Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Ahad, 9 Jun 2013

Bab 194 Keutamaan Saf Pertama Dan Perintah Menyempurnakan Saf-saf Yang Permulaan Yakni jangan Berdiri Di Saf Kedua Sebelum Sempurna Saf Pertama Dan jangan Berdiri Di Saf Ketiga Sebelum Sempurna Saf Kedua Dan Seterusnya, Serta Meratakan Saf-saf Dan Merapatkannya




1079. Daripada Jabir bin Samurah radhiallahu 'anhuma, katanya: "Rasulullah s.a.w. keluar pada kita semua, lalu bersabda:

Yang Bermaksud : "Tidak dapatkah engkau semua berbaris sebagaimana berbarisnya para malaikat disisi Tuhannya?" Kita lalu berkata: "Ya Rasulullah, bagaimanakah cara para malaikat itu berbaris di sisi Tuhannya?" Beliau s.a.w. bersabda: "Mereka menyempurnakan saf-saf permulaan yakni tidak berdiri di saf kedua sebelum sempurnanya saf pertama dan tidak di saf ketiga sebelum sempurnanya saf kedua dan seterusnya, juga mereka itu saling rapat-merapatkan saf-saf itu."
(Riwayat Muslim)

1080. Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Andaikata para manusia itu mengetahui betapa besarnya pahala azan dan menempati saf pertama, kemudian tidak dapat memperoleh jalan untuk itu melainkan dengan mengadakan undian, nescayalah mereka itu akan mengadakan undian." 
(Muttafaq 'alaih)

1081. Daripada Abu Hurairah r.a. pula katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Sebaik-baiknya saf bagi kaum lelaki ialah saf pertamanya, sedang seburuk-buruknya saf bagi mereka ialah saf yang penghabisan. Adapun sebaik-baiknya saf bagi kaum wanita ialah saf penghabisan, sedang seburuk-buruknya saf bagi mereka ialah saf pertamanya." 
(Riwayat Muslim)

1082. Daripada Abu Said r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. melihat di kalangan sahabat-sahabatnya ada kemunduran yakni ada orang-orang yang suka berdiri di saf belakang saja, lalu beliau s.a.w. bersabda kepada mereka: "Majulah engkau semua lalu ikutilah saya dan hendaknya mengikuti engkau semua orang-orang yang sesudahmu itu. Tidak henti-hentinya sesuatu kaum itu suka membelakang, sehingga mereka akan dibelakangkan pula oleh Allah.” Maksudnya kalau orang itu gemar membelakang dalam kemuliaan, tentu dibelakangkan oleh Allah dalam pemberian kerahmatan.
(Riwayat Muslim)

1083. Daripada Abu Mas'ud r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Rasulullah s.a.w. pernah mengusap bahu-bahu kita dalam solat lalu bersabda:  "Ratakanlah olehmu semua saf-saf itu dan jangan berselisih seperti ada yang lebih maju atau lebih mundur, sebab hati-hatimupun akan berselisih pula. Hendaknya mendampingi saya orang-orang yang dewasa dan yang berakal cukup di antara engkau semua itu, kemudian orang-orang yang mendekati mereka yakni yang tarafnya ada di bawahnya, kemudian orang-orang yang mendekati mereka yakni yang tarafnya di bawah mereka lagi."
(Riwayat Muslim)

1084. Daripada Anas r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Ratakanlah saf-safmu semua itu, kerana sesungguhnya meratakan saf-saf itu termasuk tanda kesempurnaan solat." 
(Muttafaq 'alaih)

Dalam riwayat Imam Bukhari disebutkan:
"Kerana meratakan saf-saf itu adalah termasuk tanda didirikannya solat."

1085. Daripada Anas r.a. pula, katanya: "Solat telah diiqamati, kemudian Rasulullah s.a.w. menghadap kepada kita semua dengan wajahnya lalu bersabda:

Yang Bermaksud : "Tetaplah engkau semua mendirikan saf-saf kamu semua itu dan rapatkanlah saf-saf tadi, kerana sesungguhnya saya ini dapat melihat engkau semua dari belakang punggungku."
Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dengan lafaznya dan juga oleh Imam Muslim yang semakna dengan itu. Dalam riwayat Imam Bukhari disebutkan pula: 

"Seorang dari kita menempelkan bahunya dengan bahu kawannya dan juga kakinya dengan kaki kawannya yakni amat rapat sekali."

1086. Daripada an-Nu'man bin Basyir radhiallahu 'anhuma, katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Nescayalah engkau semua harus meratakan saf-safmu itu atau kalau tidak suka meratakan saf-saf, maka nescayalah Allah akan memperselisihkan antara muka-muka hatimu yakni menjadi umat yang suka bercerai-cerai." 
(Muttafaq 'alaih)

Dalam riwayat Imam Muslim disebutkan: 

Yang Bermaksud : “Bahawasanya Rasulullah s.a.w. itu meratakan antara saf-saf kita, sehingga seolah-olah diratakannya barisan anak panah. Demikianlah sehingga beliau meyakinkan bahawa kita semua telah mengerti benar-benar akan cara meratakan saf-saf itu. Selanjutnya pada suatu hari beliau s.a.w. keluar lalu berdiri sehingga hampir saja akan bertakbir, lalu melihat ada seorang yang dadanya menonjoh ke muka saf, kemudian beliau s.a.w. bersabda:

"Hai hamba-hamba Allah, nescayalah engkau semua harus meratakan saf-safmu atau nescayalah Allah akan memperselisihkan antara muka-muka hatimu."

1087. Daripada al-Bara' bin 'Azib radhiallahu 'anhuma, katanya: 

Yang Bermaksud : "Rasulullah s.a.w. mengisikan sela-sela saf dari arah sini ke arah situ, sehingga dada-dada dan bahu-bahu kita saling mengusap antara yang seorang dengan lainnya. Beliau s.a.w. bersabda: 
"Janganlah engkau semua berselisih yakni terlampau maju atau terlampau mundur dari saf, maka hal itu akan menyebabkan berselisihnya hati-hatimu semua." Beliau s.a.w. juga bersabda: "Sesungguhnya Allah dan malaikatnya menyampaikan kerahmatan pada saf-saf permulaan."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad hasan.

1088. Daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Tetaplah mendirikan saf-saf dengan rata, samakanlah letaknya antara bahu-bahu, tutuplah semua sela yang kosong dan bersikap haluslah dengan tangan saudara-saudaramu yakni jikalau diajak maju atau mundur untuk meratakan saf-saf. Janganlah engkau semua meninggalkan kekosongan-kekosongan untuk diisi oleh syaitan. Barangsiapa yang merapatkan saf, maka Allah akan merapatkan hubungan dengannya dan barangsiapa yang memutuskan saf yakni tidak suka mengisi mana-mana yang tampak kosong, maka Allah memutuskan hubungan dengannya."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad shahih

1089. Daripada Anas r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Rapatkanlah saf-saf kamu semua, perdekatkanlah jarak antara saf-saf itu yang sekiranya antara kedua saf itu kira-kira tiga hasta dan samakanlah letaknya antara leher-leher. Maka demi Zat yang jiwaku ada di dalam genggaman kekuasaanNya, sesungguhnya saya nescayalah dapat melihat syaitan itu masuk di sela-sela kekosongan saf, sebagaimana halnya kambing kecil."
Hadis shahih yang diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad menurut syarat Imam Muslim.

Alhadzaf dengan ha' muhmalah dan dzal mu'jamah yang keduanya difathahkan, lalu fa' ialah kambing kecil, hitam warnanya yang ada di Yaman.

1090. Daripada Anas r.a. pula bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda;

Yang Bermaksud : "Sempurnakanlah saf yang termuka dahulu, kemudian yang ada di belakangnya itu lalu yang ada di belakangnya lagi. Maka mana yang masih kurang rapatnya, hendaklah itu ada di saf yang terbelakang sendiri."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad hasan,

1091. Daripada Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Sesungguhnya Allah dan malaikatNya menyampaikan kerahmatan pada saf-saf yang sebelah kanan."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad menurut syaratnya Imam Muslim, tetapi di dalamnya ada seorang lelaki yang masih diperselisihkan dapatnya dipercaya oleh para ahli Hadis.

1092. Daripada al-Bara' r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Kita semua apabila bersolat di belakang Rasulullah s.a.w., maka kita semua senang kalau berada di sebelah kanannya. Beliau menghadap kepada kita dengan wajahnya, lalu saya mendengar beliau s.a.w. mengucapkan doa  yang ertinya: "Ya Tuhan, lindungilah saya dari siksaMu pada hari Engkau menghidupkan sesudah mati yakni pada hari kiamat atau pada hari Engkau mengumpulkan hamba-hambaMu." 
(Riwayat Muslim)

1093. Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Pertengahkanlah imam yakni antara makmum yang berdiri di sebelah kanan dan di sebelah kiri hendaklah sama banyaknya, sehingga imam itu tempatnya ada di tengah dan tutuplah sela-sela yang kosong." 

(Riwayat Abu Daud)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan