Sebenarnya
setiap orang Muslim mampu membantu Harakah Islamiyah dalam menunaikan
tanggungjawab beramal dan bekerja untuk menegakkan Islam. Ini dapat dilakukan
dengan cara mereka menyertai barisan harakah setelah mereka memiliki
sifat-sifat yang telah disebutkan iaitu mereka merasai dan menyedari kepahitan
yang sedang dideritai oleh umat Islam hari ini dan mereka mengetahui
sebab-sebab yang membawa kepada penderitaan tersebut. Kemudian mereka juga
yakin kepada kemampuan dan keampuhan Islam untuk bangun semula dan
menyelamatkan umat ini, mampu mengangkat mereka kepada martabat yang tinggi
dari sudut keinsanan, akhlak dan peradaban, di samping melaksanakan tuntutan
iman yang mengarahkan manusia supaya tunduk patuh secara menyeluruh kepada
hukum-hakam Islam dan dasar-dasarnya dalam seluruh urusan hidup.
Kualiti
dan Kuantiti.
Adalah
menjadi kebiasaan Harakah Islamiyah mempelbagaikan cara dalam usaha
meningkatkan mutu saff jamaah dan memperbanyakkan ahli-ahlinya dengan cara-cara
yang dibenarkan oleh Islam. Namun demikian kerja-kerja menghimpun atau
memperbanyakkan ahli-ahli ini janganlah sampai ia menghimpun apa saja jenis
manusia yang ditemui, kerana kualiti (mutu) itu lebih penting dari bilangan.
Jamaah selalunya berusaha berdakwah dengan bersungguh-sungguh mengorbankan
tenaga dan waktu untuk mendapat seorang anggota baru dengan harapan anggota
baru ini dapat memikul sebahagian dari tanggungjawab dan tugas jamaah, tetapi
sekiranya diambil anggota secara sembarangan tentulah harakah tidak mampu
menanggung beban dari anggota-anggota sedemikian sepanjang umur mereka. Jika
ini terjadi rugilah tenaga yang dicurahkan dan sia-sialah usaha.
Seorang
manusia adakalanya menjadi satu umat tetapi ada kalanya ia menjadi bebanan yang
merosakkan orang lain malah tidak berguna sama-sekali. Orang seperti ini adalah
lebih baik tidak diambil kira. Dalam hal seperti ini banyak pengajaran yang
dapat dijadikan Iktibar. Allah swt menceritakan:
وَيَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَيْئًا وَضَاقَتْ عَلَيْكُمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُمْ مُدْبِرِينَ
“Dan di medan perang Hunain, iaitu semasa kamu merasa megah dengan sebab
bilangan kamu yang ramai; maka bilangan yang ramai itu tidak mendatangkan
faedah kepada kamu sedikitpun dan (semasa kamu merasa) bumi yang luas itu
menjadi sempit kepada kamu; kemudian kamu berpaling undur melarikan diri.”
(Surah
Al-Taubah 9: Ayat 25)
Sebenarnya
bilangan yang banyak bukanlah menjadi perhitungan yang utama, tetapi yang utama
ialah anggota yang benar-benar mengenal Allah swt, teguh pendirian dan
benar-benar memperjuangkan kebenaran. Bilangan yang banyak ada kalanya menjadi
sebab membawa kepada kekalahan kerana sebahagian yang ikut serta itu terdiri
dari mereka yang tidak berpegang teguh dengan ajaran Islam. Apabila menghadapi
saat-saat genting dan getir, pendirian mereka ini akan mudah goncang dan goyah.
Dengan sifat demikian mereka ini menyebabkan kelemahan jiwa para anggota dan
ketewasan di dalam medan jihad.
Oleh yang
demikian membuat penilaian dan pembahagian terhadap anggota-anggota merupakan
satu amalan yang membawa kebaikan kerana dengan cara itu jamaah dapat menilai
dan mengetahui sejauh mana kemampuan dan kemanusiaan para anggota sebelum
sesuatu tugas itu dimulakan. Pembahagian yang dilakukan tidaklah bermakna
harakah membiarkan sebahagian anggota yang lain, malah terhadap mereka juga
harakah mestilah mengambil perhatian berat dengan cara memberi kesedaran dan
tarbiah sehingga mereka juga akan menjadi individu-individu yang setia kepada
jamaah.
Baiah dan
Hukumnya Di Sisi Syarak.
Baiah
ialah perjanjian untuk memberi ketaatan. Orang yang berbaiah ialah seolah-olah
ia membuat janji setia untuk menyerahkan dirinya dan urusan kaum Muslimin
kepada amir atau ketuanya. Ia tidak akan melanggar kepada janji-setianya
terhadap amir dalam urusan tersebut malah ia mestilah mentaati apa yang
dipertanggungjawabkan ke atasnya sama ada ia suka ataupun ia benci.
Baiah
ialah suatu perbuatan sunnah Nabi yang pernah diberikan oleh kaum Muslimin
beberapa kali kepada Rasulullah s.a.w semasa baginda masih hidup seperti
Baiatul Aqabah pertama, Baiatul Aqabah kedua, Baiatul Ridhwan. Selepas
kewafatan baginda para sahabat terus berbaiah kepada Ulil-Amri mereka.
Imam
Al-Bukhari meriwayatkan dari Junadah bin Abu Umayyah dari ‘Ubadah bin Al-Samit
yang menyatakan: “Rasulullah s.a.w telah memanggil kami, lalu
kamipun memberi baiah kepada baginda… kemudian ‘Ubadah berkata: “Di antara
perkara yang diminta kami berjanji ialah; Kami berjanji mendengar dan mentaati
(Rasulullah s.a.w) dalam perkara yang kami sukai dan kami benci, dalam keadaan
kami susah dan senang, tidak mementingkan diri sendiri, tidak membantah
terhadap ketua dalam urusan-urusan kecuali kami melihat kekufuran terhadap
Allah secara nyata dengan bukti yang terang dan jelas.”
(Dari
Sahih Al-Bukhari-Bab Al-Fitan)
Dalam
bukunya “Fi Al-Din Al-Khalis” Sadiq hasan Khan berkata: “Di dalam hadis ini
terdapat dalil bahawa tuntutan berbaiah ke atas para sahabat adalah satu
sunnah, demikian juga baiah yang diberikan oleh para sahabat kepada Rasulullah
s.a.w adalah sunnah. Menunaikan adalah wajib manakala mencabulinya adalah
maksiat.”
Di dalam
tafsirannya terhadap hadis ini Ibnu Hajar menyatakan: “Dalam keadaan yang kita
sukai atau dalam keadaan yang kita benci, iaitu dalam keadaan kita merasa
cergas (serta bersemangat) dan dalam keadaan kita merasa lemah untuk melakukan
apa yang diperintahkan”. Al-Daudi pula berkata: “Maksudnya ialah sesuatu yang
kamu membencinya.” Manakala Ibn Al-Tin pula berkata: “Yang jelas apa yang
dimaksudkan ialah pada waktu malas dan kesusahan.”
(Fathul-Bari
Jil 13, ms 6)
Abnul
Juzi Al-Maliki pula berkata: “Kita tidak harus menentang kerajaan (yakni kerajaan
Islam) sekalipun (pimpinannya) melakukan kezaliman sehinggalah ternyata pada
mereka kekufuran yang jelas, ketaatan mestilah diberikan kepada mereka sama ada
dalam perkara yang disukai mahupun dibenci kecuali mereka memerintahkan supaya
mengerjakan maksiat, maka dalam keadaan demikian tidak ada ketaatan kepada
makhluk yang bermaksiat kepada Allah.” (Qawaniyyah Fikhiyyah 14)
Seorang
saudara petugas yang jujur wajiblah berpegang dengan kewajipan yang diamanahkan
ke atas dirinya dalam mua’malah dengan mas’ul dan pimpinan dakwah. Saudara
petugas mestilah mengelakkan diri mencari-cari kecacatan dan keaiban
saudaranya, kerana sikap berbaik sangka terhadap seorang saudara yang lain
adalah dasar asal yang mesti diikuti, bukannya mengikuti cara-cara kepartian
yang jauh dari sifat takwa dan semangat keagamaan dan ingatlah setiap bidaah
itu adalah sesat.
Taat dan
Hukum Syarak.
Taat
ertinya menurut perintah. Apabila taat tidak berlaku maka maksiat dan fitnah
akan menggantikan tempatnya. Bagi sesorang Mukmin bibit-bibit fitnah itu pada
mula mungkin tidak begitu jelas sehingga ia tidak merasai kewujudan fitnah itu
kecuali setelah ia benar-benar terjadi. Oleh yang demikian ia wajib
berhati-hati dalam segala tutur katanya, perbuatannya dan tindak-tanduknya supaya
semua perbuatan-perbuatan tersebut tidak mendatangkan fitnah kepada orang-orang
yang beriman.
Memberi
ketaatan (kepada yang berhak) adalah wajib selama ia tidak termasuk dalam
perkara maksiat atau perkara yang boleh membawa maksiat sebagaimana firman Allah swt yang
bermaksud:
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ
وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي
شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ
بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا
“Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah
kamu kepada Rasulullah dan kepada “Ulil-Amri” (orang-orang yang berkuasa) dari
kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu
perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran)
dan (Sunnah) RasulNya jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat.
Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya.”
(Surah
Al-Nisa’ 4: ayat 59)
Diriwayatkan
dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
“Barangsiapa yang mentaatiku bererti ia telah mentaati Allah s.w.t.
Barangsiapa yang menderhakaiku bererti ia telah menderhakai Allah s.w.t.
Barangsiapa yang mentaati amirku bererti ia taat kepadaku dan barangsiapa yang
menderhakai amir-amirku bererti ia derhaka terhadapku”.
(Hadis)
Imam
Bukhari telah meriwayatkan sebuah hadis dari Anas bin Malik yang berkata
Rasulullah s.a.w telah bersabda:
“Dengarlah dan taatlah sekalipun yang dilantik untuk menjadi ketuamu itu
seorang hamba Habsyi (yang hitam).”
Satu
riwayat yang lain dari Ibnu ‘Abbas menyebut bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
“Sesiapa yang melihat sesuatu yang dibencinya pada amirnya, maka
hendaklah ia bersabar kerana sesungguhnya tidak seorangpun yang memisahkan diri
dari jamaah walaupun sekadar sejengkal kecuali ia mati dalam keadaan jahiliah.”
alam satu
riwayat disebutkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
“Sesiapa yang memisahkan dirinya dari ikatan jamaah sekadar sejengkal
sesungguhnya ia telah menanggalkan ikatan Islam dari tengkuknya.”
Imam
Bukhari juga meriwayatkan hadis dari Abdullah bin Umar yang menyebabkan
Rasulullah s.a.w bersabda:
“Dengar dan taat adalah wajib atas setiap orang muslim dalam perkara
yang ia suka atau benci selama ia tidak disuruh berbuat maksiat. Apabila ia
disuruh berbuat maksiat maka tidak wajib lagi ia mendengar dan mentaati.”
Imam
Bukhari juga meriwayatkan sebuah hadis yang berlangsung disandarkan kepada
Sayidina Umar bahawa beliau:
“Sesungguhnya manusia di zaman Rasulullah s.a.w dihukum dengan wahyu
tetapi sekarang wahyu telah terputus. Oleh yang demikian kami akan menghukum
kamu berdasarkan apa yang zahir (jelas) dari amalan-amalan kamu. Maka sesiapa
yang menunjukkan kebaikan kepada kami, kami akan melindunginya dan
mendekatinya. Kami tidak berhak mencari rahsia hatinya sedikitpun. Allahlah
yang akan menghisab perkara yang berkaitan dengan hatinya. Sesiapa yang
melakukan kejahatan kepada kami, kami tidak akan melindunginya dan tidak akan
membenarkannya sekalipun ia menyatakan niatnya baik”.
(Riwayat
Bukhari).
Rukun-rukun
Baiah:
Bergabung
dengan Harakah Islamiah pada hakikatnya bermaksud bergabung secara langsung
atau amalan di dalam Islam. Ia merupakan permulaan perjanjian baru dengan Allah swt dan
memberikan baiah untuk beramal dan berjihad pada jalan-Nya.
Asy-Syahid
Imam Hassan Al-Banna telah merumuskan tentang rukun-rukun baiah dengan berkata:
“Rukun
baiah kita semuanya sepuluh, peliharalah ia dengan sebaik-baiknya”.
1. Faham.
2.
Ikhlas.
3. Amal.
4. Jihad.
5.
Berkorban.
6. Taat.
7. Tetap
Pendirian.
8. Tegas.
9.
Persaudaraan.
10.
Percaya.
Kemudian
Imam Hassan Al-Banna mentafsirkan rukun-rukun di atas satu persatu. Beliau
menyatakan:
1. Faham:
Hendaklah
saudara meyakini bahawa fikrah kita adalah fikrah Islamiah yang sejati dan
hendaklah saudara memahami Islam sebagaimana kami (para pemimpin) memahaminya
berdasarkan usul dua puluh (prinsip) yang ditetapkan. Kami ringkaskan
prinsip-prinsip tersebut adalah sebagaimana berikut:
1.1-
Hendaklah saudara memahami bahawa Islam adalah satu sistem yang lengkap
(syamil) mencakupi seluruh bidang kehidupan.
1.2-
Hendaklah saudara memahami bahawa Al-Quran dan Sunnah adalah sumber rujukan
bagi setiap orang muslim dalam memahami segala hukum-hakam Islam.
1.3-
Hendaklah saudara memahami bahawa iman yang benar, ibadat yang sah dan
mujahadah merupakan cahaya kemanisan yang dicampakkan oleh Allah swt ke
dalam hati sesiapa sahaja yang dikehendaki-Nya. Sesungguhnya kasyaf, mimpi,
ilham dan lintasan-lintasan hati tidaklah menjadi dalil hukum Islam (syarak)
dan tidak boleh dibuat pegangan kecuali jika ianya bercanggah dengan
hukum-hakam Islam dan nas-nas agama.
1.4-
Hendaklah saudara memahami bahawa semua jenis tangkal, jampi, mantera, tilikan
dan ramalan, mengaku mengetahui perkara-perkara yang ghaib, nujum atau apa
sahaja yang seumpamanya adalah satu kemungkaran yang wajib diperangi kecuali
jika jampi-jampi tersebut terdiri dari ayat-ayat Al-Quran dan doa yang ma’thur
yang pernah dibuat oleh Rasulullah s.a.w.
1.5-
Hendaklah saudara memahami bahawasanya pendapat Imam dan naibnya dalam
perkara-perkara yang tidak ada nas yang jelas dan dalam masalah yang boleh
ditafsirkan dengan lebih dari satu pentafsiran dan dalam perkara yang
melibatkan maslahah mursalah, boleh diamalkan (dipegang) selama ia tidak
berlawanan dengan kaedah-kaedah syarak.
1.6-
Hendaklah saudara memahami bahawa sesungguhnya perkataan dari seseorang itu
boleh diambil dan boleh ditolak kecuali perkataan Rasulullah s.a.w yang maksum.
1.7-
Hendaklah saudara memahami bahawa bagi seseorang Islam yang taraf keilmuannya
belum sampai ke peringkat mampu meneliti dalil-dalil hukum-hakam Syariat Islam
maka hendaklah dia mengikuti salah seorang dari Imam-imam (mujtahid) dalam
Islam.
1.8-
Hendaklah saudara memahami bahawa perbezaan-perbezaan (pentafsiran dan
pegangan) dalam hukum-hakam fekah dalam soal-soal cabang (furu’) tidak harus
dijadikan sebab perpecahan dalam agama.
1.9-
Hendaklah saudara memahami bahawa perbincangan tentang masalah yang tidak
mendatangkan hasil adalah termasuk di dalam erti takalluf (usaha yang
memberatkan) yang ditegah oleh agama.
1.10-
Hendaklah saudara memahami bahawa mengenali Allah Tabaraka Wa Taala,
mentauhidkannya dan menyucikannya (dari segala sifat kekurangan) adalah
setinggi-tinggi akidah Islam. Kita beriman dengan ayat-ayat Al-Quran dan
hadis-hadis Sahih tentang sifat-sifat Allah swt sebagaimana zahir
ayat-ayat tanpa takwil dan juga tanpa membekukan nas-nas tersebut.
1.11-
Hendaklah saudara memahami bahawa setiap amalan bidaah di dalam agama Allah
(Islam), yang tidak ada asal-usulnya mestilah dihapuskan dengan cara yang
paling bijak.
1.12-
Hendaklah saudara memahami bahawa bidaah Idhafiah (yang ditokok-tambah), bidaah
tarkiah (bidaah yang meninggalkan amalan yang sunnah) serta beribadat dengan
cara tertentu di dalam ibadat-ibadat mutlak (khusus) adalah masalah khilafiah
dalam fikah di mana setiap golongan mempunyai pendapatnya sendiri. Tidak
mengapa jika dibincangkan dengan tujuan memberi kebenaran yang disertakan
dengan dalil dan keterangan (bukti).
1.13-
Hendaklah saudara memahami bahawa mengasihi orang-orang yang soleh, menghormati
mereka dan menyebut kebaikan-kebaikan mereka yang kita ketahui adalah satu
sikap yang akan membawa kita bertambah dekat dengan Allah s.w.t.
1.14-
Hendaklah saudara memahami bahawa menziarahi kubur walau bagaimana sekalipun
keadaannya adalah suatu perkara sunnah yang disyariatkan mengikut apa yang
dilakukan oleh Rasulullah s.a.w.
1.15-
Hendaklah saudara memahami bahawa berdoa kepada Allah swt yang
diiringi dengan bertawassul kepada makhluknya yang tertentu (orang-orang soleh)
adalah perkara khilafiah furu’ie tentang cara-cara berdoa. Ia bukanlah satu
persoalan akidah.
1.16-
Hendaklah saudara memahami bahawa adat-adat kebiasaan manusia yang salah tidak
dapat mengubah pengertian hakiki dari lafaz syarak.
1.17-
Hendaklah saudara memahami bahawa akidah (yang bersih) adalah asas segala
amalan dan amalan hati adalah lebih penting dari tubuh-badan. Mencari
kesempurnaan dalam kedua-dua bidang amal ini adalah dituntut oleh syarak
sekalipun tuntutan itu berbeza-beza mengikut keadaan.
1.18-
Hendaklah saudara memahami bahawa Islam memberi kebebasan kepada akal dan
mendorongnya supaya memerhati dan mengamati rahsia-rahsia alam, malah Islam
mengangkat darjat dan martabat ilmu dan para ulama (ilmuan) serta
mengalu-alukan segala hasil kajian ilmiah yang memberi manfaat.
1.19-
Hendaklah saudara memahami bahawa pandangan syarak dan pandangan akal ada
kalanya kelihatan tidak seiring tetapi syarak dan akal tidak bercanggah dalam
perkara yang qat’ie (telah jelas dengan dalil). Oleh itu hakikat ilmiah yang
sah sekali-kali tidak akan bercanggah dengan kaedah syariat yang tetap. Apabila
terdapat sesuatu penentangan maka perkara-perkara yang bersifat zanni (atau
perkara-perkara yang pendapat akal biasa semata-mata) itu, hendaklah diulas dan
ditakwilkan supaya sesuai dengan hakikat qai’ie, tetapi seandainya terdapat
pertentangan di antara kedua-dua perkara yang bersifat zanni berlaku maka
hendaklah diutamakan pandangan syarak dakal biasa dan pandangan syaraklah yang
lebih patut disehinggalah perkara zanni akal tadi benar-benar dapat dibuktikan
kebenarannya. Jika tidak demikian maka gugurlah pandangan akal itu dengan
sendirinya.
1.20-
Janganlah saudara mengkafirkan seorang muslim yang berikrar dengan dua kalimah
syahadat dan beramal dengan tuntutan-tuntutannya serta menunaikan
perkara-perkara yang diwajibkan sama ada kerana ia berpegang kepada pendapat
tertentu atau melakukan maksiat – kecuali ia sendiri berikrar dengan mengakui
kekufuran atau melakukan sesuatu perbuatan yang tidak boleh ditakwilkan lagi
kecuali dengan makna kufur.
2.
Ikhlas.
Hendaklah
seorang saudara muslim itu berniat bahawa segala perkataannya, pekerjaannya dan
perjuangan jihadnya adalah kerana Allah swt dan untuk mendapat
keredhaan-Nya dengan tidak mengharapkan keuntungan, pangkat kedudukan,
kemegahan dan gelaran. Dengan niat yang ikhlas itu saudara akan menjadi seorang
tentera (yang setia) kepada fikrah dan akidah bukan tentera yang tamakkan
keuntungan dan kepentingan diri.
3. Amal.
Apa yang
dimaksudkan dengan amal di sini ialah melakukan Islah (pembaikan) terhadap diri
sendiri, membina rumahtangga muslim, membimbing masyarakat, membebaskan tanah
air, membetulkan kerajaan sehingga benar-benar bersifat Islam, mengembelingkan
kewujudan umat Islam di peringkat antarabangsa, menjadi petunjuk ajaran ke
seluruh pelusuk dunia sehingga tidak ada lagi fitnah serta halangan dan agama
ini seluruhnya berjalan kerana Allah swt semata-mata.
4. Jihad.
Jihad
yang dimaksudkan di sini ialah kewajipan yang berterusan sejak dahulu hingga ke
hari kiamat iaitu kewajipan yang dimaksudkan dalam sabda Rasulullah s.a.w:
“Sesiapa yang mati dalam keadaan tidak pernah berperang dan pernah
berniat untuk berperang bererti beliau mati dalam keadaan jahiliah”.
5.
Berkorban.
Berkorban
bermakna mengorbankan jiwa-raga, harta-benda, masa, kehidupan dan segala
sesuatu untuk tujuan mencapai matlamat.
6. Taat.
Taat
bermaksud mematuhi perintah dan melaksanakannya di masa senang mahupun susah
sama ada dalam perkara yang disukai ataupun yang dibenci.
7. Tetap
Pendirian.
Tetap
pendirian yang dimaksudkan ialah setiap orang dari kalangan saudara
terus-menerus beramal dengan bersungguh-sungguh untuk mencapai matlamat
sekalipun memakan masa yang bertahun-tahun lamanya sehinggalah dia bertemu
Allah swt dalam keadaan beramal dan berjihad. Dengan itu bermakna dia
berjaya memperoleh salah satu dari dua kebaikan iaitu mencapai matlamat atau
mati syahid.
8. Tegas.
Tegas
atau tajarrud yang dimaksudkan ialah saudara membersihkan fahaman atau fikrah
yang saudara bawa dari sebarang pengaruh prinsip-prinsip dan individu yang lain
dari fikrah saudara kerana fikrah yang saudara dokong ini adalah fikrah yang
tinggi lagi lengkap kerana Allah swt berfirman:
“Celupan Allahlah (yang lebih baik), siapakah yang lebih baik dari
celupan Allah”.
(Surah
Al-Baqarah, Ayat: 138).
9.
Persaudaraan.
Persaudaraan
yang dimaksudkan di sini ialah saudara mempertautkan ikatan hati-hati dan
ruh-ruh saudara-saudara sekelian dengan ikatan akidah, kerana ikatan akidah itu
merupakan ikatan yang paling kukuh dan paling berharga.
Kewajipan
dan Tanggungjawab Ukhuwwah (Persaudaraan):
Ukhuwwah
atau persaudaraan di dalam Islam merupakan jalinan yang menghubungkan
sebahagian dengan sebahagian Umat Islam yang lain. Ia merupakan ikatan rabbani
– ikatan yang diikuti di atas dasar ketaatan kepada Allah swt – yang
mengikat hati-hati mereka dan ia merupakan jalinan yang mendekatkan mereka
kepada Allah s.w.t. Ukhuwwah merupakan ikatan keimanan yang paling kukuh
sebagaimana yang dinyatakan oleh Nabi s.a.w:
“Sekuat-kuat ikatan iman ialah cinta dan berkasih-sayang kerana Allah
dan marah juga kerana Allah”.
(Hadis
riwayat Imam Ahmad).
Di dalam
ajaran Islam persaudaraan adalah satu tonggak yang menjadi tunjang kepada
pembinaan sebuah masyarakat Islam yang kukuh dan sendi yang menghubungkan
anggota masyarakat.
Hakakah
Islamiah sangatlah memerlukan agar ikatan persaudaraan yang dianjurkan oleh
Islam ini diperkukuhkan sehingga ia menjadi seolah-olah satu bangunan yang
tersusun rapi, satu anggota memperkuat satu anggota yang lain. Ianya seumpama
satu jasad yang apabila satu daripada anggota jasad itu merasai sakit, maka
seluruh anggota yang lain akan turut menanggung penderitaannya.
Bagi
memastikan hak-hak dan kewajipan ukhuwwah ini dilaksanakan dengan sempurna dan
berperanan dalam pembangunan jamaah, Islam telah menjelaskan cara-cara
bagaimana hak-hak dan kewajipan tersebut dilaksanakan secara amali dengan
memberi penekanan bahawa ia adalah satu tanggungjawab yang mesti dilaksanakan
bukan sekadar ucapan di bibir atau teori semata-mata.
1.
Ukhuwwah (yang terjalin di antara seorang mukmin dengan seorang mukmin yang
lain) mestilah menjadi hubungan yang membawa mereka kepada ketaatan kepada
Allah swt sebagai membenarkan sabda Rasulullah s.a.w yang menyatakan:
“Sesiapa yang Allah ingin kurniakan kebaikan kepadanya nescaya Allah
mengurniakan kepadanya seorang teman setia yang soleh, jika sekiranya dia
terlupa (lalai) dia menolong memberi peringatan dan apabila (temannya itu)
memperingatkannya ia akan menolongnya”.
Teman
setia yang baik seperti inilah yang dimaksudkan oleh Sayidina Umar bin
Al-Khattab r.a yang mengatakan:
“Engkau mestilah mencari saudara-saudara yang jujur dan hiduplah di
kalangan mereka kerana mereka itu adalah perhiasan di waktu senang dan bekalan
di waktu kesusahan”.
2. Di
sudut kejiwaan pula, ukhuwwah merupakan satu keperluan kerjasama, turut merasai
keperluan-keperluan saudara-saudara yang lain dan berusaha memenuhi keperluan
tersebut sebagai menyahut tuntutan sabda Rasulullah s.a.w:
“Jika sekiranya seorang dari kamu berjalan bersama saudaranya dengan
tujuan memenuhi keperluannya (dan baginda menunjukkan isyarat dengan jari-jari
baginda) amalan itu lebih utama dari dia beriktikaf selama dua bulan di dalam
masjidku ini”.
(Hadis
riwayat Al-Hakim dan dia mengatakan bahawa sanad-sanadnya sahih).
3.
Persaudaraan juga adalah kerjasama di bidang kebendaan sebagaimana sabda
Rasulullah s.a.w:
“Sesiapa yang melapangkan seorang muslim dari satu kesusahan dunia
nescaya Allah melapangkan untuknya satu dari kesusahan di akhirat. Sesiapa yang
memudahkan seseorang yang berada di dalam kesusahan nescaya Allah akan
memudahkan (urusannya) di dunia dan di akhirat dan sesiapa yang menyembunyikan
rahsia seorang muslim nescaya Allah akan memelihara rahsianya di dunia dan di
akhirat. Dan Allah sentiasa menolong seseorang hamba selama ia menolong
saudaranya”.
4.
Ukhuwwah adalah tanggungjawab kemasyarakatan yang merangkumi
kewajipan-kewajipan yang ringkas. Sehubungan dengan perkara ini Rasulullah
s.a.w bersabda:
“Hak seseorang Muslim ke atas seorang muslim yang lain ada enam perkara:
(1) Apabila engkau bertemu dengannya hendaklah engkau memberi salam,
(2) Apabila dia menjemputmu maka penuhilah jemputannya itu,
(3) Apabila dia meminta nasihat hendaklah engkau memberi nasihat
kepadanya, (4) Apabila dia bersin dan bertahmid maka hendaklah engkau
lengkapkan dengan bertasymit,
(5) Apabila dia sakit hendaklah engkau menziarahinya dan
(6) Apabila dia meninggal dunia hendaklah engkau mengiringi jenazahnya”.
(Hadis
riwayat Muslim).
5.
Ukhuwwah juga bererti kemesraan, kasih-sayang dan saling bantu-membantu.
Berhubung dengan perkara ini Rasulullah s.a.w bersabda:
“Janganlah kamu saling memutuskan hubungan silaturahim, janganlah kamu
saling belakang-membelakangi, janganlah kamu saling benci-membenci dan
janganlah kamu saling hasad dengki. (Sebaliknya) jadilah kamu hamba-hamba Allah
yang bersaudara. Tidak halal bagi seorang Muslim itu memulaukan saudaranya
(yang mukmin) melebihi tiga hari”.
(Hadis
riwayat Imam Malik, Bukhari, Abu Daud, Tirmizi dan Nasaie).
Rasulullah
s.a.w juga bersabda:
“Janganlah kamu memandang rendah terhadap sesuatu kebaikan, walaupun
dengan cara bermanis muka ketika bertemu saudaramu (kerana itu juga satu
kebaikan)”.
(Hadis
riwayat Muslim).
Rasulullah
s.a.w juga bersabda:
“Setiap perkara kebaikan adalah sedekah. Sesungguhnya di antara perkara
itu ialah bermanis muka ketika bertemu saudaramu dan menolong memenuhi bejana
saudaramu dengan air”.
(Hadis
riwayat ).
Rasulullah
s.a.w juga bersabda:
“Hendaklah kamu saling memberi hadiah kerananya kamu saling berkasih-sayang
dan akan jauhlah permusuhan”.
(Hadis
riwayat Bukhari dan Muslim).
6.
Ukhuwwah menurut ajaran Islam ialah keghairahan dan setia kerana Rasulullah
s.a.w bersabda:
“Sesiapa yang mempertahankan maruah kehormatan saudaranya nescaya Allah
akan menjaga wajahnya dari seksaan api neraka di hari kiamat”.
(Hadis
riwayat Tirmizi).
Baginda
juga bersabda:
“Doa seorang saudara kepada saudaranya yang lain (sedangkan saudaranya
itu tidak mengetahui doa tersebut) adalah doa yang pasti diperkenankan, di
sisinya terdapat malaikat yang ditugaskan di mana setiap kali ia mendoakan
kebaikan atau keselamatan untuk saudaranya, malaikat yang ditugaskan itu
berkata: Amin dan bagimu seperti itu juga”.
(Hadis
riwayat Muslim).
10.
Percaya.
Percaya
atau thiqah di sini bermaksud kepercayaan seseorang tentera (jundi) yang
mendalam terhadap kemampuan dan keikhlasan pimpinannya sehingga menimbulkan
rasa kasih, menghargai, menghormati dan memberikan ketaatan yang penuh
kepadanya.
Kewajipan-kewajipan
Seorang Saudara Muslim:
Di dalam
risalah At-Taalim Asy-Syahid Hassan Al-Banna telah menetapkan lebih tiga puluh
kewajipan bagi seseorang saudara muslim yang menggabungkan dirinya dengan
Harakah Islamiah. Dengan kewajipan-kewajipan ini Imam Al-Banna telah merumuskan
kewajipan setiap seorang muslim terhadap dirinya, rumahtangganya dan
masyarakatnya. Beliau mengatakan:
“Wahai
saudara yang jujur! Keyakinan saudara terhadap persetiaan (baiah) ini, menuntut
saudara menunaikan kewajipan-kewajipan berikut ini sehingga menjadi batu-batu
yang kukuh bagi binaan kita”.
1. Saudara hendaklah
mewiridkan (membaca) Al-Quran kira-kira satu juzuk setiap hari dan
bersungguh-sungguh melakukannya supaya dapat khatam dalam tempoh tidak lebih
dari satu bulan tetapi janganlah dihabiskan dalam tempoh kurang dari tiga hari.
2. Saudara hendaklah membaca
Al-Quran dengan baik (sebutan dan tajwid), sanggup pula mendengar dan merenungi
maksud pengertiannya. Saudara juga hendaklah mempelajari sirah perjalanan hidup
Rasulullah s.a.w dan sejarah angkatan salafussoleh yang mampu dilakukan sesuai
dengan ruang waktu yang ada pada saudara. Sekurang-kurangnya saudara membaca
buku “Hamalatul Islam” sebagai kajian permulaan. Hendaklah saudara
memperbanyakkan membaca hadis-hadis Rasulullah s.a.w dan menghafal
sekurang-kurangnya empat puluh hadis iaitu hadis 40 susunan Imam Nawawi.
Saudara juga hendaklah mempelajari sebuah risalah atau kitab mengenai usul-usul
akidah dan sebuah kitab mengenai hukum-hakam fekah.
3. Saudara hendaklah segera
berjumpa doktor supaya diperiksa kesihatan am saudara. Jika didapati ada
apa-apa penyakit saudara hendaklah segera mencari ubatnya. Saudara hendaklah
mengambil berat terhadap sebab-sebab kekuatan badan dan pemeliharaannya. Di
samping itu saudara hendaklah menjauhkan diri dari perkara-perkara yang boleh
melemahkan kesihatan.
4. Saudara hendaklah
menjauhkan diri dari meminum kopi, teh atau minuman menyegarkan seumpamanya
secara berlebihan. Janganlah saudara meminumnya kecuali di ketika yang sangat
perlu dan janganlah sekali-kali saudara menghisap rokok.
5. Saudara hendaklah
mengambil berat tentang kebersihan dalam semua perkara, dalam rumahtangga,
pakaian, makan-minum, tubuh-badan dan tempat kerja (pejabat) kerana agama ini
dibina di atas dasar kebersihan.
6. Saudara hendaklah
bercakap benar dan jangan sekali-kali berdusta.
7. Saudara hendaklah
menunaikan dengan tepat segala kata-kata dan janji dan jangan sekali-kali
saudara memungkirinya walaupun dalam keadaan paling sulit sekalipun.
8. Saudara hendaklah
bersifat berani dan tahan memikul bebanan (tanggungjawab), semulia-mulia
keberanian talah berani berterus-terang dalam perkara yang benar dan sanggup
menyimpan rahsia, berani mengaku kesilapan diri sendiri, sanggup menyedarkan
diri sendiri dan mampu mengawal diri ketika marah.
9. Saudara hendaklah
bersikap serius dengan cara bersungguh-sungguh dalam sesuatu perkara.
Kesungguhan sikap ini tidaklah sampai kepada peringkat sehingga menahan saudara
dari bergurau-senda dengan cara yang benar dan ketawa dengan senyum.
10. Saudara hendaklah bersifat pemalu, halus
perasaan dan mudah terasa (peka) kepada sesuatu yang baik ataupun yang buruk,
dengan cara menunjukkan kegembiraan kepada sesuatu kebaikan dan menunjukkan
kedukacitaan terhadap sesuatu yang buruk. Saudara hendaklah bersikap merendah
diri tetapi bukan kerana merasa hina atau bertongkat dagu kepada orang lain.
(Jika saudara menuntut sesuatu) saudara hendaklah memintanya kurang dari
martabat kerana dengan cara demikian saudara dapat mencapai martabat sebenarnya
dengan kebenaran.
11. Saudara hendaklah berlaku adil dan benar
dalam menjalankan sesuatu hukum dalam segala perkara dan jangan saudara
melupakan kebaikan orang lain kerana marah dan janganlah kerana sayang. Budi
orang lain hendaklah dikenangkan walaupun ketika bermusuhan. Saudara hendaklah
sanggup bercakap benar walaupun ke atas diri sendiri atau ke atas orang yang
paling hampir dengan kamu walaupun ucapan itu pahit.
12. Saudara hendaklah benar-benar cergas dan
terlatih dalam melakukan kerja-kerja kebajikan am sehingga saudara merasa
bahagia dan menyenangkan perasaan apabila saudara dapat memberi khidmat kepada
orang lain. Untuk maksud ini saudara hendaklah menziarahi orang-orang yang
sakit, membantu orang yang berhajat (memerlukan), meringankan orang yang
menanggung bebanan dan melapangkan orang yang ditimpa bencana dan melapangkan
orang yang ditimpa bencana walaupun sekadar mengeluarkan kata-kata yang baik
dan manis. Kesimpulannya hendaklah saudara segera melakukan kebajikan.
13. Saudara hendaklah bersifat belas-kasihan,
pemurah dan bertolak-ansur. Dalam perkara ini saudara hendaklah memberi
kemaafan dan mengampunkan kesilapan-kesilapan orang lain dan sentiasa bersabar
dan bertenang. Bertimbang-rasa bukan terbatas kepada manusia sahaja malah
terhadap haiwan sekalipun hendaklah saudara bertimbang-rasa. Saudara hendaklah
memelihara pergaulan dan akhlak yang baik dengan orang ramai, memelihara
adab-sopan secara Islam, menaruh belas kasihan terhadap yang lebih muda dan
menghormati orang-orang yang lebih tua, melapangkan tempat duduk di dalam
majlis-majlis perhimpunan, janganlah saudara mengintai-intai, mengumpat-umpat
dan menceroboh. Saudara hendaklah meminta izin terlebih dahulu sebelum memasuki
ke satu-satu tempat dan ketika hendak mengundurkan diri daripadanya.
14. Saudara hendaklah boleh membaca dan
menulis dengan baik dan sentiasa banyak mengulang-kaji risalah-risalah Ikhwanul
Muslimin seperti akhbar-akhbar, majalah dan seumpamanya yang diterbitkan oleh
mereka. Seboleh-bolehnya saudara hendaklah memiliki kutub khanah (perpustakaan)
sendiri walaupun kecil. Dengan ini saudara pula hendaklah mendalamkan ilmu
pengetahuan dan kepandaian saudara. Jika saudara termasuk dalam golongan yang
mempunyai pengkhususan berkenaan urusan-urusan dalam bidang tertentu, saudara
hendaklah mempunyai pengalaman berkenaan urusan-urusan keIslaman sekadar yang
membolehkan saudara melihat dan menghukumnya supaya selari dengan
tuntutan-tuntutan fikrah perjuangan kita.
15. Saudara hendaklah membuat sesuatu
pekerjaan ekonomi sekalipun saudara sudah kaya-raya dan hendaklah saudara
memilih dan membuat apa jua pekerjaan yang bebas sekalipun kecil. Ceburkanlah
diri saudara ke dalam bidang berkenaan walau apa juga kedudukan ilmu
pengetahuan yang ada pada saudara.
16. Janganlah saudara mencari-cari kerja di
dalam jabatan-jabatan kerajaan malah saudara hendaklah memandang pekerjaan
seperti itu sempit pintu rezekinya. Tetapi jangan pula saudara terus menolak
apabila datang peluang pekerjaan. Janganlah pula saudara lepaskan pekerjaan
tersebut kecuali kalau ia benar-benar bertentangan dengan kewajipan-kewajipan
dakwah kita.
17. Saudara hendaklah berjaga-jaga supaya
dapat menunaikan tugas dan tanggungjawab saudara dengan penuh amanah tentang
kelicinan dan kehalusan pekerjaannya, jangan sekali-sekali anda menipu, malah
saudara hendaklah menunaikan tugas tersebut tepat dengan dan janjinya.
18. Saudara hendaklah menuntut hak-hak saudara
dengan cara yang baik dan menunaikan hak-hak orang lain dengan sempurna tanpa
perlu dituntut dan tidak menangguh-nangguhkan.
19. Saudara hendaklah menjauhi permainan judi
walau apapun jenisnya dan walau apapun tujuannya. Saudara juga hendaklah
menjauhi sebarang cara penghasilan yang haram sekalipun memperolehi keuntungan
dengan serta merta.
20. Saudara hendaklah menjauhi amalan riba
dalam seluruh muamalat malah hendaklah saudara membersihkan diri sama sekali dari
sebarang amalan riba.
21. Saudara hendaklah menggunakan harta
kekayaan Umat Islam kepada jalan-jalan yang menggalakkan perusahaan dan
institusi-institusi ekonomi Islam dan saudara hendaklah berjaga-jaga supaya
jangan tercicir walaupun satu sen ke tangan pihak yang bukan Islam walau dalam
apa jua keadaan sekalipun. Janganlah saudara memakai dan memakan kecuali
pakaian dan barang makanan yang dikeluarkan oleh negara Islam.
22. Saudara hendaklah menyumbangkan untuk
dakwah kita dari harta saudara dan jangan lupa mengeluarkan zakat yang wajib
malah hendaklah saudara menguntukkan sedikit daripada harta itu untuk menolong
pengemis-pengemis dan orang-orang yang terputus rezeki sekalipun pendapatan
saudara sangatlah kecil.
23. Saudara hendaklah menyimpan sebahagian
dari wang pendapatan saudara untuk waktu-waktu kecemasan walaupun sedikit dan
janganlah sekali-kali saudara terjerumus di dalam amalan-amalan membelanjakan
wang dalam perkara-perkara yang tidak mustahak.
24. Saudara hendaklah berusaha sedaya upaya
menghidupkan adat-adat yang bercorak Islam sebaliknya mematikan adat-adat asing
dalam semua lapangan hidup. Di antara adat tersebut ialah cara-cara memberi
hormat, bahasa, sejarah. Masa bercuti, makanan, minuman, cara-cara datang dan
pergi, cara berduka, cara bersuka dan sebagainya. Dalam semua
kebiasaan-kebiasaan itu saudara hendaklah beramal dengan sunnah Rasulullah
s.a.w.
25. Saudara hendaklah pulaukan mahkamah
tempatan dan sebarang proses kehakiman yang bukan Islam, kelab-kelab,
akhbar-akhbar, perkumpulan-perkumpulan, sekolah-sekolah dan institusi-institusi
yang menentang fikrah Islamiah. Pemulauan tersebut mestilah dilakukan secara
bersungguh-sungguh.
26. Saudara hendaklah sentiasa merasai diri
saudara berada di bawah pengawasan Allah s.w.t, mengingati hari akhirat dan
bersedia untuk ke sana dan hendaklah saudara mempertingkatkan perjalanan hidup
sehari-hari satu peringkat ke satu peringkat yang lebih tinggi dalam
mendapatkan keredhaan Allah swt dengan hemat dan keazaman yang kuat.
Dekatkanlah diri saudara kepada Allah s.w.t dengan cara mengerjakan
ibadat-ibadat sunat seperti solat tahajud (di waktu malam), berpuasa
sekurang-kurangnya tiga hari setiap bulan, memperbanyakkan zikir di dalam hati
dan lidah dan berdoa dengan doa-doa yang ma’thur dalam setiap keadaan.
27. Saudara hendaklah melakukan dengan baik
apabila bersuci (iaitu berwuduk dengan cara menyempurnakan segala syarat dan
rukunnya) dan hendaklah saudara sentiasa berada di dalam keadaan berwuduk.
28. Saudara hendaklah mengerjakan solat dengan
cara yang betul (iaitu menyempurnakan syarat dan rukun-rukunnya) dan
menunaikannya pada waktu-waktunya dengan mengutamakan solat berjemaah dan solat
di masjid seboleh yang mungkin.
29. Saudara hendaklah berpuasa pada bulan
Ramadan dan menunaikan Haji ke Baitullah apabila saudara berkemampuan pergi ke
sana dan jika sekiranya saudara belum mampu hendaklah membuat persediaan
untuknya mulai sekarang.
30. Saudara hendaklah sentiasa berada di dalam
keadaan niat berjihad dan bercita-cita untuk mati syahid serta melakukan
persediaan sedaya-upaya untuk berjihad dan mati bersama-sama dengan para
syuhada’.
31. Saudara hendaklah sentiasa memperbaharui
taubat dan memohon keampunan, menjauhkan diri dari dosa-dosa besar. Saudara
hendaklah memperuntukkan masa selama satu jam sebelum tidur untuk menghisab
diri saudara tentang kebaikan-kenaikan dan kejahatan-kejahatan yang telah
saudara lakukan. Saudara hendaklah menjaga masa kerana masa itu adalah
kehidupan. Oleh itu janganlah saudara membazirkan masa itu walaupun sedikit
kepada perkara-perkara yang tidak memberi faedah dan hendaklah saudara
menjauhkan diri dari perkara-perkara yang syubahat dan samar-samar hukumnya
supaya saudara tidak terjatuh ke dalam perkara-perkara yang haram.
32. Saudara hendaklah bersungguh-sungguh
melawan hawa nafsu saudara sehingga mudah saudara mengendalikannys. Saudara
mestilah menjaga penglihatan saudara (dari benda-benda atau tempat-tempat yang
haram) dan kuasailah desakan-desakan naluri saudara dengan cara mengarahkannya
kepada perkara-perkara yang halal lagi baik dan elakkanlah diri dari sesuatu
yang haram walau apapun bentuknya.
33. Saudara hendaklah menjauhkan diri sama
sekali dari arak, minuman-minuman yang memabukkan dan minuman-minuman yang
melemahkan kesihatan badan atau minuman yang seumpamanya.
34. Saudara hendaklah menjauhkan diri dari
berdampingan dengan rakan-rakan yang jahat, kawan-kawan yang rosak dan segala
tempat berlakunya maksiat dan dosa.
35. Saudara hendaklah memerangi tempat-tempat
permainan yang keji apatah lagi menghampirinya malah saudara juga menjauhkan
diri dari cara hidup yang bermewah-mewahan dan bersenang-lenang.
36. Saudara hendaklah mengenali
anggota-anggota pasukan saudara demi seorang dengan sebenar-benar pengenalan.
Di samping itu saudara juga memperkenalkan diri saudara kepada mereka sama
seperti saudara mengenali mereka dengan cara menunaikan dengan sempurna hak-hak
persaudaraan seperti kasih-sayang, menghargai, memberi pertolongan,
mengutamakan diri mereka dan menghadiri majlis-majlis mereka, janganlah saudara
ketinggalan dari menghadirinya kecuali keuzuran yang tidak dapat dielakkan.
Saudara hendaklah sentiasa membuktikan bahawa saudara benar-benar mengutamakan
diri mereka dari diri saudara sendiri.
37. Saudara hendaklah melepaskan diri daripada
berhubung dengan sebarang badan atau kumpulan yang tidak memberi faedah kepada
fikrah perjuangan saudara terutama jika saudara disuruh berbuat demikian dengan
kumpulan seperti itu.
38. Saudara hendaklah bekerja untuk menyiarkan
dakwah saudara di segenap ceruk rantau dan saudara hendaklah melaporkan kepada
pucuk pimpinan tentang keadaan suasana yang mengelilingi saudara dan janganlah
saudara melakukan sesuatu kerja yang menjejaskan dasar-dasar seruan kita
melainkan dengan mendapat keizinan terlebih dahulu (dari pucuk pimpinan). Dalam
melakukan kerja sedemikian, saudara hendaklah mempunyai hubungan yang rapat
dengan pucuk pimpinan, malah dari sudut jiwa dan amalan saudara hendaklah
menganggap diri saudara adalah seorang perajurit yang sentiasa bersiap-sedia di
khemahnya, hanya menunggu saat menerima perintah dan tindakan.
Wirid
Rabitah:
Saudara
bacalah ayat-ayat suci di bawah ini dengan penuh tadabbur dan renungilah
maksudnya:
قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ
مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ
وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.
تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَتُخْرِجُ
الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَتَرْزُقُ مَنْ
تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ.
“Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa
pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang
Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa
yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau
kehendaki dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam
kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha
Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. Engkaulah (wahai Tuhan) yang memasukkan waktu
malam ke dalam waktu siang dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam
waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda
yang mati dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang
hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki,
dengan tiada hitungan hisabnya.
(Surah
Aali Imran, Ayat: 26 – 27).
Kemudian
saudara hendaklah menghadirkan di dalam ingatan saudara rupa rakan-rakan yang
saudara kenali merasakan wujudnya ikatan hubungan kerohanian dengan mereka dan
rakan-rakan yang belum saudara kenali. Kemudian berdoalah untuk mereka semua
dengan doa ini:
اَللّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذِهِ
الْقُلُوْبَ قَدِ اجْتَمَعَتْ عَلَي مَحَبَّتِكَ، وَالْتَقَتْ عَلَى طَاعَتِكَ،
وَتَوَحَّدَتْ عَلَى دَعْوَتِكَ، وَتَعَاهَدَتْ عَلَى نُصْرَةِ شَرِيْعَتِكَ،
فَوَثِّقِ اللَّهُمَّ رَابِطَتَهَا، وَأَدِمْ وُدَّهَا، وَاهْدِهَا سُبُلَهَا،
وَامْلَأَهَا بِنُوْرِكَ الَّذِيْ لَا يَخْبُوْا، وَاشْرَحْ صُدُوْرَهَا بِفَيْضِ
الْإِيْمَانِ بِكَ، وَجَمِيْلِ التَّوَكُّلِ عَلَيْكَ، وَاَحْيِهَا
بِمَعْرِفَتِكَ، وَأَمِتْهَا عَلَي الشَّهَادَةِ فِيْ سَبِيْلِكَ إِنَّكَ نِعْمَ
الْمَوْلَي وَنِعْمَ النَّصِيْرِ، اَللَّهُمَّ أَمِيْنَ وَصَلِّ اللَّهُمَّ عَلَي
سَيِّدَنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَي آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمْ.
Yang
bermaksud:
“Ya Allah, sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mengetahui bahawa hati-hati
(orang-orang yang dibayangkan) ini, telah berhimpun di atas dasar kecintaan
terhadapmu, bertemu di atas ketaatan kepada-Mu, bersatu lagi memikul beban
dakwah-Mu. Hati-hati ini telah mengikat persetiaan untuk menolong meninggikan
syariat-Mu. Oleh itu, Ya Allah, Engkau perkukuhkan ikatannya dan Engkau
kekalkan kemesraan mawaddah antara mereka. Tunjukkanlah kepada hati-hati ini
akan jalan yang sebenar serta penuhkanlah piala hati-hati ini akan jalan yang
sebenar serta penuhkanlah piala hati-hati ini dengan cahaya Rabbani-Mu yang
tidak kunjung malap. Lapangkanlah hati sanubari ini dengan keimanan dan
keindahan tawakal kepada-Mu. Hidup suburkanlah hati-hati ini dengan makrifat
(pengenalan yang sebenarnya) tentang-Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka
matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada dalam perjuangan agama-Mu.
Sesungguhnya Engkau sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong. Ya Allah
perkenankanlah doa kami.”
Tiada ulasan:
Catat Ulasan