Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 15 Jun 2013

Bab 209 Sunnahnya Dua Rakaat Sesudah Wuduk



1143. Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. berkata kepada Bilal:

Yang Bermaksud : "Hai Bilal, beritahukanlah kepada saya dengan suatu amalan yang paling engkau harapkan pahalanya serta yang engkau amalkan dalam Islam, kerana sesungguhnya saya mendengar suara derap kedua terumpahmu di mukaku di dalam syurga." Bilal menjawab: "Saya tidak melakukan sesuatu amalan yang lebih saya harapkan di sisiku daripada kalau saya habis bersuci sesuatu sucian dalam waktu malam ataupun siang, melainkan saya tentu bersolat dengan sucianku itu, sebagaimana yang ditentukan untukku yakni setiap habis berwuduk lalu melakukan solat sunnah wuduk." 
(Muttafaq 'alaih)

Ini adalah lafaznya Imam Bukhari
Addaffu dengan fa' ialah suara terumpah dan gerakannya di atas bumi.


Wallahu a'lam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan