Adapun bersuara keras ketika menangisi mayat itu, maka hukumnya adalah haram dan ini akan diuraikan dalam suatu bab tersendiri iaitu Kitab Larangan, Insya Allah.
Adapun
menangis biasa, maka ada beberapa Hadis yang menguraikan tentang dilarangnya
itu dan bahawasanya mayat itu akan disiksa dengan sebab tangis keluarganya. Hal
sedemikian ini ditakwilkan dan ditangguhkan atas orang yang mewasiatkan itu.
Adapun yang dilarang itu hanyalah tangis yang di dalamnya disertai nadab atau
dengan suara keras luar biasa. Adapun dalilnya tentang bolehnya menangis tanpa
nadab dan tidak dengan suara keras ialah beberapa Hadis yang banyak sekali
jumlahnya, di antaranya ialah:
922. Daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma bahawasanya Rasulullah s.a.w. meninjau Sa'ad bin
Ubadah dan besertanya ialah Abdur Rahman bin Auf, Sa'ad bin Abu Waqqash dan
Abdullah bin Mas'ud radhiallahu 'anhum. Kemudian Rasulullah s.a.w. menangis.
Ketika orang-orang sama mengetahui tangisnya Rasulullah s.a.w., maka merekapun
menangislah. Selanjutnya beliau s.a.w. bersabda: "Adakah engkau semua tidak
mendengar? Sesungguhnya Allah itu tidak akan menyiksa sebab adanya airmata yang
mengalir di mata, tidak pula kerana kesusahan hati, tetapi Allah menyiksa itu
ialah dengan sebab perbuatan ini ataupun Allah memberikan kerahmatannya." Beliau
s.a.w. menunjuk kepada lisannya.
(Muttafaq
'alaih)
923. Daripada Usamah bin Zaid radhiallahu 'anhuma bahawasanya Rasulullah s.a.w. pada suatu
ketika diaturkanlah berita tentang anak dari puterinya yang dalam keadaan akan
meninggal dunia, lalu kedua mata Rasulullah s.a.w. mengalirkan airmata.
Kemudian Sa'ad berkata pada beliau s.a.w.: "Apakah ertinya ini, ya
Rasulullah?" Beliau s.a.w. menjawab: "Ini adalah sebagai
tanda belas kasihan yang dijadikan oleh Allah Taala dan hati hamba-hambaNya.
Hanyasanya Allah itu mengasihi orang-orang yang mempunyai hati belas kasihan
dari golongan hamba-hambaNya itu."
(Muttafaq
'alaih)
924. Daripada Anas r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. masuk ke tempat anaknya iaitu Ibrahim
r.a. dan ia sedang berderma dengan jiwanya yakni menghadapi kematian, maka
kedua mata Rasulullah s.a.w. itu melelehkan airmata. Abdur Rahman bin Auf
berkata kepadanya: "Tuanpun menangis ya Rasulullah?" Beliau s.a.w.
lalu bersabda: "Hai Ibnu Auf, sesungguhnya airmata ini
adalah sebagai tanda kasih saying." Selanjutnya airmata
pertama itu diikuti airmata kedua dan seterusnya. Beliau s.a.w. lalu bersabda: "Sesungguhnya
matapun dapat mengalirkan airmata dan hatipun dapat berdukacita. Kita tidak
mengucapkan melainkan apa yang dapat memberikan keredhaan kepada Tuhan kita dan
sesungguhnya kita ini dengan berpisah denganmu itu, hai Ibrahim nescayalah
bersedih hati."
Diriwayatkan
oleh Imam Bukhari, Imam Muslim juga meriwayatkan sebahagiannya. Hadis-hadis
dalam bab ini banyak sekali disebutkan dalam kitab shahih dan tersohor sekali.
Wallahu
a'lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan