Allah
Taala berfirman:
Yang Bermaksud : "Dan
mohonlah pengampunan kepada Allah kerana dosamu."
(Muhammad:
19)
Allah
Taala berfirman pula:
Yang Bermaksud : "Dan
mohonlah pengampunan kepada Allah, sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun
lagi Maha Penyayang."
(an-Nisa':
106)
Allah
Taala juga berfirman:
Yang Bermaksud : "Maka
mahasucikanlah dengan mengucapkan puji-pujian kepada Tuhanmu dan mohonlah
pengampunan kepadaNya, sesungguhnya Tuhan itu adalah Maha Penerima taubat."
(an-Nashr:
3)
Allah
Taala berfirman pula:
Yang Bermaksud : "Bagi
orang-orang yang bertakwa adalah beberapa syurga di sisi Tuhan mereka yang di
bawahnya itu mengalirlah beberapa sungai," sampai pada firmanNya: "Dan
orang-orang yang memohonkan pengampunan di waktu pagi."
(ali-lmran:
15)
Allah
Taala berfirman lagi:
Yang Bermaksud : "Dan
barangsiapa yang mengerjakan keburukan atau menganiaya dirinya sendiri, kemudian
memohonkan pengampunan kepada Allah, maka ia akan mendapatkan Allah itu adalah
Maha Pengampun lagi Penyayang."
(an-Nisa':
110)
Allah
Taala juga berfirman:
Yang Bermaksud : "Tidaklah
Allah itu akan menyiksa mereka, selagi engkau -Muhammad masih ada di kalangan mereka.
Allah juga tidak akan menyiksa mereka, selagi mereka itu masih suka memohonkan
pengampunan."
(al-Anfal: 13)
Allah
Taala berfirman lagi:
Yang Bermaksud : "Dan
orang-orang yang apabila melakukan kejahatan atau mengianiaya dirinya sendiri,
mereka lalu ingat kepada Allah, kemudian memohonkan pengampunan kerana dosa-dosa
mereka itu. Siapakah lagi yang dapat mengampuni dosa-dosa itu selain Allah? Dan
mereka tidak terus-menerus mengulangi perbuatan yang jahat itu, sedang mereka mengetahui."
(ali-lmran: 135)
Ayat-ayat
dalam bab ini banyak, lagi pula dapat dimaklumi.
1866.
Daripada al-Aghar al-Muzani r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya saja, nescayalah
diterangi dengan cahaya dalam hatiku dan sesungguhnya saya itu nescayalah
beristighfar yakni memohonkan pengampunan kepada Allah sebanyak seratus kali
dalam sehari."
(Riwayat Muslim)
1867.
Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Demi Allah, sesungguhnya saya ini nescayalah
beristighfar kepada Allah dan bertaubat kepadaNya dalam seharinya lebih dari
tujuh puluh kali."
(Riwayat
Bukhari)
1868.
Daripada Abu Hurairah r.a. pula, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Demi Zat yang jiwaku ada di dalam
genggaman kekuasaanNya, jikalau engkau semua tidak melakukan apa-apa yang
berdosa nescayalah Allah Taala melenyapkan engkau semua dan nescayalah akan
mendatangkan lagi sesuatu kaum yang berbuat dosa, lalu mereka itu beristighfar
kepada Allah, kemudian Allah memberikan pengampunan kepada mereka itu."
(Riwayat
Muslim)
1869.
Daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma, katanya:
Yang Bermaksud : "Kita semua pernah menghitung
Rasulullah s.a.w. dalam sekali majlis mengucapkan istighfar sebanyak seratus
kali, iaitu: Rabbighfir li wa tub 'alayya, innaka antat tawwabur rahim."
Ertinya: Ya
Tuhan, ampunilah saya serta terimalah taubat saya, sesungguhnya Engkau adalah
Maha Penerima taubat lagi Penyayang.
Diriwayatkan
oleh Imam-imam Abu Daud dan Termidzi dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah
Hadis hasan shahih.
1870.
Daripada Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma, katanya: "Rasulullah s.a.w.
bersabda:
Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang tetap secara
langsung beristighfar kepada Allah, maka Allah menjadikan untuknya suatu jalan
keluar dari setiap kesempitan atau kesukaran yang ditemuinya, juga diberi
kelapangan dari setiap kesusahan yang dirasakannya, serta memberinya rezeki
dari jalan yang tidak pernah dikira-kira olehnya."
(Riwayat
Abu Daud)
1871.
Daripada Ibnu Mas'ud r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang mengucapkan: Astaghfirullahal-ladzi lailaha illa huwal hayyal
qayyuma wa atubu ilaih ertinya: Saya beristighfar kepada Allah yang
tiada Tuhan selain Dia yang Maha Hidup lagi Berdiri Sendiri dan saya bertaubat kepadaNya,
maka diampunkanlah semua dosanya sekalipun ia benar-benar pernah melarikan diri
dari barisan yang sedang berperang."
Diriwayatkan
oleh Imam-imam Abu Daud, Termidzi dan Hakim dan Hakim berkata bahawa ini adalah
Hadis menurut syarat Imam-imam Bukhari dan Muslim.
1872.
Daripada Syaddad bin Aus r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:
Yang Bermaksud : "Penghulu semua bacaan istighfar itu
ialah apabila seseorang hamba mengucapkan yang ertinya: "Ya Allah, Engkau
adalah Tuhanku. Saya menetapi perjanjian dan ketentuan yang saya ikrarkan
kepadaMu yakni berupa kebaktian, keimanan dan keikhlasan, sedapat yang saya
lakukan. Saya mohon perlindungan kepadaMu daripada keburukannya apa yang saya
lakukan. Saya mengakui akan kenikmatan yang Engkau limpahkan pada diriku dan
saya mengakui pula akan dosaku. Maka dari itu, berilah pengampunan padaku, kerana
sesungguhnya saja tidak ada yang dapat mengampuni semua dosa kecuali Engkau
sendiri. Barangsiapa yang mengucapkan istighfar di atas itu pada waktu siang
dengan penuh kepercayaan akan isi kandungannya, kemudian meninggal dunia pada harinya
itu sebelum petang harinya, maka ia adalah termasuk golongan ahli syurga.
Selanjutnya barangsiapa yang mengucapkannya di waktu malam dan ia mempunyai
kepercayaan penuh akan isi kandungannya, lalu meninggal dunia sebelum pagi
harinya, maka ia adalah termasuk golongan ahli syurga."
(Riwayat
Bukhari)
Abu-u dengan ba'
yang didhammahkan, kemudian waw dan hamzah mamdudah, ertinya ialah
mengikrarkan serta mengakui.
1873.
Daripada Tsauban r.a., katanya:
Yang Bermaksud : "Rasulullah s.a.w. itu apabila selesai
dari solatnya lalu beristighfar kepada Allah tiga kali dan selanjutnya
mengucapkan yang ertinya: "Ya Allah, Engkau adalah Maha Menyelamatkan, daripadaMulah
datangnya keselamatan. Maha Suci Engkau, hai Zat yang memiliki keagungan dan
kemuliaan."
Kepada
al-Auza'i iaitu salah seorang yang meriwayatkan Hadis ini, ditanyakan: "Bagaimanakah
ucapan istighfar itu?" la menjawab: "Iaitu mengucapkan
Astaghfirullah, astaghfirullah.”
(Riwayat
Muslim)
1874.
Daripada Aisyah radhiallahu 'anha, katanya:
Yang Bermaksud : "Rasulullah s.a.w. itu memperbanyak
ucapannya sebelum wafatnya, iaitu yang ertinya: "Maha Suci Allah dan
dengan mengucapkan puji-pujian padaNya. Saya beristighfar kepada Allah serta
bertaubat kepadaNya.”
(Muttafaq
‘alaih)
1875.
Daripada Anas r.a., katanya: "Saya mendengar
Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Allah Taala berfirman dalam Hadis
qudsi: "Hai anak Adam yakni manusia, sesungguhnya engkau itu, selama masih
suka berdoa dan berharap kepadaKu, pastilah Aku mengampuni engkau semua atas
dosa apa saja yang ada pada dirimu dan Aku tidak memperdulikan banyaknya. Hai
anak Adam, jikalau dosa-dosamu itu sampai mencapai mega di langit, kemudian
engkau beristighfar kepadaKu pastilah Aku mengampuni engkau dan Aku tidak memperdulikan
banyaknya. Hai anak Adam, sesungguhnya engkau itu, jikalau datang kepadaKu
dengan membawa berbagai kesalahan hampir sepenuh isi bumi, kemudian engkau
menemui Aku, asalkan engkau tidak menyekutukan sesuatu dengan Aku, nescayalah
Aku akan datang kepadamu dengan pengampunan hampir sepenuh isi bumi itu pula."
Diriwayatkan
oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan. 'Ananus
sama' dengan fathahnya 'ain, ada yang mengatakan ertinya itu ialah
mega atau awan, juga ada yang mengatakan, ertinya ialah apa-apa yang tampak
padamu dari mega itu Qurabul ardhi dengan dhammahnya qaf, ada yang
meriwayatkan dengan kasrahnya qaf, tetapi dengan dhammah adalah lebih
tersohor, ertinya ialah apa-apa yang hampir memenuhi bumi.
1876.
Daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Hai semua golongan kaum wanita(perempuan),
bersedekahlah engkau semua dan perbanyakkanlah beristighfar, sebab sesungguhnya
saya melihat bahawa engkau semua itu adalah sebanyak-banyaknya ahli neraka."
Kemudian
ada seorang wanita dari yang hadir di waktu itu berkata: "Mengapa kita
kaum wanita merupakan jumlah terbanyak dari para ahli neraka?" Beliau
s.a.w. menjawab: "Engkau semua itu suka memperbanyakkan melaknat serta
menutupi kebaikan suami. Saya tidak melihat orang-orang yang kurang akal dan
agamanya di kalangan makhluk yang berakal yang lebih ghalib yakni lebih banyak
daripada engkau semua itu." Wanita tadi berkata lagi: "Apakah
kekurangan akal dan agama kita?" Beliau s.a.w. menjawab: "Persaksian
dua orang perempuan adalah sama nilainya dengan persaksian seorang lelaki
inilah satu tanda kekurangan akalnya dan pula wanita itu diam berhari-hari
tanpa melakukan solat sebab haidh, nifas dan sebagainya dan inilah tanda
kekurangan agamanya."
(Riwayat
Muslim)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan