Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Ahad, 9 Jun 2013

Bab 191 Keutamaan Solat Jemaah




1061. Daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma bahawasanya rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Solat jemaah adalah lebih utama dari solat fadz yakni sendirian dengan kelebihan dua puluh tujuh darjat."
(Muttafaq 'alaih)

1062. Daripada Abu Hurairah r.a. katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Solatnya seseorang lelaki dalam jemaah itu dilipat gandakan pahalanya melebihi solatnya di rumahnya secara sendirian munfarid atau di pasarnya dengan dua puluh lima kali lipatnya. Yang sedemikian itu ialah kerana bahawasanya apabila seseorang itu berwuduk lalu memperbaguskan cara wuduknya, kemudian keluar ke masjid, sedang tidak ada yang menyebabkan keluarnya itu melainkan kerana hendak bersolat, maka tidaklah ia melangkah sekali langkah, melainkan dinaikkanlah untuknya sedarjat dan dihapuskan daripadanya satu kesalahan. Selanjutnya apabila ia bersolat, maka para malaikat itu sentiasa mendoakan untuknya supaya ia memperoleh kerahmatan Allah, selama masih tetap berada di tempat solatnya, juga selama ia tidak berhadas. Ucapan malaikat itu ialah: "Ya Allah, berikanlah kerahmatan pada orang itu; ya Allah, belas-kasihanilah ia." Orang tersebut dianggap berada dalam solat, selama ia menantikan solat jemaah."
(Muttafaq 'alaih)

Ini adalah lafaznya Imam Bukhari.

1063. Daripada Abu Hurairah r.a., katanya:

Yang Bermaksud : "Ada seorang lelaki buta matanya datang kepada Nabi s.a.w. lalu berkata: "Ya Rasulullah, saya ini tidak mempunyai seorang pembimbing yang dapat membimbing saya untuk pergi ke masjid," lalu ia meminta kepada Rasulullah s.a.w. supaya diberi kelonggaran untuk bersolat di rumahnya saja, kemudian beliau s.a.w. memberikan kelonggaran padanya. Setelah orang itu menyingkir, lalu beliau s.a.w. memanggilnya dan berkata padanya: "Adakah engkau mendengar azan solat?" Orang itu menjawab: "Ya, mendengar." Beliau s.a.w. bersabda lagi: "Kalau begitu, kabulkanlah isi azannya itu."
Maksudnya: Datanglah untuk mengikuti jemaah, kalau menghendaki banyak fadhilah.
(Riwayat Muslim)

1064. Daripada Abdullah, ada yang mengatakan:

Yang Bermaksud : 'Amr bin Qais yang terkenal dengan sebutan Ibnu Ummi Maktum, seorang muazzin r.a. bahawasanya ia berkata: "Ya Rasulullah, sesungguhnya Madinah ini banyak sekali binatang melatanya seperti ular, kala dan Iain-Iain juga banyak binatang buasnya." Kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda: "Apakah engkau mendengar ucapan Hayya 'alas shalah dan Hayya 'alal falah?  maksudnya: Apakah engkau mendengar bunyi azan? Kalau memang mendengar, maka marilah datang ke tempat berjemaah."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad hasan.

Hayyahalan ertinya marilah datang.

1065. Daripada Abu Hurairah r.a., bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Demi Zat yang jiwaku ada di dalam genggaman kekuasaan-Nya, nescayalah saya telah bersengaja hendak menyuruh supaya diambilkan kayu bakar, lalu dicarikanlah kayu bakar itu, kemudian saya menyuruh supaya solat dilakukan dengan dibunyikan azan dahulu untuk solat tadi, selanjutnya saya menyuruh seseorang lelaki untuk menjadi imamnya orang banyak dalam solat jemaah itu, seterusnya saya sendiri pergi ke tempat orang-orang lelaki yang tidak ikut berjemaah untuk saya bakar saja rumah-rumah mereka itu."
(Muttafaq 'alaih)

1066. Daripada Ibnu Mas'ud r.a.,katanya:

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang senang kalau menemui Allah Taala esok pada hari kiamat dalam keadaan Muslim, maka hendaklah ia menjaga solat-solat fardhu ini di waktu ia dipanggil untuk mendatanginya yakni jika sudah mendengar azan, sebab sesungguhnya Allah telah mensyariatkan kepada Nabimu semua s.a.w. beberapa jalan petunjuk dan sesungguhnya solat-solat itu adalah termasuk sebahagian dari jalan-jalan petunjuk tersebut. Andaikata engkau semua sama bersolat dalam rumah-rumahmu sendiri sebagaimana solatnya orang yang suka meninggalkan jemaah itu, yakni yang bersolat dalam rumahnya, nescayalah engkau semua telah meninggalkan sunnah Nabimu, selanjutnya jikalau engkau semua telah meninggalkan sunnah Nabimu, maka nescayalah engkau semua tersesat. Sungguh-sungguh saya telah melihat sendiri bahawa tidak ada seorangpun yang suka meninggalkan solat-solat itu dengan berjemaah melainkan ia adalah seorang munafik yang dapat dimaklumi kemunafikkannya. Sungguh ada pula seseorang itu yang didatangkan untuk menghadiri solat jemaah itu, ia disandarkan antara dua orang lelaki sehingga ia ditegakkan di dalam saf kerana ia mengetahui betapa besar fadilahnya solat berjamaah itu."
(Riwayat Muslim)

Dalam lain riwayat Imam Muslim disebutkan, katanya:

"Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. itu mengajarkan kepada kita akan jalan-jalan petunjuk dan sesungguhnya termasuk salah satu dari jalan-jalan petunjuk itu ialah melakukan solat di masjid yang diazankan di situ yakni solat-solat yang dilakukan dengan jemaah.”

1067. Daripada Abuddarda' r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Tiada tiga orangpun Maka dari itu, hendaklah engkau semua tetap menjaga jemaah, sebab hanyasanya serigala itu dapat makan dari kambing yang jauh yakni yang terpencil dari kawanannya."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad hasan.

“Yang berada dalam suatu kampung atau suatu desa yang di kalangan mereka tidak didirikan solat jemaah, melainkan syaitan telah dapat memenangkan mereka itu. Maka dari itu, hendaklah engkau semua tetap menjaga jemaah, sebab hanyasanya serigala itu dapat makan dari kambing yang jauh yakni yang terpencil dari kawanannya."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad hasan.





























Tiada ulasan:

Catat Ulasan