Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Rabu, 14 November 2012

J 118 EMPAT Ayat membuktikan Allah SWT setia kepada permintaan hambanya

1. Surah Al-Baqarah : 186

“Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang aku, Maka (jawablah), bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepadaKu, Maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.”

2. Surah Ghafir  : 60

Dan Tuhan kamu berfirman: “Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina.”

3. Surah An-Naml : 62

“Atau siapakah yang memperkenankan (doa) orang yang dalam kesulitan apabila ia berdoa kepadaNya, dan yang menghilangkan kesusahan dan yang menjadikan kamu (manusia) sebagai khalifah di bumi[1104]? apakah di samping ALLAH ada Tuhan (yang lain)? amat sedikitlah kamu mengingati(Nya).”
[1104]  yang dimaksud dengan menjadikan manusia sebagai khalifah ialah menjadikan manusia berkuasa di bumi.

4. Surah Al-A’raf : 56

“Dan janganlah kamu membuat kerosakan di muka bumi, sesudah (ALLAH) memperbaikinya dan berdoalah kepadaNya dengan rasa takut (Tidak akan diterima) dan harapan (akan dikabulkan). Sesungguhnya rahmat ALLAH amat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik.”

Rujukan blog:

http://www.ibtesama.com/vb/showthread-t_344058.html




Tiada ulasan:

Catat Ulasan