Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Khamis, 30 Mei 2013

Bab 156 Sunnahnya Memperbanyakkan Orang Yang Menyolati Jenazah Dan Membuat Barisan-barisan Orang-orang Yang Menyolati Itu Menjadi Tiga Deretan Atau Lebih.




929. Daripada Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Tiada satu mayatpun yang disolati oleh sesuatu umat dari kaum Muslimin yang sampai berjumlah seratus orang yang semuanya memohonkan syafaat yakni pertolongan supaya diampuni dosa-dosanya kepada mayat tadi, melainkan Allah akan mengabulkan permohonan syafaat mereka itu pada mayat tersebut."
(Riwayat Muslim)

930. Daripada Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma, katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Tiada seorang Muslimpun yang mati, lalu jenazahnya disolati oleh empat puluh orang yang semuanya tidak menyekutukan sesuatu kepada Allah, melainkan Allah akan mengabulkan permohonan syafaat orang-orang yang menyolati itu, yakni mohon pertolongan kepada Allah agar diampuni dosa-dosanya bagi mayat tersebut."
(Riwayat Muslim)

931. Daripada Martsad bin Abdullah al-Yazani, katanya: "Malik bin Hubairah itu apabila menyolati jenazah dan dianggapnya sedikit orang-orang yang ikut menyolati itu, maka mereka itu dibaginya rnenjadi tiga bahagian yakni tiga baris. Kemudian ia berkata: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang disolati oleh tiga baris, maka hal itu telah mewajibkan jenazah itu mendapatkan syurga."

Diriwayatkan oleh imam-imam Abu Daud dan Termidzi dan ia mengatakan bahawa ia adalah Hadis hasan.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan