Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Rabu, 27 November 2013

M 110 : MACAM-MACAM TAUHID

Tauhid terbagi menjadi tiga macam iaitu:
1.Tauhid Rububiyah
2.Tauhid Uluhiyyah
3.Tauhid Asma’ wa Sifat

Dalil bagi ketiga macam ini ada dalam firmanNya:

“Rabb (yang menguasai) langit dan bumi dan apa-apa yang ada di antara keduanya, maka sembahlah Dia dan berteguh hatilah dalam beribadat kepadaNya. Apakah kamu mengetahui ada zat yang sama denganNya (yang patut disembah).”
(Surah  Maryam : ayat 65)

1. Tauhid Rububiyyah

Iaitu mengesakan ALLAH SWT dalam penciptaan, kepemilikan dan pengaturan.
Yang dimaksud mengesakan ALLAH SWT dalam penciptaan adalah seseorang meyakini bahawasannya tidak ada pencipta kecuali ALLAH SWTALLAH SWT berfirman:

“Ingatlah menciptakan dan memerintahkan hanyalah hak Allah.” 
(Surah  Al A’ raaf : ayat 54)

Adapun yang dimaksud dengan mengesakan kekuasaan dan kepemilikan adalah meyakini bahawa tidak ada yang menguasai dan memiliki seluruh makhluk yang terdapat di langit mahupun di bumi kecuali ALLAH SWT. Hal ini ALLAH SWT nyatakan dalam firmannya:

“Kepunyaan ALLAH-lah kerajaan langit dan bumi.”
(Surah Ali ‘Imran : ayat 189)

Dan juga dalam firmanNya:

“Katakanlah: Siapakah yang ditanganNya berada kekuasaan atas segala sesuatu.”
(Surah  Al Mu’minun : ayat 88)

Sedangkan yang dimaksud mengesakan ALLAH SWT dalam pengaturan adalah seseorang meyakini bahawasannya tidak ada yang mengatur kecuali ALLAH SWT semata. Sebagaimana ALLAH SWT berfirman:

“Dan siapakah yang mengatur segala urusan? Maka nescaya mereka menjawab: ALLAH. Maka katakanlah: Mengapa kalian tidak bertakwa? Maka itulah ALLAH Rabb kalian yang sebenarnya, maka tidak ada sesudah kebenaran melainkan kesesatan. Maka bagaimanakah kalian berpaling?”
(Surah Yunus : ayat 31)

Tidak ada yang mengingkari tauhid Rububiyyah kecuali Firaun, Namrud dan kaum komunis. Orang yang mengingkari tauhid Rububiyyah terhitung sebagai kafir mulhid (atheis).

2. Tauhid Uluhiyyah

Tauhid Uluhiyyah adalah mengesakan ALLAH SWT dalam peribadatan kepadaNya. Tidak ada yang berhak diibadahi selain ALLAH SWTALLAH SWT berfirman:

“Demikianlah, kerana sesungguhnya ALLAH, Dialah yang hak dan sesungguhnya apa saja  yang mereka seru selain dari ALLAH itulah yang batil.”
(Surah Luqman : ayat 30)

Kebanyakan manusia pada umumnya mengingkari dan menentang tauhid ini. Maka demi mengembalikan tauhid inilah ALLAH SWT mengutus para Rasul dan menurunkan kitab-kitabNya kepada mereka. Allah berfirman:

“Dan tidaklah Kami mengutus seorang rasulpun sebelum kamu, melainkan Kami wahyukan kepadanya: “Bahawa tidak ada yang berhak diibadahi kecuali Aku, maka beribadahlah kalian kepadaKu.” 
(Surah Al-Anbiya : ayat 25)

Orang-orang yang mengingkari tauhid jenis ini adalah kaum musyrikin di masa lalu dan para penyembah kubur di masa sekarang.

3. Tauhid Asma’ was Sifat

Tauhid Asma’ was Sifat adalah memurnikan nama-nama dan sifat-sifatNya bagi ALLAH SWT. Dan tauhid ini mengandung dua hal:

1.    Itsbat: iaitu kita menetapkan bagi ALLAH SWT seluruh nama dan sifat-sifatNya    yang Dia tetapkan bagi diriNya didalam kitabNya dan sunnah nabiNya.
2.    Nafi: iaitu menafikan penyerupaan dengan tidak menjadikan bagi ALLAH SWT tandingan-tandingan pada nama-nama dan sifat-sifatNya, sebagaimana firmanNya:

“Tidak ada sesuatupun yang serupa dengan Dia.”
(Suran Asy Syura : ayat 11)

Ayat ini menunjukan bahawa seluruh sifat ALLAH SWT tidak diserupai oleh satupun dari Makhluk-makhlukNya. Maka barangsiapa tidak menetapkan atau menolak apa yang ALLAH SWT tetapkan bagi diriNya, maka dia seorang mu’aththil (orang yang menolak nama-nama dan sifat-sifat ALLAH SWT). Dan tindakannya ini serupa dengan Firaun. Dan barangsiapa menetapkannya namun disertai dengan penyerupaan, maka dia menyerupai kaum musyrikin yang menyekutukan ALLAH SWT. Dan seorang muwahhid (orang yang bertauhid) adalah yang menetapkan nama-nama dan sifat-sifat ALLAH SWT tanpa menyerupakanNya dengan makhlukNya.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan