Ibadah di dalam Islam merupakan kemuncak
bagi sifat kepatuhan dan kerendahan kepada Allah swt dan ia juga adalah
kemuncak betapa ia merasai keagungan Tuhan yang disembah. Ia menjadi anak
tangga pertatehan di antara si hamba dengan Tuhannya. Ibadah ini juga memberi
kesan yang mendalam di dalam perhubungan manusia dengan makhluk lainnya. Begitu
juga dengan ibadah-ibadah dalam rukun Islam seperti solat, puasa, zakat dan
haji serta amalan-amalan lainnya yang dilaksanakan untuk mendapat keredhaan
Ilahi dan dalam mengamalkan Syariat-Nya adalah termasuk dalam pengertian
‘ibadah. Bertitik
tolak dari pengertian inilah Islam menetapkan supaya seluruh hidup manusia
dipelihara agar menjadi ‘ibadah dan taat Nya seperti yang dinyatakan oleh Allah
swt:
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ
إِلَّا لِيَعْبُدُونِ(56)مَا أُرِيدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَمَا أُرِيدُ أَنْ
يُطْعِمُونِ(57)إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ
“Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan
jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. Aku
tidak sekali-kali menghendaki sebarang rezeki pemberian dari mereka dan Aku
tidak menghendaki supaya mereka memberi makan kepadaKu. Sesungguhnya Allah
Dialah sahaja Yang Memberi rezeki (kepada sekalian makhlukNya, dan Dialah
sahaja) Yang Mempunyai Kekuasaan yang tidak terhingga, lagi Yang Maha Kuat
Kukuh kekuasaanNya”.
(Surah Al-Zariyat 51: Ayat 56-58)
Firman Allah seterusnya:
قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي
وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ(162)لَا شَرِيكَ لَهُ
وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ
“Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku
dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara
dan mentadbirkan sekalian alam”.
(Surah Al-An’am 6: Ayat 162)
1- Saya mestilah memastikan ‘ibadah saya
mempunyai hubungan dengan Tuhan yang disembah. Inilah apa yang dikatakan martabat
“keihsanan dalam ‘ibadah”. Rasulullah s.a.w sendiri pernah ditanya (oleh
malaikat Jibril) tentang martabat “ihsan” ini, lalu baginda menjawab:
أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ
فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ
“Bahawa engkau menyembah Allah
seolah-olah engkau melihatNya, jika engkau tidak melihatnya (sekalipun)
sebenarnya Ia melihat engkau”.
(Hadis Muttafaqun ‘Alaih).
2- Saya mestilah melakukan ‘ibadah
dengan penuh khusyuk sehingga saya dapat merasai kelazatan serta kemanisannya
malah mendatangkan kekuatan kepada saya untuk berterusan mengerjakannya.
‘Aisyah r.a mengatakan:
كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يحدثنا
وتحدثه فإذا حضرت الصلاة كأنه لم يعرفنا ولم نعرفه
“Adalah Rasulullah s.a.w berbicara
dengan kami dan kami juga berbicara dengannya tetapi bila tiba sahaja waktu
solat ia seolah-olah tidak mengenali kami dan kami pula tidak mengenalinya.”
(Hadis diriwayatkan oleh Al-Azdi)
Kekhusyukan inilah yang diisyaratkan
oleh Rasulullah s.a.w:
كم من قائم حظه من صلاته التعب والنصب
“Berapa ramai orang yang mengerjakan
solat, habuan yang ia terima hanyalah penat dan lelah”.
(Hadis Riwayat Al-Nasa’i)
كم من صائم حظه من صومه الجوع والعطش
“Berapa ramai orang yang berpuasa, ia
tidak memperolehi apa-apa ganjaran kecuali lapar dan dahaga”.
3- Saya mestilah beribadah dalam keadaan
hati saya merasai kehadiran Allah swt, membuang dan melupakan kesibukan dunia
dan hiruk-pikuknya. Beribadat dalam keadaan seperti inilah
yang dianjurkan oleh Rasulullah s.a.w dalam sabdanya:
لا ينظر الله إلى الصلاة لا يحضر الرجل
فيها قلبه مع بدنه
“Allah s.w.t tidak memandang kepada
solat seorang lelaki yang mengerjakan tanpa kehadiran hati berserta gerak
badannya.”
Berkata ‘ulama’:
“Solat itu adalah urusan akhirat, maka
kamu masuk menunaikannya (bererti) kamu telah keluar dari dunia.”
Al-Hassan Al-Basri meriwayatkan:
“Setiap solat yang tidak disertai
kehadiran hati, maka ia adalah lebih hampir kepada seksaan.”
4- Saya mesti beribadat dalam keadaan
sentiasa ingin menambahnya, tidak merasa cukup dan tidak kenyang. Saya perlu
menghampirkan diri kepada Allah swt dengan amalan-amalan sunat sebagai menyahut
seruan Allah swt, di
dalam sebuah hadis qudsi:
مَنْ عَادَى لِي وَلِيًّا فَقَدْ
آذَنْتُهُ بِالْحَرْبِ وَمَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدِي بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ
مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ وَمَا يَزَالُ عَبْدِي يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ
بِالنَّوَافِلِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ
بِهِ وَبَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَيَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا
وَرِجْلَهُ الَّتِي يَمْشِي بِهَا وَإِنْ سَأَلَنِي لَأُعْطِيَنَّهُ وَلَئِنْ
اسْتَعَاذَنِي لَأُعِيذَنَّهُ وَمَا تَرَدَّدْتُ عَنْ شَيْءٍ أَنَا فَاعِلُهُ
تَرَدُّدِي عَنْ نَفْسِ الْمُؤْمِنِ يَكْرَهُ الْمَوْتَ وَأَنَا أَكْرَهُ
مَسَاءَتَهُ
“Sesiapa yang memusuhi kekasihku
(waliKu), maka Aku mengisytiharkan perang terhadapnya. Tidak ada satu perbuatan
mendekatkan diri (taqarrab) kepada Aku oleh hambaKu yang lebih Aku cintai
selain daripada kewajipan-kewajipan yang Aku fardukan ke atasnya. HambaKu akan
terus beramal menghampiri diri kepadaKu dengan melakukan amalan-amalan sunat
sehingga Aku mencintainya. Apabila Aku sudah mencintainya maka Aku (menjadikan)
pendengarannya yang dengannya dia mendengar, penglihatannya yang dengannya dia
melihat, tangannya yang dengannya dia memukul dan kakinya yang dengannya dia
berjalan. Jika dia memohon sesuatu dari Aku nescaya Aku berikannya. Dan jika
dia memohon perlindungan Aku (dari sesuatu) nescaya Aku akan melindunginya. Aku
tidak pernah ragu dari sesuatu yang Aku lakukan seperti Aku ragu (hendak
mengambil) nyawa hambaKu yang Mukmin, di mana dia membenci maut sedang Aku
tidak menyakitinya.”
(Hadis oleh Al-Bukhari)
5- Saya mestilah mengambil berat terhadap
ibadat qiamullail (solat malam) serta melatih diri melakukannya sehingga ia
menjadi satu kebiasaan. Ini adalah kerana qiamullail itu adalah
sumber kekuatan yang memantapkan iman. Sungguh benar firman Allah swt:
إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ
وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلًا
“Sebenarnya solat dan ibadat malam lebih
kuat kesannya (kepada jiwa) dan lebih tetap betul bacaannya”.
(Surah Al-Muzammil 73: Ayat 6)
Allah s.w.t juga menerangkan sifat
hamba-hambanya yang mukmin:
كَانُوا قَلِيلًا مِنَ اللَّيْلِ مَا
يَهْجَعُونَ(17)وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ
“Mereka sentiasa mengambil sedikit
sahaja: Masa dari waktu malam, untuk mereka tidur. 18- Dan pada waktu akhir
malam (sebelum fajar) pula, mereka selalu beristighfar kepada Allah (memohon
ampun)”.
(Surah Al-Zariat 51: Ayat 17-18)
Firman Allah swt seterusnya:
تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ
يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ
“Mereka merenggangkan diri dari tempat
tidur, (sedikit sangat tidur, kerana mengerjakan solat tahajud dan amal-amal
soleh); mereka sentiasa berdoa kepada Tuhan mereka dengan perasaan takut (akan
kemurkaanNya) serta dengan perasaan ingin memperolehi lagi (keredhaanNya) dan
mereka selalu pula mendermakan sebahagian dari apa yang Kami beri kepada
mereka”.
(Surah Al-Sajdah 32: Ayat 16)
Di antara amalan-amalan sunat yang
dikerjakan antara lain qiamullail, solat dhuha, solat tarawih, puasa pada hari
Isnin dan Khamis, puasa pada Hari Arafah, puasa pada Hari Asyura, puasa enam
hari dalam bulan Syawal, tiga hari di setiap pertengahan bulan (13,14 dan 15)
dan beriktikaf di masjid.
6- Saya mestilah meluangkan waktu
tertentu untuk membaca Al-Quran dengan cara merenungi maksud dan pengajarannya
terutama di waktu dhuha, kerana Allah swt berfirman:
أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ
إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْءَانَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْءَانَ الْفَجْرِ كَانَ
مَشْهُودًا
“Dirikanlah olehmu solat ketika gelincir
matahari hingga waktu gelap malam, dan (dirikanlah) solat subuh sesungguhnya
solat subuh itu adalah disaksikan (keistimewaannya)”.
(Surah Al-Isra’ 17: Ayat 78).
Saya mesti membacanya dengan penuh
tadabbur, berfikir, merenunginya dengan khusyuk dan sedih kerana sabda
Rasulullah s.a.w:
إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ نَزَلَ بِحُزْنٍ
فَإِذَا قَرَأْتُمُوهُ فتحازنوا
“Sesunguhnya Al-Quran diturunkan dalam
keadaan dukacita, maka apabila kamu membacanya hendaklah kamu merasakan
kedukacitaan tersebut”
(Diriwayatkan oleh Abu Ya’la dan Abu
Nu’aim).
Demikian juga saya mestilah sentiasa
ingat peringatan Allah swt dalam firmanNya:
لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْءَانَ
عَلَى جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ
“Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke
atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah
kerana takut kepada Allah dan (ingatlah)”.
(Surah Al-Hasy-r 59: Ayat 21).
Rasulullah s.a.w bersabda:
مَا آمَنَ بِالْقُرْآنِ مَنْ اسْتَحَلَّ
مَحَارِمَهُ
“Tidaklah beriman dengan Al-Quran oleh
orang yang menghalalkan apa yang diharamkan oleh Al-Quran”
(Diriwayatkan oleh Al-Tirmizi)
Sabdanya lagi:
أفضل عبادة أمتى تلاوة القرآن
“Ibadah yang paling utama bagi umatku
ialah membaca Al-Quran”.
(Diriwayatkan oleh Abu Nu’aim di dalam
Fadha’ilul-Quran)
Di dalam sebuah hadis dari ‘Abdullah bin
Mas’ud Rasulullah saw bersabda:
إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ مَأْدُبَةُ
اللَّهِ فَتَعَلَّمُوا مِنْ مَأْدُبَتِهِ مَا اسْتَطَعْتُمْ إِنَّ هَذَا
الْقُرْآنَ حَبْلُ اللَّهِ وَالنُّورُ الْمُبِينُ وَالشِّفَاءُ النَّافِعُ
عِصْمَةٌ لِمَنْ تَمَسَّكَ بِهِ وَنَجَاةٌ لِمَنْ اتَّبَعَهُ لَا يَزِيغُ فَيَسْتَعْتِبُ
وَلَا يَعْوَجُّ فَيُقَوَّمُ وَلَا تَنْقَضِي عَجَائِبُهُ وَلَا يَخْلَقُ عَنْ
كَثْرَةِ الرَّدِّ فَاتْلُوهُ فَإِنَّ اللَّهَ يَأْجُرُكُمْ عَلَى تِلَاوَتِهِ
بِكُلِّ حَرْفٍ عَشْرَ حَسَنَاتٍ أَمَا إِنِّي لَا أَقُولُ الم وَلَكِنْ بِأَلِفٍ
وَلَامٍ وَمِيمٍ
“Sesungguhnya Al-Quran ini adalah
hidangan Allah, oleh itu hendaklah kamu menyebutnya sekadar yang terdaya oleh
kamu menyebutnya. Sesungguhnya Al-Quran ini adalah tali Allah, cahaya yang
terang benderang dan penawar yang berguna. Penjaga kepada siapa yang berpegang
kepadanya, jaminan kejayaan bagi yang mengikutinya. Ia tidak salah yang
menyebabkan ia tercela, ia tidak bengkok yang menyebabkan ia perlu
diperbetulkan, keajaibannya tidak kunjung habis dan ia tidak menjadi cacat
sekalipun banyak (kandungannya) ditolak orang. Bacalah Al-Quran kerana Allah
akan memberi ganjaran ke atas setiap huruf dari bacaanmu dengan sepuluh
kebaikan. Aku tidak mengatakan kepadamu Alif, Lam, Mim itu satu huruf tetapi
Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf.”
(Riwayat Al-Hakim)
Dalam satu wasiat kepada Abu Zar
Rasulullah berkata:
عليك بتلاوة القرآن فإنه نور لك فى الأرض
وذخر لك في السماء
“Kamu wajib melazimkan dirimu membaca
Al-Quran kerana ia adalah cahaya untuk kamu di bumi dan perbendaharaan untuk di
langit.”
(Riwayat Ibnu Hibban)
7- Saya mestilah menjadikan doa sebagai
perantaraan dengan Allah swt di dalam setiap urusan hidup kerana doa adalah
otak bagi segala ‘ibadah. Untuk itu saya mestilah memilih doa-doa
yang ma’thur dari Rasulullah s.a.w. Sesungguhnya benar firman Allah swt bila Ia
mengatakan:
وقال ربكم أدعوني أستجب لكم
“Mintalah doa kepadaku, nescaya aku akan
memperkenankan permintaanmu”.
1. Doa ketika hendak tidur.
بسمك رَبِّي وَضَعْتُ جَنْبِي وَبِكَ
أَرْفَعُهُ إِنْ أَمْسَكْتَ نَفْسِي فَاغْفِرْ لَهَا وَإِنْ أَرْسَلْتَهَا
فَاحْفَظْهَا بِمَا تَحْفَظُ بِهِ عِبَادَكَ الصَّالِحِينَ
“Dengan nama-Mu wahai Tuhanku, aku
baringkan pinggangku dan kerana Engkau aku mengangkatnya; jika Engkau tahan
jiwaku (Kau ambil jiwaku) ampunilah diriku, jika Engkau lepaskan ruhnya, maka
peliharalah diriku sebagaimana Kau pelihara hamba-hambaMu yang soleh.
(Hadis riwayat Jama’ah).
2. Doa ketika bangun dari tidur.
قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي
أَحْيَانَا بَعْدَ مَا أَمَاتَنَا وَإِلَيْهِ النُّشُورُ
“Segala puji bagi Allah yang
menghidupkan kami setelah kami mati. Dan kepadaNya kami kembali.”
(Hadis riwayat Bukhari)
3. Doa ketika memakai pakaian dan
menanggalnya.
اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ أَنْتَ
كَسَوْتَنِيهِ أَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِهِ وَخَيْرِ مَا هو لَهُ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ
شَرِّهِ وَشَرِّ مَا هو لَهُ
“Ya Allah aku memohon kepadaMu kebaikan
pakaian ini dan kebaikan yang ada padanya. Aku berlindung padaMu dari keburukan
pakaian ini dan keburukan apa yang ada padanya”.
(Hadis Riwayat Ibnus Sunni)
4. Doa ketika keluar dari rumah dan
memasukinya.
بِسْمِ اللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ
لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ
“Dengan nama Allah aku bertawakal
kepadaNya; tidak ada daya, tidak ada kekuatan kecuali kerana Allah”.
(Sunan Tirmizi)
5. Doa ketika berjalan ke Masjid.
ِ اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِي قَلْبِي نُورًا
وَفِي بَصَرِي نُورًا وَفِي سَمْعِي نُورًا وَعَنْ يَمِينِي نُورًا وَعَنْ
يَسَارِي نُورًا وَفَوْقِي نُورًا وَتَحْتِي نُورًا وَأَمَامِي
نُورًا وَخَلْفِي نُورًا وَاجْعَلْ لِي
نُورًا
“Ya Allah, jadikanlah dalam hatiku cahaya,
dalam pandanganku cahaya, pada pendengaranku cahaya, sebelah tangan kananku
cahaya dan pada sebelah tangan kiriku cahaya, di atasku cahaya, di bawahku
cahaya, di mukaku cahaya dan di belakangku cahaya dan jadikanlah bagiku cahaya.”
(Hadis riwayat Bukhari)
6. Doa ketika memasuki masjid.
اللهم افتح لى أبواب رحمتك
“Ya Allah, bukakanlah bagiku pintu-pintu
rahmatmu”.
7. Doa ketika keluar dari masjid.
اللهم إني أسألك من فضلك
“Ya Allah, aku memohon kepadamu
kurniaanMu”.
(Hadis Riwayat Muslim, Abu Daud dan
Nasa’i)
8. Doa ketika hendak makan.
اللهم بارك لنا فيما رزقتنا وقنا عذاب
النار با سم الله
“Ya Allah, berkatilah kami pada apa-apa
yang Kamu rezekikan kepada kami dan jauhkanlah kami dari seksa neraka, dengan
nama Allah”.
(Hadis riwayat Ibnu Sunni)
9. Doa setelah selesai makan.
الحمد لله الذي أطعمنا وسقانا وجعلنا
مسلمين
“Segala puji bagi Allah yang telah
memberikan makanan kepada kami, memberi minuman kepada kami dan menjadikan kami
dari golongan Muslim”.
(Hadis Riwayat Abu Daud, Tirmizi,
Nasa’ie dan Ibnu Majah)
10. Doa
ketika memasuki tandas.
اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ
الْخُبُثِ وَالْخَبَائِثِ
“Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung
kepadaMu dari khubuth dan khaba’ith”.
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
11. Doa
ketika keluar tandas.
الحمد لله الذي أذاقني لذته وصرف عني أذاه
“Segala puji bagi Allah yang telah
memberikan aku mengecap kelazatannya dan menjauhkan aku dari kesakitannya”.
(Hadis riwayat Ibn Sunni dan Al-Tabarani)
12. Doa
sebelum bersetubuh.
اللهم جنبنا من الشيطان وجنب الشيطان ما
رزقتنا
“Dengan namaMu, ya Allah jauhkanlah dari
kami syaitan dan jauhkan syaitan daripada apa yang Kau kurniakan kepada kami”.
(Hadis riwayat Bukhari).
Jika ditakdirkan bagi mereka memperolehi
anak, syaitan tidak akan memudaratkannya selama-lamanya.
13. Doa
ketika tidak dapat tidur.
اللهم غارت النجوم وهدأت العيون وأنت حي
قيوم لا تأخذك سنة ولا نوم يا حي يا قيوم إهد ليلى وأنم عينى
“Ya Allah, sudah terbenam
bintang-bintang sudah terkatup banyak mata sedangkan Engkau hidup dan jaga,
tidak tidur. Wahai Yang Tegak, Yang Hidup dan Yang Jaga, tenteramkanlah mataku”.
14. Wirid
selepas solat.
مَنْ سَبَّحَ اللَّهَ فِي دُبُرِ كُلِّ
صَلَاةٍ ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ وَحَمِدَ اللَّهَ ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ وَكَبَّرَ
اللَّهَ ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ فَتْلِكَ تِسْعَةٌ وَتِسْعُونَ وَقَالَ تَمَامَ
الْمِائَةِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ
وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ غُفِرَتْ خَطَايَاهُ وَإِنْ
كَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ
Sesiapa yang bertasbih kepada Allah
(membaca Subhanallah) sesudah setiap sembahyang 33 kali, membaca tahmid
(Alhamdulillah) 33 kali dan membesarkan Allah (Allahuakbar) 33 kali.
Dan digenapkan menjadi seratus dengan
membaca:
إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا
شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
“Tidak ada Tuhan kecuali Allah Yang Maha
Esa, yang tidak ada sekutu bagiNya, kepunyaanNya segala kekuatan dan
kepunyaanNya segala pujian dan Dia berkuasa atas segala sesuatu”.
(Hadis riwayat Muslim)
15. Doa
ketika selesai majlis.
سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوبُ إِلَيْكَ
“Maha suci Engkau ya Allah dengan segala
pujiMu aku bersaksi tidak ada Tuhan kecuali Engkau, aku bermohon ampun kepadamu
dan kau bertaubat kepadaMU”.
16. Doa
ketika menaiki kenderaan.
الحمد لله الذى سخرلنا هذا وما كنا له
مقرنين وإنا إلى ربنا لمنقلبون
“Segala puji bagi Allah yang
menggerakkan bagi kami kenderaan ini, padahal kami tidak sanggup melakukannya,
dan sesungguhnya kami semuanya kembali kepada Tuhan kami”.
17. Doa
ketika bermusafir.
اللهم بك أصول وبك أجول وبك أسير اللهم
إني أسألك في سفري هذا البر والتقوى ومن العمل ما ترضى اللهم هون علينا سفرنا هذا
واطوعنا بعده اللهم أنت الصاحب في السفر والخليفة في الأهل اللهم إني أعوذبك من
وعثاء السفر وكآبة المنظر وسوء المنقلب في المال والأهل والولد
“Ya Allah kerana Engkau aku berurusan
kerana Engkau aku berjalan dan kerana Engkau pula aku berpergian. Ya Allah, aku
bermohon kepadaMu dalam perjalanan ini kebajikan dan ketakwaan dan berupa amal
yang Engkau redhai. Ya Allah, ringankanlah bagi kami perjalanan kami ini dan
dekatkanlah bagi kami yang jauhnya. Ya Allah, Engkaulah sahabat dalam
perjalanan dan Wakil di tengah-tengah keluarga. Ya Allah, sesungguhnya aku
berlindung kepadaMu dari kepayahan perjalanan, dari kesedihan penglihatan, dari
keburukan saat kembali pada harta, keluarga dan anak-anak”.
18. Doa
ketika hujan turun.
اللهم صيبا نافعا (مرتين أو ثلاث)
“Ya Allah, turunkanlah hujan yang
bermanfaat (dua kali atau tiga kali)”.
(Hadis riwayat Ibnu Syaibah dari hadis
Aisyah).
19. Doa
ketika mendengar guruh.
اللهم لا تقتلنا بغضبك ولا تهلكنا بعذابك
وعافنا قبل ذلك
“Ya Allah, jangan Engkau bunuh kami
dengan murkaMu dan jangan Engkau binasakan kami dengan siksaMu dan selamatkan
kami sebelum itu”.
(Hadis riwayat Tirmizi, Al-Hakim dalam
Al-Mustadrak, dari hadis ‘Abdullah bin ‘Umar)
20. Doa
ketika melihat anak bulan.
الله أكبر اللهم أهله علينا باليمن
ولإيمان والسلامة والإسلام والتوفيق لما تحب وترضى ربي وربك الله
“Allah Maha Besar, ya Allah, muncullah
bulan ini bagi kami dengan penuh berkat dan iman, keselamatan dan keIslaman,
taufik pada apa-apa yang Engkau cintai dan Engkau redai, ya Tuhanku dan
Tuhanmu, Allah”.
21. Doa
kepada pengantin.
بارك الله وبارك عليك وجمع بينكما في خير
“Semoga Allah memberkati engkau dan
memberkati atas kau dan mengumpulkan kalian berdua dalam kebaikan”.
(Hadis riwayat Bukhari, Muslim dan empat
ahli hadis dari Anas dan Abu Hurairah).
22. Doa
ketika melihat kanak-kanak.
أعيذك بكلمات الله التامة من كل الشيطان
وهامة ومن كل عين لآمة
“Aku bermohon perlindungan untukmu
dengan kalimat Allah yang sempurna dari setiap syaitan dan racun, dan dari
setiap mata yang membawa keburukan”.
(Hadis riwayat Bukhari dari hadis Ibnu
‘Abbas)
23. Doa
ketika menziarahi orang sakit.
اللهم أذهب البأس رب الناس اشف وأنت
الشافي لا شفاء إلا شفاؤك شفاء لا يغادر سقما
“Ya Allah, hilangkanlah penyakit ini,
wahai yang memelihara manusia. Sembuhkanlah, sesungguhnya Engkaulah yang
menyembuhkan. Tidak ada kesembuhan kecuali kesembuhan yang diberikan olehMu,
kesembuhan yang tidak disertai rasa sakit”.
24. Doa
ketika dukacita.
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
“Tidak ada Tuhan yang berhak
menyembuhkan melainkan Engkau, sesungguhnya aku termasuk di kalangan
orang-orang yang zalim”.
25. Doa
takziah kematian.
إن الله ما أخذ وله ما أعطى وكل شئ عنده
بأجل مسمى فلتصبر ولتحتسب
“Sesungguhnya kepunyaan Allah apa yang
Ia ambil dan kepunyaanNya apa yang Ia berikan dan segala sesuatu pada sisiNya
sampai waktu yang ditentukan. Hendaklah kamu bersabar dan mengharapkan
ganjaran”.
(Hadis riwayat Bukhari dari hadis
usamah).
26. Doa
dalam solat jenazah.
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ
وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ وَوَسِّعْ مُدْخَلَهُ وَاغْسِلْهُ
بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ وَنَقِّهِ مِنْ الْخَطَايَا كَمَا نَقَّيْتَ
الثَّوْبَ الْأَبْيَضَ مِنْ الدَّنَسِ وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ
وَأَهْلًا خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ وَأَدْخِلْهُ
الْجَنَّةَ وَأَعِذْهُ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ أَوْ مِنْ عَذَابِ النَّارِ
“Ya Allah, maafkanlah dia dan berilah
rahmat ke atasnya, selamatkanlah dia dan ampunilah dia, muliakanlah tempatnya,
luaskan tempat masuknya dan bersihkanlah dia dengan air salju dan air dingin.
Sucikanlah dia dari kesalahan sebagaimana Engkau bersihkan pakaian yang putih
dari kotoran, gantikanlah baginya rumah yang lebih baik daripada rumahnya,
keluarganya dan pasangan yang lebih baik daripada pasangan yang dimilikinya.
Masukkanlah dia ke syurga dan lindungilah dia dari azab kubur dan azab neraka”.
PETIKAN BAHAN BACAANKU
Tiada ulasan:
Catat Ulasan