“Ketahuilah bahawa segala yang dicari
oleh setiap orang adalah nikmat. Akan tetapi kenikmatan yang hakiki adalah
kebahagiaan di akhirat kelak dan segala nikmat selainnya akan lenyap”.
“Barangsiapa tidak mensyukuri yang
sedikit maka dia tidak akan mensyukuri atas yang banyak dan barangsiapa yang
tidak berterima kasih kepada manusia maka dia tidak bersyukur kepada ALLAH.
Menceritakan sebuah nikmat (yang didapati) kepada orang lain termasuk dari
syukur dan meninggalkannya adalah kufur, bersatu adalah rahmat dan bercerai
berai adalah azab”.
(HR. Ahmad dari An-Nu’man bin Basyir)
<Madarijus Salikin, 2/248>”
Demikian banyak nikmat ALLAH SUBHANAHU
WA TAALA. Tidak ada satupun manusia yang boleh menghitungnya, meski menggunakan
alat secanggih apapun. Pernahkah kita berfikir, untuk apa ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA memberikan demikian banyak nikmat kepada para hambaNya? Untuk sekadar
menghabiskan nikmat-nikmat tersebut atau ada tujuan lain?
Luasnya Pemberian ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA
Sungguh betapa besar dan banyak nikmat
yang telah dikurniakan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA kepada kita. Setiap hari silih
berganti kita merasakan satu nikmat kemudian beralih kepada nikmat yang lain.
Di mana kita terkadang tidak membayangkan sebelumnya akan terjadi dan
mendapatkannya. Sangat besar dan banyak kerana tidak boleh untuk dibatasi atau
dihitung dengan alat secanggih apapun di masa kini.
Semua ini tentunya mengundang kita untuk
menyimpulkan betapa besar kurnia dan kasih sayang ALLAH SUBHANAHU WA TAALA
kepada hamba-hambaNya. Dalam realiti kehidupan, kita menemukan keadaan yang memprihatinkan,
iaitu majoriti manusia dalam keingkaran dan kekufuran kepada Pemberi Nikmat.
Puncaknya adalah menyamakan pemberi nikmat dengan makhluk, yang keadaan makhluk
itu sendiri sangat perlu kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Tentu hal ini
termasuk dari kezaliman di atas kezaliman sebagaimana dijelaskan oleh ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA di dalam firman-Nya:
إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيْمٌ
“Sesungguhnya kesyirikan itu adalah
kezaliman yang paling besar”.
(Luqman: 13)
Kendati demikian, ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA tetap memberikan kepada mereka sebagian kurnia-Nya disebabkan “kasih
sayang-Nya mendahului murka-Nya” dan membukakan bagi mereka pintu untuk
bertaubat. Oleh sebab itu tidak ada alasan bagi hamba ini untuk:
- Ingkar dan kufur kepada Allah
Subhanahu wa Taala serta menyamakan Allah Subhanahu wa Taala dengan makhluk-Nya
yang sangat perlu kepada-Nya.
- Menyombongkan diri serta angkuh dengan
tidak mahu melaksanakan perintah Allah Subhanahu wa Taala dan meninggalkan
larangan-larangan-Nya atau tidak mau menerima kebenaran dan mengentengkan orang
lain.
- Tidak mensyukuri pemberian Allah Subhanahu wa Taala. Allah Subhanahu wa Taala berfirman:
وَمَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللهِ
“Dan nikmat apapun yang kalian dapatkan
adalah datang dari Allah.”
(An-Nahl: 53)
وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللهِ لاَ
تُحْصُوْهَا
“Dan jika kalian menghitung nikmat Allah
niscaya kalian tidak akan sanggup.”
(An-Nahl: 18)
Pemberian ALLAH SUBHANAHU WA TAALA untuk Satu Tujuan yang Mulia
Dari sekian nikmat yang telah
dikurniakan oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA Taala kepada kita, mari kita mencuba
menghitungnya.
Sudah berapakah dalam kalkulasi kita
nikmat yang telah kita syukuri dan dari sekian nikmat yang telah kita
pergunakan untuk bermaksiat kepada-Nya. Jika kita menemukan kalkulasi yang baik,
maka pujilah ALLAH SUBHANAHU WA TAALA kerana Dia telah memberimu kesempatan
yang baik. Jika kita menemukan sebaliknya maka janganlah engkau mencela
melainkan dirimu sendiri.
Setiap orang boleh mengatakan bahawa
semua yang ada di dunia ini merupakan pemberian ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
Tahukah anda apa rahsia di balik pemberian ALLAH SUBHANAHU WA TAALA tersebut?
Ketahuilah bahawa kenikmatan yang
berlimpah ruah bukanlah tujuan diciptakannya manusia dan bukan pula sebagai
wujud cinta ALLAH SUBHANAHU WA TAALA kepada manusia tersebut. ALLAH SUBHANAHU
WA TAALA menciptakan manusia untuk sebuah kemuliaan baginya dan menjadikan
segala nikmat itu sebagai perantara untuk menyampaikan kepada kemuliaan
tersebut. Tujuan itu adalah untuk beribadah kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA
saja, sebagaimana hal ini disebutkan dalam firmanNya:
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَاْلإِنْسَ
إِلاَّ لِيَعْبُدُوْنِ
“Dan tidaklah Aku menciptakan jin dan
manusia melainkan agar mereka menyembah kepada-Ku”.
(Adz-Dzariyat: 56)
Bagi orang yang berakal akan berusaha
mencari rahsia di balik pemberian ALLAH SUBHANAHU WA TAALA yang berlimpah ruah
tersebut. Setelah dia menemukan jawapannya, iaitu untuk beribadah kepada-Nya
saja, maka dia akan mengetahui pula bahawa dunia bukan sebagai tujuan.
Sebagai bukti iaitu adanya kematian
setelah hidup ini dan adanya kehidupan setelah kematian diiringi dengan
persidangan dan pengadilan serta pembalasan dari ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
Itulah kehidupan yang hakiki di akhirat nanti. Kesimpulan seperti ini akan
mengantarkan kepada:
1. Dunia bukan tujuan hidup.
2. Kenikmatan yang ada padanya bukan tujuan diciptakan manusia, akan tetapi sebagai perantara untuk suatu tujuan yang mulia.
3. Semangat beramal untuk tujuan hidup yang hakiki dan kekal.
Ibnu Qudamah rahimahullahu menjelaskan:
“Ketahuilah bahawa nikmat itu ada dua bentuk, nikmat yang menjadi tujuan dan
nikmat yang menjadi perantara menuju tujuan. Nikmat yang merupakan tujuan
adalah kebahagiaan akhirat dan nilainya akan kembali kepada empat perkara.
Pertama: Kekekalan dan tidak ada
kebinasaan setelahnya,
Kedua: Kebahagian yang tidak ada duka setelahnya,
Ketiga: Ilmu yang tidak ada kejahilan setelahnya,
Keempat: Kaya yang tidak ada kefakiran setelahnya.
Semua ini merupakan kebahagiaan yang
hakiki. Adapun bahagian yang kedua (dari dua jenis nikmat) adalah sebagai
perantara menuju kebahagiaan yang disebutkan dan ini ada empat perkara:
Pertama: Keutamaan diri sendiri seperti
keimanan dan akhlak yang baik.
Kedua: Keutamaan pada badan seperti
kekuatan dan kesihatan dan sebagainya.
Ketiga: Keutamaan yang terkait dengan badan seperti harta, kedudukan dan keluarga.
Keempat: Sebab-sebab yang menghimpun nikmat-nikmat tersebut dengan segala keutamaan seperti hidayah, bimbingan, kebaikan, pertolongan, dan semua nikmat ini adalah besar.”
(Mukhtashar Minhajul Qashidin hal. 282)
Untaian Indah dari Ibnu Qudamah
“Ketahuilah bahawa segala yang dicari
oleh setiap orang adalah nikmat. Akan tetapi kenikmatan yang hakiki adalah
kebahagiaan di akhirat kelak dan segala nikmat selainnya akan lenyap. Semua
perkara yang disandarkan kepada kita ada empat macam:
Pertama: Sesuatu yang bermanfaat di
dunia dan di akhirat seperti ilmu dan akhlak yang baik. Inilah kenikmatan yang
hakiki.
Kedua: Sesuatu yang memudaratkan di
dunia dan di akhirat. Ini merupakan bala (kerugian) yang hakiki.
Ketiga: Bermanfaat di dunia akan tetapi
memudaratkan di akhirat seperti berlazat-lazat dan mengikuti hawa nafsu. Ini
sesungguhnya bala bagi orang yang berakal, sekalipun orang jahil menganggapnya
nikmat. Seperti seseorang yang sedang lapar lalu menemukan madu yang bercampur
racun. Bila tidak mengetahuinya, dia menganggap sebuah nikmat dan jika
mengetahuinya dia menganggapnya sebagai malapetaka.
Keempat: Memudaratkan di dunia namun
akan bermanfaat di akhirat sebagai nikmat bagi orang yang berakal. Contohnya
ubat, bila dirasakan sangat pahit dan pada akhirnya akan menyembuhkan (dengan
seizin Allah Subhanahu wa Taala).
Seorang anak bila dipaksa untuk
meminumnya dia menyangka sebagai malapetaka dan orang yang berakal akan
menganggapnya sebagai nikmat. Demikian juga bila seorang anak perlu untuk
dibekam, sang bapa berusaha menyuruh dan memerintahkan anaknya untuk
melakukannya. Namun sang anak tidak boleh melihat akibat di belakang yang akan
muncul berupa kesembuhan.
(Begitupun) sang ibu akan berusaha
mencegah kerana cintanya yang tinggi kepada anak tersebut kerana sang ibu tidak
tahu tentang maslahat yang akan muncul dari pengubatan tersebut.
Sang anak menuruti apa kata ibunya. Hal
ini disebabkan oleh ketidaktahuannya sehingga ia lebih menuruti ibunya daripada
bapanya. Bersamaan dengan itu sang anak menganggap bapanya sebagai musuh. Jika
sang anak berakal, nescaya dia akan menyimpulkan bahawa sang ibu merupakan
musuh sesungguhnya dalam wujud teman dekat. Kerana larangan sang ibu untuk
berbekam akan menggiringnya kepada penyakit yang lebih besar dibandingkan sakit
kerana berbekam.
Kerana itu, teman yang jahil lebih
berbahaya dari seorang musuh yang berakal. Dan setiap orang menjadi teman
dirinya sendiri, akan tetapi nafsu merupakan teman yang jahil. Nafsu akan
berbuat pada dirinya apa yang tidak diperbuat oleh musuh.”
(Minhajul Qashidin hal. 281-282)
Syukur dalam Tinjauan Bahasa dan Agama
Syukur secara bahasa adalah nampaknya
bekas makan pada badan binatang dengan jelas. Binatang yang syukur ertinya:
Apabila nampak padanya kegemukan kerana makan melebihi takarannya.
Adapun dalam tinjauan agama, syukur
adalah: Nampaknya pengaruh nikmat Allah Subhanahu wa Taala atas seorang hamba
melalui lisannya dengan cara memuji dan mengakuinya; melalui hati dengan cara
meyakininya dan cinta; serta melalui anggota badan dengan penuh ketundukan dan
ketaatan.
(Madarijus Salikin, 2/244)
Ada juga yang mendefinisikan syukur
dengan makna lain seperti:
1. Mengakui nikmat yang diberikan dengan penuh ketundukan.
2.
Memuji yang memberi nikmat atas nikmat yang diberikannya.
3.
Cinta hati kepada yang memberi nikmat dan (tunduknya) anggota badan dengan
ketaatan serta lisan dengan cara memuji dan menyanjungnya.
4.
Menyaksikan kenikmatan dan menjaga (diri dari) keharaman.
5.
Mengetahui kelemahan diri dari bersyukur.
6.
Menyandarkan nikmat tersebut kepada pemberinya dengan ketenangan.
7.
Engkau melihat dirimu orang yang tidak pantas untuk mendapatkan nikmat.
8.
Mengikat nikmat yang ada dan mencari nikmat yang tidak ada.
Masih banyak lagi definisi para ulama
tentang syukur, akan tetapi semuanya kembali kepada penjelasan Ibnul Qayyim
sebagaimana disebutkan di atas.
Yang jelas, syukur adalah sebuah istilah
yang digunakan pada pengakuan/ pengetahuan akan sebuah nikmat. Kerana
mengetahui nikmat merupakan jalan untuk mengetahui Zat yang memberi nikmat.
Oleh kerana itu ALLAH SUBHANAHU WA TAALA menamakan Islam dan iman di dalam
Al-Quran dengan syukur. Dari sini diketahui bahawa mengetahui sebuah nikmat
merupakan rukun dari rukun-rukun syukur. (Madarijus Salikin, 2/247)
Apabila seorang hamba mengetahui sebuah
nikmat maka dia akan mengetahui yang memberi nikmat. Ketika seseorang
mengetahui yang memberi nikmat tentu dia akan mencintai-Nya dan terdorong untuk
bersungguh-sungguh mensyukuri nikmat-Nya. (Madarijus Salikin, 2/247, secara
ringkas)
Syukur Tidak Sempurna Melainkan dengan Mengetahui Apa yang Dicintai Allah Subhanahu wa Taala.
Ibnu Qudamah rahimahullahu menjelaskan:
“Ketahuilah bahawa syukur dan tidak kufur tidak akan sempurna melainkan dengan
mengetahui segala apa yang dicintai oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Sebab makna
syukur adalah mempergunakan segala kurnia ALLAH SUBHANAHU WA TAALA kepada apa
yang dicintai-Nya, dan kufur nikmat adalah sebaliknya. Boleh juga dengan tidak
memanfaatkan nikmat tersebut atau mempergunakannya pada apa yang dimurkai-Nya.”
Makna Syukur
Syukur memiliki tiga makna.
Pertama: Mengetahui (pemberian tersebut)
adalah sebuah nikmat. Ertinya dia menghadirkan dalam benaknya, mempersaksikan,
dan memilahnya. Hal ini akan boleh terwujud dalam benak sebagaimana terwujud
dalam kenyataan. Sebab banyak orang yang jika engkau berbuat baik kepadanya
namun dia tidak mengetahui (bahawa itu adalah perbuatan baik). Gambaran ini
bukan termasuk dari syukur.
Kedua: Menerima nikmat tersebut dengan
menampakkan perlu kepadanya. Dan bahawa sampainya nikmat tersebut kepadanya
bukan sebagai satu keharusan hak baginya dari ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, dan
tanpa membelinya dengan harga. Bahkan dia melihat dirinya di hadapan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA seperti seorang tamu yang tidak diundang.
Ketiga: Memuji yang memberi nikmat.
Dalam hal ini ada dua bentuk, iaitu umum dan khusus. Pujian yang bersifat umum
adalah menyifati pemberi nikmat dengan sifat dermawan, kebaikan, luas
pemberiannya, dan sebagainya. Pujian yang bersifat khusus adalah menceritakan
nikmat tersebut dan memberitahukan bahawa nikmat tersebut sampai kepada dia
kerana sebab Sang Pemberi tersebut. Sebagaimana firman ALLAH SUBHANAHU WA TAALA:
وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ
“Dan adapun tentang nikmat Rabbmu maka
ceritakanlah.”
(Adh-Dhuha: 11) <Madarijus Salikin,
2/247-248>
Menceritakan Sebuah Nikmat Termasuk Syukur
Menceritakan sebuah nikmat yang dia
dapatkan kepada orang lain termasuk dalam kategori syukur. Hal ini berdasarkan
hadits Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam:
مَنْ صَنَعَ إِلَيْهِ مَعْرُوْفًا
فَلْيَجْزِ بِهِ فَإِنْ لَمْ يَجِدْ مَا يَجْزِي بِهِ فَلْيُثْنِ فَإِنَّهُ إِذَا
أَثْنَى عَلَيْهِ فَقَدْ شَكَرَهُ وَإِنْ كَتَمَهُ فَقَدْ كَفَرَهُ وَمَنْ
تَحَلَّى بِمَا لَمْ يُعْطَ كَانَ كَلاَبِسِ ثَوْبَيْ زُوْرٍ
“Barangsiapa yang diberikan kebaikan
kepadanya hendaklah dia membalasnya dan jika dia tidak mendapatkan sesuatu
untuk membalasnya hendaklah dia memujinya. Kerana jika dia memujinya sungguh
dia telah berterima kasih dan jika dia menyembunyikannya sungguh dia telah
kufur. Dan barangsiapa yang berhias dengan sesuatu yang dia tidak diberi, sama
halnya dengan orang yang memakai dua baju kedustaan”.
(HR. Abu Dawud no. 4179, At-Tirmidzi no.
1957 dari Jabir bin Abdullah radhiyallahu ‘anhuma)
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berfirman:
وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ
“Dan adapun tentang nikmat Rabbmu maka
ceritakanlah”.
(Adh-Dhuha: 11)
Menceritakan nikmat yang diperintahkan
di dalam ayat ini ada dua pendapat di kalangan para ulama.
Pertama: Menceritakan nikmat tersebut
dan memberitahukannya kepada orang lain seperti dengan ucapan: “ALLAH SUBHANAHU
WA TAALA telah memberiku nikmat demikian dan demikian.”
Kedua: Menceritakan nikmat yang dimaksud
di dalam ayat ini adalah berdakwah di jalan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA
menyampaikan risalah-Nya dan mengajarkan umat.
Dari kedua pendapat tersebut, Ibnul
Qayyim rahimahullahu dalam Madarijus Salikin (2/249) mentarjih dengan perkataan
beliau: “Yang benar, ayat ini mencakup kedua makna tersebut. Kerana
masing-masingnya adalah nikmat yang kita diperintahkan untuk mensyukurinya,
menceritakannya, dan menampakkannya sebagai wujud kesyukuran.”
Beliau berkata: “Dalam sebuah atsar yang
lain dan marfu’ disebutkan:
مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْقَلِيْلَ لَمْ
يَشْكُرِ الْكَثِيْرَ وَمَنْ لَمْ يَشْكُرِ النَّاسَ لَمْ يَشْكُرِ اللهَ،
وَالتَّحَدُّثُ بِنِعْمَةِ اللهِ شُكْرٌ وَتَرْكُهُ كُفْرٌ وَالْجَمَاعَةُ
رَحْمَةٌ وَالْفُرْقَةُ عَذَابٌ
“Barangsiapa tidak mensyukuri yang
sedikit maka dia tidak akan mensyukuri atas yang banyak dan barangsiapa yang
tidak berterima kasih kepada manusia maka dia tidak bersyukur kepada Allah.
Menceritakan sebuah nikmat (yang didapati) kepada orang lain termasuk dari
syukur dan meninggalkannya adalah kufur, bersatu adalah rahmat dan bercerai
berai adalah azab”.
(HR. Ahmad dari An-Nu’man bin Basyir)
<Madarijus Salikin, 2/248>
Dengan Apa Seorang Hamba Bersyukur?
Ibnu Qudamah rahimahullahu menjelaskan:
“Syukur boleh dilakukan dengan hati, lisan, dan anggota badan. Adapun dengan
hati adalah berniat untuk melakukan kebaikan dan menyembunyikannya pada
khayalak ramai. Adapun dengan lisan adalah menampakkan kesyukuran itu dengan
memuji ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Ertinya, menampakkan keredhaan kepada ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA. Dan hal ini sangat dituntut, sebagaimana sabda Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wa sallam:
التَّحَدُّثُ بِالنِّعَمِ شُكْرٌ
وَتَرْكُهُ كُفْرٌ
‘Menceritakan nikmat itu adalah wujud
kesyukuran dan meninggalkannya adalah wujud kekufuran’.
Adapun dengan anggota badan adalah
mempergunakan nikmat-nikmat Allah Subhanahu wa Taala tersebut dalam ketaatan
kepada-Nya dan menjaga diri dari bermaksiat dengannya. Termasuk kesyukuran
terhadap nikmat kedua mata adalah dengan cara menutup setiap aib yang dilihat
pada seorang muslim. Dan termasuk kesyukuran atas nikmat kedua telinga adalah
menutup setiap aib yang didengar. Penampilan seperti ini termasuk wujud
kesyukuran terhadap anggota badan.” (Mukhtashar Minhajul Qashidin hal. 277)
Ibnul Qayyim rahimahullahu menjelaskan:
“Syukur itu boleh dilakukan oleh hati dengan tunduk dan kepasrahan, oleh lisan
dengan mengakui nikmat tersebut, dan oleh anggota badan dengan ketaatan dan
penerimaan.” (Madarijus Salikin, 2/246)
Darjat Syukur
Syukur memiliki tiga tingkatan:
Pertama: Bersyukur kerana mendapatkan
apa yang disukai.
Tingkat syukur ini boleh juga dilakukan orang Islam dan non Islam, seperti Yahudi dan Nasrani, bahkan Majusi. Namun Ibnul Qayyim rahimahullahu menjelaskan: “Jika engkau mengetahui hakikat syukur, dan di antara hakikat syukur adalah menjadikan nikmat tersebut membantu dalam ketaatan kepada Allah Subhanahu wa Taala dan mencari redha-Nya, nescaya engkau akan mengetahui bahawa kaum musliminlah yang pantas menyandang darjat syukur ini.
Tingkat syukur ini boleh juga dilakukan orang Islam dan non Islam, seperti Yahudi dan Nasrani, bahkan Majusi. Namun Ibnul Qayyim rahimahullahu menjelaskan: “Jika engkau mengetahui hakikat syukur, dan di antara hakikat syukur adalah menjadikan nikmat tersebut membantu dalam ketaatan kepada Allah Subhanahu wa Taala dan mencari redha-Nya, nescaya engkau akan mengetahui bahawa kaum musliminlah yang pantas menyandang darjat syukur ini.
‘Aisyah radhiyallahu ‘anha telah menulis
surat kepada Mu’awiyah radhiyallahu ‘anhu:
‘Sesungguhnya tingkatan kewajiban yang
paling kecil atas orang yang diberi nikmat adalah tidak menjadikan nikmat
tersebut sebagai jembatan untuk bermaksiat kepada-Nya’.”
(Madarijus Salikin, 2/253)
Kedua: Mensyukuri sesuatu yang tidak
disukai. Orang yang melakukan jenis syukur ini adalah orang yang sikapnya sama
dalam semua keadaan, sebagai bukti keredhaannya.
Ibnul Qayyim rahimahullahu menjelaskan:
“Bersyukur atas sesuatu yang tidak disukai lebih berat dan lebih sulit
dibandingkan mensyukuri yang disenangi. Oleh sebab itulah, syukur yang kedua
ini di atas jenis syukur yang pertama. Syukur jenis kedua ini tidak dilakukan
kecuali oleh salah satu dari dua jenis orang:
* Seseorang yang semua keadaannya sama.
Ertinya, sikapnya sama terhadap yang disukai dan tidak disukai, dan dia
bersyukur atas semuanya sebagai bukti keredhaan dirinya terhadap apa yang
terjadi. Ini merupakan (gambaran) kedudukan redha.
* Seseorang yang boleh membezakan
keadaannya. Dia tidak menyukai sesuatu yang tidak menyenangkan dan tidak redha
bila menimpanya. Namun bila sesuatu yang tidak menyenangkan menimpanya, dia
tetap mensyukurinya. Kesyukurannya (dia jadikan) sebagai pemadam kemarahannya,
sebagai penutup dari berkeluh kesah, dan demi menjaga adab serta menempuh jalan
ilmu. Kerana sesungguhnya adab dan ilmu akan membimbing seseorang untuk
bersyukur di waktu senang maupun susah.
Tentunya yang pertama lebih tinggi dari yang kedua.
Tentunya yang pertama lebih tinggi dari yang kedua.
(Madarijus Salikin, 2/254)
Ketiga: Seseorang seolah-olah tidak
menyaksikan kecuali Yang memberinya kenikmatan. Ertinya, bila dia melihat yang
memberinya kenikmatan dalam rangka ibadah, dia akan menganggap besar nikmat
tersebut. Dan bila dia menyaksikan yang memberi kenikmatan kerana rasa cinta,
nescaya semua yang berat akan terasa manis baginya.
Manusia dan Syukur
Kita telah mengetahui bahawa syukur
merupakan salah satu sifat yang terpuji dan sifat yang dicintai oleh ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA. Akan tetapi tidak semua orang boleh mendapatkannya.
Ertinya, ada yang diberi oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan ada pula yang tidak.
Manusia dan syukur terbagi menjadi tiga
golongan:
Pertama: Orang yang mensyukuri nikmat yang diberikan oleh Allah Subhanahu wa Taala.
Kedua: Orang yang menentang nikmat yang
diberikan alias kufur nikmat.
Ketiga: Orang yang berpura-pura syukur padahal dia bukan orang yang bersyukur.
Orang yang seperti ini dimisalkan dengan
orang yang berhias dengan sesuatu yang tidak dia tidak miliki.
(Madarijus Salikin, 2/48)
Dalil-dalil tentang Syukur
وَاشْكُرُوا لِلهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ
تَعْبُدُوْنَ
“Bersyukurlah kalian kepada Allah jika
hanya kepada-Nya kalian menyembah.”
(Al-Baqarah: 172)
فَاذْكُرُوْنِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا
لِي وَلاَ تَكْفُرُوْنِ
“Maka ingatlah kalian kepada-Ku nescaya
Aku akan mengingat kalian dan bersyukurlah kalian kepada-Ku dan jangan kalian
kufur”.
(Al-Baqarah: 152)
وَاعْبُدُوْهُ وَاشْكُرُوا لَهُ إِلَيْهِ
تُرْجَعُوْنَ
“Dan sembahlah Dia dan bersyukurlah
kepada-Nya dan kepada-Nya kalian dikembalikan”.
(Al-’Ankabut: 17)
وَسَيَجْزِي اللهُ الشَّاكِرِيْنَ
“Dan Allah akan membalas orang-orang
yang bersyukur”.
(Ali ‘Imran: 144)
وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ
شَكَرْتُمْ لأَزِيْدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيْدٌ
“Dan ingatlah ketika Rabb kalian
memaklumkan: Jika kalian bersyukur nescaya Kami akan menambah (nikmat Kami) dan
jika kalian mengkufurinya sungguh azab-Ku sangat pedih”.
(Ibrahim: 7)
Dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha ia
berkata:
أَنَّ نَبِيَّ اللهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَقُوْمُ مِنَ اللَّيْلِ حَتَّى تَتَفَطَّرَ قَدَمَاهُ،
فَقَالَتْ عَائِشَةُ: لِمَ تَصْنَعُ هَذَا يَا رَسُوْلَ اللهِ، وَقَدْ غَفَرَ
اللهُ لَكَ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ؟ قَالَ: أَفَلاَ أُحِبُّ
أَنْ أَكُوْنَ عَبْدًا شَكُوْرًا؟
“Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam
bangun di malam hari sampai pecah-pecah kedua kaki beliau lalu ‘Aisyah berkata:
‘Ya Rasulullah, kenapa engkau melakukan yang demikian, padahal Allah telah
mengampuni dosamu yang telah lewat dan akan datang?’ Beliau menjawab: ‘Apakah
aku tidak suka menjadi hamba yang bersyukur?”
(HR. Al-Bukhari no 4660 dari ‘Aisyah
radhiyallahu ‘anha)
Masih banyak dalil lain yang menjelaskan
tentang keutamaan syukur dan anjuran dari ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan
Rasul-Nya. Semoga apa yang dibawakan di sini mewakili yang tidak disebutkan.
Ancaman bagi Orang-Orang yang Tidak
Bersyukur
Yang tidak bersyukur lebih banyak dari
yang bersyukur. Hal ini tidak boleh dipungkiri oleh orang yang berakal bersih.
Sebagaimana orang yang ingkar kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA lebih banyak dari
yang beriman. Demikianlah keterangan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA di dalam
firman-Nya:
وَقَلِيْلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُوْرُ
“Dan sedikit dari hamba-hambaKu yang
bersyukur”.
(Saba`: 13)
Sebuah peringatan tentu akan bermanfaat
bagi orang yang beriman. Di mana ALLAH SUBHANAHU WA TAALA telah memperingatkan
dari kufur nikmat setelah memerintahkan untuk bersyukur dan menjelaskan
keutamaan yang akan di dapatinya sebagaimana penjelasan Al-Imam As-Sa’di
rahimahullahu dalam tafsir beliau: “Jika seseorang bersyukur nescaya ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA akan mengabadikan nikmat yang dia berada padanya dan menambahnya
dengan nikmat yang lain.”
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berfirman:
وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ
شَكَرْتُمْ لأَزِيْدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيْدٌ
“Dan Rabb kalian telah mengumumkan jika
kalian bersyukur nescaya Kami akan menambah (nikmat Kami) dan jika kalian
mengkufurinya sungguh azab-Ku sangat pedih”.
(Ibrahim: 7)
Al-Hafizh Ibnu Katsir rahimahullahu
menjelaskan: “Jika kalian mengkufuri nikmat, menutup-nutupinya dan menentangnya
maka (azab-Ku sangat pedih) iaitu dengan dicabutnya nikmat tersebut dan siksa ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA menimpanya dengan sebab kekufurannya. Dan disebutkan dalam
sebuah hadits: ‘Sesungguhnya seseorang diharamkan untuk mendapatkan rezeki
kerana dosa yang diperbuatnya’.”
(Tafsir Ibnu Katsir, 2/637)
Syukur dan Sabar
Kita akan bertanya: “Jika engkau ditimpa
sebuah musibah lalu engkau mensyukurinya, maka tentu pada sikap kesyukuranmu
terdapat sifat sabar dan sifat redha terhadap musibah yang menimpa dirimu. Dan
kita mengetahui bahawa redha merupakan sebahagian dari kesabaran. Sementara
syukur merupakan buah dari sifat redha.”
Ibnul Qayyim rahimahullahu menjelaskan:
“Syukur termasuk kedudukan yang paling tinggi dan lebih tinggi -bahkan jauh
lebih tinggi- daripada kedudukan redha. Di mana sifat redha masuk dalam syukur,
kerana mustahil syukur ada tanpa redha.”
(Madarijus Salikin, 2/242)
Kenapa Kebanyakan Orang Tidak Bersyukur?
Ibnu Qudamah rahimahullahu menjelaskan:
“Makhluk ini tidak mau mensyukuri nikmat kerana padanya ada dua (sifat) iaitu
kejahilan dan kelalaian. Kedua sifat ini menghalangi mereka untuk mengetahui
nikmat. Kerana tidak tergambar bahawa seseorang akan boleh bersyukur tanpa
mengetahui nikmat (sebuah pemberian). Jika pun mereka mengetahui nikmat, mereka
menyangka bahawa bersyukur itu hanya sebatas mengucapkan alhamdulillah atau
syukrullah dengan lisan. Mereka tidak mengetahui bahawa makna syukur adalah
mempergunakan nikmat pada jalan ketaatan kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.”
(Mukhtashar Minhajul Qashidin hal. 288)
Kesimpulan ucapan Ibnu Qudamah
rahimahullahu adalah bahawa manusia banyak tidak bersyukur kerana ada dua
perkara yang melandasinya iaitu kejahilan dan kelalaian.
Mengubati Kelalaian dari Bersyukur
Ibnu Qudamah rahimahullahu menjelaskan: “Hati yang hidup akan menggali segala macam nikmat diberikan. Adapun hati yang jahil (lalai) tidak akan menganggap sebuah nikmat sebagai nikmat kecuali setelah bala menimpanya. Caranya, hendaklah dia terus memandang kepada yang lebih rendah darinya dan berusaha berbuat apa yang telah dilakukan oleh orang-orang terdahulu. Mendatangi tempat orang yang sedang sakit dan melihat berbagai macam ujian yang sedang menimpa mereka, kemudian berfikir tentang nikmat sihat dan keselamatan. Menyaksikan jenazah orang yang terbunuh, dipotong tangan mereka, kaki-kaki mereka dan diazab, lalu dia bersyukur atas keselamatan dirinya dari berbagai azab.”
(Mukhtashar Minhajul Qashidin hal. 290)
Wallahu a’lam.
Catatan kaki:
Demikianlah makna yang telah disabdakan
oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam dalam hadits yang diriwayatkan
oleh Al-Imam Muslim (no. 4674) dari sahabat Abu Dzar radhiyallahu ‘anhu.
Rujukan:
http://www.lailahaillallah.com/blog/page_2/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan