Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Khamis, 30 Mei 2013

Bab 158 Menyegerakan Mengubur jenazah




938. Daripada Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:

Yang Bermaksud : "Segerakanlah menguburkan jenazah itu. Jikalau ia baik, maka itulah suatu kebaikan yang engkau semua berikan padanya, sedang jikalau ia selain yang sedemikian yakni jenazah buruk, maka itulah suatu keburukan yang engkau semua letakkan pada leher-lehermu semua."
(Muttafaq 'alaih)

Dalam riwayat Imam Muslim disebutkan: fa khairun tuqaddi-munaha 'alaih Jadi ilaihi diganti 'alaihi.

939. Daripada Abu Said al-Khudri r.a., katanya: "Nabi s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Jikalau jenazah itu tetah diletakkan dalam usungan atau pendosa lalu orang-orang lelaki membawanya di atas leher-leher mereka untuk dimakamkan dalam kubur. Maka jikalau jenazah itu seorang yang soleh, iapun berkatalah: "Dahulukanlah aku maksudnya segerakanlah dalam menguburkan jenazahku kerana ingin segera mengetahui kerahmatan Allah dalam kubur itu. Tetapi jikalau jenazah itu tidak soleh, maka ia berkata kepada keluarganya: "Aduhai celaka diriku, ke manakah engkau semua hendak pergi membawa jenazahku ini?" Suaranya itu didengar oleh setiap benda, melainkan manusia dan andaikata manusia itu dengar, nescayalah ia akan tidak sedarkan diri atau akan mati sekali."

(Riwayat Bukhari)





Tiada ulasan:

Catat Ulasan