Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 4 Januari 2020

U 81 : MENGINGATI JANJI KEPADA ALLAH SWT

Tanpa sedar terkadang kita terlalu menyibukkan diri akan janji manusia terhadap kita, sedang janji kita kepada Allah SWT kita abaikan.

Manusia pernah berjanji kepada Allah SWT ketika manusia berada di Alam ruh. Jika ditanya, masih ingatkah engkau dengan janjimu pada Allah SWT? Maka tidak akan ada manusia yang mampu mengingatnya.

Untuk itu Allah SWT ingatkan manusia melalui firman-firmannya:

“Bukankah Aku ini Tuhanmu?” Mereka (roh manusia menjawab: “Benar! Kami telah menyaksikan.” Nanti di hari Kiamat agar kamu tidak mengatakan: bahawa, kami lalai terhadap hal ini.”
(QS. Al-A’raf 172)

Dan sesungguhnya mereka sebelum itu telah berjanji kepada Allah SWT:

"Mereka tidak akan berbalik ke belakang (mundur)." Dan adalah perjanjian dengan Allah akan diminta pertanggungan jawabkan.”
(QS. Al-Ahzab, 15)

Ketika melakukan ibadah solat. Yakni dengan 17 kali pernyataan, ketika membaca Al-fatihah “iyyaa kana’ budu waiyyaa kanasta’iin.” Hanya kepada engkau hamba menghamba dan meminta pertolongan, ditambah 9x ikrar syahadat saat bertahiyat, dan 5x berjanji saat doa iftitah “INNA SHOLAATI, WANUSUKII, WAMAHYAAYA, WAMAMAATI LILLAAHI ROBBIL ‘AALAAMIIN.”
(Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku kerana Allah, pencipta alam ini).
Alangkah banyak janji kita pada Allah, namun masih sedikit yang telah kita laksanakan. ASTAGHFIRULAAHALADZIIM.
Mari kita tunaikan janji kita kepada Rabb seluruh makhluk, dengan selalu berusaha agar tetap berada di dalam ketaatan sebagai hambanya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan