1.
Menjauhkan diri dari perkara-perkara subahat.
2. Memelihara pandangan.
3. Memelihara lidah.
4. Bersifat pemalu.
5. Bersifat lemah-lembut.
6. Bersifat benar.
7. Bersifat tawaduk.
8. Menjauhi sangka buruk dan mengumpat.
9. Bermurah hati.
Kemuliaan akhlak adalah matlamat utama
bagi ajaran Islam sebagaimana yang ditegaskan oleh RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI
WASSALLAM tentang tujuan pengutusan baginda:
Yang bermaksud:
“Sesungguhnya aku diutuskan untuk
menyempurnakan kemuliaan akhlak.”
Hal ini dipertegaskan lagi di dalam Al Quran:
الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي
الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَءَاتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ
وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ
“Iaitu mereka (umat Islam) yang jika
Kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan
solat serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang
dari melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar dan (ingatlah) bagi Allah
jualah kesudahan segala urusan”.
(Surah Al-Hajj, Ayat: 41).
Firman ALLAH SUBHANAHU WA TAALA lagi:
لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا
وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ ءَامَنَ
بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ
وَءَاتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ
وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ
وَءَاتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا وَالصَّابِرِينَ
فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا
وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ
“Bukanlah perkara kebajikan itu hanya
kamu menghadapkan muka ke pihak timur dan barat, tetapi kebajikan itu ialah
berimannya seseorang kepada Allah dan hari akhirat dan segala malaikat dan
segala Kitab dan sekalian Nabi dan mendermanya seseorang akan hartanya sedang
dia menyayanginya, kepada kaum kerabat dan anak-anak yatim dan orang-orang
miskin dan orang yang terlantar dalam perjalanan dan kepada orang-orang yang
meminta dan untuk memerdekakan hamba-hamba abdi dan mengerjanya seseorang akan
solat serta mengeluarkan zakat dan perbuatan orang-orang yang menyempurnakan
janjinya apabila mereka membuat perjanjian dan ketabahan orang-orang yang sabar
dalam masa kesempitan dan dalam masa kesakitan dan juga dalam masa bertempur
dalam perjuangan perang Sabil. orang-orang yang demikian sifatnya), mereka
itulah orang-orang yang benar (beriman dan mengerjakan kebajikan) dan mereka
itulah juga orang-orang yang bertakwa”.
(Surah Al-Baqarah, Ayat: 177).
Kemuliaan akhlak adalah tanda keimanan
seseorang kerana ia adalah hasil dari keimanannya. Adalah tidak dikira beriman
seseorang yang tidak berakhlak. Berhubung dengan hal inilah RASULULLAH
SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM menyatakan:
“Bukanlah iman itu hanya dengan
cita-cita tetapi iman itu ialah keyakinan yang tertanam di dalam hati dan
dibuktikan dengan amalan”.
(Hadis riwayat Ad-Dailami).
RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM
pernah ditanya tentang apa itu agama? Baginda menjawab: Kemuliaan akhlak
(Husnul Khuluq). Apabila ditanya tentang apa itu kejahatan, baginda menjawab:
Akhlak yang buruk (Su’ul Khuluq).
Akhlak mulia yang dimiliki oleh
seseorang hamba merupakan amalan yang paling berat dalam timbangan di hari
kiamat nanti. Oleh itu sesiapa yang rosak akhlaknya dan buruk amalannya tidak
akan dipercepatkan hisabnya. RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM bersabda:
“Tidak ada sesuatu yang lebih berat di
atas neraca timbangan seorang hamba di hari kiamat selain dari akhlak yang
baik”.
(Hadis riwayat Abu Daud dan Tirmizi).
Di dalam Islam akhlak yang mulia itu
lahir sebagai hasil dari berbagai ibadat yang dilakukan. Tanpa hasil ini,
tinggallah ibadat-ibadat itu sebagai upacara dan gerak-geri yang tidak memiliki
apa-apa nilai dan tidak membawa apa-apa faedah. Berhubung dengan solat
contohnya, ALLAH SUBHANAHU WA TAALA ALLAH SUBHANAHU WA TAALA menyebut di dalam
Al-Quran:
إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ
الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ
“Sesungguhnya solat itu mencegah dari
perbuatan yang keji dan mungkar.”
(Surah Al-Ankabuut, Ayat: 45).
RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM
menjelaskan perkara ini dengan sabdanya:
“Sesiapa yang solat (tetapi) tidak dapat
mencegah (dirinya) dari berbuat keji dan mungkar, ia akan bertambah jauh dari
Allah.”
(Hadis riwayat Tabrani).
RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM
juga menyebut perkara yang sama bagi faedah ibadat puasa:
“Apabila seseorang yang berpuasa,
janganlah dia melakukan rafath (mengeluarkan kata-kata yang boleh menimbulkan rasa
berahi, lucah atau bersetubuh) dan bertengkar. Jika dia dicerca atau diperangi
maka katakanlah: Saya ini sedang berpuasa”.
(Muttafaqun alaih).
Berhubung dengan ibadat Haji pula ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA berfirman:
الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ فَمَنْ
فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِي الْحَجِّ
“(Masa untuk mengerjakan ibadat) Haji
itu ialah beberapa bulan yang termaklum. Oleh yang demikian sesiapa yang telah
mewajibkan dirinya (dengan niat mengerjakan) ibadat Haji itu, maka tidak boleh
mencampuri isteri dan tidak boleh membuat maksiat dan tidak boleh bertengkar,
dalam masa mengerjakan ibadat Haji”.
(Surah Al-Baqarah, Ayat: 197).
RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM
bersabda:
“Sesiapa yang telah sempurna menunaikan
Haji tanpa melakukan rafath (mengeluarkan kata-kata yang boleh menimbulkan rasa
berahi, lucah atau bersetubuh) dan melakukan perkara-perkara yang fasik,
(bererti) dia kembali (dalam keadaan suci bersih) sebagaimana hari dia
dilahirkan oleh ibunya”.
(Muttafaqun Alaih).
Sifat-sifat Akhlak Seorang Muslim
Di antara ciri-ciri akhlak yang
sewajarnya menghiasi diri seseorang insan supaya dia menjadi seorang muslim
yang benar adalah akhlak-akhlak yang berikut:
1. Bersifat warak dari melakukan
perkara-perkara yang subahat.
Seorang muslim mestilah menjauhkan
dirinya dari segala perkara yang dilarang oleh Allah swt dan juga
perkara-perkara yang samar-samar di antara halal dan haramnya (subahat)
berdasarkan ajaran dari hadis RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM yang
berbunyi:
“Sesungguhnya yang halal itu nyata
(terang) dan haram itu nyata (terang) dan di antara keduanya ada
perkara-perkara yang kesamaran, yang tidak diketahuinya oleh kebanyakan
manusia. Maka sesiapa yang memelihara (dirinya dari) segala yang kesamaran,
sesungguhnya dia memelihara bagi agamanya dan kehormatannya. Dan sesiapa yang
jatuh ke dalam kesamaran, jatuhlah ia ke dalam yang haram, seperti seorang
penggembala yang menggembala di sekeliling kawasan larangan, hampir sangat
(ternakannya) makan di dalamnya. Ketahuilah bahawa bagi tiap-tiap raja ada
kawasan larangan. Ketahuilah bahawa larangan Allah ialah segala yang
diharamkannya. Ketahuilah! Bahawa di dalam badan ada seketul daging, apabila ia
baik, baiklah badan seluruhnya dan apabila ia rosak, rosaklah seluruhnya.
Ketahuilah! Itulah yang dikatakan hati”.
(Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan
Muslim).
Adapun setinggi-tinggi pencapaian darjat
warak adalah sebagaimana yang diriwayatkan oleh RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI
WASSALLAM di dalam hadis baginda:
“Seorang hamba (Allah) itu tidaklah
termasuk di dalam martabat golongan muttaqin sehinggalah dia meninggalkan
sesuatu perkara yang tidaklah menjadi kesalahan (jika dilakukan tetapi ia
meninggalkannya) kerana sikap berhati-hati dari terjerumus ke dalam kesalahan”.
2. Memelihara Penglihatan:
Seseorang muslim itu mestilah memelihara
dirinya dari melihat perkara-perkara yang diharamkan oleh ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA kerana pandangan terhadap sesuatu (yang menarik itu) boleh merangsang
syahwat dan merupakan faktor yang membawanya ke kancah pelanggaran dan maksiat.
Berhubung dengan perkara-perkara ini Al-Quran mengingatkan orang-orang mukmin
supaya memelihara diri dari penglihatan yang tidak memberi faedah.
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berfirman:
قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ
أَبْصَارِهِمْ
“Katakanlah (wahai Muhammad) kepada
orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka
(daripada memandang yang haram)”.
(Surah An-Nur, Ayat: 30).
RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM
pula bersabda:
“Pandangan itu ada satu penahanan dari
penahanan iblis”.
Baginda juga mengingatkan:
“Kamu hendaklah memelihara pandangan
kamu, menjaga kehormatan (kemaluan) kamu Allah akan memburukkan muka kamu”.
(Hadis riwayat Tabrani).
3. Memelihara Lidah:
Seseorang muslim mestilah memelihara
lidahnya dari menuturkan kata-kata yang tidak berfaedah, perbuatan-perbuatan
yang buruk dan kotor, percakapan-percakapan kosong, mengumpat keji dan mengadu
domba. Imam Nawawi rahimahullah mengatakan:
Ketahuilah, seseorang mukallaf itu
sewajarnya menjaga lidahnya dari sebarang percakapan kecuali percakapan yang
menghasilkan kebaikan. Apabila bercakap dan berdiam diri adalah sama sahaja
hasilnya maka mengikut sunnahnya adalah lebih baik berdiam diri kerana
percakapan yang diharuskan mungkin membawa kepada yang haram atau makruh.
Kejadian demikian telah banyak berlaku tetapi kebaikan darinya adalah jarang.
Sebenarnya banyak dari hadis-hadis RASULULLAH
SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM yang menerangkan keburukan dan bencana lidah ke
atas yang empunya diri:
“Tidaklah dihumbankan muka manusia ke
dalam neraka itu sebagai hasil tuaian (buruk) lidahnya”.
(Hadis Riwayat Tirmizi).
RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM
juga bersabda:
“Bukanlah dia seorang mukmin (jika) dia
suka menuduh, suka melaknat, bercakap kotor dan keji”.
(Hadis riwayat Tirmizi).
Sabdanya lagi:
“Sesiapa yang banyak bercakap banyaklah
kesalahannya, sesiapa yang banyak kesalahannya banyaklah dosanya dan siapa yang
banyak dosanya, api nerakalah paling layak untuk dirinya”.
(Diriwayatkan oleh Baihaqi).
4. Bersifat Pemalu:
Seseorang muslim mestilah bersifat
pemalu dalam setiap keadaan. Namun demikian sifat tersebut tidak seharusnya
menghalangnya dari memperkatakan kebenaran. Di antara sifat pemalu seseorang
ialah ia tidak masuk campur urusan orang lain, memelihara pandangan, merendah
diri, tidak meninggikan suara ketika bercakap, berasa cukup serta memadai
sekadar yang ada serta sifat-sifat seumpamanya.
Diceritakan daripada RASULULLAH
SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM bahawa baginda adalah seorang yang sangat pemalu,
lebih pemalu dari anak gadis yang berada di balik tabir.
RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM
bersabda:
“Iman itu mempunyai tujuh puluh cabang
atau enam puluh cabang, maka yang paling utama ialah ucapan Lailaha Illallah
(Tidak ada tuhan yang sebenarnya melainkan Allah) dan yang paling rendah ialah
membuang duri dari jalan dan sifat malu ialah satu cabang dari iman”.
(Hadis riwayat Baihaqi).
Berhubung dengan sifat malu ini para
ulama mengatakan:
Hakikat malu itu ialah sifat yang
menggerakkan seseorang itu meninggalkan kejahatan dan menghalangnya dari
mencuaikan hak orang lain.
5. Bersifat Lemah-lembut dan Sabar:
Di antara sifat-sifat yang paling ketara
yang wajib tertanam di dalam diri seseorang Muslim ialah sifat sabar dan
lemah-lembut kerana kerja-kerja untuk Islam akan berhadapan dengan
perkara-perkara yang tidak menyenangkan, malah jalan dakwah sememangnya penuh
dengan kepayahan, penyeksaan, penindasan, tuduhan, ejekan dan persendaan yang
memalukan. Semua halangan-halangan ini sering dihadapi oleh para petugas amal
Islami, sehingga hemah mereka menjadi pudar, gerakan menjadi lumpuh malah
mereka mungkin terus berpaling meninggalkan medan dakwah.
Dari keterangan ini jelaslah tugas dan
tanggungjawab seseorang pendakwah adalah satu tugas yang amat sukar. Ia
bertanggungjawab menyampaikan dakwah kepada seluruh lapisan manusia yang
berbeza kebiasaan, taraf pemikiran dan tabiatnya. Da’ie akan menyampaikan
dakwahnya kepada orang-orang jahil dan orang alim, orang yang berfikiran
terbuka dan orang yang emosional (sensitif), orang yang mudah bertolak ansur
dan orang yang keras kepala, orang yang tenang dan orang yang mudah
tersinggung. Oleh yang demikian dia wajib menyampaikan dakwah kepada semua
golongan itu sesuai dengan kadar kemampuan penerimaan akal mereka. Ia mestilah
berusaha menguasai dan memasuki jiwa mereka seluruhnya. Semua ini sudah pasti
memerlukan kekuatan dari kesabaran yang tinggi, ketabahan dan lemah-lembut.
Oleh itu kita dapati banyak ayat-ayat Al-Quran dan hadis Nabi menganjurkan dan
mengarahkan agar seseorang da’ie itu itu berakhlak dengan sifat sabar,
lemah-lembut dan berhati-hati.
A. Arahan-arahan Dari Al-Quran:
Di antara arahan-arahan Al-Quran ialah:
1. Firman ALLAH SUBHANAHU WA TAALA:
وَلَمَنْ صَبَرَ وَغَفَرَ إِنَّ ذَلِكَ
لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ
“Dalam pada itu (ingatlah), orang yang
bersabar dan memaafkan (kesalahan orang terhadapnya), sesungguhnya yang
demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat
(melakukannya).”
(Surah Asy-Syura, Ayat: 43).
2. Firman ALLAH SUBHANAHU WA TAALA:
فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِيلَ
“Oleh itu biarkanlah (golongan kafir
yang mendustakan kamu itu wahai Muhammad) serta layanlah mereka dengan cara
yang elok.”
(Surah Al-Hijr, Ayat: 85).
3. Firman ALLAH SUBHANAHU WA TAALA:
إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ
أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ
“Sesungguhnya orang-orang yang
bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira.”
(Surah Az-Zumar, Ayat: 10).
4. Firman ALLAH SUBHANAHU WA TAALA:
وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا
تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ
“Dan (sebaliknya) hendaklah mereka
memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu, tidakkah kamu suka supaya ALLAH
mengampunkan dosa kamu?”
(Surah An-Nur, Ayat: 22).
5. Firman ALLAH SUBHANAHU WA TAALA:
وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ
قَالُوا سَلَامًا
“Dan apabila orang-orang yang
berkelakuan kurang adab, hadapkan kata-kata kepada mereka, mereka menjawab
dengan perkataan yang selamat dari perkara yang tidak diingini”.
(Surah Al-Furqaan, Ayat: 63).
B. Arahan-arahan dari hadis-hadis Nabi
ialah:
1. Sabda RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI
WASSALLAM:
“Sesungguhnya seorang hamba itu akan
mencapai darjat orang-orang yang berpuasa serta bersolat malam dengan sifat
lemah-lembutnya”.
2. Sabda RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI
WASSALLAM:
“Mahukah aku memberitahu kamu suatu
perkara yang dengannya ALLAH akan memuliakan binaan (kedudukan seseorang) dan
mengangkatnya kepada beberapa darjat ketinggian. Mereka menjawab: Ya! Wahai
Rasulullah. Baginda bersabda: Berlemah-lembutlah kamu terhadap orang jahil,
maafkanlah orang yang menzalimi kamu, hulurkanlah pemberian kepada orang yang
menahan pemberiannya kepadamu dan sambunglah hubungan silaturahim terhadap
orang yang memutuskannya terhadap kamu”.
3. RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI
WASSALLAM juga bersabda:
“Apabila ALLAH menghimpunkan makhluk-Nya
di hari Kiamat, penyeru pada hari itu menyeru: ‘Di manakah orang-orang yang
mempunyai keistimewaan’. Baginda bersabda: ‘Lalu bangun segolongan manusia dan
bilangan mereka adalah sedikit. Mereka semua bergerak dengan cepat memasuki
syurga lalu disambut oleh para malaikat.’ Kemudian mereka ditanya: ‘Apakah
keistimewaan kamu?” Mereka menjawab: “Apabila kami dizalimi kami bersabar,
apabila dilakukan kejahatan kepada kami, kami berlemah-lembut’. Lalu dikatakan
kepada mereka: ‘Masuklah kamu ke dalam Syurga kerana ia adalah sebaik-baik
ganjaran bagi orang-orang yang beramal”.
C. Contoh-contoh Praktikal Dari
Nabi-nabi:
1. Pada hari peperangan Hunain seorang
(yang tidak puas hati dengan pembahagian rampasan perang) berkata:
“Demi Allah, sesungguhnya ini adalah
pembahagian yang tidak adil dan tidak bertujuan mendapat keredhaan ALLAH”. Setelah diceritakan kepada RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI
WASSALLAM, baginda bersabda:
“Semoga Allah merahmati Nabi Musa kerana
ia disakiti lebih dari ini tetapi ia sabar”.
2. Anas ra telah berkata:
Pada suatu hari RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI
WASSALLAM telah memasuki sebuah masjid. Ia memakai kain selendang buatan Najran
yang kasar buatannya. Tiba-tiba seorang Arab Badwi datang dari arah belakang
baginda lalu menarik kain tersebut dari belakang sehingga meninggalkan kesan di
leher baginda. Badwi tersebut berkata: “Wahai Muhammad, berikanlah kepada kami
harta Allah yang ada di sisimu, lalu RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM
berpaling kepadanya dengan wajah yang tersenyum dan baginda bersabda: “Perintahkan
kepada yang berkenaan supaya berikan kepadanya.
3. Abu Hurairah menceritakan:
Bahawa seorang Arab Badwi telah berkata
kepada RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM: “Wahai Muhammad! Bawalah
gandum ke atas dua ekor untaku, kerana kalau engkau buat begitu ia bukan harta
engkau dan bukan juga harta bapa engkau”. Kemudian dia menarik kain selendang RASULULLAH
SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM meninggalkan kesan kemerahan di leher baginda.
Lalu RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM memerintahkan supaya membawa
kepada Badwi tersebut seguni gandum dan tamar.
4. At-Tabrani menceritakan:
Bahawa seorang wanita bercakap lucah
(iaitu percakapan yang boleh membangkitkan berahi) kepada sekumpulan lelaki,
lalu dia melintas di hadapan RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM ketika
Nabi sedang memakan roti berkuah di atas tanah. Kemudian wanita tersebut
berkata: “Kamu lihatlah kepadanya, dia duduk seperti seorang hamba abdi dan dia
makan juga seperti seorang hamba abdi”.
5. Abu Hurairah r.a menceritakan:
Seorang lelaki berkata: “Wahai
Rasulullah! Sesungguhnya saya mempunyai kaum kerabat yang selalu saya hubungi
mereka tetapi mereka semua memutuskan hubungan dengan saya, saya berbuat baik
kepada mereka tetapi mereka berbuat jahat kepada saya, saya berlemah-lembut
dengan mereka tetapi mereka bersikap keras kepada saya”. Lalu baginda bersabda:
“Jika sekiranya engkau berbuat seperti yang engkau katakan seolah-olah engkau
menjemukan mereka dan engkau tetap akan mendapat pertolongan dari Allah selama
engkau berbuat demikian”.
6. Pada suatu ketika datang seorang
Yahudi menuntut hutang daripada RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM dengan
berkata: “Kamu dari Bani Abd. Manaf adalah bangsa yang suka melambat-lambatkan
pembayaran hutang”. Ketika itu Umar bin Al-Khattab ada bersama dan dia
hampir-hampir memenggal leher Yahudi itu, lalu RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI
WASSALLAM berkata kepadanya: “Wahai Umar! Sepatutnya engkau menyuruhnya meminta
kepadaku dengan cara yang baik dan menuntut aku juga membayar dengan baik”.
7. Diriwayatkan bahawa Nabi Isa a.s
bersama para pengikut setianya (Hawariyyun) menjelajah dari satu kampung ke
satu kampung yang lain kerana berdakwah. Lalu di dalam dakwahnya itu dia
bercakap kepada manusia dengan cara yang baik, sebaliknya mereka membalasnya
dengan kata-kata yang buruk, kutukan dan maki-hamun. Para pengikut setia Nabi
Isa merasa hairan terhadap tindakan itu lalu mereka bertanya tentang rahsia
perbuatan sedemikian. Baginda berkata: “Setiap orang itu mengeluarkan
(membelanjakan) apa yang ada padanya”.
Semua peristiwa di atas dan peristiwa
lainnya menjadi bukti yang menguatkan lagi tuntutan ke atas para pendakwah
supaya bersifat lemah-lembut, sabar dan berlapang dada khususnya apabila
cabaran-cabaran yang menyakitkan itu datangnya dari kaum kerabat, sahabat
handai, orang-orang yang dikasihi, teman-teman rapat dan saudara mara kerana
sifat lemah-lembut, sabar dan berlapang dada itu akan menghasilkan
kasih-sayang, kelembutan hati dan menghapuskan perpecahan serta perbezaan.
Cukuplah seseorang pendakwah itu melakukan apa yang diredai oleh ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA.
6. Bersifat Benar dan Jujur.
Seorang muslim itu mestilah bersifat
benar dan tidak berdusta. Berkata benar sekalipun kepada diri sendiri kerana
takut kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan tidak takut kepada celaan orang.
Sifat dusta adalah sifat yang paling jahat dan hina malahan ia menjadi pintu
masuk kepada tipu daya syaitan. Seseorang yang memelihara dirinya dari
kebiasaan berdusta bererti dia memiliki pertahanan dan benteng yang dapat
menghalang dari was-was syaitan dan lontaran-lontarannya. Berhati-hati dan
memelihara diri dari sifat dusta akan menjadikan jiwa seorang itu mempunyai
pertahanan dan benteng yang kukuh menghadapi hasutan dan tipu-daya syaitan.
Dengan demikian jiwa seseorang akan sentiasa besih, mulia dan terhindar dari
tipu-daya syaitan. Sebaliknya sifat dusta meruntuhkan jiwa dan membawa kehinaan
kepada peribadi insan. Lantaran itu Islam mengharamkan sifat dusta dan
menganggap sebagai satu penyakit dari penyakit-penyakit yang laknat.
RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM
bersabda:
“Sesungguhnya sifat benar membawa kepada
kebajikan dan sesungguhnya kebajikan itu membawa ke syurga. Seseorang yang
sentiasa bersifat benar hinggalah dicatat di sisi ALLAH sebagai seorang yang
benar. Dan sesungguhnya sifat dusta itu membawa kepada kezaliman (kejahatan)
dan kejahatan itu membawa ke neraka. Seorang lelaki yang sentiasa berdusta
sehinggalah dicatat di sisi ALLAH sebagai seorang pendusta”.
(Muttafaqun Alaih).
7. Bersifat Rendah Diri
Seseorang muslim mestilah bersifat
tawaduk atau merendah diri khususnya terhadap saudara-saudaranya yang muslim
dengan cara tidak membezakan (dalam memberikan layanan) sama ada yang miskin
mahupun yang kaya. RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM sendiri memohon
perlindungan kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA agar dijauhkan dari sifat-sifat
takbur (membangga diri). Baginda bersabda:
“Tidak akan memasuki syurga sesiapa yang
di dalam hatinya terdapat sebesar zarah (sedikit) sifat takbur”.
(Hadis riwayat Muslim).
Di dalam Hadis Qudsi pula ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA berfirman:
Kemuliaan itu ialah pakaian-Ku dan
membesarkan diri itu ialah selendang-Ku. Sesiapa yang cuba merebut salah satu
dari kedua-duanya pasti Aku akan menyeksanya”.
(Hadis Qudsi riwayat Muslim).
8. Menjauhi Sangka Buruk dan Mengumpat:
Menjauhi sangka buruk, mengumpat dan
mengintai-intai keburukan orang lain. Oleh itu seseorang itu mestilah menjauhi
sifat-sifat ini kerana mematuhi firman ALLAH SUBHANAHU WA TAALA:
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا
اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا
تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ
يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ
اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ
“Wahai orang-orang yang beriman!
Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang
dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan
janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan
janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari
kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan
mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan
yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada ALLAH; sesungguhnya ALLAH Penerima
taubat, lagi Maha mengasihani”.
(Surah Al-Hujuraat, Ayat: 12).
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berfirman lagi:
وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ
وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا
وَإِثْمًا مُبِينًا
“Dan orang-orang yang mengganggu serta
menyakiti orang-orang lelaki yang beriman dan orang-orang perempuan yang
beriman dengan perkataan atau perbuatan yang tidak tepat dengan sesuatu
kesalahan yang dilakukannya, maka sesungguhnya mereka telah memikul kesalahan
menuduh secara dusta dan berbuat dosa yang amat nyata”.
(Surah Al-Ahzaab, Ayat: 58).
Dan RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI
WASSALLAM bersabda:
“Wahai golongan yang beriman dengan
lidahnya sahaja, sedang iman belum memasuki hatinya, janganlah kamu mengumpat
orang-orang Islam yang lain dan janganlah kamu mengintai-intai keburukan
mereka, kerana sesiapa yang mengintai-intai keburukan saudaranya, ALLAH akan
membongkar keburukannya sekalipun dia berada di dalam rumahnya”.
(Hadis riwayat Abu Daud).
9. Bersifat Pemurah.
Seorang Muslim mestilah bersifat
pemurah, sanggup berkorban dengan jiwa dan harta bendanya pada jalan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Di antara cara yang dapat menyingkap
kebakhilan seseorang itu ialah dengan cara memintanya membelanjakan wang
ringgit kerana berapa banyak dari kalangan mereka yang berkedudukan,
bercita-cita tinggi serta berpangkat gugur tercicir dari jalan ini, disebabkan
oleh sikap rakus terhadap mata benda. Di dalam Al-Quran sendiri terdapat
berpuluh-puluh ayat yang menjelaskan ciri-ciri keimanan yang dikaitkan dengan
sifat pemurah.
Di antaranya:
وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ
“Dan yang mendermakan sebahagian dari
apa yang Kami kurniakan kepada mereka.”
(Surah Al-Anfaal, Ayat: 3).
وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ
فَلِأَنْفُسِكُمْ وَمَا تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ وَمَا
تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ
“Dan apa jua harta yang halal yang kamu
belanjakan (pada jalan ALLAH) maka (faedahnya dan pahalanya) adalah untuk diri
kamu sendiri dan kamu pula tidaklah mendermakan sesuatu melainkan kerana
menuntut keredhaan ALLAH dan apa jua yang kamu dermakan dari harta yang halal,
akan disempurnakan (balasan pahalanya) kepada kamu dan (balasan baik) kamu (itu
pula) tidak dikurang.
(Surah Al-Baqarah, Ayat: 272).
Orang-orang yang bakhil atau kikir
seharusnya mendengar dan mengambil pengajaran darpesanan RASULULLAH SHALLALLAHU
‘ALAIHI WASSALLAM yang berbunyi:
“Tidak ada suatu haripun yang dilalui
oleh seorang hamba kecuali (hari-hari) didatangi oleh dia Malaikat lalu salah
satu darinya berdoa: “Yaa ALLAH! Berikanlah ganti kepada si hamba yang
menafkahkan hartanya”. Manakala Malaikat yang kedua pula berdoa: Yaa ALLAH!
Berikanlah kebinasaan kepada si hamba yang bakhil ini”.
10. Qudwah Hasanah (Suri Teladan Yang
Baik)
Selain dari sifat-sifat yang dinyatakan
di atas, seorang muslim mestilah menjadikan dirinya contoh ikutan yang baik
kepada orang ramai. Segala tingkah-lakunya adalah menjadi gambaran kepada
prinsip-prinsip Islam serta adab-adabnya seperti dalam hal makan minum, cara
berpakaian, pertuturan, dalam suasana aman, dalam perjalanan malah dalam
seluruh tingkahlaku dan diamnya.
(Kitab-kitab yang membicarakan secara
khusus mengenai tajuk ini yang dapat dijadikan sebagai renungan oleh para
pembaca di antaranya ialah Kitab Riadhus Salihin karangan Imam Nawawi, Kitab
Khuluqul Muslim (Akhlak Seorang Muslim) karangan Muhammad Al-Ghazali, Ihya’
Ulumuddin karangan Imam Al-Ghazali dan Hayat As-Sahabah karangan Al-Kandahlawi).
Petikan Bahan Bacaanku.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan