101. Dan setelah datang
kepada mereka seorang Rasul dari sisi Allah yang membenarkan apa (kitab) yang
ada pada mereka, sebahagian dari orang-orang yang diberi kitab (Taurat)
melemparkan kitab Allah ke belakang (punggung)nya, seolah-olah mereka tidak
mengetahui (bahawa itu adalah kitab Allah).
Tuduhan
orang Yahudi terhadap Nabi Sulaiman a.s.
102. Dan mereka
mengikuti apa[76] yang dibaca oleh syaitan-syaitan[77]
pada masa kerajaan Sulaiman (dan mereka mengatakan bahawa Sulaiman itu
mengerjakan sihir), padahal Sulaiman tidak kafir (tidak mengerjakan sihir),
hanya syaitan-syaitanlah yang kafir (mengerjakan sihir). Mereka mengajarkan
sihir kepada manusia dan apa yang diturunkan kepada dua orang malaikat[78]
di negeri Babil iaitu Harut dan Marut, sedang keduanya tidak mengajarkan
(sesuatu) kepada seorangpun sebelum mengatakan: "Sesungguhnya kami hanya cubaan
(bagimu), sebab itu janganlah kamu kafir." Maka mereka mempelajari dari
kedua malaikat itu apa yang dengan sihir itu, mereka dapat menceraikan antara
seorang (suami) dengan isterinya[79]. Dan mereka itu (ahli
sihir) tidak memberi mudarat dengan sihirnya kepada seorangpun, kecuali dengan
izin Allah. Dan mereka mempelajari sesuatu yang tidak memberi mudarat kepadanya
dan tidak memberi manfaat. Demi, sesungguhnya mereka telah meyakini bahawa
barangsiapa yang menukarnya (kitab Allah) dengan sihir itu, tiadalah baginya
keuntungan di akhirat, dan amat jahatlah perbuatan mereka menjual dirinya
dengan sihir, kalau mereka mengetahui.
[77]. Syaitan-syaitan itu menyebarkan
berita-berita bohong, bahawa Nabi Sulaiman menyimpan lembaran-lembaran sihir
(Ibnu Katsir).
[78]. Para mufassirin berlainan
pendapat tentang yang dimaksud dengan 2 orang malaikat itu. Ada yang
berpendapat, mereka betul-betul Malaikat dan ada pula yang berpendapat orang
yang dipandang soleh seperti Malaikat dan ada pula yang berpendapat dua orang
jahat yang pura-pura soleh seperti Malaikat.
[79]. Berbacam-macam sihir yang dikerjakan orang Yahudi, sampai kepada sihir untuk mencerai-beraikan masyarakat seperti mencerai-beraikan suami isteri.
Dalam suatu riwayat dikemukakan bahawa kaum Yahudi berkata: "Lihatlah Muhammad yang mencampur-baurkan antara haq dengan bathil, iaitu menerangkan Sulaiman (Nabi) digolongkan pada kelompok nabi-nabi, padahal ia seorang ahli sihir yang mengendarai angin." Maka Allah menurunkan ayat tersebut di atas (S. 2: 102) yang menegaskan bahawa kaum Yahudi lebih mempercayai syaitan daripada iman kepada Allah SWT.
[79]. Berbacam-macam sihir yang dikerjakan orang Yahudi, sampai kepada sihir untuk mencerai-beraikan masyarakat seperti mencerai-beraikan suami isteri.
Dalam suatu riwayat dikemukakan bahawa kaum Yahudi berkata: "Lihatlah Muhammad yang mencampur-baurkan antara haq dengan bathil, iaitu menerangkan Sulaiman (Nabi) digolongkan pada kelompok nabi-nabi, padahal ia seorang ahli sihir yang mengendarai angin." Maka Allah menurunkan ayat tersebut di atas (S. 2: 102) yang menegaskan bahawa kaum Yahudi lebih mempercayai syaitan daripada iman kepada Allah SWT.
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Jarir yang bersumber dari Syahr bin Hausyab.)
Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa kaum Yahudi bertanya kepada Nabi SAW beberapa kali tentang beberapa hal dalam Taurat. Semua pertanyaan mengenai isi Taurat, dijawab oleh Allah dengan menurunkan ayat. Ketika itu mereka menganggap bahawa ayat tersebut dirasakan sebagai bantahan terhadap mereka. Mereka berkata dengan sesamanya: "Orang ini lebih mengetahui daripada kita tentang apa yang diturunkan kepada kita." Di antara masalah yang ditanyakan kepada Nabi SAW ialah tentang sihir. Dan mereka berbantah-bantahanlah dengan Rasulullah tentang hal itu. Maka Allah menurunkan ayat ini (S. 2: 102) berkenaan dengan peristiwa tersebut.
(Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim yang bersumber dari Abil-'Aliah.)
103. Sesungguhnya kalau
mereka beriman dan bertakwa, (nescaya mereka akan mendapat pahala), dan
sesungguhnya pahala dari sisi Allah adalah lebih baik, kalau mereka mengetahui.
Ketidaksopanan
orang-orang Yahudi terhadap Nabi dan sahabat-sahabatnya
104. Hai orang-orang
yang beriman, janganlah kamu katakan (kepada Muhammad): "Raa'ina,"
tetapi katakanlah: "Unzhurna," dan "dengarlah." Dan bagi
orang-orang yang kafir siksaan yang pedih[80].
[80]. Raa 'ina bererti: sudilah
kiranya kamu memperhatikan kami. Di kala para sahabat menghadapkan kata ini
kepada Rasulullah, orang Yahudipun memakai kata ini dengan digumam seakan-akan
menyebut Raa'ina padahal yang mereka katakan ialah Ru'uunah yang
bererti kebodohan yang sangat, sebagai ejekan kepada Rasulullah. Itulah
sebabnya Tuhan menyuruh supaya sahabat-sahabat menukar perkataan Raa'ina
dengan Unzhurna yang juga sama ertinya dengan Raa'ina.
Dalam suatu riwayat
dikemukakan bahawa dua orang Yahudi bernama Malik bin Shaif dan Rifa'ah bin
Zaid, apabila bertemu dengan Nabi SAW mereka mengucapkan: "Ra'ina sam'aka
was ma' ghaira musmai'in." Kaum Muslimin mengira bahawa kata-kata itu
adalah ucapan ahli Kitab untuk menghormati Nabi-nabinya. Merekapun mengucapkan
kata-kata itu kepada Nabi SAW. Maka Allah menurunkan ayat ini (S. 2: 104)
sebagai larangan untuk meniru-niru perbuatan kaum Yahudi.
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Mundzir yang bersumber dari as-Suddi.)
Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa kata "Ra'ina" dalam bahasa Yahudi bererti caci-maki yang buruk. Sehubungan dengan itu ada peristiwa sbb: Ketika kaum Yahudi mendengar sahabat-sahabat Nabi SAW memakai perkataan itu (Ra'ina) mereka sengaja mengumumkan agar perkataan itu biasa dipergunakan dan ditujukan kepada Nabi SAW. Apabila para sahabat Nabi mempergunakan kata-kata itu, maka mereka mentertawakannya. Maka turunlah ayat ini (S. 2: 104). Ketika salah seorang sahabat, iaitu Saad bin Mu'adz mendengar ayat ini, berkatalah ia kepada kaum Yahudi: "Hai musuh-musuh Allah! Jika aku mendengar perkataan itu diucapkan oleh salah seorang di antaramu sesudah pertemuan ini akan kupenggal batang lehernya."
(Diriwayatkan oleh Abu
Na'im di dalam kitab ad-Dala'il dari as-Suddi as-Shaghir, dari al-Kalbi, dari
Abi Shaleh yang bersumber dari Ibnu Abbas.)
Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa turunnya ayat ini (S. 2: 104) ketika seorang lelaki berkata: "Ari'na sam'aka."
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Jarir yang bersumber dari ad-Dlahhak).
Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa pada waktu itu ada beberapa orang Yahudi yang mengatakan: "Ari'na sam'aka" yang ditiru oleh beberapa orang Islam. Akan tetapi Allah membencinya dengan menurunkan ayat ini (S. 2: 104).
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Jarir yang bersumber dari 'Athiyyah).
Dalam suatu riwayat dikemukakan bahawa ketika kaum Muslimin mengucapkan "Ra'ina sam'aka," datanglah kaum Yahudi dan berkata seperti itu. Maka turunlah ayat ini (S. 2:104).
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Jarir yang bersumber dari Qatadah).
Dalam suatu riwayat dikemukakan bahawa turunnya ayat ini (S. 2: 10) sehubungan dengan ucapan "ra'ina," iaitu bahasa yang dipakai kaum Anshar di zaman Jahiliyah, dan kerananya dilarang oleh ayat ini (S. 2: 104).
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Jarir yang bersumber dari 'Atha').
Dalam suatu riwayat dikemukakan bahawa sesungguhnya orang Arab apabila bercakap dengan salah seorang temannya berkata: "Ari'na sam'aka." Kemudian mereka dilarang menggunakan kata-kata itu dengan turunnya ayat ini (S. 2:104).
(Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir yang bersumber dari Abil-'Aliah).
105. Orang-orang kafir
dari Ahli Kitab dan orang-orang musyrik tiada menginginkan diturunkannya
sesuatu kebaikan kepadamu dari Tuhanmu. Dan Allah menentukan siapa yang
dikehendakiNya (untuk diberi) rahmatNya (kenabian); dan Allah mempunyai kurnia
yang besar.
Menasakhkan
sesuatu ayat adalah urusan Allah
106. Ayat mana saja[81]
yang Kami nasakhkan, atau Kami jadikan (manusia) lupa kepadanya, Kami datangkan
yang lebih baik daripadanya atau yang sebanding dengannya. Tidakkah kamu
mengetahui bahawa sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu?
[81]. Para mufassirin berlainan
pendapat tentang erti ayat, ada yang mengertikan ayat al Quran, dan ada
yang mengertikan mukjizat.
Dalam suatu riwayat
dikemukakan bahawa turunnya wahyu kepada Nabi SAW kadang-kadang pada malam hari
tapi beliau lupa siang harinya. Maka Allah turunkan ayat ini (S. 2: 106)
sebagai jaminan bahawa wahyu Allah tidak akan mungkin terlupakan.
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Abi Hatim dari 'Ikrimah yang bersumber dari Ibnu Abbas).
107. Tiadakah kamu mengetahui
bahawa kerajaan langit dan bumi adalah kepunyaan Allah? Dan tiada bagimu selain
Allah seorang pelindung mahupun seorang penolong.
108. Apakah kamu
menghendaki untuk meminta kepada Rasul kamu seperti Bani Israil meminta kepada
Musa pada zaman dahulu? Dan barangsiapa yang menukar iman dengan kekafiran,
maka sungguh orang itu telah sesat dari jalan yang lurus.
Dalam suatu riwayat
dikemukakan bahawa Rafi' bin Huraimalah dan Wahab bin zaid berkata kepada
Rasulullah SAW: "Hai Muhammad! Cubalah turunkan kepada kami suatu kilat
yang akan kami baca, atau buatlah sungai yang mengalir airnya, pasti kami akan
mengikuti dan mempercayai tuan." Maka Allah menurunkan ayat tersebut di
atas (S. 2: 108) sebagai peringatan agar umat Islam tidak mengikuti bani Israil
di dalam mengikuti ajaran Rasul.
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Abi Hatim dari Sa'id atau 'Ikrimah yang bersumber dari Ibnu Abbas).
Dalam suatu riwayat dikemukakan bahawa orang kafir Quraisy meminta kepada Nabi Muhammad SAW supaya gunung Shafa dijadikan emas. Maka Nabi SAW bersabda: "Baiklah, akan tetapi apabila kamu kufur, gunung ini akan berakibat seperti hidangan yang diminta bani Israil." (Sebagaimana tercantum dalam surah al-Maidah 112/115, kaum Hawariyun meminta kepada Nabi Isa, agar Allah menurunkan hidangan dari langit. Allah mengabulkannya dengan ancaman siksaan bagi orang yang kufur kepadaNya.) Kaum Quraisy menolak syarat tersebut, kemudian pulang. Maka Allah menurunkan ayat ini (S. 2: 108) berkenaan dengan peristiwa tersebut.
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Jarir yang bersumber dari Mujahid).
Menurut riwayat lain turunnya ayat ini (S. 2: 108) sehubungan dengan peristiwa ketika orang-orang Arab meminta kepada Nabi Muhammad SAW agar mendatangkan Allah kepada mereka, sehingga dapat terlihat dengan nyata oleh mata mereka.
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Jarir yang bersumber dari as-Suddi).
Menurut riwayat lain dikemukakan bahawa seorang lelaki berkata kepada Rasulullah SAW: "Ya Rasulullah, bagaimana kalau kifarat (denda tebusan dosa) kami disamakan saja dengan kifarat Bani Israil? Nabi SAW menjawab: "Maha Suci Allah, sungguh aku tidak menghendakinya. Kerana Allah memberikan kepadamu yang lebih baik daripada yang diberikan kepada Bani Israil dahulu. Apabila mereka melakukan kejahatan, tertulislah itu di atas pintu rumah mereka dan kifaratnya. Apabila telah ditunaikan kifaratnya, tinggallah kehinaan baginya di dunia. Dan apabila tidak ditunaikan mereka akan mendapat pula kehinaan di akhirat. Bukankah Allah telah memberikan yang lebih baik kepadamu daripada itu dengan firmanNya: "Dan barangsiapa mengerjakan kejahatan atau menganiaya dirinya, kemudian ia minta ampun kepada Allah, nescaya ia mendapati Allah Maha Pengampun dan Maha Penyayang." (QS 4: 110). Dan selanjutnya Nabi SAW bersabda: "Solat yang lima, dan solat Jumaat sampai Solat Jumaat berikutnya menjadi kifarat kesalahan yang dikerjaan di antara waktu kesemuanya itu." Maka Allah menurunkan ayat tersebut di atas (S. 2:108), sebagai teguran terhadap orang yang ingin mengubah ketentuan Allah.
(Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir yang bersumber dari Abal-'Aliah).
109. Sebahagian besar
Ahli Kitab menginginkan agar mereka dapat mengembalikan kamu kepada kekafiran
setelah kamu beriman, kerana dengki yang (timbul) dari diri mereka sendiri,
setelah nyata bagi mereka kebenaran. Maka maafkanlah dan biarkanlah mereka,
sampai Allah mendatangkan perintahNya[82]. Sesungguhnya Allah
Maha Kuasa atas segala sesuatu.
[82]. Maksudnya: keizinan memerangi
dan mengusir orang Yahudi.
Dalam suatu riwayat dikemukakan bahawa Hay bin Akhtab dan Abu Jasir bin Akhtab termasuk kaum Yahudi yang paling hasud terhadap orang Arab, dengan alasan Allah telah mengistimewakan orang Arab dengan mengutus Rasul dari kalangan mereka. Kedua orang bersaudara itu bersungguh-sungguh mencegah orang lain masuk Islam. Maka Allah menurunkan ayat ini (S. 2: 109) sehubungan dengan perbuatan kedua orang itu.
Dalam suatu riwayat dikemukakan bahawa Hay bin Akhtab dan Abu Jasir bin Akhtab termasuk kaum Yahudi yang paling hasud terhadap orang Arab, dengan alasan Allah telah mengistimewakan orang Arab dengan mengutus Rasul dari kalangan mereka. Kedua orang bersaudara itu bersungguh-sungguh mencegah orang lain masuk Islam. Maka Allah menurunkan ayat ini (S. 2: 109) sehubungan dengan perbuatan kedua orang itu.
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Abi Hatim dari Sa'id atau 'Ikrimah yang bersumber dari Ibnu Abbas).
110. Dan dirikanlah solat
dan tunaikanlah zakat. Dan kebaikan apa saja yang kamu usahakan bagi dirimu,
tentu kamu akan mendapat pahalanya pada sisi Allah. Sesungguhnya Allah Maha
Melihat apa-apa yang kamu kerjakan.
111. Dan mereka (Yahudi
dan Nasrani) berkata: "Sekali-kali tidak akan masuk syurga kecuali
orang-orang (yang beragama) Yahudi atau Nasrani." Demikian itu (hanya)
angan-angan mereka yang kosong belaka. Katakanlah: "Tunjukkanlah bukti
kebenaranmu jika kamu adalah orang yang benar."
112. (Tidak demikian)
bahkan barangsiapa yang menyerahkan diri kepada Allah, sedang ia berbuat
kebajikan, maka baginya pahala pada sisi Tuhannya dan tidak ada kekhawatiran
terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.
113. Dan orang-orang
Yahudi berkata: "Orang-orang Nasrani itu tidak mempunyai suatu pegangan,"
dan orang-orang Nasrani berkata: "Orang-orang Yahudi tidak mempunyai
sesuatu pegangan," padahal mereka (sama-sama) membaca Al Kitab. Demikian
pula orang-orang yang tidak mengetahui, mengatakan seperti ucapan mereka itu.
Maka Allah akan mengadili di antara mereka pada Hari Kiamat, tentang apa-apa
yang mereka berselisih padanya.
Dalam suatu riwayat
dikemukakan, ketika orang-orang Nashara Najran menghadap kepada Rasulullah SAW.
Datang pulalah paderi-paderi Yahudi. Mereka bertengkar di hadapan Rasulullah
SAW. Berkatalah Rafi' bin Khuzaimah (Yahudi): "Kamu tidak berada pada
jalan yang benar, kerana menyatakan kekufuran kepada nabi Isa dan kitab
Injilnya." Seorang dari kaum Nashara Najran membantahnya dengan
mengatakan: "Kamupun tidak berada di atas jalan yang benar, kerana
menentang kenabian Musa dan kufur kepada Taurat." Maka Allah menurunkan
ayat ini (S. 2: 113) sebagai jawapan atas pertengkaran mereka.
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Abi Hatim dari Sa'id atau 'Ikrimah yang bersumber dari Ibnu Abbas).
Tindakan-tindakan
menghalangi beribadah
114. Dan siapakah yang
lebih aniaya daripada orang yang menghalang-halangi menyebut nama Allah dalam masjid-masjidNya,
dan berusaha untuk merobohkannya? Mereka itu tidak sepatutnya masuk ke dalamnya
(masjid Allah), kecuali dengan rasa takut (kepada Allah). Mereka di dunia
mendapat kehinaan dan di akhirat mendapat siksa yang berat.
Dalam suatu riwayat
dikemukakan bahawa turunnya ayat ini (S. 2: 114) sehubungan dengan larangan
kaum Quraisy kepada Nabi SAW untuk solat dekat Kaabah di dalam masjidil Haram.
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Abi Hatim dari Sa'id atau 'Ikrimah yang bersumber dari Ibnu Abbas).
Menurut riwayat lain turunnya ayat ini (S. 2: 114) tentang kaum Musyrikin yang menghalangi Rasulullah dan para sahabatnya datang ke Mekah untuk mengerjakan umrah pada hari Hudaibiyah (628 masehi). Ayat ini (S. 2: 114) turun sebagai peringatan kepada orang yang melarang beribadat di Masjid Allah.
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Jarir yang bersumber dari Ibnu Zaid.)
115. Dan kepunyaan
Allah-lah timur dan barat, maka ke manapun kamu menghadap di situlah wajah
Allah[83]. Sesungguhnya Allah Maha Luas (rahmatNya) lagi Maha
Mengetahui.
[83]. Disitulah wajah Allah
maksudnya; kekuasaan Allah meliputi seluruh alam; sebab itu di mana saja
manusia berada, Allah mengetahui perbuatannya, kerana ia selalu berhadapan
dengan Allah.
Dalam suatu riwayat
dikemukakan bahawa Ibnu Umar membacakan ayat ini (S. 2: 115) kemudian
menjelaskan peristiwanya sebagai berikut. Ketika Rasulullah SAW dalam
perjalanan dari Mekah ke Madinah solat sunat di atas kenderaan menghadap sesuai
dengan arah tujuan kendrraannya.
(Diriwayatkan oleh
Muslim, Tirmidzi dan Nasa'i yang bersumber dari Ibnu Umar.)
Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa turunnya ayat faainama tuwallu ... sampai dengan akhir ayat (S. 2: 115) membolehkan kita solat sunat di atas kenderaan menghadap sesuai dengan arah tujuan kenderaan.
Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa turunnya ayat faainama tuwallu ... sampai dengan akhir ayat (S. 2: 115) membolehkan kita solat sunat di atas kenderaan menghadap sesuai dengan arah tujuan kenderaan.
(Diriwayatkan oleh
al-Hakim yang bersumber dari Ibnu Umar. Hadits ini shahih menurut riwayat
Muslim, terutama isnadnya. Catatan: Sebahagian ulama menganggap bahawa riwayat
tersebut cukup kuat, walaupun sebab turunnya itu tidak jelas, iaitu dengan
kata-kata "Turunnya ayat tersebut dalam masalah anu." Kedudukan
kalimat seperti ini, kadang-kadang dianggap sebagai turunnya ayat)
Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa ketika Rasullah SAW hijrah ke Madinah, diperintahkan oleh Allah SWT untuk menghadap ke Baitil Maqdis di waktu solat. Maka gembiralah kaum Yahudi. Rasulullah SAW melaksanakan perintah itu beberapa belas bulan lamanya, tetapi dalam hatinya tetap ingin menghadap ke kiblatnya Nabi Ibrahim AS (Mekah). Beliau selalu berdoa kepada Allah sambil menghadapkan muka ke langit; menantikan turunnya wahyu. Maka turunlah ayat "qad nara taqalluba wajhika fis-sama-i sampai akhir ayat." (S. 2: 144). Kaum Yahudi menjadi bimbang kerana turunnya ayat itu (S. 2. 144), sehingga mereka berkata: "Apa yang menyebabkan mereka membelok dari kiblat yang mereka hadapi selama ini?" Maka Allah menurunkan ayat ini (S. 2: 115) sebagai jawapan atas pertanyaan orang-orang Yahudi.
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Jarir dan Ibnu Abi Hatim dari 'Ali bin Abi Thalhah yang bersumber dari Ibnu
Abbas. Isnadnya kuat, dan artinya pun membantu menguatkannya, sehingga dapat
dijadikan dasar turunnya ayat tersebut).
Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa pada suatu gelap gulita, dalam suatu perjalanan bersama Rasulullah SAW mereka (para perawi Hadits) tidak mengetahui arah kiblat. Mereka solat ke arah hasil ijtihad masing-masing. Keesokan harinya mereka kemukakan hal itu kepada Rasulullah SAW. Maka turunlah ayat tersebut di atas (S. 2: 115).
Hadits ini dla'if,
diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi, Ibnu Majah dan ad-Daraquthni dari Asy'ats
as-Samman dari 'Ashi bin Abdillah, dari Abdullah bin 'amir bin Rabiah yang
bersumber dari bapanya. Menurut Tirmidzi, riwayat ini gharib (Hadits dikatakan
gharib, apabila diriwayatkan oleh seorang lainnya, dan seterusnya dengan satu
sanad) dan As'ats didlaifkan di dalam meriwayatkan Hadits ini.
Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa Rasulullah SAW mengutus suatu pasukan perang (termasuk di antaranya Jabir). Pada suatu waktu yang gelap-gulita, mereka tidak mengetahui arah kiblat. Berkatalah segolongan dari mereka: "Kami tahu arah kiblat, iaitu arah ini (sambil menunjuk ke arah Utara)." Mereka solat dan membuat garis sesuai dengan arah mereka solat tadi. Segolongan lainnya berkata. "Kiblat itu ini (sambil menunjuk ke arah Selatan)." Mereka solat dan membuat garis sesuai dengan arah solat mereka. Keesokan harinya setelah matahari terbit, garis-garisan itu tidak menunjukkan arah Kiblat yang sebenarnya. Sesampainya ke Madinah, bertanyalah mereka kepada Rasulullah SAW tentang hal itu. Beliau terdiam. Maka turunlah ayat tersebut di atas (S. 2: 115) sebagai penjelasan atas peristiwa tersebut.
(Diriwayatkan oleh
ad-Daraquthni dan Ibnu Marduwaih dari al-'Arzami, yang bersumber dari Jabir).
Menurut riwayat lain dikemukakan bahawa Rasulullah SAW mengirimkan suatu pasukan perang. Mereka diliputi kabut yang tebal, sehingga tidak mengetahui arah kiblat. Kemudian mereka solat. Ternyata setelah terbit matahari, solatnya tidak menghadap kiblat. Setibanya kepada Rasulullah SAW mereka menceritakan hal itu. Maka Allah menurunkan ayat ini (S. 2: 115) yang membenarkan ijtihad mereka.
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Marduwaih yang menerima dari al-Kalbi, dari Abi Shaleh yang bersumber dari Ibnu
Abbas).
Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa Rasulullah SAW bersabda. "Saudaramu, raja Najasyi, telah wafat (Dalam tarikh disebutkan bahawa raja Najasyi wafat setelah masuk Islam). Solatlah untuknya." Para sahabat bertanya. "Apakah kita boleh solat untuk bukan Muslim?" Maka turunlah surat Ali 'Imran ayat 199. Para sahabat berkata lagi: "Sebenarnya raja Najasyi itu tidak solat menghadap kiblat." Maka turunlah ayat tersebut di atas (S. 2: 115) yang menjelaskan bahawa Raja Najasyi telah menunaikan ibadatnya berdasarkan ketentuan pada waktu itu.
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Jarir yang bersumber dari Qatadah. Riwayat ini sangat gharib, mursal kerana
rawinya tidak menerima melalui sahabat atau mu'dlal kerana rawinya di tengah
sanadnya terputus kerana gugur 2 orang rawi yang berdekatan.)
Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa ketika turun ayat. "Ud'uni astajib lakum" (S. 40: 60) para sahabat bertanya. "Ke mana kami menghadap?" Maka turunlah "Faainama tuwallu fatsamma wajhullah" (S. 2: 115) sebagai jawapan terhadap pertanyaan mereka.
Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa ketika turun ayat. "Ud'uni astajib lakum" (S. 40: 60) para sahabat bertanya. "Ke mana kami menghadap?" Maka turunlah "Faainama tuwallu fatsamma wajhullah" (S. 2: 115) sebagai jawapan terhadap pertanyaan mereka.
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Jarir yang bersumber dari Mujahid.)
116. Mereka (orang-orang
kafir) berkata: "Allah mempunyai anak." Maha Suci Allah, bahkan apa
yang ada di langit dan di bumi adalah kepunyaan Allah; semua tunduk kepadaNya.
117. Allah Pencipta
langit dan bumi, dan bila Dia berkehendak (untuk menciptakan) sesuatu, maka
(cukuplah) Dia hanya mengatakan kepadanya: "Jadilah!" Lalu jadilah
ia.
118. Dan orang-orang
yang tidak mengetahui berkata: "Mengapa Allah tidak (langsung) berbicara
dengan kami atau datang tanda-tanda kekuasaanNya kepada kami?" Demikian
pula orang-orang yang sebelum mereka telah mengatakan seperti ucapan mereka
itu; hati mereka serupa. Sesungguhnya Kami telah menjelaskan tanda-tanda
kekuasaan Kami kepada kaum yang yakin.
Dalam suatu riwayat
dikemukakan bahawa turunnya ayat ini (S. 2: 118) sehubungan dengan Rafi' bin
Khuzaimah. Ketika itu ia berkata kepada Rasulullah SAW: "Jika tuan seorang
Rasulullah sebagaimana tuan katakan, mintalah kepada Allah agar Ia berbicara
(langsung) kepada kami sehingga kami mendengar perkataanNya. Ayat ini (S. 2:
118) turun sebagai penjelasan bahawa kalaupun Allah mengabulkan permintaan
mereka, mereka akan tetap kufur.
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Jarir dan Ibnu Abi Hatim dari Sa'id atau 'Ikrimah yang bersumber dari Ibnu
Abbas.)
Larangan
mengikuti Yahudi dan Nasrani
119. Sesungguhnya Kami
telah mengutusmu (Muhammad) dengan kebenaran; sebagai pembawa berita gembira
dan pemberi peringatan, dan kamu tidak akan diminta (pertanggungan jawab)
tentang penghuni-penghuni neraka.
Dalam suatu riwayat
dikemukakan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Betapa inginnya aku tahu
nasib ibu bapaku." Maka turunlah ayat tersebut di atas (S. 2: 119).
Rasulullah SAW tidak menyebut-nyebut lagi kedua ibu bapanya hingga wafatnya.
Ayat tersebut di atas menjelaskan Nabi bertugas sebagai pembawa berita gembira
dan pemberi peringatan.
(Diriwayatkan oleh
Abdurrazzaq dari atTsauri, dari Musa bin 'Ubaidah yang bersumber dari Muhammad
Ibnu Ka'b al-Qarzhi. Hadits ini mursal).
Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa Rasulullah SAW pada suatu hari berdoa. "Di mana kedua ibu bapaku kini berada?" Maka Allah turunlah ayat tersebut di atas (S. 2: 119)
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Jarir dari Ibnu Juraiz yang bersumber dari Daud bin Abi 'Ashim. Hadits inipun
mursal).
120. Orang-orang Yahudi
dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka.
Katakanlah: "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)."
Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang
kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu.
Dalam suatu riwayat
dikemukakan bahawa kaum Yahudi Madinah dan kaum Nashara Najran mengharap agar
Nabi SAW solat menghadap kiblat mereka. Ketika Allah SWT membelokkan kiblat itu
ke Kaabah, mereka merasa keberatan. Mereka berkomplot dan berusaha agar supaya
Nabi SAW menyetujui kiblat sesuai dengan agama mereka. Maka turunlah ayat
tersebut di atas (S. 2: 120) yang menjelaskan bahawa orang-orang Yahudi dan
orang-orang Nashara tidak akan senang kepada Nabi Muhammad SAW walaupun
keinginannya dikabulkan.
(Diriwayatkan oleh
Tsa'labi yang bersumber dari Ibnu Abbas).
121. Orang-orang yang
telah Kami berikan Al Kitab kepadanya, mereka membacanya dengan bacaan yang
sebenarnya[84], mereka itu beriman kepadanya. Dan barangsiapa
yang ingkar kepadanya, maka mereka itulah orang-orang yang rugi.
[84]. Maksudnya: tidak merubah dan
mentakwilkan Al Kitab sekehendak hatinya.
122. Hai Bani Israil,
ingatlah akan nikmatKu yang telahKu anugerahkan kepadamu dan Aku telah melebihkan
kamu atas segala umat[85].
[85]. Maksudnya: umat yang semasa
dengan Bani Israil.
123. Dan takutlah kamu
kepada suatu hari di waktu seseorang tidak dapat menggantikan[86]
seseorang lain sedikitpun dan tidak akan diterima suatu tebusan daripadanya dan
tidak akan memberi manfaat sesuatu syafaat kepadanya dan tidak (pula) mereka
akan ditolong.
[86]. Maksudnya: dosa dan pahala
seseorang tidak dapat dipindahkan kepada orang lain.
Perjanjian
dengan Nabi Ibrahim a.s.
124. Dan (ingatlah),
ketika Ibrahim diuji[87] Tuhannya dengan beberapa kalimat
(perintah dan larangan), lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman:
"Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia."
Ibrahim berkata: "(Dan saya mohon juga) dari keturunanku"[88].
Allah berfirman: "JanjiKu (ini) tidak mengenai orang yang zalim."
[87]. Ujian terhadap Nabi Ibrahim a.s.
di antaranya: membangun Kaabah, membersihkan kaabah dari kemusyrikan,
mengorbankan anaknya Ismail, menghadapi raja Namrudz dan lain-lain.
[88]. Allah telah mengabulkan doa Nabi
ibrahim a.s., kerana banyak di antara rasul-rasul itu adalah keturunan Nabi Ibrahim
a.s.
125. Dan (ingatlah),
ketika Kami menjadikan rumah itu (Baitullah) tempat berkumpul bagi manusia dan
tempat yang aman. Dan jadikanlah sebahagian makam Ibrahim[89]
tempat solat. Dan telah Kami perintahkan kepada Ibrahim dan Ismail:
"Bersihkanlah rumahKu untuk orang-orang yang thawaf, yang iktikaf, yang
rukuk dan yang sujud."
[89]. Ialah tempat berdiri Nabi
Ibrahim a.s. di waktu membuat Kaabah.
Dalam suatu riwayat dikemukakan, Umar menerangkan bahawa pendapatnya bersesuaian dengan firman Allah di dalam tiga perkara, iaitu (1) ketika ia mengemukakan usul. "Wahai Rasulullah, tidakkah sebaiknya tuan jadikan makam (tempat solat) Ibrahim ini menjadi tempat solat." Makan turunlah ayat tersebut di atas (S. 2: 125) (Sejak itu makam Ibrahim AS dijadikan tempat berdirinya Imam bagi orang-orang yang solat di Masjidil Haram dan disunatkan solat sunah thawaf di tempat tersebut). Dan (2) ketika ia mengusulkan: "Telah berkunjung kepada isteri-isteri tuan orang baik dan orang jahat. Bagaimana sekiranya tuan memerintahkan agar supaya dipasang hijab (penghalang)." Maka turunlah ayat hijab (S. 33: 53). Dan (3) ketika Rasulullah SAW diboikot oleh isteri-isterinya kerana cemburu, maka Umar ra berkata kepada mereka: "Mudah-mudahan TuhanNya akan menceraikan kamu, dan menggantikan kamu dengan isteri-isteri yang lebih baik daripada kamu." Maka turunlah ayat lainnya (S. 66: 5) yang membenarkan peringatan Umar terhadap isteri Nabi.
Dalam suatu riwayat dikemukakan, Umar menerangkan bahawa pendapatnya bersesuaian dengan firman Allah di dalam tiga perkara, iaitu (1) ketika ia mengemukakan usul. "Wahai Rasulullah, tidakkah sebaiknya tuan jadikan makam (tempat solat) Ibrahim ini menjadi tempat solat." Makan turunlah ayat tersebut di atas (S. 2: 125) (Sejak itu makam Ibrahim AS dijadikan tempat berdirinya Imam bagi orang-orang yang solat di Masjidil Haram dan disunatkan solat sunah thawaf di tempat tersebut). Dan (2) ketika ia mengusulkan: "Telah berkunjung kepada isteri-isteri tuan orang baik dan orang jahat. Bagaimana sekiranya tuan memerintahkan agar supaya dipasang hijab (penghalang)." Maka turunlah ayat hijab (S. 33: 53). Dan (3) ketika Rasulullah SAW diboikot oleh isteri-isterinya kerana cemburu, maka Umar ra berkata kepada mereka: "Mudah-mudahan TuhanNya akan menceraikan kamu, dan menggantikan kamu dengan isteri-isteri yang lebih baik daripada kamu." Maka turunlah ayat lainnya (S. 66: 5) yang membenarkan peringatan Umar terhadap isteri Nabi.
(Diriwayatkan oleh
Bukhari dan yang lainnya, yang bersumber dari Umar).
Dalam riwayat lain dikemukakan ketika Rasulullah SAW thawaf, berkatalah Umar kepadanya: "Ini adalah makam (tempat solat) bapa kita Ibrahim." Nabi bersabda: "Benar." Umar berkata lagi: "Apakah tidak sebaiknya kita jadikan tempat solat?" Maka Allah SWT menurunkan ayat tersebut di atas (S. 2: 125).
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Abi Hatim dan Ibnu Marduwaih yang bersumber dari Jabir).
Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa Umar bin Khaththab ra lalu di makam Ibrahim AS bersama Rasulullah SAW, dan ia bertanya: "Wahai Rasulullah, apakah kita tidak berdiri solat di tempat solatnya kekasih Tuhan?" Rasulullah SAW menjawab: "Benar." Kemudian Umar berkata: "Apakah kita tidak jadikan tempat solat?" Tiada lama kemudian turunlah ayat tersebut di atas (S. 2: 125) (Menurut zahirnya, turunnya ayat ini pada hajjatul wada, iaitu haji terakhir bagi Nabi tahun 10 Hijriyah atau tahun 633 masehi).
Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa Umar bin Khaththab ra lalu di makam Ibrahim AS bersama Rasulullah SAW, dan ia bertanya: "Wahai Rasulullah, apakah kita tidak berdiri solat di tempat solatnya kekasih Tuhan?" Rasulullah SAW menjawab: "Benar." Kemudian Umar berkata: "Apakah kita tidak jadikan tempat solat?" Tiada lama kemudian turunlah ayat tersebut di atas (S. 2: 125) (Menurut zahirnya, turunnya ayat ini pada hajjatul wada, iaitu haji terakhir bagi Nabi tahun 10 Hijriyah atau tahun 633 masehi).
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Marduwaih dari 'Amr bin Maimun yang bersumber dari Umar bin Khaththab.)
126. Dan (ingatlah),
ketika Ibrahim berdoa: "Ya
Tuhanku, jadikanlah negeri ini, negeri yang aman sentosa, dan berikanlah rezeki
dari buah-buahan kepada penduduknya yang beriman di antara mereka kepada Allah
dan hari kemudian.” Allah berfirman: "Dan kepada orang
yang kafirpun Aku beri kesenangan sementara, kemudian Aku paksa ia menjalani
siksa neraka dan itulah seburuk-buruk tempat kembali."
127. Dan (ingatlah),
ketika Ibrahim meninggikan (membina) dasar-dasar Baitullah bersama Ismail
(seraya berdoa): "Ya
Tuhan kami terimalah daripada kami (amalan kami), sesungguhnya Engkaulah Yang
Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."
128. “Ya Tuhan kami, jadikanlah kami berdua
orang yang tunduk patuh kepada Engkau dan (jadikanlah) di antara anak cucu kami
umat yang tunduk patuh kepada Engkau dan tunjukkanlah kepada kami cara-cara dan
tempat-tempat ibadat haji kami, dan terimalah taubat kami. Sesungguhnya
Engkaulah Yang Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang.”
129. “Ya Tuhan kami, utuslah untuk mereka seorang Rasul dari kalangan mereka, yang akan membacakan kepada mereka ayat-ayat Engkau, dan mengajarkan kepada mereka al Kitab (al Quran) dan Al-Hikmah (As-Sunnah) serta mensucikan mereka. Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana.”
Agama
Nabi Ibrahim a.s.
130. Dan tidak ada yang
benci kepada Agama Ibrahim, melainkan orang yang memperbodoh dirinya sendiri,
dan sungguh Kami telah memilihnya[90] di dunia dan
sesungguhnya dia di akhirat benar-benar termasuk orang-orang yang soleh.
[90]. Di antaranya menjadi; Imam,
Rasul, banyak keturunannya yang menjadi nabi, diberi gelar khalilullah.
Dalam suatu riwayat
dikemukakan bahawa Abdullah bin Salam mengajak dua anak saudaranya, Salamah dan
Muhajir untuk masuk Islam dengan berkata: "Kau berdua telah mengetahui,
sesungguhnya Allah Taala berfirman di dalam Taurat, bahawa Ia akan mengutus
dari keturunan Ismail, seorang Nabi bernama Ahmad. Barangsiapa yang beriman
kepadanya, ia telah mendapat petunjuk dan bimbingan, dan barangsiapa yang tidak
iman kepadanya, akan dilaknat. Maka masuk Islamlah Salamah, akan tetapi Muhajir
menolak. Maka turunlah ayat tersebut di atas (S. 2: 130) yang menegaskan bahawa
hanya orang-orang bodohlah yang tidak beriman kepada agama Ibrahim.
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Uyainah.)
131. Ketika Tuhannya
berfirman kepadanya: "Tunduk patuhlah!" Ibrahim menjawab: "Aku tunduk
patuh kepada Tuhan semesta alam."
132. Dan Ibrahim telah
mewasiatkan ucapan itu kepada anak-anaknya, demikian pula Yaakub. (Ibrahim
berkata): "Hai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama ini
bagimu, maka janganlah kamu mati kecuali dalam memeluk agama Islam."
133. Adakah kamu hadir
ketika Yaakub kedatangan (tanda-tanda) maut, ketika ia berkata kepada
anak-anaknya: "Apa yang kamu sembah sepeninggalku?" Mereka menjawab:
"Kami akan menyembah Tuhanmu dan Tuhan nenek moyangmu, Ibrahim, Ismail dan
Ishak, (iaitu) Tuhan Yang Maha Esa dan kami hanya tunduk patuh kepadaNya."
134. Itu adalah umat
yang lalu; baginya apa yang telah diusahakannya dan bagimu apa yang sudah kamu
usahakan, dan kamu tidak akan diminta pertanggungan jawab tentang apa yang telah
mereka kerjakan.
135. Dan mereka berkata:
"Hendaklah kamu menjadi penganut agama Yahudi atau Nasrani, nescaya kamu
mendapat petunjuk." Katakanlah : "Tidak, melainkan (kami mengikuti)
agama Ibrahim yang lurus. Dan bukanlah dia (Ibrahim) dari golongan orang
musyrik."
Dalam suatu riwayat
dikemukakan bahawa Ibnu Shuria berkata kepada Nabi SAW: "Petunjuk itu
tiada lain kecuali apa yang kami anut, maka turutlah kami hai Muhammad, agar
supaya tuan mendapat petunjuk." Kaum Nasharapun berkata seperti itu juga.
Maka Allah menurunkan ayat tersebut di atas (S. 2: 135) yang menegaskan bahawa
agama Ibrahim adalah agama yang bersih dari perubahan yang menimbulkan syirik.
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Abi Hatim dari Sa'id atau 'Ikrimah yang bersumber dari Ibnu Abbas.)
136. Katakanlah (hai
orang-orang mukmin): "Kami
beriman kepada Allah dan apa yang diturunkan kepada kami, dan apa yang diturunkan
kepada Ibrahim, Ismail, Ishak, Yaakub dan anak cucunya, dan apa yang diberikan
kepada Musa dan Isa serta apa yang diberikan kepada nabi-nabi dari Tuhannya.
Kami tidak membeza-bezakan seorangpun di antara mereka dan kami hanya tunduk
patuh kepadaNya."
137. Maka jika mereka
beriman kepada apa yang kamu telah beriman kepadanya, sungguh mereka telah
mendapat petunjuk; dan jika mereka berpaling, sesungguhnya mereka berada dalam
permusuhan (dengan kamu). Maka Allah akan memelihara kamu dari mereka. Dan
Dia-lah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.
138. Shibghah Allah[91].
Dan siapakah yang lebih baik shibghahnya dari pada Allah? Dan hanya
kepadaNya-lah kami menyembah.
[91]. Shibghah ertinya celupan.
Shibghah Allah: celupan Allah yang bererti iman kepada Allah yang tidak
disertai dengan kemusyrikan.
139. Katakanlah:
"Apakah kamu memperdebatkan dengan kami tentang Allah, padahal Dia adalah
Tuhan kami dan Tuhan kamu; bagi kami amalan kami, dan bagi kamu amalan kamu dan
hanya kepadaNya kami mengikhlaskan hati,
140. ataukah kamu (hai
orang-orang Yahudi dan Nasrani) mengatakan bahawa Ibrahim, Ismail, Ishak, Yaakub
dan anak cucunya, adalah penganut agama Yahudi atau Nasrani?" Katakanlah:
"Apakah kamu lebih mengetahui ataukah Allah, dan siapakah yang lebih zalim
dari pada orang yang menyembunyikan syahadah dari Allah[92]
yang ada padanya?" Dan Allah sekali-kali tiada lengah dari apa yang kamu
kerjakan.
[92]. Syahadah dari Allah ialah
persaksian Allah yang tersebut dalam Taurat dan Injil bahawa Ibrahim a.s. dan
anak cucunya bukan penganut agama Yahudi atau Nasrani dan bahawa Allah akan
mengutus Muhammad s.a.w.
141. Itu adalah umat
yang telah lalu; baginya apa yang diusahakannya dan bagimu apa yang kamu
usahakan; dan kamu tidak akan diminta pertanggungan jawab tentang apa yang
telah mereka kerjakan.
KEESAAN
TUHANLAH AKHIRNYA YANG MENANG
Sekitar
pemindahan kiblat
142. Orang-orang yang
kurang akalnya[93] di antara manusia akan berkata:
"Apakah yang memalingkan mereka (umat Islam) dari kiblatnya (Baitul
Maqdis) yang dahulu mereka telah berkiblat kepadanya?" Katakanlah:
"Kepunyaan Allah-lah timur dan barat; Dia memberi petunjuk kepada siapa
yang dikehendakiNya ke jalan yang lurus"[94].
[93]. Maksudnya: ialah orang-orang
yang kurang fikirannya sehingga tidak dapat memahami maksud pemindahan kiblat.
[94]. Di waktu Nabi Muhammad s.a.w.
berada di Mekah di tengah-tengah kaum musyirikin beliau berkiblat ke Baitul
Maqdis. Tetapi setelah 16 atau 17 bulan Nabi berada di Madinah di tengah-tengah
orang Yahudi dan Nasrani beliau disuruh oleh Tuhan untuk mengambil Kaabah
menjadi kiblat, terutama sekali untuk memberi pengertian bahawa dalam ibadat solat
itu bukanlah arah Baitul Maqdis dan Kaabah itu menjadi tujuan, tetapi
menghadapkan diri kepada Tuhan. Untuk persatuan umat Islam, Allah menjadikan Kaabah
sebagai kiblat.
Dalam suatu riwayat
dikemukakan bahawa Rasulullah SAW solat menghadap ke Baitul Maqdis, dan sering
melihat ke langit menunggu perintah Allah (mengharapkan kiblat diarahkan ke Kaabah
atau Masjidil Haram) sehingga turunlah surah Al Baqarah ayat 144
yang menunjukkan kiblat ke Masjidil Haram. Sebahagian kaum Muslimin berkata:
"Inginlah kami ketahui tentang orang-orang yang telah meninggal sebelum
pemindahan kiblat (dari Baitul Maqdis ke Kaabah), dan bagaimana pula tentang solat
kami sebelum ini, ketika kami menghadap ke Baitul Maqdis?" Maka turunlah
ayat yang lainnya (S.
2. 143), yang menegaskan bahawa Allah SWT tidak akan menyia-nyiakan iman
mereka yang beribadah menurut ketentuan pada waktu itu. Orang-orang yang
berfikiran kerdil di masa itu berkata: "Apa pula yang memalingkan mereka
(kaum Muslimin) dari kiblat yang mereka hadapi selama ini (dari Baitul Maqdis
ke Kaabah)?" Maka turunlah ayat yang lainnya lagi (S.
2. 142) sebagai penegasan bahawa Allah-lah yang menetapkan arah kiblat itu.
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Ishaq dari Ismail bin Abi Khalid, dari Abi Ishaq yang bersumber dari al-Barra.
Di samping itu ada sumber lainnya yang serupa dengan riwayat ini.)
Dalam riwayat lainnya dikemukakan bahawa di antara kaum Muslimin ada yang ingin mengetahui tentang nasib orang-orang yang telah meninggal atau gugur sebelum berpindah kiblat. Maka turunlah surat Al Baqarah ayat 143.
(Diriwayatkan dalam
kitab Shahihain (Bukhari dan Muslim) yang bersumber dari al-Barra.)
143. Dan demikian (pula)
Kami telah menjadikan kamu (umat Islam), umat yang adil dan pilihan[95]
agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia dan agar Rasul (Muhammad)
menjadi saksi atas (perbuatan) kamu. Dan Kami tidak menetapkan kiblat yang
menjadi kiblatmu (sekarang) melainkan agar Kami mengetahui (supaya nyata) siapa
yang mengikuti Rasul dan siapa yang membelot. Dan sungguh (pemindahan kiblat)
itu terasa amat berat, kecuali bagi orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh
Allah; dan Allah tidak akan menyia-nyiakan imanmu. Sesungguhnya Allah Maha
Pengasih lagi Maha Penyayang kepada manusia.
[95]. Umat Islam dijadikan umat yang
adil dan pilihan, kerana mereka akan menjadi saksi atas perbuatan orang yang
menyimpang dari kebenaran baik di dunia mahupun di akhirat.
144. Sungguh Kami (sering) melihat mukamu menengadah ke langit[96], maka sungguh Kami akan memalingkan kamu ke kiblat yang kamu sukai. Palingkanlah mukamu ke arah Masjidil Haram. Dan di mana saja kamu berada, palingkanlah mukamu ke arahnya. Dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberi Al Kitab (Taurat dan Injil) memang mengetahui, bahawa berpaling ke Masjidil Haram itu adalah benar dari Tuhannya; dan Allah sekali-kali tidak lengah dari apa yang mereka kerjakan.
[96]. Maksudnya ialah Nabi Muhammad
s.a.w. sering melihat ke langit mendoa dan menunggu-nunggu turunnya wahyu yang
memerintahkan beliau menghadap ke Baitullah.
145. Dan sesungguhnya
jika kamu mendatangkan kepada orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberi al
Kitab (Taurat dan Injil), semua ayat (keterangan), mereka tidak akan mengikuti
kiblatmu, dan kamupun tidak akan mengikuti kiblat mereka, dan sebahagian
merekapun tidak akan mengikuti kiblat sebahagian yang lain. Dan sesungguhnya
jika kamu mengikuti keinginan mereka setelah datang ilmu kepadamu, sesungguhnya
kamu -kalau begitu- termasuk golongan orang-orang yang zalim.
146. Orang-orang (Yahudi
dan Nasrani) yang telah Kami beri al Kitab (Taurat dan Injil) mengenal Muhammad
seperti mereka mengenal anak-anaknya sendiri[97]. Dan
sesungguhnya sebahagian di antara mereka menyembunyikan kebenaran, padahal
mereka mengetahui.
[97]. Mengenal Muhammad s.a.w. yaitu
mengenal sifat-sifatnya sebagai yang tersebut dalam Taurat dan Injil.
147. Kebenaran itu
adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang
yang ragu.
148. Dan bagi tiap-tiap
umat ada kiblatnya (sendiri) yang ia menghadap kepadanya. Maka berlumba-lumbalah
(dalam membuat) kebaikan. Di mana saja kamu berada pasti Allah akan
mengumpulkan kamu sekalian (pada hari kiamat). Sesungguhnya Allah Maha Kuasa
atas segala sesuatu.
149. Dan dari mana saja
kamu keluar (datang), maka palingkanlah wajahmu ke arah Masjidil Haram,
sesungguhnya ketentuan itu benar-benar sesuatu yang hak dari Tuhanmu. Dan Allah
sekali-kali tidak lengah dari apa yang kamu kerjakan.
150. Dan dari mana saja
kamu (keluar), maka palingkanlah wajahmu ke arah Masjidil Haram. Dan di mana
saja kamu (sekalian) berada, maka palingkanlah wajahmu ke arahnya, agar tidak
ada hujah bagi manusia atas kamu, kecuali orang-orang yang zalim di antara
mereka. Maka janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah kepadaKu (saja).
Dan agarKu sempurnakan nikmatKu atasmu, dan supaya kamu mendapat petunjuk.
Dalam suatu riwayat
dikemukakan bahawa turunnya ayat ini (S. 2: 150) sehubungan dengan peristiwa
berikut: Ketika Nabi SAW memindahkan arah kiblat dari Baitul Maqdis ke Kaabah,
kaum Musyrikin Mekah berkata: "Muhammad dibingungkan oleh agamanya. Ia
memindahkan arah kiblatnya ke arah kiblat kita. Ia mengetahui bahawa jalan kita
lebih benar daripada jalannya. Dan ia sudah hampir masuk agama kita."
(Diriwayatkan oleh Ibnu
Jarir yang bersumber dari as-Suddi melalui sanad-sanadnya.)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan