Sebenarnya
apabila saya telah menganut agama Islam, saya wajib menjadi seorang pembantu
agama Allah, di dalam kehidupan bahkan saya wajib menjadikan seluruh kehidupan
saya mematuhi segala arahan daripada Allah sahaja.
Maka
apabila anutan saya terhadap Islam mewajibkan saya menjadi Muslim di dalam
sudut kejiwaan, akidah, ibadah dan akhlak maka kewajipan yang sama juga
menuntut saya berusaha menjadikan masyarakat yang saya hidup di dalamnya
sebagai masyakat muslim.
Adalah
tidak memadai dengan saya menjadi muslim seorang diri sahaja sedangkan
orang-orang di sekeliling saya tidak dihiraukan, kerana di antara kesan-kesan
dari seruan Islam dan kemesraannya di dalam jiwa manusia (jika ia telah
benar-benar beriman) ialah ia merasai tanggungjawabnya terhadap orang lain
dengan mengajak dan menasihati mereka dengan Islam serta ghairah mengambil
berat ke atas mereka sebagai realisasi dari amaran Rasulullah saw:
من بات ولم يهتم بأمر المسلمين فليس منهم
“Barangsiapa yang tidur nyenyak dan tidak mengambil peduli urusan umat
Islam maka ia bukan dari golongan mereka”.
Bertitik
tolak dari sinilah menyusulnya satu tanggungjawab ke atas saya, iaitu
tanggungjawab menegakkan masyarakat Islam dan tanggungjawab menyampaikan Islam
kepada masyarakat.
Langkah
pertama dari tanggungjawab ini dan merupakan langkah yang bersifat tabii dalam
usaha ini, saya mestilah jadikan rumah-tangga saya sebuah rumah-tangga muslim.
Saya mestilah menyampaikan risalah Islam kepada “masyarakat kecil saya” yang
terdiri dari ahli-ahli keluarga saya, isteri-isteri saya, anak-anak saya,
seterusnya kepada kaum kerabat saya yang dekat dan inilah cara yang dilakukan
oleh Rasulullah di permulaan dakwahnya. Firman Allah swt:
فَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا ءَاخَرَ فَتَكُونَ مِنَ الْمُعَذَّبِينَ(213)وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ(214)وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ
“Maka janganlah engkau (wahai Muhammad) menyembah tuhan yang lain
bersama-sama Allah, akibatnya engkau akan menjadi dari golongan yang dikenakan
azab seksa. 214- Dan berilah peringatan serta amaran kepada kaum kerabatmu yang
dekat. 215- Dan hendaklah engkau merendah diri kepada pengikut-pengikutmu dari
orang-orang yang beriman”.
(Surah
Al-Syu’ara’ 26: Ayat 213-215).
Dari
penjelasan di atas nyatalah bahawa tanggungjawab seorang muslim selepas
tanggungjawab ke atas dirinya sendiri ialah tanggungjawab terhadap ahli
keluarganya, rumah-tangganya dan anak-pinaknya. Berdasarkan dalil firman Allah
swt:
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ
وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ
غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا
يُؤْمَرُونَ
“Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu
dari Neraka yang bahan-bahan bakarannya: Manusia dan batu (berhala); Neraka itu
dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka
tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka,
dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan”.
(Surah
Al-Tahrim 66: Ayat 6)
A.
Tanggungjawab Sebelum Berumah tangga.
Untuk
membantu saya menjayakan usaha membina sebuah rumah tangga yang
baik, Islam telah menunjukkan beberapa anasir dan sebab-sebab yang memudahkan
tanggungjawab dan pencapaian matlamat pembinaan rumah tangga saya. Di antaranya
ialah:
1. Saya mestlah memastikan
perkahwinan saya adalah kerana Allah swt atau dengan kata lain membina rumah
tangga muslim, untuk melahirkan keturunan yang soleh, menjadi keluarga yang
mampu menunaikan amanah serta memastikan pelaksanaan hidayah Allah swt itu
secara berterusan sebagaimana firman Allah swt yang bermaksud:
ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِنْ بَعْضٍ
“Satu keturunan yang sebahagiannya (turunan) dari yang lain”
(Surah
Ali-Imran 3: Ayat 34)
2. Saya mestilah menjadikan tujuan
perkahwinan saya adalah untuk menjaga pandangan saya, memelihara kemaluan saya
serta bertakwa kepada Allah swt sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w yang
bermaksud:
ثلاثة حق على الله عونهم المجاهد في سبيل الله
والمكاتب الذي يريد الأداء والناكح الذي يريد العفاف
“Ada tiga golongan yang Allah berhak menolong mereka. Pertama: Orang
yang berjihad pada jalan Allah. Kedua: hamba mukatab (yang berjanji untuk
menebus diri) yang menunaikan bayaran dan ketiga orang yang berkahwin kerana
ingin memelihara dirinya”.
(Hadis riwayat
Al-Tirmizi).
Dan
sabdanya lagi yang bermaksud:
من تزوج فقد استكمل نصف دينه فليتق الله في النصف
الباقي
“Sesiapa yang berkahwin sesungguhnya ia telah menyempurnakan separuh
dari agamanya maka bertakwalah ia pada separuh yang lain”.
(Hadis
riwayat oleh Al-Tabrani Fil-Ausath)
3. Saya mestilah memilih bakal
isteri yang baik kerana dengannyalah saya berkongsi hidup dan menjadi teman
dalam perjuangan, sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
تخيروا لنطفكم فإن العرق نزاع وفي رواية دساس وفي
رواية فأنكحوا الأكفاء أنكحوا إليهم
“Pilihlah untuk keturunanmu (wanita yang baik) kerana sesungguhnya
keturunan itu menjadi pertikaian. Dalam satu riwayat yang lain dikatakan:
Keturunan itu menjadi desas-desus”. Dalam satu lagi riwayat yang lain disebut:
“Hendaklah engkau berkahwin dengan orang sekupu dan kahwinkanlah (anak-anakmu)
dengan yang sekupu.
4. Saya mestilah memilih wanita yang
baik akhlak dan pegangan agamanya sekalipun ia mungkin tidak punya harta
kekayaan dan kecantikan kerana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
لا تزوجوا النساء لحسنهن فعسى حسنهن أن يرديهن ولا
تزوجوهن لأموالهن فعسى أموالهن أن تطغيهن ولكن تزوجوهن على الدين ولأمة خرماء
خرقاء ذات الدين أفضل
“Janganlah kamu mengahwini wanita kerana kecantikannya kerana boleh jadi
kecantikan itu akan membinasakannya, janganlah kamu mengahwini mereka kerana
kekayaannya, kerana mungkin kekayaan itu merosakkannya tetapi kahwinilah mereka
atas dasar pegangan agamanya. Hamba perempuan yang rabik dan hodoh tetapi baik
agamanya adalah lebih utama”.
(Hadis
riwayat Ibnu Majah)
5. Saya mestilah berhati-hati supaya
tidak menyalahi perintah Allah swt dalam urusan ini, kerana takut kemurkaan dan
seksaan Allah swt. Kerana mengingati amaran Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
من تزوج امرأة لعزها لم يزده الله إلا ذلا ومن تزوجها
لما لها لم يزده الله إلا فقرا ومن تزوجها لحسبها لم يزده الله إلا دناءة ومن تزوج
امرأة لم يرد بها إلا أن يغض بصره ويحصن فرجه أو يصل رحمه بارك الله له فيها وبارك
لها فيه
“Sesiapa yang mengahwini wanita kerana memandang kepada kemuliaan
(kedudukannya) sahaja, Allah tidak akan menambah apa-apa kepadanya melainkan
dengan kehinaan, sesiapa yang berkahwin kerana hartanya, Allah tidak akan
menambahnya kecuali kefakiran, sesiapa yang berkahwin kerana keturunannya Allah
tidak akan menambahnya kecuali kerendahan tetapi sesiapa yang mengahwini wanita
kerana menjaga pandangannya dan memelihara kemaluannya (dari perkara haram)
atau kerana menghubungkan silaturahim, Allah akan memberkatinya dan isterinya”.
B.
Tanggungjawab Selepas Berumahtangga.
Sebenarnya
pemilihan bagi mendapatkan isteri yang baik oleh saya tidaklah bererti
terlepasnya tanggungjawab terhadapnya selepas perkahwinan. Malah tanggungjawab
yang lebih besar segera bermula sebaik sahaja saya berumah tangga. Di antara
tanggungjawab tersebut diperturunkan seperti berikut:
1. Saya mestilah berlaku baik
terhadapnya dan memuliakan dalam hubungan muamalah untuk membina jambatan
saling mempercayai di antara saya dengannya sebagaimana Rasulullah saw
bersabda:
خيركم خيركم لأهله وأنا خيركم لأهلي
“Orang yang paling baik di antara kamu adalah orang yang paling baik
perlakuan terhadap isterinya dan akulah orang yang paling baik perlakuan
terhadap isteri”.
Dan sabda
Rasulullah s.a.w:
أكمل المؤمنين إيمانا أحسنهم أخلاقا وألطفهم بأهله
“Orang-orang mukmin yang sempurna imannya ialah mereka yang baik
akhlaknya dan berlemah-lembut terhadap isteri mereka”.
2. Hubungan saya dengan isteri tidak
seharusnya terbatas kepada hubungan di tempat tidur dan melepaskan keinginan
syahwat sahaja. Malah hubungan antara kami itu mestilah hubungan yang dapat
menjalinkan persefahaman dalam pemikiran, kejiwaan dan kasih sayang. Kami
sama-sama membaca, menunaikan sebahagian dari ‘ibadat bersama-sama turut
mengatur urusan rumah tangga dan meluangkan waktu tertentu untuk bergurau-senda
dan bermanja.
Dalam
urusan ‘ibadah Allah s.w.t berfirman:
وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ
عَلَيْهَا
“Dan perintahkanlah kepada keluargamu mendirikan solat dan bersabarlah
kamu dalam mengerjakannya…”
(Surah
Taha 20: Ayat 132)
Dan
firman Allah swt:
وَكَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ
وَكَانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا
“Dan ia (Nabi Ismail a.s) memerintahkan ahlinya mendirikan solat dan
menunaikan zakat dan ia adalah seorang yang diredhai di sisi Tuhannya”.
(Surah
Maryam 19: Ayat 55)
Dalam hal
bermesra dengan isteri, Rasulullah s.a.w pernah berlumba-kejar dengan Aisyah
r.a. Manakala dalam hal membantu urusan rumah tangga, baginda melakukan banyak
kerja, di antaranya baginda menjahit serta memperbaiki kasut.
3. Selain dari perkara-perkara di
atas, seluruh hubungan saya dengan isteri saya mestilah tidak terkeluar dari
batas-batas syariat, tidak menjatuhkan nama baik Islam dan tidak tercebur ke
dalam hal-hal yang haram kerana sesungguhnya Rasulullah s.a.w memberi amaran:
ما من أحد يطيع امرأة في ما تهوي إلا كبه الله في
النار
“Tidak ada seorang yang tunduk menurut kehendak wanita melainkan Allah
mencampakkannya ke dalam neraka”.
Rasulullah
juga bersabda:
لا يلقي الله أحد بذنب أعظم من جهالة أهله
“Seorang itu tidak menemui Allah dengan membawa dosa yang sangat besar
dari kejahilan isterinya”.
Sabda
baginda lagi:
تعس عبد الزوجة
“Celakalah orang yang menjadi hamba isterinya”.
C.
Tanggungjawab Bersama Dalam Mendidik Anak-anak.
Sebenarnya
kejayaan dalam perkahwinan dengan memilih isteri yang solehah dan membentuk
pasangan suami-isteri yang serasi dengan acuan Islam merupakan saham yang
sangat besar dalam membantu melaksanakan pendidikan Islam kepada anak-anak.
Sebaliknya kegagalan perkahwinan dan tersalah pilih bakal isteri adalah punca
kepada keburukan dan keruntuhan ke atas rumah tangga seluruhnya.
Apapun
pertentangan yang berlaku dalam kehidupan suami isteri akan memberi kesan
secara langsung ke dalam pendidikan anak-anak dan jiwa mereka. Ekoran dari ini
sebahagian dari sifat-sifat kekusutan jiwa dan penyimpangan akan diwarisi pula
oleh anak-anak. Oleh yang demikian anasir yang pertama yang dapat menjamin
terlaksananya pendidikan secara Islam ke atas kanak-kanak ialah melaksanakan
perkahwinan menurut yang dianjurkan oleh Islam.
Pada
hakikatnya hasil yang diharapkan dari sebuah rumah tangga Islam ialah
melahirkan keturunan yang soleh seperti firman Allah swt:
وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ
أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ
إِمَامًا
“Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa
dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan
zuriat keturunan kami: Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan
jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa”.
(Surah
Al-Furqan 25: Ayat 74)
Anak-anak
itu dilahirkan dalam keadaan bersih (fitrah). Ia akan menjadi seorang yang
soleh bila mendapat pendidikan yang baik. Sebaliknya jika ia hidup membesar
dalam suasana keluarga yang terpesong dan menyeleweng ia juga akan turut
terpesong dan menyeleweng sebagaimana sabda Nabi s.a.w:
يولد الولد على الفطرة فأبواه يهودانه أو ينصرانه أو
يمجسانه
“Setiap anak itu dilahirkan dalam keadaan bersih (fitrahnya) maka kedua
ibu bapanyalah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi.
(Muttafaqun
‘Alaih)
Oleh
sebab itu Islam memandang berat dalam urusan mendidik anak-anak serta menggesa
supaya mencari sebab-sebab, norma-norma serta udara yang baik untuk menjamin
terlaksana tarbiah yang baik. Rasulullah saw bersabda:
لأن يؤذب الرجل ولده خير له من أن يتصدق به بصاع
“Seorang yang mendidik anaknya (dengan baik) adalah lebih baik dari
bersedekah dengan secupak”.
(Diriwayatkan
oleh Al-Tirmizi).
Rasulullah
saw juga bersabda:
ما نحل والد ولد من نحل أفضل من أدب حسن
“Tidak ada satu pemberian bapa terhadap anak-anak yang lebih dari adab
yang mulia”.
Sabda
baginda saw lagi:
أكرموا أولادكم وأحسنوا أدبهم
“Berlaku pemurahlah kepada anak-anakmu dan bentuklah mereka dengan
akhlak yang mulia”.
Sabda
Rasulullah s.a.w:
إذا مات ابن آدم انقطع عمله إلا من ثلاث: صدقة جارية
أو علم ينتفع به أو ولد صالح يدعو له
“Apabila mati seorang anak Adam, terputuslah segala amalan (dari dia)
kecuali tiga (kebaikan): Sedekah jariah (yang ikhlas), ilmu yang dimanfaatkan
dan anak yang soleh yang mendoakan (kebaikan) untuknya”.
Untuk
Renungan kita bersama.. Para Muslimin..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan