Tidak
dapat dinafikan lagi bahawa tugas dakwah memang bukan sebuah tugas yang ringan.
Ia mempunyai banyak liku dan halangan yang rumit sama ada dari pihak luar ataupun
dari dalaman sendiri.
Kadang-kadang
tugas dakwah menjadi suatu beban berat untuk dipikul lebih-lebih lagi bagi
mereka yang berkeperibadian lemah dan rapuh. Tugas itu menjadi tembok besar
yang amat sukar untuk dilalui. Mereka akan merasa tertekan untuk menggalas
tugas demi tugas. Terasa berat untuk menggerakkan kaki dan tangan menerima
tugas tersebut. Dakwah yang berkesan dapat diukur apabila semakin lama ia
dikumandangkan semakin luas pula pengaruhnya.
Manakala
gerakan dakwah dikatakan efektif apabila semakin tua usianya, semakin pula ia
dewasa dalam tindakbalas terhadap halangan dan tentangan yang dihadapinya
sekaligus semakin ramai pula pendukungnya. Ini boleh diibaratkan dengan pohon
kebaikan yang memiliki akar yang kukuh, pohonnya tinggi menjulang dan
buah-buahnya mampu dinikmati oleh umat manusia.
“Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan
kalimat yang baik seperti pohon yang baik, akarnya teguh dan cabangnya
(menjulang) ke langit, pohon itu memberikan buahnya pada setiap musim dengan
seizin Tuhannya. Allah membuat perumpamaan-perumpamaan itu untuk manusia supaya
mereka selalu ingat.”
(QS
Ibrahim : 24-25)
Untuk menjadi gerakan dakwah yang berkesan, diperlukan prasyarat yang tidak mudah. Di samping manhaj yang jelas dan pemimpin yang handal, ia juga memerlukan rijal-rijal pilihan. Rijal-rijal pilihan inilah yang akan berusaha secara maksima untuk menunaikan tugas mulia itu dengan sebaik-baiknya. Bahkan rijal yang berkeperibadian ‘amal da’awi’ akan menjunjungnya dengan gembira.
Tidak ada
dalam diri mereka, kamus letih dan lemah menyambut tanggungjawab kerana
tanggungjawab itu akan menjadi saat-saat bahagia untuk mengukir sejarah
hidupnya dengan tinta emas bagi kemenangan dakwah ini sehingga tugas demi tugas
dapat ditunaikan dengan baik.
Apabila rijal
dakwah tidak lengah dalam masalah ini dan sentiasa berusaha untuk meningkatkan
keperibadian dirinya dalam memikul amanah ini maka ia dapat menaklukkan dunia
sebagaimana impian Imam Hasan Al Banna.
Beliau
pernah mengungkapkan impiannya dalam ‘Risalahnya Kepada Pemuda’ bahawa
ia sanggup menaklukkan dunia dengan rijal-rijal pilihan di bawah binaannya :
“Siapkan
12 ribu rijal-rijal pilihan, aku akan bina mereka dan aku akan taklukkan dunia
bersama mereka.”
Mereka
menjadi mulia bersama dakwah atau mati dengan keharuman sikap perilaku mereka
dalam amal Islam.
Rijal-rijal
pilihan yang menjadi prasyarat ketiga ini setidak-tidaknya memiliki lima ciri
khusus seperti berikut :
PERTAMA :
MEMBANGUN RUH KEGHAIRAHAN
Rijal-rijal
pilihan adalah mereka yang sentiasa membangun ruh keghairahan sehingga tertanam‘ghirah’ (semangat)
dalam setiap aktivitinya. Mereka :
1. Tidak pernah lemah sedikitpun
dalam menghadapi rintangan.
2. Tidak pernah layu dengan berlalunya
zaman.
3. Tidak pernah gentar terhadap
tentangan dan halangan.
Bahkan
mereka bagaikan batu karang di tengah lautan yang kukuh menghadapi terjangan
ombak.
Maka,
setiap kali memikul suatu amanah dakwah, rijal itu dengan rasa ikhlas dan penuh
semangat melakukannya. Dalam setiap aktiviti tarbawi ia sentiasa :
‘menikmati’ BUKAN ‘terbeban’.
Abul ‘Ala
Al Maududi pernah mengingatkan rijal-rijal didikannya :
“Apabila
kamu menyambut tugas dakwah ini, janganlah ianya sebagaimana sikap kamu
terhadap tugas yang menyangkut urusan peribadi kamu kerana jika begitu, maka
dakwah ini akan mengalami kekalahan yang teruk. Oleh kerana itu, sambutlah
tugas ini dengan ghairah.”
Beberapa tahun pertama penggabungan seseorang ke dalam putaran perjuangan dakwah bererti tahun pembinaan iaitu hari-hari di mana kita memberikan konsentrasi dalam aktiviti tarbawi, menguatkan kembali halaqah, pengajian, daurah dan sebagainya.
Di
samping untuk rijal-rijal yang telah bergabung sejak sekian lama, waktu kita
sekarang juga perlulah dimanfaatkan untuk melayani masyarakat sekitar dengan
memberikan hak tarbiyah kepada mereka. Ini semua memerlukan ruh keghairahan
rijal.Yang lebih penting lagi, di dalam menjalani paksi sosial ini, rijal-rijal
dakwah perlulah lebih bersemangat dan berghairah dalam beribadah kepada Allah
swt.
1. Untuk apakah dakwah kita selama
ini jika bukan untuk menggapai redhaNya?
2. Apakah kebaikan yang akan kita
dapatkan jika kita sendiri telah kehilangan ruh semangat dan keghairahan
bertaqarrub kepada Allah Azza wa Jalla?
“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati,
padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang-orang
yang beriman. Jika kamu (pada perang Uhud) mendapat luka, maka sesungguhnya
kaum (kafir) itupun (pada perang Badar) mendapat luka yang serupa. Dan masa
(kejayaan dan kehancuran) itu Kami pergilirkan di antara manusia (agar mereka
mendapat pelajaran); dan supaya Allah membezakan orang-orang yang beriman
(dengan orang-orang kafir) supaya sebahagian kamu dijadikanNya (gugur sebagai)
syuhada.’ Dan Allah tidak menyukai orang-orang yang zalim.”
(QS Ali
Imran : 139-140)
Oleh
kerana itu, sudah sepatutnya bagi rijal dakwah untuk sentiasa berusaha
meningkatkan keghairahannya melalui amalan-amalan yang disunnahkan oleh
Rasulullah saw sehingga ghairahnya tidak kendur.
Selain
itu ada banyak lagi cara-cara untuk memperkasakan keghairahan dalam
perjuangannya seperti :
1. Melaksanakan ibadah-ibadah
sunnah.
2. Mengkaji sejarah kepahlawanan
Islam.
3. Membayangkan pahala dan balasan
yang dijanjikan oleh Allah swt.
4. Mencontohi kehidupan para rijal
pilihan sepanjang zaman dalam menyebarluaskan dakwah ini, sehingga ianya
menjadi bahan bakar agar semangatnya sentiasa bergelora.
Muhammad
Ahmad Ar Rasyid mengingatkan bahawa :
“Gelorakan semangatmu wahai saudaraku dan jangan kendur sedikitpun serta
marilah maju bersama kafilah dakwah ini. Siapa yang tidak lagi bersemangat maka
janganlah ikut barisan kami.”
KEDUA :
MEMBANGKITKAN SEMANGAT INISIATIF
Mari kita
merenung kepada beberapa persoalan berikut :
1. Tidak semua rancangan kita boleh
berjalan seratus peratus.
2. Tidak semua yang berlaku dan
dilalui oleh dakwah sesuai dengan langkah-langkah yang telah diramalkan
sebelumnya.
3. Tidak semua jangkaan jamaah mampu
menampung segala yang datang di masa hadapan.
Oleh yang
demikian, semangat inisiatif amat diperlukan dan ianya perlu dilatih untuk
mampu dimiliki oleh rijal-rijal dakwah.Ketika dakwah akan bersentuhan secara
langsung dengan bidang politik, sifat dinamik iklim politik yang tidak terduga
kerap berlaku di mana tidak mungkin semuanya boleh diramal secara tepat dan
dipersiapkan langkah-langkah bagi menghadapinya satu persatu.
Tanpa
kemampuan inisiatif, rijal-rijal dakwah akan menjadi kaku setiap kali
menghadapi masalah baru dan perkara-perkara yang di luar dugaan. Inilah sebab
mengapa setiap rijal dakwah juga perlu menyediakan ruang ‘ketidakpastian’ dalam
menghadapi kejutan-kejutan dalam dirinya.Inisiatif ini tidak hanya diperlukan
dalam konteks gerakerja politik malah dalam setiap amanah dakwah yang dipikul
oleh rijal dakwah, seringkali ada tuntutan untuk melakukan inisiatif.
Misalnya
ketika seorang rijal dakwah diamanahkan sebagai jawatankuasa daurah
sementara ‘muwajjih’ yang sepatutnya sampai seperti
yang dijadualkan, namun belum juga tiba. Jika tidak memiliki inisiatif, peserta
akan menjadi bosan kerana dibiarkan tanpa kegiatan. Ini memerlukan inisiatif
rijal untuk memanfaatkan waktu tersebut atau mengganti ‘muwajjih’ tersebut
jika memang ia tidak dapat hadir.
Demikian
pula dalam aktiviti halaqah; jika ‘murabbi’ tidak juga
datang sementara telefon bimbitnya tidak dapat dihubungi, perlu ada inisiatif
dari para ‘mutarabbi’untuk memulai halaqah dengan aturcara
program yang telah disepakati bersama.
Inisiatif
ini perlu dimiliki oleh rijal dakwah dan bukan masanya lagi rijal dakwah hanya
diam menunggu ‘taklimat’ lalu waktunya berlalu begitu
sahaja tanpa ada manfaat bagi umat.
Inisiatif
perlulah dikembangkan selama mana tidak bertentangan dengan syariat dan‘tsawabit’ dalam
jamaah serta berasaskan ‘maslahah’.
Sayid
Muhammad Nuh menceritakan murabbinya, Abbas As Sissi yang sentiasa kaya dengan
inisiatif dalam berdakwah.
Beliau
bukan hanya kaya dengan idea dan gagasan tetapi kaya pula dengan sikap dan
perbuatannya hingga ramai orang yang terpaut hatinya kepada dakwah hasil
inisiatifnya yang amat tinggi.
1. Ada pemuda yang tertarik pada
dakwah kerana ia menyebut namanya yang telah ia hafal.
2. Ada pula orang yang berjiwa kasar
menjadi pengikut dakwah lantaran ia buka dengan dialog-dialog yang menarik.
Mari kita
berbalik kepada sejarah Islam yang menyimpan khazanah yang luar biasa tentang
kreativiti, inovasi dan inisiatif di mana kita dapat lihat betapa dakwah menuai
banyak manfaat dari inisiatif rijal-rijalnya.
Rasulullah
saw sentiasa berusaha mengembangkan sikap berfikir secara kritikal dan menggali
idea serta pendapat para sahabat melalui mekanisma syura.
Semua ini
dilakukan oleh Rasulullah saw meskipun baginda didukung secara langsung oleh
wahyu Allah yang memiliki kebenaran yang hakiki.
Pendekatan
tarbiyah seperti ini menjadikan para sahabat sebagai umat yang unik. Boleh
dikatakan setiap sahabat memiliki keunikan tersendiri yang patut ditiru oleh
kita.
Mereka
memiliki komitmen dan ketaatan yang utuh kepada Allah swt dan RasulNya namun
bersamaan dengan itu, mereka juga hidup dengan kreativiti, inovasi dan
inisiatif dalam memikul amanah dakwah dan kehidupan.
Justeru
ketaatan mereka kepada Allah dan RasulNya itulah yang menjadikan mereka
memiliki pandangan yang tajam (Bashirah) hingga
melahirkan idea serta kreativiti yang jitu dalam menghadapi banyak persoalan.
INISIATIF
MUS’AB BIN UMAIR
Dari
inisiatif bijak Mus’ab bin Umairlah akhirnya masyarakat Madinah beriman dan
menerima kaum Muhajirin.
Ketika
beliau diutus oleh Rasulullah saw untuk berdakwah di Madinah, Mus’ab tidak
menerima perintah secara terperinci kepada siapa beliau seharusnya hubungi
ketika berada di sana.
Namun,
hasil dari inisiatifnya sendiri, Mush’ab telah berusaha menemui dua tokoh besar
Madinah yang bernama Sa’ad bin Mu’az dan Sa’ad bin Ubadah di mana kedua orang
ini adalah tokoh-tokoh yang sangat berpengaruh di Madinah ketika itu. Ketika
keduanya menerima Islam, maka ramailah orang yang mengikuti mereka.
INISIATIF
SALMAN AL FARISI
Selain
Mush’ab ada Salman Al-Farisi. Dalam situasi yang sangat genting dalam
peperangan Ahzab, ia tidak duduk diam malah berinisiatif untuk memberi pendapat
dan pandangan.
Berdasarkan
pengalamannya di Parsi, ia mengusulkan agar melakukan strategi menggali parit
untuk melumpuhkan kekuatan Musyrikin dan Yahudi yang siap sedia menggempur kaum
Muslimin.
Melalui
pertolongan Allah berkat idea Salmanlah yang menyebabkan kaum Muslimin tidak
mampu ditaklukkan oleh pasukan sekutu Musyrikin dan Yahudi dan kemenangan
berpihak kepada kaum muslimin.
INISIATIF
HUBBAB BIN AL MUNDZIR
Ada lagi
seorang sahabat ynag bernama Hubbab bin Al Mundzir yang mengusulkan agar
Rasulullah saw beserta pasukan baginda mengambil tempat berdekatan dengan
sumber mata air dalam perang Badar dan berkat inisiatif ini membawa sumbangan
kepada kemenangan kaum muslimin dan sebagai akibatnya, pasukan Musyrikin dapat
dikalahkan dalam perang Badar.
Inisiatif
merupakan satu langkah maju ke depan dalam rangka ‘i’dadul quwwah’
iaitu menyediakan dan membangun kekuatan Islam.
“Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka kekuatan apa sahaja yang kamu
sanggupi dan dari kuda-kuda yang ditambat untuk berperang (yang dengan
persiapan itu) kamu menggentarkan musuh Allah dan musuhmu dan orang orang
selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya.”
(QS
Al-Anfal : 60)
KETIGA :
MEMBANGUN JIWA TANGGUNGJAWAB
Rijal-rijal
pilihan adalah mereka yang juga membangun jiwa tanggungjawab dalam dirinya.
Rijal
sejati bukanlah mereka yang selalu mengelakkan diri dari memikul amanah; dan
pada masa yang sama juga tidak bercita-cita untuk meminta amanah, tetapi ia
perlu mengambil sikap pertengahan di mana ia bersedia menjalankan segala amanah
dan siap melaksanakan setiap tanggungjawab yang diamanahkan oleh jamaah.
Rijal
dakwah yang bertanggungjawab pada tugas yang diamanahkan kadang-kadang tidak
dapat tidur nyenyak.
1. Ia sentiasa berfikir secara
serius untuk kemajuan dakwah.
2. Ia merasa malu jika tidak dapat
berbuat apa-apa.
3. Ia merasa sedih jika dakwah tidak
berkembang.
4. Ia sangat senang kalau dakwah ini
berkembang dan meraih ramai pengikut.
5. Ia merasa tidak tenang apabila
meninggalkan tugas yang masih berceceran di sana-sini.
6. Ia akan sentiasa bersiap sedia
menyongsong tugasnya.
Wajarlah
apabila Imam Hasan Al Banna memandang sikap rijal yang tidak bertanggungjawab
pada tugasnya sebagai perbuatan dosa. Paksi daulah yang menjadi cita-cita
jamaah juga memerlukan ramai rijal-rijal dakwah yang teruji kepemimpinan dan
tanggungjawabnya di segala bidang kehidupan.
Dakwah
memerlukan rijal-rijal yang bersedia memikul tanggungjawab pada peringkat
perundangan, eksekutif dan kehakiman. Namun dakwah juga tidak boleh kekurangan
rijal yang berperanan memikul tanggungjawab pada peringkat mahasiswa dan
profesional.
Semua
rijal, tidak boleh tidak, mesti bersedia dan mampu mengambil tanggungjawab
sesuai dengan kapasitinya tetapi semuanya perlu terlibat dalam tanggungjawab
menolong agama Allah, sebagaimana para ‘hawariyyin’ yang telah
mengambil tanggungjawab itu dan mendeklarasikannya di hadapan Nabi dan
pemimpin mereka iaitu Nabi Isa as :
“Maka tatkala Isa mengetahui keingkaran mereka (Bani lsrail) berkatalah
dia: “Siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku untuk (menegakkan agama)
Allah?” Para hawariyyin (sahabat-sahabat setia) menjawab: “Kamilah
penolong-penolong (agama) Allah, kami beriman kepada Allah; dan saksikanlah
bahwa sesungguhnya kami adalah orang-orang yang berserah diri.”
(QS Ali
Imran : 52)
KEEMPAT :
MEMBANGUN SEMANGAT PENGORBANAN
Ciri lain
yang perlu ada pada rijal-rijal pilihan adalah semangat berkorban (At-Tadhiah).
Perjuangan
dakwah pasti memerlukan pengorbanan kerana tidak ada perjuangan tanpa
pengorbanan.
Pengorbanan
itu boleh berupa pengorbanan :
1. Waktu.
2. Tenaga.
3. Fikiran.
4. Harta.
5. Nyawa.
Sementara
perjuangan yang tertinggi iaitu ‘jihad fii sabiilillah’memerlukan
kombinasi pengorbanan semua perkara di atas.Jika dalam mengharungi dakwah ini
kita belum berkorban, maka peranan kita dalam dakwah perlu dipersoalkan.
Bahkan,
pengorbanan (At-Tadhiah) merupakan salah satu rukun
bai’ah yang disyaratkan oleh Imam Hasan Al-Banna bagi rijal-rijal dakwah. Tentu
sahaja, pengorbanan yang diterima oleh Allah swt adalah pengorbanan yang
ikhlas, dari hamba-hambaNya yang bertakwa.
“Sesungguhnya Allah hanya menerima (kurban) dari orang-orang yang
bertakwa”.
(QS
Al-Maidah : 27)
Pengorbanan di jalan dakwah merupakan kemestian dalam perjuangan Islam di mana dengan keikhlasan rijal dakwah mengorbankan diri dan hartanya, inilah urusniaga yang akan dibeli oleh Allah dengan syurgaNya.
“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta
mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan
Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar
dari Allah di dalam Taurat, Injil dan al Quran. Dan siapakah yang lebih
menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli
yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar.”
(QS
At-Taubah : 111)
Muhammad
Ahmad Ar Rasyid mengingatkan bahwa dalam perjalanan dakwah ini, kita janganlah
bersikap seperti umat Nabi Musa yang duduk-duduk berdiam diri sahaja menunggu
datangnya kemenangan dari perjuangan Nabinya sebaliknya hendaklah berusaha kuat
untuk jalan dakwah ini dengan sentiasa berkorban dan tidak pernah kendur
semangatnya untuk berkorban.
Tentu
sahaja semangat berkorban ini tidak akan kendur apabila sikap kepatuhan rijal
kepada ajaran ini tidak berkurang sedikitpun. Mereka mematuhi ketentuan yang sudah
semestinya dilaksanakan dan mengukuhkan ruh maknawiyahnya setiap saat serta
berada dalam stamina kemuncak kerohanian.
Said
Hawwa menegaskan bahawa pengorbanan merupakan kepatuhan dan kepatuhan adalah
syarat kemenangan. Maka persiapkanlah wasilah-wasilah kemenangan dengan
meningkatkan semangat berkorban terus menerus agar kemenangan menjadi kenyataan
yang dekat.
KELIMA :
MENINGKATKAN POTENSI DIRI
Ciri
kelima bagi rijal-rijal pilihan adalah meningkatkan potensi diri.
Setiap
rijal sebagaimana manusia umumnya adalah peribadi yang unik. Masing-masing
memiliki potensi yang tidak seragam.
Ada yang
potensinya pada bidang :
1. Seni.
2. Komunikasi.
3. Teknikal.
4. Ekonomi dan sebagainya.
Potensi-potensi
ini perlu dikembangkan walaupun ketika ini baru disedari potensinya tidak
sesuai dengan profesyen yang diceburinya, ia bukan menjadi halangan untuk
dikembangkan.Oleh yang demikian, dalam tarbiyah sering berlaku penggiliran
amanah, perubahan struktur dan sebagainya kerana selain menyegarkan semangat
dan menguatkan ketaatan pada jamaah dan kepimpinan, proses itu juga diperlukan
untuk mengetahui potensi yang ada di dalam diri rijal tersebut.
Kadang-kadang
kita mendapati seseorang yang kurang berjaya sebagai bendahari, namun ia sangat
cepat berkembang justeru setelah ia dilantik sebagai ketua. Ternyata potensinya
adalah memimpin orang; bukan mengurus belanjawan!
Demikian
pula ramai ahli pidato yang handal yang kita temui dalam jamaah dakwah ini
ketika mereka diamanahkan secara tiba-tiba bagi menggantikan ahli pidato
sediada yang terhalang oleh sesuatu sebab.
Menyedari
kedudukan potensi rijal bagi kelangsungan dakwah ini amat bermakna maka para
rijal dakwah perlu mengasah dan mempertajamkannya kerana walauapapun potensi
yang dimilikinya, ianya sangat berguna bagi dakwah ini.
Perumpamaannya
seperti butiran pasir. Memang secara fizikalnya sebutir pasir yang sangat kecil
saiznya apabila dibandingkan dengan bahan lainnya dalam sebuah bangunan terasa
begitu amat kecil sekali di mana nampaknya ia bukanlah unsur penentu dalam
kekukuhan bangunan tersebut.
Andaian
ini benar apabila hanya sebutir pasir sahaja yang berpandangan demikian tetapi
jika seluruh butiran pasir beranggapan yang sama maka robohlah bangunan
tersebut.Oleh kerana itu, seseorang rijal dakwah tidak boleh memandang remeh
terhadap berbagai potensi yang diberikan oleh rijal lainnya. Malah ia
seharusnya menghargai potensi-potensi tersebut dan memberi semangat untuk
berusaha terus meningkatkannya kerana Allah swt menyukai orang-orang yang dapat
ikut serta dalam barisan dakwah ini dengan potensi yang diberikanNya.
“Katakanlah: “Tiap-tiap orang berbuat menurut keadaannya masing-masing”.
Maka Tuhanmu lebih mengetahui siapa yang lebih benar jalannya.”
(QS Al
Isra’ : 84)
Jadi,
setiap waktu yang berlalu, sedapat mungkin, potensi rijal dakwah hendaklah
semakin tajam dan meningkat seperti ungkapan seorang ulama’ tatkala berjumpa
dengan temannya menyatakan:
“Tidak
aku temukan dalam dirinya setiap berlalunya waktu kecuali semakin meningkat
kebaikan keperibadiannya.”
Apabila
keadaan ini menjadi watak dan keperibadian para rijal dakwah, maka tidak
mustahil kemenangan yang diimpikan itu adalah amat dekat.Semoga kita mampu
menumbuhkan lima ciri-ciri rijal pilihan dalam diri kita sehingga langkah kita
semakin mantap dalam mengisi paksi sosial dan paksi-paksi seterusnya dan hanya
kepada Allah kita mengharapkan rahmat, taufik dan hidayahNya.
Ya Allah,
berilah kemudahan kepada kami untuk meningkatkan ciri-ciri kelayakan sebagai
rijal pilihan sehingga dakwah ini akan memberikan kesan yang mendalam terhadap
pemikiran dan perilaku masyarakat yang akhirnya akan memenangkan DeenMu serta
menjulang tinggi syariatMu di persada dunia.
Ameen Ya
Rabbal Alameen
WAS
Labels: Fikrah
http://tinta-perjalananku.blogspot.com/2012/02/ciri-ciri-rijal-pilihan.html
Maklumat tentang gambar rujukan :
رجال ونساء حول الرسول صلى الله
عليه وسلم
Author: Sa’d Yusuf Abu Aziz
Translator: Suleman Fulani
ISBN: 978-603-500-0338
Pages: 608
Weight: 2.01 lbs
Size: 6X9
Binding: Hardback
Click for sample pagesThe author has chosen one hundred personalities amongst the Companions. He compiled narrations, hadiths and incidences that contributed to the distinction of these individuals who have no similitude in the history of mankind after the Prophets of Allah and His Messengers. Their excellence is further clearly established from the study of these individuals, their attributes and their characters with which they were embellished. For this reason, they were from the best of people ever raised up for mankind
Author: Sa’d Yusuf Abu Aziz
Translator: Suleman Fulani
ISBN: 978-603-500-0338
Pages: 608
Weight: 2.01 lbs
Size: 6X9
Binding: Hardback
Click for sample pagesThe author has chosen one hundred personalities amongst the Companions. He compiled narrations, hadiths and incidences that contributed to the distinction of these individuals who have no similitude in the history of mankind after the Prophets of Allah and His Messengers. Their excellence is further clearly established from the study of these individuals, their attributes and their characters with which they were embellished. For this reason, they were from the best of people ever raised up for mankind
Tiada ulasan:
Catat Ulasan