Pengakuan
beragama Islam bererti saya mesti hidup berdasarkan Islam, baik dari segi
keyakinan, ibadah mahupun akhlak. Kalau saya mengaku sebagai seorang muslim
ertinya diri saya, rumahtangga saya dan ahli keluarga saya mestilah menghayati
Islam. Pengakuan itu memaksa saya wajib hidup untuk memperjuangkannya. Seluruh
jiwa raga dan kemampuan saya harus diarahkan untuk memperkuatkan agama dan
meluaskan pengaruhnya.
Dalam
dunia ini ada tiga kategori manusia:
i.
Golongan Yang Hidup Untuk Dunia Sahaja.
Golongan
ini ialah golongan kebendaan (materialis), sama ada berdasarkan falsafah
mahupun golongan “Dahriyyin”. Pandangan Dahriyyin ini dijelaskan oleh Al-Quran
sebagaimana berikut:
وَقَالُوا إِنْ هِيَ إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْيَا
وَمَا نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ
“Dan tentulah mereka akan berkata pula: Tiadalah hidup yang lain selain
dari hidup kita di dunia ini dan tiadalah kita akan dibangkitkan semula sesudah
kita mati”.
(Surah
Al-An’aam, Ayat: 29).
Allah swt
berfirman:
وَقَالُوا مَا هِيَ إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْيَا
نَمُوتُ وَنَحْيَا وَمَا يُهْلِكُنَا إِلَّا الدَّهْرُ وَمَا لَهُمْ بِذَلِكَ مِنْ
عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ
“Dan mereka berkata: Tiadalah hidup yang lain selain daripada hidup kita
di dunia ini. Kita mati dan kita hidup (silih berganti) dan tiadalah yang
membinasakan kita melainkan edaran zaman. Pada hal mereka tidak mempunyai
sebarang pengetahuan tentang hal itu; mereka hanyalah menurut sangkaan
semata-mata”.
(Surah
Al-Jaathiyah, Ayat: 24).
Orang-orang
komunis dan rakan-rakan mereka dari golongan sekular atau penganut fahaman
existensialism juga beranggapan sedemikian. Dalam satu ulasan yang ditulis oleh
Joseph Stalin terhadap pendapat seorang ahli falsafah yang mengatakan: “Alam
ini tidak dicipta oleh mana-mana Tuhan atau insan. Ia terjadi dengan sendirinya
dan akan kekal berterusan sebagaimana adanya. Ia merupakan obor kehidupan yang
terus menyala dan akan padam berdasarkan hukum-hakam yang tertentu”. Lenin menyatakan:
“Ini adalah satu analisis yang indah terhadap dialektik materialism”.
Sebenarnya
apabila manusia mengingkari wujudnya kehidupan selepas alam nyata, mengingkari
adanya hari perhitungan terhadap segenap perilaku malah seluruh cita dan
usahanya akan tertumpu hanya untuk merangkul dunia yang fana ini. Ilmunyapun
sekadar itu juga.
ii.
Golongan Yang Sesat Antara Dunia dan Akhirat.
Mereka
ini adalah terdiri dari golongan minoriti, akidah mereka bersimpang siur dan
usaha mereka di dunia ini adalah usaha yang sia-sia, tanpa berkat dan restu
Allah swt. Namun mereka menyangka yang mereka telah berbuat baik.
Orang ini
walaupun percaya pada Allah swt dan hari Akhirat, namun akidah mereka tidak
lebih dari gambaran palsu yang terpisah dan terputus dari realiti kehidupan.
Mereka
ini pada hakikatnya termasuk dalam golongan yang menganut fahaman kebendaan
sekalipun pada zahirnya mereka melakukan sebahagian dari upacara-upacara
kerohanian. Tepatlah seperti yang dikatakan oleh penyair di dalam sepotong
syairnya:
Kita
tampungkan kecacatan dunia kita,
Dengan
mengoyakkan agama kita,
Akhirnya
rosak kedua-duanya,
Baik
dunia mahupun agama,
Asy-Syahid
Imam Hasan Al-Banna di dalam Risalahnya yang bertajuk “Fi Ayyi Nad’un Nas (Ke
mana kita ingin menyeru manusia)” menyatakan: “Sebenarnya Al-Quran telah
menentukan matlamat kehidupan dan tujuan-tujuan kehidupan manusia …” Ia
menerangkan segolongan manusia yang hidup mereka adalah untuk makan minum dan
menikmati kelazatan dunia. Firman Allah swt:
وَالَّذِينَ كَفَرُوا يَتَمَتَّعُونَ وَيَأْكُلُونَ
كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعَامُ وَالنَّارُ مَثْوًى لَهُمْ
Dan (sebaliknya) orang-orang yang kafir menikmati kesenangan di dunia
serta mereka makan minum sebagaimana binatang-binatang ternak makan minum,
sedang Nerakalah menjadi tempat tinggal mereka.
(Surah
Muhammad, Ayat: 12).
Al-Quran
menerangkan adanya segolongan manusia yang tujuan hidup mereka adalah untuk
menikmati perhiasan dan bersenang-senang dengan kemewahan, dalam firman Allah
swt:
زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ
النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ
وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ
مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ
“Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: Kesukaan kepada
benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak;
harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan
yang bertanda lagi terlatih dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun
tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia dan (ingatlah), pada sisi
Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga)”.
(Surah
Aali Imran, Ayat: 14).
Al-Quran
juga menerangkan gelagat segolongan manusia yang hidup mereka di dunia adalah
mengadakan angkara fitnah, menyuburkan kejahatan dan kerosakan, dalam sebuah
firman Allah swt:
وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي
الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيُشْهِدُ اللَّهَ عَلَى مَا فِي قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ
الْخِصَامِ. وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ
الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ
“Dan di antara manusia ada orang yang tuturkatanya mengenai hal
kehidupan dunia, menyebabkan engkau tertarik hati (mendengarnya) dan dia
(bersumpah dengan mengatakan bahawa) Allah menjadi saksi atas apa yang ada
dalam hatinya, padahal dia adalah orang yang amat keras permusuhannya
(kepadamu). Kemudian apabila dia pergi (dengan mendapat hajatnya), berusahalah
dia di bumi, untuk melakukan bencana padanya dan membinasakan tanaman-tanaman
dan keturunan (binatang ternak dan manusia; sedang Allah tidak suka kepada
bencana kerosakan”.
(Surah
Al-Baqarah, Ayat: 204 – 205).
Demikianlah
tujuan-tujuan hidup manusia di dunia. Allah s.w.t telah membersihkan
orang-orang mukmin dari tujuan-tujuan yang salah dengan memberikan
tanggungjawab dan kewajipan yang tinggi lagi mulia. Tanggungjawab tersebut
ialah menunjukkan kebenaran Islam kepada manusia. Mengajak manusia seluruhnya
kepada kebajikan dan menyinarkan seluruh alam ini dengan cahaya Islam.
iii.
Golongan Yang Menganggap Dunia ini Adalah Ladang Tanaman Untuk Di Akhirat.
Mereka
inilah golongan yang benar-benar beriman, mereka mengetahui hakikat hidup ini.
Mereka menginsafi nilai hidup di dunia ini dibandingkan dengan akhirat kerana
firman Allah s.w.t:
وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ
وَلَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ
“Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia
dan hiburan yang melalaikan dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik
bagi orang-orang yang bertakwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir?”
(Surah
Al-An’aam, Ayat: 32).
Ekoran
dari rendahnya nilai dunia jika dibandingkan dengan akhirat maka kehidupan
dunia tidaklah sampai menghalang dan menyibukkan mereka daripada melaksanakan
tujuan dan matlamat mereka diciptakan oleh Allah swt.
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا
لِيَعْبُدُونِ
“Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk
mereka menyembah dan beribadat kepadaKu”.
(Surah
Az-Zariyaat, Ayat: 56).
Orang-orang
yang benar menggabungkan dirinya dengan Islam menganggap dunia ini sebagai
medan untuk mereka berbakti mentaati Allah swt dan memperolehi keredhaan-Nya.
Seluruh hidup mereka baik ilmu pengetahuan, perniagaan, harta kekayaan,
rumahtangga, masa dan waktu serta pemikiran mereka semuanya dicurahkan untuk
tujuan mentaati Allah swt. Sebaliknya golongan kebendaan menggunakan segala
kurniaan tersebut demi untuk memuaskan hawa nafsu dan keinginan syahwat.
Kenyataan
ini telah dibuktikan dengan sebahagian besar ciptaan-ciptaan (kemajuan) zaman
moden ini dan kebanyakan hasil perahan daya fikiran manusia bertujuan untuk
menyogokkan kepada manusia kelazatan dan kerehatan jasmaninya bukan bertujuan
untuk membangunkan alam sejagat ini dengan nilai-nilai kebaikan, kedamaian dan
ketenangan. Kemajuan alat-alat rekaan baru seperti kereta, pesawat, kapal
terbang, mesin basuh, peti sejuk, alat-alat solek, perabut rumah, pakaian,
alat-alat hiburan malahan ribuan ciptaan yang dioleh kilang perusahaan yang
moden dan canggih pada hari ini, semuanya bertujuan memberikan kerehatan,
keselesaan kepada hidup manusia.
Dalam
konteks ini walaupun Islam sama sekali tidak melarang mengkaji (menyelidik),
mencipta dan menghasilkan sesuatu, namun ia haruslah dilakukan dengan syarat:
1. Dengan
kadar yang tidak membawa manusia kepada kemudaratan atau bahaya.
2. Dalam
bentuk yang boleh mendatangkan kebaikan dan kebajikan dalam masyarakat.
Ertinya, kerja-kerja tersebut hendaklah diperhatikan dari segi penyesuaiannya
dengan syarak dan akhlak.
Dalam
hubungan ini Imam Hasan Al-Banna di dalam risalah, “Ke Mana Kita Menyeru
Manusia” mengatakan: “Demi Tuhanmu, wahai saudara yang dimuliakan; adakah umat
Islam memahami pengertian ini (dari Kitab Allah) yang menyebabkan jiwa mereka
akan menjadi tinggi, semangat mereka akan meningkat malah mereka akan bebas
dari belenggu kebendaan. Mereka akan terhindar dari godaan syahwat dan
keinginan nafsu serta menjauhi perkara-perkara yang sia-sia dan tujuan-tujuan
yang penuh kehinaan.
Dengan
kefahaman ini mereka dapat meluruskan tujuan dan haluan mereka kepada Allah swt
yang menciptakan langit dan bumi, ikhlas mempertahankan kalimah Allah swt,
berjihad pada jalan-Nya, menyebarkan agama-Nya dan mempertahankan syariat-Nya
atau sebaliknya mereka ditawan oleh syahwat dan menjadi hamba kepada kerakusan
nafsu serakah. Seluruh impian mereka hanyalah untuk mengisi uncang perut mereka
dengan makanan yang lazat, kenderaan yang cantik, tidur yang nyenyak dan
gelaran-gelaran yang kosong”.
Seorang
penyair menyatakan:
Mereka
bersenang-senang dengan angan-angan khayalan,
Sedangkan
segala pemberian adalah ujian,
Mereka
mendakwa telah mengharungi lautan dengan,
Sesungguhnya
mereka belumpun bertemu ujian,
Sesungguhnya
benarlah sabda Rasulullah s.a.w yang menyebut:
Celakalah (orang yang hidupnya menjadi) hamba abdi dinar, celakalah
(orang yang hidupnya menjadi) hamba abdi diram. Celakalah (orang yang) menjadi
hamba abdi kepada pakaian”.
(Hadis
riwayat Imam Bukhari).
Bagaimana
Cara Saya Hidup Untuk Islam:
Supaya
hidup ini terarah menurut lunas-lunas Islam maka beberapa masalah pokok
haruslah difahami serta dihayati sebagai satu kewajipan.
Contohnya:
i.
Mengenai Tujuan Hidup.
Firman
Allah swt:
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا
لِيَعْبُدُونِ
“Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk
mereka menyembah dan beribadat kepadaKu”.
(Surah
Az-Zaariyaat, Ayat: 56).
Firman
Allah swt yang ke seterusnya:
وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي
سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ
أَحْسَنُ عَمَلًا
“Dan Dialah yang menjadikan langit dan bumi dalam enam masa, sedang
ArasyNya berada di atas air (Dia menjadikan semuanya itu untuk menguji kamu:
Siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya”.
(Surah
Hud, Ayat: 7).
ii.
Menginsafi Nilai Dunia Ini Dibandingkan Dengan Akhirat.
Firman
Allah swt:
أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ
فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ
Adakah kamu lebih suka dengan kehidupan dunia daripada akhirat?
(Kesukaan kamu itu salah) kerana kesenangan hidup di dunia ini hanya sedikit
jua berbanding dengan (kesenangan hidup) di akhirat kelak.
(Surah
At-Taubah, Ayat: 38).
Firman-Nya
lagi:
ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ
عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ
“Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia dan (ingatlah), pada sisi
Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga)”.
(Surah
Ali Imran, Ayat: 14).
Diriwayatkan,
pada suatu ketika Rasulullah s.a.w menghadap ke suatu tempat membuang sampah
(mazbalah), lalu baginda memanggil para sahabat baginda sambil bersabda:
“Ayuhlah, kejarlah dunia”; kemudian baginda mengambil cebisan kain yang
telah usang dan tulang-tulang yang sudah reput sambil berkata:
“Inilah dunia”.
Menurut
riwayat yang lain, pada suatu hari Rasulullah s.a.w melihat kepada bangkai anak
kambing yang dibuang oleh tuannya lalu baginda berpaling kepada para sahabatnya
dan bersabda:
“Adakah kamu melihat betapa hinanya bangkai kambing itu di sisi tuannya,
demi Allah dunia ini lebih hina di sisi Allah melebihi kehinaan kambing
tersebut di sisi tuannya. Kalaulah nilai dunia ini menyamai nilai sebelah sayap
seekor nyamuk nescaya Allah tidak akan memberi seteguk airpun untuk minuman
orang kafir”.
Baginda
juga bersabda:
“Hari kiamat semakin hampir sedangkan manusia semakin tamak-rakus kepada
dunia dan mereka juga semakin jauh dengan Allah”.
Baginda
juga bersabda:
“Dunia ini adalah penjara untuk orang mukmin dan syurga bagi orang
kafir”.
iii.
Menginsafi Bahawa Maut Pasti Tiba.
Firman
Allah swt:
كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ. وَيَبْقَى وَجْهُ
رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ.
“Segala yang ada di muka bumi itu akan binasa. Dan akan kekallah Zat
Tuhanmu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan”.
(Surah
Ar-Rahmaan, Ayat: 26 – 27).
كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا
تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ
وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ
الْغُرُورِ
“Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati dan bahawasanya pada hari
kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang
dijauhkan dari Neraka dan dimasukkan ke Syurga maka sesungguhnya dia telah
berjaya dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala
kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi
orang-orang yang terpedaya”.
(Surah
Aali Imran, Ayat: 185).
Diriwayatkan
bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
Sentiasalah mengingati pemusnah kelazatan dan pemisah golongan-golongan
(iaitu kematian).
(Diriwayatkan
oleh Ibnu Hibban).
Abu Zar
Al-Ghiffari r.a berkata: “Saya berkata kepada Rasulullah s.a.w: Apakah
kandungan Suhuf Nabi Musa?” Baginda menjawab:
“Keseluruhannya adalah pengajaran”. Aku merasa hairan terhadap
orang yang yakin kepada kematian tetapi ia masih terus bergembira, Aku hairan
kepada orang yang yakin tentang neraka tetapi ia masih ketawa, Aku hairan
terhadap orang yang meyakini qadar ketentuan Allah tetapi masih kecewa, Aku
hairan terhadap orang yang melihat dunia yang membolak-balik penghuninya tetapi
ia masih merasa aman terhadap dunia, Aku juga merasa hairan terhadap orang yang
meyakini adanya hisab di kemudian hari tetapi masih tetap tidak beramal (untuk
bekalan)”.
Diriwayatkan
daripada Abu Hurairah r.a, bahawa beliau keluar bersama-sama Rasulullah s.a.w
mengiringi jenazah. Rasulullah s.a.w bersabda sambil duduk menghadap ke arah
sebuah kubur:
“Tiap hari kubur ini menyeru dengan nyaringnya: Hai anak Adam lupakan
engkau kepada aku. Tidakkah engkau ketahui bahawa aku ini tempat keseorangan,
tempat kesunyian, tempat cacing dan tempat yang sempit kecuali yang Allah
lapangkan baginya”. Kemudian baginda bersabda:
“Kubur ini adalah salah satu taman dari taman-taman syurga atau
(sebaliknya) salah satu lubang dari lubang-lubang neraka”.
(Diriwayatkan
oleh Tabrani).
iv.
Mengetahui Hakikat Islam.
Iaitu
dengan mempelajari dan mendalami ilmu-ilmu agama, dasar-dasar, hukum-hakam,
yang halal dan yang haram.
Firman
Allah s.w.t:
وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا
“Dan berdoalah dengan berkata: Wahai Tuhanku, tambahilah ilmuku”.
(Surah
Taha, Ayat: 114).
Rasulullah
s.a.w bersabda:
“Sesungguhnya ilmu itu hanya diperolehi dengan belajar dan kefahaman
pula hanya didapati dengan mendalaminya, sesiapa yang dikehendaki oleh Allah
kebaikan pada dirinya, diberikan kefahaman yang mendalam di dalam urusan
agama”.
(Riwayat
Tabrani).
Rasulullah
s.a.w bersabda:
“Sesungguhnya para Nabi tidaklah meninggalkan dinar dan dirham. Hanya
mereka yang meninggalkan ilmu. Sesiapa yang mengambilnya ia telah mengambil
bahagian yang lumayan”.
(Riwayat
Abu Daud dan Tirmizi).
v.
Mengetahui Hakikat Jahiliah.
Iaitu
dengan meneliti ciri-ciri pemikiran jahiliah, aliran-aliran dan perancangannya.
Di samping menyingkap akibat-akibat dan keburukannya. Dengan memahami hakikat
ini kita tidak terperangkap ke dalam jaring-jaringnya selaras dengan sabda
Rasulullah s.a.w:
“Sesiapa yang mempelajari bahawa suatu kaum ia terselamat dari rancangan
jahat mereka”.
Sifat-sifat
Mereka Yang Hidup Untuk Islam.
Jika saya
seorang yang menghayati Islam dan hidup untuk memperjuangkan Islam maka
tentulah bentuk serta corak hidup saya berbeza dengan manusia yang lain. Antara
bentuk dan corak tersebut ialah:
i.
Benar-benar Terikat dan Menurut Ajaran Islam.
Iman itu
bukanlah hanya dengan angan-angan sahaja, tetapi ia adalah suatu yang
tertunjang di dalam hati dan dibuktikan oleh perbuatan. Di dalam firman Allah
swt selalu sahaja mengaitkan antara iman dan amal.
Di
antaranya:
إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ
“Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh”.
(Surah
Al-Asr, Ayat: 3).
أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ
أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ
Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa
akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu
berakal?
(Surah
Al-Baqarah, Ayat: 44).
كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا
لَا تَفْعَلُونَ
Amat besar kebenciannya di sisi Allah kamu memperkatakan sesuatu yang
kamu tidak melakukannya.
(Surah
As-Saff, Ayat: 3).
Hujjatul
Islam Imam Al-Ghazali berkata:
“Dua lelaki telah memberi musibah ke atas diriku, pertama orang alim
yang melanggar larangan agama dan kedua orang jahil yang beribadat. Si jahil
memperdayakan orang ramai dengan ibadatnya manakala si alim pula memperdaya
orang ramai dengan pelanggaran terhadap agama”. Rasulullah s.a.w berwasiat
kepada seluruh umat Islam supaya berjaya-jaga:
“Jadilah kamu orang-orang yang memelihara ilmu dan janganlah kamu
menjadi tukang riwayat”.
(Riwayat
Abu Nu’aim).
ii.
Mengutamakan Kepentingan Islam.
Berhubung
dengan tuntutan ini Rasulullah s.a.w bersabda:
“Berkisarlah
kamu bersama-sama dengan Kitab Allah (untuk kepentingan Islam) di mana
kepentingan berkisar-kisar”.
Baginda
juga bersabda:
“Sesiapa yang berpagi-pagian tidak mengambil berat perihal orang Islam
maka dia bukanlah dari golongan mereka”.
Rasulullah
s.a.w menjelaskan perkara ini secara langsung:
“Engkau memegang pos penting dari pos-pos Islam, maka (awas) jangan
sampai musuh dapat terlepas dari pengawasan kamu”.
Di dalam
peperangan Uhud Saad bin Ar-Rabie’ ditemui di dalam saat-saat menghampiri maut
sedang di tubuhnya terdapat tujuh puluh liang luka kerana rejaman tombak,
tetakan pedang dan tusukan panah, lalu ia menoleh kepada Zaid bin Thabit lalu
berkata: “Katakanlah (sampaikanlah berita ini) kepada Rasulullah s.a.w,
sesungguhnya saya telah mencium bau syurga dan beritahulah kaumku orang-orang
Ansar, tidak ada keuzuran mereka di sisi Allah sekiranya mereka benar-benar
ikhlas kepad Rasulullah s.a.w selama mata kamu masih belum pejam, kemudian di
saat itu juga dia menghembuskan nafasnya yang terakhir”.
iii.
Merasa Mulia Dengan Kebenaran Islam dan Yakin Kepada Allah.
Ini
adalah di antara sifat-sifat orang yang beriman.
Firman
Allah s.w.t:
وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ
وَلِلْمُؤْمِنِينَ
Padahal bagi Allah jualah kemuliaan dan kekuatan itu dan bagi RasulNya
serta bagi orang-orang yang beriman.
(Surah
Al-Munafiquun, Ayat: 8).
Firman-Nya
lagi:
وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ
الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ
Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan
menegakkan Islam) dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan
menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh
dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh)
beriman.
(Surah
Aali Imraan, Ayat: 139).
Diriwayatkan
pula bahawa ketika orang-orang Islam yang berhijrah mencari perlindungan kerana
mempertahankan agama mereka di Habsyah, lalu mereka masuk menghadap raja
Najasyi, lantas paderi dan pendeta yang ada di situ meminta mereka sujud untuk
menghormati raja. Tetapi Jaafar bin Abi Talib yang menjadi ketua rombongan
menjawab:
“Kami adalah satu kaum yang tidak sujud kecuali kepada Allah”.
Malah di
dalam sejarah Islam kita menemui ratusan contoh yang memperlihatkan kemuliaan,
ketegasan pendirian dan keberanian yang dirakamkan oleh generasi pertama umat
Islam seperti Khubaib bin Adi, Zaid bin Ad-Dathanah, Rub’ie bin Amir, Mus’ab
bin Umair, Said bin Jubair, Said bin Al-Musayyab dan lain-lain yang sewajar
dipelajari perjalanan hidup mereka untuk dijadikan contoh teladan.
iv.
Beriltizam Dengan Kerja-kerja Islam dan Kerjasama Dengan Aktiviti-aktiviti Islam.
Apabila
saya mengaku sebagai seorang muslim, maka saya wajib bekerja untuk Islam. Saya
patut bekerja dalam satu jemaah, bekerjasama dengan pendakwah lain yang menyeru
kepada Allah swt dan menyuruh kepada kebaikan serta mencegah keburukan. Saya
harus bekerja keras untuk mengujudkan individu muslim, rumah tangga muslim,
masyarakat muslim dan negara yang benar-benar Islam.
Allah swt
berfirman:
سَنَشُدُّ عَضُدَكَ بِأَخِيكَ
“Kami akan menguatkan tenaga dan daya usahamu dengan saudaramu (Harun)”. (Surah Al-Qasas, Ayat: 35).
Firman-Nya
lagi:
وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى
الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ
Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan
bertakwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat)
dan pencerobohan.
(Surah
Al-Maidah, Ayat: 2).
Rasulullah
s.a.w bersabda:
“Seseorang muslim dengan seorang muslim yang lain laksana satu bangunan
yang tersusun, saling kuat-menguatkan di antara satu sama lain”.
Sabda
baginda lagi:
“Tangan (atau pertolongan) Allah itu bersama jamaah. Sesungguhnya
serigala itu memakan kambing yang terpisah (dari kumpulannya)”.
Sabdanya
lagi:
“Kamu wajib bersama jemaah muslimin dan Iman (pemimpin) mereka”.
Sabda
baginda yang lain:
“Jamaah itu berkat”.
“Jamaah itu rahmat dan perpecahan itu azab”.
Sedutan
Bacaanku….
Tiada ulasan:
Catat Ulasan