Apakah maksud 'Takwa'
sebenarnya yang dikehendaki oleh Al Quran. Perihal Takwa ini banyak sekali
Allah SWT nyatakan di dalam Al Quran. Orang yang bertakwa adalah orang yang
paling dikasihi oleh Allah SWT dan dicintai oleh makhluk-makhluk ciptaan Allah
SWT yang lain. Erti 'TAKWA' dari sudut bahasa memang diketahui umum yang mana
'TAKWA' itu membawa maksud 'takut kepada Allah SWT' yakni perasaan takut
seorang hamba kepada si Pencipta mereka yakni Allah SWT. Tetapi erti 'takwa'
mengikut istilah Al Quran adalah sesuatu yang masih tersembunyi dan perlukan
huraian.
Syeikh Abdul Qadir Al
Jailani yang terkenal dengan gelaran Ketua Para Wali Allah, telah mentafsirkan
maksud kalimah 'takwa' yang terdapat dalam AL Quran melalui kitabnya yang
mashyur "Ghaniat Al Talibi" adalah berdasarkan firman Allah SWT dalam
surah An Nahl ayat 90 iaitu :
"Sesungguhnya Allah
menyuruh kamu berbuat adil dan ihsan dan menolong mereka yang memperjuangkan
keadilan kepada kaum kerabat dan melarang dari perkara keji dan mungkar dan
kezaliman. Ia nasihati kamu supaya kamu ingat."
(Surah An Nahl 16: ayat 90
)
Inilah maksud sebenar
kalimah 'takwa' mengikut falsafah yang wujud dalam Al Quran. Erti 'takwa' dari
sudut terjemahan bahasa yang membawa maksud 'takut kepada Allah SWT' adalah
sesuai untnk golongan ahli ketuhanan sahaja. Erti 'takwa' untuk kesemua manusia
faham mengikut falsafah Al Quran adalah mereka yang sentiasa melakukan keadilan,
mereka yang sentiasa menabur 'ihsan', mereka yang sentiasa menolong kepada
golongan yang memperjuangkan keadilan serta mereka itu sentiasa melarang dan
menasihati manusia supaya tidak melakukan perkara keji(fashya), perkara mungkar
serta perkara yang melahirkan kezaliman( al bagya). Inilah maksud 'takwa' yang
sebenarnya mengikut falsafah tafsir AL Quran.
Ciri pertama orang-orang yang
bertakwa mengikut falsafah Al Quran berdasarkan ayat di atas ialah mereka yang
sentiasa melakukan keadilan dalam kehidupan mereka sehari-hari. Orang-orang yang
sentiasa mengamalkan konsep keadilan dalam setiap tindak tanduk mereka adalah
mereka yang mempunyai hati nurani serta jiwa yang tersuci. Mereka dalam
golongan ini adalah mereka yang sentiasa zikir ( kenang/ingat ) kepada Allah
SWT di dalam hati dan pemikiran mereka setiap masa.
Mereka yang mengamalkan
konsep adil ini adalah mereka yang tidak mementingkan diri sendiri dan keluarga
mereka sahaja dalam apa jua tindakan dan perbuatan dalam hidup mereka. Mereka yang
mengamalkan keadilan dalam hidup mereka adalah mereka yang tidak suka mengambil
kesempatan di atas kelemahan orang lain. Mereka ini adalah mereka yang sentiasa
jujur serta amanah apabila diberi satu-satu tanggungjawab. Mereka yang
mempunyai ciri-ciri ini adalah mereka yang bertakwa mengikut acuan yang
dikehendaki oleh Allah SWT dan Al Quran.
Ciri kedua bagi seseorang yang
mengamalkan Sifat Takwa di dalam kehidupan mereka adalah mereka yang sentiasa
menabur ihsan kepada manusia lain di dalam kehidupan mereka sehari-hari.
Menabur ihsan membawa maksud mereka yang sentiasa memberi manfaat kepada
manusia lain atau kepada orang ramai. Menabur ihsan atau mengamalkan ihsan juga
adalah mereka yang sentiasa membuat kebajikan kepada orang ramai serta membuat
kebaikan kepada orang yang berada di sekeliling mereka.
Setiap mereka yang mencapai
darjah 'ihsan' ini sebenarnya adalah mereka yang telah sampai ke peringkat
kasih yang menjulang-julang di lubuk hati mereka yang dalam terhadap Allah SWT
yang mendidiknya. Sifat Mahabbah atau nilai kasih inilah, yang membuatkan
mereka sentiasa melakukan kebajikan, manfaat serta kebaikan kepada masyarakat
sekeliling mereka. Melalui perasaan kasih yg membuak-buak di dalam hati
sanubari mereka itulah telah melahirkan iradat atau kehendak yang tinggi untuk
mereka mengamalkan dan melaksanakan kebaikan dalam tindak tanduk perbuatan
mereka dalam kehidupan sehari-hari.
Mereka yang mencapai darjah
ihsan ini juga adalah mereka yang sentiasa mengeratkan hubungan silaturahim
antara sesama manusia, melangkaui kaum serta agama yang berbeza. Mereka ini
adalah termasuk dalam golongan mereka yang bertakwa.
Ciri ketiga bagi mereka yang
dikatakan bertakwa mengikut falsafah Al Quran adalah mereka yang sentiasa
mengamalkan 'zilqurba' dalam hidup mereka. zilqurba atau semangat cinta bangsa
atau kelompok manusia yang memperjuangkan keadilan serta hak-hak asasi dalam
kehidupan bagi bangsa, kaum serta negeri dan negara mereka.
Golongan manusia yang
bertakwa di sisi Allah SWT ini adalah mereka yang sentiasa membantu dan
menolong kepada kumpulan-kumpulan manusia yang memperjuangkan keadilan dan
kebenaran bagi kepetingan umum untuk bangsa dan negara mereka.
Mereka membantu dengan
pelbagai cara seperti memberi zakat dan sumbangan berbentuk wang ringgit atau
barangan kepada kumpulan-kumpulan tersebut. Mereka juga menolong dengan memberi
semangat serta menyumbang tenaga seberapa banyak yang boleh demi satu
perjuangan bagi menegakkan keadilan dan kebenaran dalam kehidupan mereka supaya
berlaku perubahan ke arah yang lebih baik dalam kehidupan mereka nanti. Inilah
juga ciri-ciri mereka yang bertakwa di sisi Allah.
Bagi mereka yang telah
melengkapkan ketiga-tiga ciri ini di dalam kehidupan mereka, maka mereka adalah
manusia yang sempurna atau 'Insan Kamil' di sisi Allah SWT. Melalui amalan
ketiga-tiga ciri ini di dalam kehidupan lah yang membuatkan mereka terselamat
dari perkara-perkara 'Fahsya' yakni perkara-perkara keji, terselamat dari
perkara-perkara 'mungkar' dan terselamat dari perkara-perkara 'Baghya' iaitu
perkara-perkara yang melahirkan kezaliman yang akan membuatkan seseorang itu
jatuh ke lembah yang hina lagi menjijikan.
Erti perkara 'fashya' atau keji
ialah segala perbuatan yang dilakukan oleh manusia yang bercanggah dengan
fitrah kemanusiaan. Fitrah kemanusiaan bagi makhluk bernama manusia adalah
perkara-perkara atau perbuatan-perbutan yang dapat melahirkan kebahagian, kasih
sayang, serta kegembiraan di dalam kehidupan manusia secara bersama. Maka
perbuatan 'fashya' adalah perbuatan-perbuatan yang dapat melahirkan permusuhan,
pecah belah, kebencian, kemarahan dan melahirkan kerosakkan dalam kehidupan
manusia.
Manakala erti perkara 'mungkar'
ialah perkara atau perbuatan yang bercanggah dengan akal dan pemikiran yang
siuman bagi manusia. Manusia hendaklah menjauhi daripada melakukan kemungkaran
serta perlu berpesan-pesan serta nasihat menasihati antara sesama manusia
supaya tidak melakukan kemungkaran dalam segala aktiviti kehidupan mereka.
Istilah 'Al Baghya' atau
'kezaliman' pula adalah segala perbuatan atau perlakuan yang bercanggah dengan
kebaikan yang dikehendaki dalam satu-satu masyarakat atau jemaah mengikut acuan
yang dikehendaki oleh Agama. Mereka yang zalim adalah mereka yang telah
mengambil kesempatan apabila mereka telah diberi amanah oleh orang ramai untuk
menjaga kepentingan mereka, tetapi mereka telah mengambil kesempatan di atas
amanah yang telah diberikan oleh orang ramai dengan perlakuan serta perbuatan yang
merugikan orang ramai tetapi dapat menguntungkan, mengkayakan dan memewahkan
kehidupan mereka dan keluarga mereka sahaja. Inilah perlakuan atau definasi
perbuatan 'Al Bagya' atau perkara yang zalim mengikut definasi Al Quran.
Maka dapat disimpulkan di
sini bahawa, tidak cukup bagi manusia untuk mengerti dan memahami akan maksud 'takwa'
dengan terjemahan "takut kepada Allah SWT" semata-mata, tetapi perlu
dijelaskan dengan sejelas-jelasnya kepada seluruh masyarakat manusia kerana
matlamat hidup bagi seluruh umat Islam dan seluruh umat manusia di dunia ini
adalah untuk mencapai tahap manusia yang bertakwa.
Manusia yang bertakwalah yang
dijamin oleh Allah SWT untuk mendapat kebahagian dalam kehidupan mereka di
dunia ini dan akan dapat mengecapi nikmat syurga di akhirat kelak nanti. Marilah
sama-sama kita ingat mengingati serta nasihat menasihati antara sesama kita
agar kita sentiasa berada dalam rahmat Allah SWT dan sentiasa berada di dalam
kelompok mereka yang bertakwa dan bukanya berada di dalam kelompok mereka yang
keji, mungkar dan zalim. Hanya Allah SWT yang mengetahui segala-galanya dan
hanya kepada Allah SWT kita berserah.
Alangkah baiknya kalau tuan
puan, saudara saudari yang budiman untuk sama-sama share di fb/whatsapp, blog
dan lain-lain tulisan ini sebagai satu cara untuk sama-sama menyebarkan ilmu yang
bermanfaat ini. Terima kasih di atas jasa baik kalian semua, Moga Allah SWT
memberi rahmat dan keberkatan yang mencurah-curah kepada kalian semua. Aamiin…
Tiada ulasan:
Catat Ulasan