ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berfirman:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya orang-orang
yang bertakwa akan berdiam di dalam beberapa syurga yang di tengahnya ada
beberapa mata air yang memancar. Masuklah engkau semua ke dalamnya dengan
selamat serta aman sentosa. Dan
Kami hilangkan rasa kedengkian yang ada di dalam hati mereka, sehingga mereka
menjadi sebagai saudara-saudara, saling berhadap-hadapan di atas ranjang.
Mereka tidak pernah disentuh oleh keletihan dalam syurga itu dan mereka tidak
akan dikeluarkan dari sana."
(al-Hijr: 45-48)
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA juga berfirman:
Yang Bermaksud : "Hai hamba-hambaKu, pada
hari ini engkau semua tidak perlu merasa takut dan tidak perlu pula berhati
susah. Iaitu orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat Kami dan mereka adalah
pemeluk-pemeluk Agama Islam. Masuklah engkau semua dalam syurga, juga
isteri-isterimu dengan perasaan gembira. Kepada mereka diedarkanlah
piring-piring dari emas, demikian pula gelas-gelasnya. Di situ terdapatlah
semua yang diinginkan oleh jiwa dan yang sedap dipandang mata dan engkau semua
kekal di dalamnya. Itulah syurga yang diwariskan kepadamu semua dengan sebab
amalan kebaikan yang telah engkau semua lakukan. Di situ engkau semua akan
memperoleh buah-buahan yang banyak sekali, sebahagian daripada buah-buahan itu
engkau semua akan memakannya."
(az-Zukhruf: 68-73)
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berfirman lagi:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya orang-orang
yang bertakwa itu akan berdiam di tempat yang aman sentosa yakni syurga. Mereka
mengenakan sutera halus dan sutera berkembang, sambil duduk berhadap-hadapan.
Demikianlah hal-ihwal para ahli syurga itu. Mereka juga Kami kahwinkan dengan
bidadari-bidadari yang jelita matanya. Di situ mereka dapat meminta segala
macam buah-buahan dengan aman dan sentosa. Di situ mereka tidak akan merasakan
kematian lagi, selain kematian yang pertama ketika di dunia dulu. ALLAH
melindungi mereka dari siksa neraka jahim. Sebagai kurnia dari Tuhanmu. Yang
sedemikian itu adalah suatu kebahagiaan yang agung sekali."
(ad-Dukhan: 51-57)
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berfirman pula:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya orang-orang yang berbuat kebaktian
kepada ALLAH Itu nescayalah memperoleh kenikmatan. Di atas sofa mereka
memandang. Engkau dapat mengenal cahaya kenikmatan tadi pada wajah-wajah
mereka. Mereka diberi minum dari minuman yang ditutup rapat. Tutupnya adalah
minyak kasturi dan untuk memperoleh itu hendaklah berlumba-lumba orang-orang
yang mahu berlumba-lumba. Adapun campurannya adalah dari tasnim. Iaitu
merupakan sebuah mata air yang dengan minuman inilah orang-orang yang dekat
kepada ALLAH akan
dapat meminumnya."
(al-Muthaffifin: 22-28)
Ayat dalam bab ini masih banyak lagi dan
dapat dimaklumi.
1877. Daripada Jabir ra, katanya: NABI MUHAMMAD SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM bersabda:
Yang Bermaksud : "Dalam syurga itu para ahli
syurga sama makan dan minum, tetapi mereka itu tidak membuang air besar, tidak
beringus dan tidak pula membuang air kecil, tetapi makanan yang sedemikian itu
dapat pula keluar sendawa dan sebagaimana keringat yang keluar dari tubuhnya
itu adalah berbau minyak kasturi. Mereka diilhami untuk terus bertasbih serta
bertakbir kepada ALLAH sebagaimana juga dikurniainya pernafasan tanpa kesukaran
dalam kesemuanya itu."
(Riwayat Muslim)
1878. Daripada Abu Hurairah ra,
bahawasanya NABI MUHAMMAD SHALLALLAHU
‘ALAIHI WASSALLAM bersabda:
Yang Bermaksud : "ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA berfirman dalam Hadis Qudsi: "Aku menyediakan untuk hamba-hambaKu
yang soleh pahala yang tidak pernah ada mata melihatnya, tidak pernah ada
telinga mendengarnya, juga tidak ada lintasan dalam hati seseorang manusiapun.
Bacalah olehmu semua sekehendakmu ayat yang ertinya: "Maka tiada
seorangpun yang dapat mengetahui pahala yang disembunyikan untuk mereka yang
berupa apa-apa yang menyenangkan mata."
(as-Sajdah:17) (Muttafaq'alaih)
1879. Daripada Abu Hurairah ra pula,
katanya: NABI MUHAMMAD SHALLALLAHU
‘ALAIHI WASSALLAM bersabda:
Yang Bermaksud : "Pertama kali kelompok yang
memasuki syurga itu adalah bagaikan rupa bulan purnama yakni ketika tanggal
empat belas kemudian orang-orang yang masuk di belakang mereka itu adalah
sebagai bintang di langit yang terterang cahayanya. Mereka itu di dalam syurga
tidak akan mengeluarkan kotoran, kecil atau besar juga tidak pernah berludah
dan beringus. Sisirnya adalah terbuat dari emas sedang keringatnya adalah
bagaikan minyak kasturi dan perapiannya adalah aluwah iaitu kayu harum.
Isteri-isteri mereka adalah bidadari-bidadari yang jelita matanya. Mereka itu
dititahkan sebagai seorang lelaki yang sama, sebagaimana rupa ayah mereka yakni
Nabi Adam, tingginya ada enam puluh hasta ke langit yakni ke atasnya."
(Muttafaq 'alaih)
Dalam riwayat Imam-imam Bukhari dan
Muslim disebutkan pula:
Yang Bermaksud : "Di dalam syurga
wadah-wadah yang dipergunakan oleh mereka yakni para ahli syurga adalah terbuat
dari emas, keringat mereka adalah bagaikan minyak kasturi. Tiap seseorang dari
semua ahli syurga itu mempunyai dua orang isteri yang sumsum betisnya itu dapat
dilihat dari balik daging kerana indahnya, tiada perbezaan antara para ahli
syurga itu dan tiada pula rasa saling benci membenci. Hati mereka adalah
bagaikan hati satu orang lelaki. Mereka sama memahasucikan ALLAH pada waktu
pagi dan petang."
Sabdanya: 'ala khalqi rajulin, oleh sebahagian alim-ulama
diriwayatkan dengan fathahnyakha' dan sukunnya lam lalu berbunyi khalqi, ertinya kejadian atau bentuk
rupa dan sebahagian mereka meriwayatkan dengan dhammahnya kha' dan lam lalu berbunyi khuluqi, ertinya budipekerti dan keduanya
itu benar semua.
1880. Daripada al-Mughirah bin Syu'bah
dari NABI MUHAMMAD SHALLALLAHU ‘ALAIHI
WASSALLAM sabdanya:
Yang Bermaksud : "Musa bertanya kepada
Tuhannya: "Bagaimanakah serendah-rendah tingkat ahli syurga itu?" ALLAH
berfirman: "Iaitu seorang lelaki yang datang sesudah para ahli syurga dimasukkan
dalam syurga. Kepadanya dikatakan: "Masuklah ke dalam syurga!" Orang
itu berkata: "Ya Tuhanku, bagaimanakah saya dapat masuk, sedang
orang-orang sudah sama menempati kediamannya sendiri sendiri dan mereka telah
pula mengambil bahagian yang ditentukan untuk mereka ambil yang berupa
kenikmatan-kenikmatan yang bermacam-macam."
Kepadanya dikatakan lagi: "Adakah
engkau redha kalau untukmu diberikan bahagian seperti kerajaan seseorang raja
dari sekian banyak raja-raja di dunia?" la menjawab: "Saya redha."
ALLAH lalu berfirman: "Engkau dapat memperoleh yang sedemikian dan lagi
yang seperti itu, lagi yang seperti itu, juga yang seperti itu pula dan seperti
itu pula." Untuk kelima kalinya ia berkata: "Saya redha ya
Tuhanku." ALLAH berfirman pula: "Inilah untukmu dan ada sepuluh lagi
yang seperti dengan ini. Untukmu juga segala sesuatu yang diinginkan oleh
hatimu dan yang nyaman dipandang oleh matanya." Orang itu berkata:
"Saya redha ya Tuhanku."
Musa bertanya lagi: "Ya Tuhanku,
bagaimanakah tingkat yang tertinggi bagi ahli syurga itu?" ALLAH
berfirman: "Mereka itu adalah orang-orang yang Aku kehendaki. Aku tanamkan
kekaramahan mereka dengan tangan kekuasaanKu dan Aku tutupkan atasnya supaya
tidak diketahui oleh siapapun. Kerana itu, tiada mata yang pernah melihat,
tiada telinga yang pernah mendengar dan tiada pernah terlintas dalam hati
seseorang manusiapun."
( Riwayat Muslim)
1881.Daripada Ibnu Mas'ud ra, katanya:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya saya
nescayalah mengetahui orang dari golongan ahli neraka yang terakhir sekali
keluarnya dari neraka itu dan ia pulalah orang dari golongan ahli syurga yang
terakhir sekali masuknya dalam syurga. Iaitu seorang lelaki yang keluar dari
neraka dengan merangkak, lalu ALLAH 'AZZAWAJALLA berfirman padanya:
"Pergilah menjauhi dari neraka dan masuklah dalam syurga." Orang itu
mendatangi syurga kemudian tampak di matanya, seolah-olah syurga itu sudah
penuh sesak. la kembali lalu berkata: "Ya Tuhanku, saya mendapatkan syurga
itu sudah penuh sesak." ALLAH 'AZZAWAJALLA berfirman lagi padanya:
"Pergilah dan masuklah dalam syurga." Sekali lagi ia mendatangi
syurga itu dan tampak pula dalam pandangannya, seolah-olah syurga itu sudah
penuh sesak. la kembali pula lalu berkata: "Ya Tuhanku, saya mendapatkan
syurga itu sudah penuh sesak."
ALLAH 'AZZAWAJALLA berfirman pula:
"Pergilah, sesungguhnya untuk bahagianmu itu adalah seperti sedunia
luasnya dengan tambahan sepuluh kali lagi yang seperti itu. Jadi untukmu adalah
sepuluh kali seluas dunia." Orang itu berkata: "Adakah Tuhan mengejek
padaku atau menertawakan diriku, sedangkan Tuhan adalah Maha Merajai."
Ibnu Mas'ud berkata:
"Sungguh-sungguh saya melihat Rasulullah s.a.w. ketawa, sehingga tampaklah
gigi-gigi gerahamnya, kemudian beliau bersabda:
"Yang sedemikian itu tingkat yang
terendah sekali dari golongan para ahli syurga."
(Muttafaq 'alaih)
1882. Daripada Abu Musa ra bahawasanya NABI
MUHAMMAD SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM.
bersabda:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya bagi
seseorang mukmin dalam syurga itu adalah sebuah khemah yang terbuat dari
mutiara yang utuh sebiji, berlubang tengah. Panjangnya ke langit yakni ke atas
tingginya ada enam puluh mil. Bagi seseorang mukmin di dalamnya itu ada beberapa
keluarga yang dikelilingi oleh orang mukmin tadi, tetapi antara yang seorang
dengan yang lainnya di kalangan keluarga atau isterinya-isterinya tidak ada
yang tahu-menahu kerana sangat luasnya atau memang dibuat sedemikian rupa oleh ALLAH."
(Muttafaq 'alaih)
Almilu, yakni sebatu itu ada enam ribu hasta
1883. Daripada Abu Said al-Khudri ra
dari NABI MUHAMMAD SHALLALLAHU ‘ALAIHI
WASSALLAM sabdanya:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya di dalam
syurga itu ada sebuah pohon yang kalau dijalani oleh seseorang berkenderaan
kuda pacuan yang terlatih makanan serta kekuatan larinya dan Iain-Iain
lagi laju larinya, dalam waktu seratus tahun, tentu belum dapat menempuhnya
yakni belum lagi dapat sampai ke tempat permulaan berangkatnya."
(Muttafaq 'alaih)
Dalam kedua kitab shahih yakni Bukhari
dan Muslim, juga diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a., sabda NABI MUHAMMAD SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM:
Yang Bermaksud : "Seseorang yang
berkenderaan di bawah naungan pohon itu kalau berjalan selama seratus tahun,
belum lagi dapat menempuhnya yakni kembali ke tempat asal berangkatnya."
1884. Daripada Abu Said al-Khudri ra
pula dari NABI MUHAMMAD SHALLALLAHU
‘ALAIHI WASSALLAM sabdanya:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya ahli syurga
itu nescayalah dapat melihat penghuni-penghuni bilik-bilik yang ada di atas
mereka, sebagaimana engkau semua melihat bintang yang cemerlang cahayanya yang
berlalu di cakerawala dari arah timur ke arah barat, kerana adanya kelebihan
keutamaan di antara mereka itu." Para sahabat bertanya: "Apakah itu
kediaman-kediaman para Nabi yang tidak dapat dicapai oleh orang yang selain
mereka itu?" Beliau s.a.w. menjawab: "Benar, demi Zat yang jiwaku ada
di dalam genggaman kekuasaannya, tetapi juga tempatnya orang-orang yang beriman
kepada ALLAH serta percaya benar-benar kepada Rasul-rasul."
(Muttafaq 'alaih)
1885. Daripada Abu Hurairah ra,
bahawasanya NABI MUHAMMAD SHALLALLAHU
‘ALAIHI WASSALLAM bersabda:
Yang Bermaksud : "Nescayalah separuh dari
panah yang ada di syurga itu adalah lebih baik daripada segala sesuatu yang
matahari terbit serta terbenam padanya yakni lebih baik daripada dunia dan
seisinya."
(Muttafaq 'alaih)
1886. Daripada Anas ra bahawasanya NABI MUHAMMAD SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM bersabda:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya di dalam
syurga itu ada pasarnya, yang didatangi oleh para ahli syurga pada tiap hari
Jumaat, lalu meniuplah angin utara sebagai kiasan yang penuh kenyamanan dan
keberkahan kemudian mengenai wajah-wajah dan pakaian-pakaian mereka, sehingga
mereka itu menjadi bertambah bagus dan elok. Selanjutnya kembalilah mereka ke
tempat keluarga mereka dalam keadaan mereka telah bertambah bagus dan elok itu.
Keluarga-keluarganya itu berkata kepada mereka: "Demi ALLAH,
sungguh-sungguh anda sekelian telah bertambah bagus dan eloknya." Mereka
lalu menjawab: "Engkau semuapun, demi Allah, benar-benar telah bertambah
indah dan cantiknya."
(Riwayat Muslim)
1887 Daripada Sahl bin Sa'ad ra
bahawasanya NABI MUHAMMAD SHALLALLAHU
‘ALAIHI WASSALLAM bersabda:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya para ahli
syurga itu nescayalah dapat melihat bilik-biliknya sendiri yang ada di dalam
syurga itu, sebagaimana engkau semua dapat melihat bintang di langit."
(Muttafaq 'alaih)
1888. Daripada Sahl bin Sa'ad ra pula,
katanya:
Yang Bermaksud : "Saya menyaksikan dari Nabi
s.a.w. akan suatu majlis yang di situ beliau s.a.w. menerangkan sifat syurga,
sehingga selesai, kemudian dalam akhir pembicaraannya beliau s.a.w. bersabda:
"Di dalam syurga itu adalah kenikmatan-kenikmatan yang tidak pernah ada
mata yang melihatnya, tidak ada telinga yang pernah mendengarnya dan tidak
pernah terlintas dalam hati seseorangpun." Selanjutnya beliau s.a.w.
membacakan ayat yang ertinya: "Lambung-lambung mereka menjauh dari
tempat-tempat tidurnya yakni orang-orang yang berbakti kepada ALLAH sama
meninggalkan tidur," sehingga firmanNya: "Maka tiada seorangpun yang
dapat mengetahui pahala yang disembunyikan untuk mereka yang berupa apa-apa
yang menyenangkan mata.”
(as-Sajdah: 17)
(Riwayat Bukhari)
1889. Daripada Abu Said bin Abu Hurairah
radhiallahu 'anhuma bahawasanya NABI MUHAMMAD
SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM bersabda:
Yang Bermaksud : "Apabila para ahli syurga
sudah memasuki syurga, maka berserulah seseorang penyeru: "Sesungguhnya
bagimu semua adalah dapat terus hidup, maka tidaklah engkau semua akan mati
untuk selama-lamanya, engkau semua akan sihat terus, maka tidaklah engkau semua
akan sakit untuk selama-lamanya, engkau semua akan tetap muda, maka tidaklah
engkau semua menjadi tua untuk selama-lamanya, engkau semua akan terus
memperoleh kenikmatan, maka tidaklah engkau akan memperoleh kesukaran untuk
selama-lamanya."
(Riwayat Muslim)
1890. Daripada Abu Hurairah ra
bahawasanya NABI MUHAMMAD SHALLALLAHU
‘ALAIHI WASSALLAM bersabda:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya
serendah-rendah tempat bagi seseorang di antara engkau semua di dalam syurga
itu ialah bahawa kepadanya dikatakan: "Berharaplah untuk mendapatkan apa
saja!" iapun lalu mengharapkan memperoleh ini dan itu. Kepadanya dikatakan
lagi: "Adakah engkau sudah habis yang diharap-harapkan?" la berkata:
"Ya, sudah." Kemudian dikatakan lagi kepadanya: "Engkau akan
memperoleh apa saja yang engkau harapkan dan yang seperti itu pula besertanya
yakni dikurnia lipat dua kali yang diinginkan tadi."
(Riwayat Muslim)
1891. Daripada Abu Said al-Khudri r.a.
bahawasanya NABI MUHAMMAD SHALLALLAHU
‘ALAIHI WASSALLAM bersabda:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya ALLAH
'AZZAWAJALLA berfirman kepada ahli syurga: "Hai ahli syurga." Mereka
berkata: "Labbaik, ya Tuhan, wa sa'daik. Segala kebaikan ada di dalam
tangan kekuasaan Tuhan." ALLAH berfirman: "Adakah engkau semua sudah
redha?" Mereka menjawab: "Bagaimana kita tidak akan merasa redha, ya
Tuhan kita, sedangkan Engkau telah memberikan kepada kita kurnia-kurnia yang
tidak pernah Engkau berikan kepada seseorangpun dari makhluk Tuhan." ALLAH
berfirman lagi: "Tidakkah engkau semua suka kalau Aku berikan yang lebih
utama lagi dari yang sedemikian itu?" Mereka bertanya: "Apakah yang
lebih utama dari yang sedemikian ini?" ALLAH kemudian berfirman: "Aku
menempatkan keredhaanKu padamu semua maka Aku tidak akan bermurka padamu semua
sesudah saat ini untuk selama-lamanya."
(Muttafaq 'alaih)
1892. Daripada Jarir bin Abdullah ra,
katanya:
Yang Bermaksud : "Kita semua berada di sisi NABI MUHAMMAD SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM lalu beliau
s.a.w. melihat bulan pada malam purnama yakni tanggal empat belas dan bersabda:
"Engkau semua akan dapat melihat
Tuhanmu semua dengan terang-terangan dapat dipandang mata, sebagaimana engkau
semua melihat bulan ini. Tidak akan engkau semua mendapatkan kesukaran dalam
melihatNya itu."
(Muttafaq 'alaih)
Keterangan:
Tidak mendapatkan kesukaran untuk melihat
Tuhan itu, misalnya untuk melihatNya haruslah berdesak-desakan atau sukar
dilihatnya semacam ingin melihat bulan sabit yakni bulan tanggal satu ataupun
kesukaran yang Iain-Iain.
1893. Daripada Shuhaib r.a. bahawasanya NABI
MUHAMMAD SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM
bersabda:
Yang Bermaksud : "Jikalau semua ahli syurga
sudah memasuki syurga, lalu Allah Tabaraka wa Taala berfirman: "Adakah
sesuatu yang engkau semua inginkan supaya Aku dapat menambahkan kenikmatan itu
padamu semua?" Mereka menjawab: "Bukankah Engkau telah memutihkan
wajah-wajah kita maksudnya menjadikan wajah-wajah itu bercahaya? Bukankah
Engkau telah memasukkan kita dalam syurga dan menyelamatkan kita dari
neraka?" Kemudian tersingkaplah tabir yang menutupi Zat ALLAH TAALA. Maka
tidak ada suatu kenikmatan yang diberikan kepada para ahli syurga itu yang
lebih mereka sukai daripada melihat kepada Zatnya Tuhan mereka," - yakni dapat melihat wujudnya Allah
Taala dengan terang-terangan dapat disaksikan oleh mata.
(Riwayat Muslim)
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berfirman:
Yang Bermaksud : "Sesungguhnya orang-orang
yang beriman dan mengerjakan amalan-amalan yang baik, mereka diberi petunjuk
oleh Tuhan mereka dengan sebab keimanan mereka itu, mengalirlah di bawah mereka
itu beberapa sungai iaitu dalam syurga-syurga Na'im. Seruan mereka dalam syurga
itu ialah: "Maha Suci Engkau, ya ALLAH," sedang salam penghormatan
mereka di situ ialah: "Salam" dan akhir doa mereka ialah bahawa
segenap puji-pujian itu adalah bagi Allah yang menguasai alam semesta
ini."
(Yunus: 9-10)
Segenap puji-pujian bagi ALLAH SUBHANAHU
WA TAALA yang telah memberikan petunjuk kepada kita sekalian untuk perkara ini
yakni penyusunan kitab Riyadhus
Shalihin dan termasuk pula
penerjemahannya. Kita tidak akan memperoleh petunjuk apa-apa, andaikata ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA tidak memberikan petunjuk kepada kita.
Yaa
ALLAH, berikanlah tambahan kerahmatan kepada NABI MUHAMMAD, iaitu hamba dan
Rasul Tuhan, seorang Nabi yang ummi tidak pandai membaca dan menulis, juga
kepada keluarga NABI MUHAMMAD, isteri-isteri serta seluruh keturunannya,
sebagaimana Tuhan telah memberikan tambahan kerahmatan kepada Nabi Ibrahim dan
kepada keluarga Nabi Ibrahim. Berikanlah pula tambahan keberkahan kepada NABI
MUHAMMAD, iaitu seorang Nabi yang ummi dan kepada keluarga NABI MUHAMMAD,
isteri-isteri serta seluruh keturunannya, sebagaimana Tuhan telah memberikan
tambahan keberkahan kepada Nabi Ibrahim dan kepada keluarga Nabi Ibrahim. Di
dalam seluruh alam, sesungguhnya Tuhan adalah Maha Terpuji lagi Sempurna
kemuliaannya.
Penyusun kitab Riyadhus Shalihin yakni Imam an-Nawawi ra berkata:
"Saya telah selesai mengerjakannya pada hari Isnin tanggal empat bulan
Ramadan tahun enam ratus tujuh puluh Hijrah di Damsyik."
TAMAT
Tiada ulasan:
Catat Ulasan