Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Rabu, 21 Mei 2014

R 6 : KISAH 50 SEN YANG MENYENTUH HATI

Cikgu : Kenapa Alif tak rehat ?
Alif : Mak saya beri 50 sen sehari cikgu.. Kat kantin 50 sen ni dapat beli nugget je sekeping. Malu la cikgu beratur panjang-panjang, tapi dapat beli nugget sekeping jaa. Jadi saya kumpul duit hari ni untuk makan hari esok, jadi saya dapat la makan nugget dengan air sirap 50 sen. Saya kat kantin hari Selasa & Khamis je cikgu (Alif tertunduk malu)

Perasaan saya mula bercampur baur, sedih & sebak. di zaman 2014 ini masih ada pelajar yang membawa 50 sen ke sekolah. ramai d antara kita memandang 50 sen itu jumlah yang kecil sedangkan bagi pelajar ini 50 sen sangat besar ertinya. Cikgu : Kalau hari jumaat awak tak pergi kantin la ya? Alif : Oh! Hari Jumaat duit 50 sen ni saya sedekah masa bacaan yasiin, cikgu." jawab Alif dengan bersahaja. "Mak saya kata kalau kita sedekah, rezeki kita akan bertambah.." Mata saya dah berkaca... Saya terkejut dan bertambah sebak. Dah la duit ada 50 sen,, siap boleh sedekah pulak lagi. Ya Allah, limpah kan la rezeki bagi keluarga pelajarku ini.. Luaskan rezeki mereka semoga mereka tak lagi berada dalam kemiskinan.. Huh, macam terpukul sungguh saya, bayangkn duit 50 sen yang diberi untuk makan, dia sedekahkan 50sen untuk tabung sekolah setiap Jumaat semasa bacaan yasiin..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan