang sedang mengadakan perjalanan dari golongan suku Jurhum. Atau yang
datang itu adalah sekeluarga dari golongan suku Jurhum yang menuju ke suatu
tempat dari jalan Kada.' Mereka turun yakni berhenti di bahagian bawah kota Mekah.
Mereka melihat ada burung sedang terbang seolah-olah mengelilingi air. Kata
mereka: "Burung ini pastilah terbang mengelilingi suatu mata air. Nescayalah
tempat keamanan kita adalah di lembah ini, sebab ada air di tempat itu.
Selanjutnya dikirimkanlah seseorang atau dua orang utusan yang dapat berlari
cepat menuju lembah tersebut dan mereka benar-benar dapat menemukan tempat air.
Utusan-utusan itu kembali terus memberitahukan kepada orang-orang Jurhum.
Mereka semua datang mendekati dan di waktu itu ibu Ismail sedang ada di tempat
air tersebut. Mereka berkata: "Apakah anda suka mengizinkan kita kalau
berdiam saja di sisi anda di sini?" la menjawab: "Baiklah, tetapi
sama sekali engkau semua tidak ada hak atas air ini." Mereka berkata:
"Baiklah." Kedatangan orang-orang Jurhum itu berkenan sekali dalam
hati ibu Ismail, kerana sebenarnya ia senang untuk berkawan. Orang-orang Jurhum
itu menyuruh semua keluarganya supaya datang di situ dan akhirnya semuanyapun
berdiam di situ, bersama-sama. Di antara orang-orang Jurhum itu banyak yang
ahli dalam ilmu persyairan yakni puisi dan kesusasteraan bahasa Arab. Anak
Hajar yakni Ismail makin hari makin besar dan belajar bahasa Arab dari mereka.
Anak ini menimbulkan kegembiraan serta membuat mereka menjadi takjub setelah ia
membesar sebagai seorang pemuda. Setelah Ismail cukup dewasa, mereka mengahwinkannya
dengan seseorang wanita dari suku Jurhum itu. Sementara itu ibu Ismail yakni
Hajar wafatlah." Ibnu Abbas berkata: "Nabi s.a.w. bersabda: "Ibrahim
a.s. datang di Mekah setelah Ismail sudah kahwin. Ia mengamat-amati apa-apa yang terjadi dalam
rumah setelah ditinggal pergi oleh Ismail, kerana Ibrahim tidak dapat berjumpa
dengan anaknya itu. Ibrahim bertanya kepada isterinya, ke mana perginya, lalu
dijawab: "la keluar mencari sesuatu untuk kami." Dalam riwayat lain
disebutkan: "Keluar untuk berburu guna kepentingan kami." Kemudian
Ibrahim menanyakan kepada isterinya perihal kehidupan mereka serumahtangga dan
keadaan sehari-harinya. Isterinya menjawab: "Nasib kita buruk sekali,
yakni dalam keadaan serba sukar dan penuh kesengsaraan." Wanita itu
mengadukan halnya kepada mertuanya tadi. Ibrahim lalu berkata: "Nanti jikalau
suamimu telah datang, maka sampaikanlah ucapan salam daripadaku dan katakanlah
padanya, supaya ia mengubah bandul pintunya ini adalah kiasan daripada
seseorang isteri. Setelah Ismail datang, ia merasa seolah-olah ada sesuatu yang
mengganggu fikirannya, lalu ia berkata: "Apakah ada seseorang yang tadi
datang di tempat ini?" Isterinya menjawab: "Ya. Kita didatangi oleh
seorang tua yang sifatnya demikian, demikian, iapun bertanya kepada kami
perihal diri anda, lalu saya beritahukan yang sebenarnya. Selanjutnya ia
bertanya lagi kepada saya, bagaimanakah perihal kehidupan kita. Saya
memberitahukan padanya bahawasanya kita hidup dalam keadaan penuh kesengsaraan
dan kesukaran. Ismail bertanya: "Apakah orang tua itu tidak memesankan
sesuatu padamu?" Isterinya menjawab: "Ya, orang tua itu menyuruh saya
supaya saya sampaikan ucapan salamnya kepada anda dan berkata dalam pesannya:
"Ubahlah bandul pintumu." Ismail berkata: "Orang tua itu adalah
ayahku dan beliau telah memerintahkan kepada saya supaya saya menceraikan
engkau. Maka itu temui kembalilah keluargamu." Ismail menceraikan
isterinya itu, kemudian kahwin lagi dengan seorang perempuan lain. Ibrahim
tetap meninggalkan mereka itu dalam waktu yang dikehendaki oleh Allah, kemudian
mendatangi mereka lagi sesudah itu, tetapi kali inipun ia tidak menemukan
anaknya. la masuk rumahnya dan ditemui oleh isterinya, lalu menanyakan kepada
isterinya itu perihal Ismail, la berkata: "la sedang keluar untuk mencari
rezeki guna kita semua." Ibrahim bertanya: "Bagaimanakah keadaan
penghidupanmu semua." la menanyakan perihal kehidupan serta keadaan
sehari-hari yang mereka alami. Isterinya menjawab: "Kita semua dalam
keadaan baik dan rezeki yang cukup luas." Wanita inipun banyak memuji
kepada Allah atas segala kenikmatan yang diberikan olehNya. Ibrahim bertanya:
"Apakah yang engkau semua makan." Isterinya menjawab: "Daging."
Tanya-nya lagi: "Apakah yang engkau semua minum?" la menjawab:
"air." Ibrahim berdoa: "Ya Allah, berilah keberkahan kepada mereka
ini dalam makanan dagingnya dan minuman airnya." Seterusnya Nabi s.a.w.
bersabda:
"Di
kalangan mereka penduduk Mekah di waktu itu tidak ada biji-bijian, andaikata
ini ada, tentulah Ibrahim juga mendoakan keberkahan biji-bijian itu untuk
mereka." Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma berkata: "Maka tidak
seorangpun yang tidak mencampurkan daging dan air itu dalam makanannya untuk
selain di Mekah, melainkan keduanya itu tidak akan mencocokinya."
Dalam riwayat lain
disebutkan:
Yang Bermaksud : "Ibrahim datang, lalu berkata:
"Manakah Ismail?" Isterinya menjawab: "la pergi untuk berburu."
Isterinya berkata: "Tidakkah bapa suka singgah dulu di sini untuk makan
dan minum?" Ibrahim bertanya: "Apakah makananmu dan apakah
minumanmu?" la menjawab: "Makanan kita adalah daging dan minuman kita
adalah air." Ibrahim lalu berdoa: "Ya Allah, berikanlah keberkahan
kepada mereka akan makanan serta minuman mereka."
Ibnu
Abbas berkata: "Abul Qasim iaitu Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Itulah dengan sebab berkah
doanya Ibrahim a.s." Ibrahim berkata: "Jikalau suamimu datang maka
sampaikanlah ucapan salamku padanya dan perintahkanlah padanya supaya
ditetapkan saja bandul pintunya." Setelah Ismail datang, ia berkata: "Apakah
ada seseorang yang datang di tempatmu ini?" Isterinya menjawab: "Ya,
ada seorang tua yang baik sekali keadaan pakaiannya." Wanita itu banyak
mengeluarkan pujian pada orang tua tersebut. Selanjutnya ia berkata: "la
bertanya kepadaku tentang hal-ehwal diri anda. Kemudian saya beritahukan hal
itu kepadanya. Lalu bertanya: "Bagaimanakah keadaan hidup kita, lalu saya
memberitahukan bahawasanya kita dalam keadaan baik-baik saja." Ismail
bertanya: "Apakah orang tua tadi memesan sesuatu padamu?" la
menjawab: "Ya, ia menyampaikan ucapan salam pada anda dan memerintahkan
kepada anda supaya anda menetapkan bandul rumahnya." Ismail berkata: "Orang
tua itu adalah ayahku dan yang dimaksudkan bandul pintu adalah engkau. Jadi ia
menyuruh kepada saya supaya tetap memegangmu sebagai isteri."
Ibrahim
berdiam meninggalkan mereka selama waktu yang dikehendaki oleh Allah Taala,
kemudian datang pulalah sesudah itu. Di waktu kedatangan Ibrahim itu, Ismail
sedang meraut sebuah anak panah yang sedang dibuatnya, iaitu di bawah sebuah
pohon besar di dekat sumur Zamzam. Setelah dilihatnya, iapun berdirilah menyongsongnya,
kemudian keduanya berbuat sebagaimana seorang ayah terhadap anaknya dan sebagai
anak terhadap ayahnya. Sehabis itu Ibrahim berkata: "Hai Ismail,
sesungguhnya Allah menyuruh kepadaku akan sesuatu perkara." Ismail
berkata: "Kalau begitu, lakukanlah sebagaimana yang diperintahkan oleh
Allah kepada bapa itu!" Ibrahim berkata: "Apakah engkau akan
memberikan pertolongan padaku untuk itu?" la menjawab: "Ya, saya akan
menolong bapa." Ibrahim berkata lagi: "Sesungguhnya Allah
memerintahkan kepadaku, supaya saya mendirikan sebuah rumah yakni bait di sana
itu." Ibrahim menunjuk pada suatu bidang tanah yang tinggi. Di atas
sekitar tanah itulah rumah itu didirikan. Pada waktu itu ia meninggikan
pundamen bait tersebut. Jadi Ismail yang datang dengan membawakan batunya,
sedang Ibrahim yang mendirikannya. Sehingga setelah bangunan itu telah tinggi,
datanglah beliau dengan membawa batu ini
yakni almaqam, lalu batu itu diletakkan. Ibrahim berdiri di atasnya dan
beliau sedang mendirikan bait dan Ismail memberikan batunya, keduanya sambil
mengucapkan: Rabbana taqabbal minna
innaka antas sami'ul 'alim ertinya: Ya Allah, terimalah amalan kita ini,
sesungguhnya Engkau adalah Maha Mendengar lagi Mengetahui.
Dalam
riwayat lain disebutkan:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya Ibrahim keluar dengan
membawa Ismail dan ibu Ismail yakni Hajar. Beserta mereka adalah sebuah tempat
untuk isi air. Ibu Ismail minum dari wadah air itu lalu meluaplah air susunya
untuk diberikan kepada bayinya itu, sehingga datanglah di Mekah. Ibrahim meletakkan
isterinya di bawah sebuah pohon besar. Selanjutnya Ibrahimpun pulanglah kembali
ke tempat keluarganya di Syam. La diikuti oleh ibu Ismail, sehingga setelah
mereka sampai di tanah Kada,' isterinya memanggilnya dari belakang: "Hai
Ibrahim, kepada siapakah kita ini anda serahkan, kalau anda meninggalkan kita."
Ibrahim menjawab: "Kepada Allah." Isterinya berkata: "Kalau
begitu saya redha dengan Allah, sebagai Zat yang diserahi." la lalu
kembali dan masih terus dapat minum air dari wadah air yang di bawahnya tadi
dan air susunyapun tetap meluap untuk diberikan kepada bayinya. Kemudian setelah
air itu habis, ia berkata: "Andaikata saya pergi ke situ, lalu saya melihat-lihat
ke sana ke mari, barangkali ada seseorang yang dapat saya temukan." Ibnu
Abbas berkata: "Hajar lalu pergi menaiki bukit Shafa, ia melihat ke sana
ke mari dan terus memperhatikan, barangkali ia dapat menemukan seseorang,
tetapi tidak seorangpun yang di temuinya. Setelah ia sampai di lembah dan
berlari kecil serta mendatangi bukit Marwah, kemudian mengerjakan sedemikian
itu pergi-balik sampai tiga kali, kemudian ia berkata: "Baiklah saya pergi
menengok apa yang dilakukan oleh anak bayiku." Iapun pergilah, lalu
dilihatnya anak itu sedang dalam keadaannya yang amat berat seolah-olah ia
merintih-rintih dengan suara keras lalu perlahan. Hatinya tidak tenang,
kemudian berkata: "Sebaiknya saya pergi lagi sekali, saya akan melihat ke
sana ke mari, barangkali saya menemukan seseorang." la pergi lagi,
kemudian naik bukit Shafa, terus melihat dan memperhatikan sekelilingnya,
tetapi tidak seorangpun yang dijumpai olehnya, sehingga lari kecilnya antara
Shafa dan Marwah itu lengkap tujuh kali pergi-balik. la berkata pula: "Cubalah
saya melihat apa yang dilakukan bayi itu." Tiba-tiba ia mendengar suatu
suara, lalu ia berkata: "Tolonglah, jikalau anda mempunyai sesuatu
kebaikan." Sekonyong-konyong Jibril a.s. tampak di situ, lalu ia berbuat
sesuatu dengan kakinya dan berkata: "Nah, beginilah." Jibril a.s.
memasukkan kakinya di bumi lalu memancarlah airnya. Ibu Ismail amat kehairanan
menyaksikan itu, sehingga iapun memenuhi kedua tapak tangannya dengan air dan
dimasukkan dalam wadah airnya."
Selanjutnya
diuraikanlah Hadis ini selengkapnya yang panjang.
Diriwayatkan
oleh Imam Bukhari dengan riwayat-riwayat ini seluruhnya. Addawhah ialah
pohon besar. Ucapannya: qaffa ertinya meninggalkan dan membelakangi. Aljariyyu
iaitu utusan, sedang alfa ialah menemukan. Ucapannya yansyaghu, iaitu
merintih dengan suara keras dan perlahan.
1865.
Daripada Said bin Zaid r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w.:
Yang Bermaksud : Kam-ah(tanaman
sebangsa manisan) getahnya cair semacam madu,* sedang airnya dapat digunakan
sebagai ubat penyakit mata."
(Muttafaq
'alaih)
* Almannu
dapat diertikan madu, iaitu sebangsa madu yang diberikan oleh Tuhan kepada
kaum bani Israil, ketika mereka sedang kebingungan dalam padang pasir Tiih dulu.
Tetapi dapat pula diertikan kurnia atau kenikmatan Tuhan. Jadi menurut erti
kedua ini, maka makna Hadis di atas ialah: Kam-ah itu termasuk
kenikmatan yang dikurniakan oleh Allah pada para hambaNya dan airnya dapat
digunakan sebagai ubat penyakit mata."
Wallahu
a'lam
Tiada ulasan:
Catat Ulasan