Berpegang dengan akidah yang benar lagi
murni adalah syarat pertama bagi seseorang mengaku dirinya beragama Islam dan
menjadikan Islam sebagai cara hidupnya. Pegangan tersebut mestilah selari
dengan apa yang terkandung di dalam Kitabullah (Al-Quran) dan sunnah Rasulullah
s.a.w. Ia mestilah beriman dengan apa yang telah diimani oleh orang-orang Islam
terdahulu yang terdiri dari angkatan Salafus-Saleh serta para Imam penyampai
agama ini yang telah diakui kebaikan, kebaktian serta ketakwaan mereka. Mereka
ini mempunyai kefahaman yang mendalam lagi bersih dalam urusan agama.
Bagi memastikan saya benar-benar Muslim
dalam akidah maka saya mestilah beriman dengan perkara-perkara berikut:
1. Saya mestilah beriman bahawa pencipta
alam ini adalah Allah SWT, Tuhan
yang Maha Bijaksana lagi Berkuasa, Maha Mengetahui serta tidak memerlukan
pertolongan sesiapapun. Buktinya
jelas pada kejadian alam ini yang penuh dengan keindahan, kerapian dan
keseimbangan, saling perlu memerlukan di antara juzuk dengan juzuk yang lain.
Adalah mustahil semua kejadian ini akan kekal dan berterusan sekiranya tidak
berada di bawah penjagaan Tuhan yang Maha Tinggi lagi Maha Kuasa. Firman Allah s.w.t:
لَوْ كَانَ فِيهِمَا ءَالِهَةٌ إِلَّا
اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ
“Kalau ada di langit dan di bumi
tuhan-tuhan yang lain dari Allah, nescaya rosaklah pentadbiran kedua-duanya.
Maka (bertauhidlah kamu kepada Allah dengan menegaskan): Maha Suci Allah, Tuhan
yang mempunyai Arasy, dari apa yang mereka sifatkan”.
(Surah Al-Anbiya’ 21: Ayat 22)
2. Saya mestilah beriman bahawa Tuhan
yang Maha Mulia tidaklah mencipta segala kejadian alam secara sia-sia tanpa
apa-apa tujuan. Kerana mustahil
bagi Allah swt yang bersifat dengan sifat-sifat
kesempurnaan itu mencipta sesuatu secara sia-sia. Adalah mustahil seseorang itu
dapat memahami maksud tujuan Allah swt menjadikan sesuatu secara terperinci
melainkan melalui penjelasan Rasulullah s.a.w dan wahyu dari Allah s.w.t
sendiri. Firman
Allah s.w.t:
أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ
عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ(115)فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ
الْحَقُّ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ
“Maka adakah patut kamu menyangka bahawa
Kami hanya menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) sahaja dengan tiada
sebarang hikmat pada ciptaan itu? Dan kamu (menyangka pula) tidak akan
dikembalikan kepada Kami? Maka (dengan yang demikian) Maha Tinggilah Allah Yang
Menguasai seluruh alam, lagi Yang Tetap Benar; tiada Tuhan melainkan Dia, Tuhan
yang mempunyai Arasy yang mulia”.
(Surah Al-Mu’minun 23: Ayat 115-116)
3. Saya mestilah beriman bahawasanya
Allah SWT telah mengutuskan Rasul-rasul dan diturunkan untuk mereka
kitab-kitab dengan tujuan mengajar manusia supaya mengenali Allah SWT dan
memahami matlamat kejadian mereka, mengetahui asal-usul mereka dan ke mana
mereka akan kembali. Saya juga
beriman bahawa Rasul terakhir dari kalangan Rasul-rasul yang mulia itu ialah
Nabi Muhammad SAW yang Allah SWT kurniakan kepadanya Al-Quran Al-Karim
sebagai satu mukjizat yang berkekalan. Firman Allah SWT :
وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ
رَسُولًا أَنِ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ
هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلَالَةُ فَسِيرُوا فِي
الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ
“Dan sesungguhnya Kami telah mengutus
dalam kalangan tiap-tiap umat seorang Rasul (dengan memerintahkannya menyeru
mereka): Hendaklah kamu menyembah Allah dan
jauhilah taghut. Maka di antara mereka (yang menerima seruan Rasul itu), ada
yang diberi hidayat petunjuk oIeh Allah dan
ada pula yang berhak ditimpa kesesatan. Oleh itu mengembaralah kamu di bumi,
kemudian lihatlah bagaimana buruknya kesudahan umat-umat yang mendustakan
Rasul-rasulnya”.
(Surah Al-Nahl 16: Ayat 36)
4. Saya mestilah beriman bahawa matlamat
kewujudan insan ialah mengenali Allah ‘Azzawajalla seperti mana yang Allah
s.w.t sendiri menjelaskannya, memberi penuh ketaatan kepadaNya dan mengabdikan
diri kepadaNya. Firman Allah s.w.t:
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ
إِلَّا لِيَعْبُدُونِ(56)مَا أُرِيدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَمَا أُرِيدُ أَنْ
يُطْعِمُونِ(57)إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ
“Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan
jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. Aku
tidak sekali-kali menghendaki sebarang rezeki pemberian dari mereka dan Aku
tidak menghendaki supaya mereka memberi makan kepadaKu. Sesungguhnya Allah
Dialah sahaja Yang Memberi rezeki (kepada sekalian makhlukNya, dan Dialah
sahaja) Yang Mempunyai Kekuasaan yang tidak terhingga, lagi Yang Maha Kuat
Kukuh kekuasaanNya”.
(Surah Al-Zariyat 51: Ayat 56-58)
5. Saya mestilah beriman bahawa ganjaran
bagi orang mukmin yang taat kepada Allah SWT ialah syurga. Manakala balasan ke
atas orang kafir lagi derhaka ialah api neraka. Allah SWT menjelaskan:
فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَفَرِيقٌ فِي
السَّعِيرِ
“….sepuak masuk Syurga dan sepuak lagi
masuk Neraka.”
(Surah Al-Syura 42: Ayat 7)
6. Saya mestilah beriman bahawa sekalian
manusia melakukan kebaikan dan kejahatan dengan pilihan dan kehendak mereka
sendiri. Namun demikian kebaikan
yang dilakukan itu tidaklah berlaku, melainkan dengan taufik dan ‘inayah dari
Allah SWT. Manakala amalan jahat
pula tidaklah merupakan paksaan dari Allah SWT tetapi ianya termasuk dalam batasan
keizinan dan kehendakNya. Firman Allah SWT:
وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا(7)فَأَلْهَمَهَا
فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا(8)قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا(9)وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا(10)
“Demi diri manusia dan Yang
menyempurnakan kejadiannya (dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya);
Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan,
dan yang membawanya kepada bertakwa; Sesungguhnya berjayalah orang yang
menjadikan dirinya yang sedia bersih bertambah-tambah bersih (dengan iman dan
amal kebajikan), Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya yang
sedia bersih itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran
maksiat)”.
(Surah al-Syams 91: Ayat 7-10)
Dan firman Allah SWT ;
كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ(38)
“Tiap-tiap diri terikat, tidak terlepas
daripada (balasan buruk bagi amal jahat) yang dikerjakannya”.
(Surah Al-Muddathir 74: Ayat 38).
7. Saya juga mestilah beriman bahawa
urusan penciptaan undang-undang itu adalah hak mutlak Allah SWT. Tidak harus
sama sekali manusia mendahului atau membelangkanginya. Apa yang dibolehkan ialah ilmuan
Muslim atau para ulama’ berijtihad mengeluarkan hukum-hukum dari nas-nas
Syari’at dalam batas-batas yang diizinkan. Firman Allah SWT:
وَمَا اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ مِنْ شَيْءٍ
فَحُكْمُهُ إِلَى اللَّهِ ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبِّي عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ
وَإِلَيْهِ أُنِيبُ
“Dan (katakanlah wahai Muhammad kepada
pengikut-pengikutmu): Apa jua perkara agama yang kamu berselisihan padanya maka
hukum pemutusnya terserah kepada Allah; Hakim yang demikian kekuasaanNya ialah
Allah Tuhanku; kepadaNyalah aku berserah diri dan kepadaNyalah aku rujuk
kembali (dalam segala keadaan).”
(Surah Al-Syura 42: Ayat 10)
8. Saya mestilah berusaha mengetahui
nama-nama dan sifat-sifat Allah SWT yang layak bagi kemuliaanNya. Abu Hurairah ra berkata: Rasulullah
SAW telah bersabda:
لِلَّهِ تِسْعَةٌ وَتِسْعُونَ اسْمًا
مِائَةٌ إِلَّا وَاحِدًا لَا يَحْفَظُهَا أَحَدٌ إِلَّا دَخَلَ الْجَنَّةَ وَهُوَ
وَتْرٌ يُحِبُّ الْوَتْرَ
“Allah mempunyai sembilan puluh
sembilan nama, kurang satu seratus. Sesiapa yang menghafaznya akan memasuki
syurga. Allah itu ganjil (tunggal) dan menyukai (bilangan) yang ganjil.”
(Hadis riwayat Bukhari & Muslim)
9. Saya mestilah berfikir merenungi
kehebatan kejadian-kejadian Allah SWT, bukan memikirkan tentang ZatNya sebagai
mengikuti dan mentaati perintah Rasulullah SAW :
تفكروا فى خلق الله ولا تتفكروا فى الله
فإنكم لن تقدروا قدره
“Berfikirlah kamu tentang makhluk
ciptaan Allah dan janganlah kamu memikirkan tentang ZatNya kerana kamu tidaklah
mengetahui keadaan sebenarnya.”
(Hadis diriwayatkan oleh Abu Nu’aim di
dalam Al-Halyah dan Al-Asbahani meriwayatkannya di dalam Al-Taghrib wa
Al-Tarhib)
Berhubung dengan sifat-sifat Allah SWT terdapat banyak ayat-ayat suci Al-Quran Al-Karim yang membuktikan kesempurnaan
ketuhanan(UluhiyyahNya). Kita dapati beberapa ayat Al-Quran membuktikan
kewujudan Allah SWT, sifat baqa’
(kekal), sifat qadim (sedia ada), sifat Ia berlainan dengan segala makhluk,
tidak mempunyai anak, tidak ada yang menandingiNya. Kita juga menemui ayat-ayat
yang menunjukkan Tuhan itu wujud dengan sendirinya, Maha Kaya dari segala
makhlukNya dan makhluk berhajat berhajat kepada kebesaranNya. Demikian juga
kita menemui ayat-ayat yang menunjukkan keEsaan Allah pada ZatNya,
sifat-sifatNya dan perbuatanNya, kekuasaanNya, keagunganNya dan keluasan
ilmuNya ke atas sesuatu. Kita temui lagi ayat-ayat yang menunjukkan iradah
Allah SWT mengatasi segala iradah yang lain dan Allah SWT itu bersifat hidup yang penuh
dengan kesempurnaan.
Selain dari sifat-sifat yang disebut
tadi, masih banyak lagi ayat-ayat yang menerangkan sifat-sifat kesempurnaan
lain bagi Allah SWT yang tidak tercapai oleh daya pemikiran manusia yang terbatas,
tentang hakikat sebenarnya. Maha Suci Allah, kita tidaklah dapat membataskan
pujian kita terhadapNya sebagaimana memuji dirinya sendiri.
10. Saya mesti meyakini bahawa
pendapat dan pandangan para salaf adalah lebih utama untuk diikuti supaya dapat
menyelesaikan perbahasan tentang penta’wilan dan pentha’thilan sesetengah ayat
suci Al-Quran, yakni membiarkan sebahagian dari sifat-sifat Allah di dalam
Al-Quran dengan menyerahkan hakikat sebenar mengenai maknanya kepada Allah
s.w.t.
Saya juga mesti meyakini bahawa berbagai
bentuk penta’wilan sesetengah ayat-ayat tertentu oleh golongan khalaf
(terkemudian) tidak wajar dijadikan sebab kepada perselisihan yang berlarutan
dan jangan sampai timbul kembali perbalahan di antara golongan khalaf di masa lampau
mahupun masa kini.
11. Saya juga mesti mengabdikan diri
hanya kepada Allah SWT semata-mata tidak menyekutukan dengan
yang lain. Ini
saya lakukan kerana menyahut seruan Allah SWT dan RasulNya yang menyeru manusia
supaya mengabdikan diri hanya kepada Allah SWT semata-mata dan tidak tunduk kepada
sesuatu selain Allah SWT. Amaran ini jelas dalam firman Allah SWT:
وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ
رَسُولًا أَنِ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ
“Dan sesungguhnya Kami telah mengutus
dalam kalangan tiap-tiap umat seorang Rasul (dengan memerintahkannya menyeru
mereka): Hendaklah kamu menyembah Allah dan jauhilah taghut.”
(Surah Al-Nahl 16: Ayat 36)
12. Saya juga mestilah takut hanya
kepadaNya dan tidak takut kepada yang lain. Perasaan takut tersebut seharusnya
menyebabkan saya menjauhi kemurkaan Allah SWT dan larangan-laranganNya.
Allah SWT menjelaskan:
وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ
وَيَخْشَ اللَّهَ وَيَتَّقْهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ
“Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan
RasulNya dan takut melanggar perintah Allah serta, menjaga dirinya jangan
terdedah kepada azab Allah, maka merekalah orang-orang yang beroleh
kemenangan.”
(Surah Al-nur 24: Ayat 52)
Firman Allah SWT seterusnya:
إِنَّ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ
بِالْغَيْبِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ
“Sesungguhnya orang-orang yang takut
(melanggar hukum) Tuhannya semasa mereka tidak dilihat orang dan semasa mereka
tidak melihat azab Tuhan, mereka beroleh keampunan dan pahala yang besar.”
(Surah Al-Mulk 67: Ayat 12)
13. Saya mesti sentiasa mengingati Allah
SWT dan berzikir menyebut namaNya untuk menjadikan diam saya itu adalah dalam
keadaan berfikir dan apabila bercakap adalah kerana berzikir. Ini paling mujarab untuk jiwa dan
senjata paling ampuh untuk menghadapi serangan-serangan zaman ini, pancaroba
kehidupan serta asam garamnya. Inilah penawar yang sangat diperlukan oleh
manusia zaman ini. Sungguh benar peringatan Allah SWT yang menyatakan:
الَّذِينَ ءَامَنُوا وَتَطْمَئِنُّ
قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
“(Iaitu) orang-orang yang beriman dan
tenang tenteram hati mereka dengan “zikrullah”. Ketahuilah dengan “zikrullah”
itu, tenang tenteramlah hati manusia.”
(Surah Al-Ra’ad 13: Ayat 28)
FirmanNya lagi:
وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ
نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ(36)وَإِنَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ
عَنِ السَّبِيلِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ
“Dan sesiapa yang tidak mengindahkan pengajaran
(Al-Quran yang diturunkan oleh Allah) Yang Maha Pemurah, Kami akan adakan
baginya Syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya), lalu menjadilah Syaitan
itu temannya yang tidak renggang daripadanya. 37- Dan sesungguhnya
Syaitan-syaitan itu tetap menghalangi mereka dari jalan yang benar, sedang
mereka menyangka bahawa mereka orang-orang yang mendapat hidayat petunjuk.”
(Surah Al-Zukhruf 43: Ayat 36-37).
Dr. Briel sendiri mengakui kenyataan ini
dengan menegaskan “sesungguhnya orang-orang yang berpegang teguh dengan agama,
ia tidak akan dihinggapi penyakit jiwa. Manakala seorang pakar jiwa Dr. Riel
Karienji menyatakan: “Sebenarnya para doktor penyakit jiwa menyedari bahawa
keimanan yang kukuh dan pegangan yang teguh terhadap ajaran agama oleh seseorang
adalah satu jaminan untuk menyembuhkan mereka darri penyakit gelisah, tegang
perasaan, penyakit saraf dan lain-lain.
14. Saya juga wajib menyintai Allah swt dengan
sebenar-benar cinta. Cinta yang menjadikan hati saya sentiasa
merasa rindu dan terikat denganNya. Kecintaan itu juga mendorong saya menambah
amalan-amalan kebaikan, berkorban dan berjihad di jalannya di sepanjang masa.
Sekalipun hidup dalam kemewahan dan keseronokan dunia serta kecintaan terhadap
kaum kerabat, semuanya tidak sepatutnya menghalang saya dari mencintai Allah SWT. Ini adalah sejajar dengan seruan
Allah SWT yang mengingatkan:
قُلْ إِنْ كَانَ ءَابَاؤُكُمْ
وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ
اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا
أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا
حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ
“Katakanlah (wahai Muhammad): Jika
bapa-bapa kamu dan anak-anak kamu dan saudara-saudara kamu dan isteri-isteri
(atau suami-suami) kamu dan kaum keluarga kamu dan harta benda yang kamu
usahakan dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat
tinggal yang kamu sukai, (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu
cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk agamaNya,
maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana
Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka).”
(Surah Al-Taubah 9: Ayat 24)
Pengorbanan demikian saya lakukan adalah
untuk dapat merasai kelazatan dan kemanisan iman seperti yang disyaratkan oleh
Rasul yang mulia SAW:
ثَلَاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ وَجَدَ
حَلَاوَةَ الْإِيمَانِ أَنْ يَكُونَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِمَّا
سِوَاهُمَا وَأَنْ يُحِبَّ الْمَرْءَ لَا يُحِبُّهُ إِلَّا لِلَّهِ وَأَنْ
يَكْرَهَ أَنْ يَعُودَ فِي الْكُفْرِ كَمَا يَكْرَهُ أَنْ يُقْذَفَ فِي النَّارِ
“Barang siapa yang ada padanya tiga
syarat ini, ia dapat merasai kemanisan iman:
a. Jika
ia mencintai Allah dan rasulNya
mengatasi kasihnya kepada yang lain.
b. Jika
ia menyintai seseorang, tidaklah ia cintai melainkan kerana Allah.
c. Jika
ia benci untuk kembali ke dalam kekufuran sebagaimana ia benci untuk memasuki
api neraka.”
15. Saya mesti bertawakal sepenuhnya
kepada Allah SWT dalam setiap keadaan dan menyandarkan setiap urusan kepadanya. Sifat tawakal inilah yang membangkitkan
kekuatan zahir dan batin di dalam jiwa dan diri saya yang menyebabkan segala
kepayahan dapat dihadapi dengan mudah. Sifat ini menepati seruan Allah SWT :
وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ
حَسْبُهُ
“….sesiapa berserah diri bulat-bulat
kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan
menyelamatkannya)”.
(Surah Al-Talaq 65: Ayat 3)
Lihat betapa indahnya pesanan Rasulullah
SAW untuk kita, di dalam sebuah hadisnya:
احْفَظْ اللَّهَ يَحْفَظْكَ احْفَظْ
اللَّهَ تَجِدْهُ تُجَاهَكَ إِذَا سَأَلْتَ فَاسْأَلْ اللَّهَ وَإِذَا اسْتَعَنْتَ
فَاسْتَعِنْ بِاللَّهِ وَاعْلَمْ أَنَّ الْأُمَّةَ لَوْ اجْتَمَعَتْ عَلَى أَنْ
يَنْفَعُوكَ بِشَيْءٍ لَمْ يَنْفَعُوكَ إِلَّا بِشَيْءٍ قَدْ كَتَبَهُ اللَّهُ
لَكَ وَلَوْ اجْتَمَعُوا عَلَى أَنْ يَضُرُّوكَ بِشَيْءٍ لَمْ يَضُرُّوكَ إِلَّا
بِشَيْءٍ قَدْ كَتَبَهُ اللَّهُ عَلَيْكَ رُفِعَتْالْأَقْلَامُ وَجَفَّتْ
الصُّحُفُ قَالَ هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ
“Peliharatitah perintah Allah nescaya ia
akan memelihara engkau (sepanjang masa), peliharalah larangan Allah nescaya
engkau dapati ia selalu di hadapanmu. Apabila kamu meminta, hendaklah kamu
meminta kepada Allah dan apabila kamu engkau memohon hendaklah engkau memohon petolongan
dari Allah. Ketahuilah, seandainya umat manusia sepakat untuk memberi sesuatu
manfaat untukmu, mereka tidak dapat memberinya melainkan mengikut apa yang
telah Allah tetapkan untukmu dan sekiranya mereka sepakat untuk menimpakan
engkau dengan sesuatu keburukan tidaklah mereka dapat melakukannya melainkan
dengaan sesuatu yang Allah Taala telah tentukan ke atas dirimu, kerana telah
terangkat pena dan telah kering kertas (telah ditentukan kesemuanya).”
16. Saya mestilah mensyukuri
nikmat-nikmatnya ke atas diri saya yang merupakan kurniaan dan rahmat yang
tidak terhitung jumlahnya. Bersyukur itu adalah satu dari tanda
kemuliaan adab seseorang penerima terhadap pemberi dan pengurnia. Allah SWTmenyatakan:
وَاللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ
أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ
وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
“Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut
ibu kamu dengan keadaan tidak mengetahui sesuatupun dan Dia mengurniakan kepada
kamu pendengaran dan penglihatan serta hati akal fikiran); supaya kamu
bersyukur.”
(Surah Al-Nahl 16: Ayat 78)
Seterusnya Allah SWT berfirman:
وَءَايَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ
أَحْيَيْنَاهَا وَأَخْرَجْنَا مِنْهَا حَبًّا فَمِنْهُ يَأْكُلُونَ(33)وَجَعَلْنَا
فِيهَا جَنَّاتٍ مِنْ نَخِيلٍ وَأَعْنَابٍ وَفَجَّرْنَا فِيهَا مِنَ
الْعُيُونِ(34)لِيَأْكُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ وَمَا عَمِلَتْهُ أَيْدِيهِمْ أَفَلَا
يَشْكُرُونَ
“Dan dalil yang terang untuk mereka
(memahami kekuasaan dan kemurahan kami), ialah bumi yang mati; kami hidupkan ia
serta kami keluarkan daripadanya biji-bijian, maka daripada biji-bijian itu
mereka makan. 34- Dan kami jadikan di bumi itu kebun-kebun kurma dan anggur dan
kami pancarkan padanya beberapa mata air, 35- Supaya mereka makan dari
buah-buahannya dan dari apa yang dikerjakan oleh tangan mereka; maka patutkah
mereka tidak bersyukur?”
(Surah Yasin 36: Ayat 33-35)
Sebenarnya Allah SWT telahpun
menambahkan kurnianya kepada orang-orang yang bersyukur dan mengugut akan
menambah kerugian terhadap golongan yang ingkar. Firman Allah SWT :
وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ
شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ
“Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu
memberitahu: Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi
nikmatKu kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya
azabKu amatlah keras.”
(Surah Ibrahim 14; Ayat 7)
17. Saya mestilah sentiasa beristighfar
memohon keampunan kepada Allah SWT, istighfar itu dapat membersihkan diri dari
dosa di samping memperbaharui taubat dan iman. Istighfar juga dapat memberikan
kerehatan dan keheningan kepada jiwa.
Allah SWT berfirman:
وَمَنْ يَعْمَلْ سُوءًا أَوْ يَظْلِمْ
نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُورًا رَحِيمًا
“Dan sesiapa yang melakukan kejahatan
atau menganiaya dirinya sendiri (dengan melakukan maksiat) kemudian dia memohon
ampun kepada Allah, nescaya dia akan mendapati Allah Maha Pengampun, lagi Maha
Mengasihani.”
(Surah Al-Nisa’ 4: Ayat 110)
Firman Allah SWTt seterusnya:
وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً
أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ
وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا
وَهُمْ يَعْلَمُونَ
“Dan juga orang-orang yang apabila
melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat
kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka dan sememangnya tidak ada yang
mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah dan mereka juga tidak meneruskan
perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedangkan mereka mengetahui (akan
salahnya dan akibatnya).”
(Surah Ali-’Imran 3: ayat: 135)
18. Akhir sekali saya juga mestilah
sentiasa bermuraqabah (merasai berada di bawah pengawasan) dengan Allah SWT dalam keadaan terang mahupun tersembunyi kerana mengingatkan firman Allah SWT:
مَا يَكُونُ مِنْ نَجْوَى ثَلَاثَةٍ
إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلَا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سَادِسُهُمْ وَلَا أَدْنَى
مِنْ ذَلِكَ وَلَا أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مَا كَانُوا ثُمَّ
يُنَبِّئُهُمْ بِمَا عَمِلُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ
عَلِيمٌ
“Tiada berlaku bisikan antara tiga orang
melainkan Dialah yang keempatnya dan tiada (berlaku antara) lima orang
melainkan Dialah yang keenamnya dan tiada yang kurang dari bilangan itu dan
tiada yang lebih ramai, melainkan Dia ada bersama-sama mereka di mana sahaja
mereka berada. Kemudian Dia akan memberitahu kepada mereka pada hari kiamat,
apa yang mereka telah kerjakan. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan
tiap-tiap sesuatu.”
(Surah Al-Mujadalah 58: 7)
SEDUTAN DARI BUKU BACAANKU.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan