Allah
Taala berfirman:
Yang
Bermaksud : "Jagalah solat-solat wajib itu dan solat
pertengahan."
(al-Baqarah:
238)
Beberapa
alim-ulama mengatakan bahawa yang dimaksud dengan solat pertengahan ialah solat
Asar.
Allah
Taala berfirman pula:
Yang
Bermaksud : "Jikalau mereka orang-orang kafir itu
telah bertaubat dan sama mendirikan solat serta menunaikan zakat, maka lepaskanlah
jalan mereka yakni anggaplah sebagai orang mukmin yang Iain-lain."
(at-Taubah:
5)
1071.
Daripada Ibnu Mas'ud r.a., katanya: "Saya bertanya kepada Rasulullah
s.a.w.:
Yang
Bermaksud : "Manakah amalan yang lebih utama?" Beliau
s.a.w. menjawab: "Iaitu solat tepat pada waktunya." Saya
bertanya lagi: "Kemudian amalan apakah?" Beliau
s.a.w. menjawab: "Berbakti kepada kedua orangtua." Saya
bertanya pula: "Kemudian apa lagi?" Beliau s.a.w.
menjawab: "Iaitu berjihad fisabilillah."
(Muttafaq
'alaih)
1072.
Daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma, katanya: "Rasulullah s.a.w.
bersabda:
Yang
Bermaksud : "Agama Islam itu didirikan atas lima perkara, iaitu
menyaksikan bahawasanya tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawasanya Muhammad
adalah pesuruh Allah, mendirikan solat, menunaikan zakat, berhaji ke Baitullah
dan berpuasa dalam bulan Ramadan."
(Muttafaq
'alaih)
1073.
Daripada Ibnu Umar r.a. pula, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang
Bermaksud : "Saya diperintah untuk memerangi para manusia,
sehingga mereka itu suka menyaksikan bahawasanya tiada Tuhan melainkan Allah
dan bahawasanya Muhammad adalah utusan Allah, juga mendirikan solat menunaikan
zakat. Jikalau mereka telah mengerjakan yang sedemikian itu, maka
terpeliharalah mereka itu daripadaku mengenai darah dan harta benda mereka,
melainkan dengan haknya Agama Islam, sedang hisab mereka adalah tergantung atas
Allah."
(Muttafaq
'alaih)
1074.
Daripada Mu'az r.a., katanya: "Saya diutus oleh Rasulullah s.a.w. ke
Yaman, lalu beliau s.a.w. bersabda:
Yang
Bermaksud : "Sesungguhnya engkau akan mendatangi sesuatu kaum
dari golongan ahlulkitab yakni kaum Yahudi dan Nasrani, maka ajaklah mereka
untuk menyaksikan bahawasanya tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawasanya saya
adalah utusan Allah. Jikalau mereka sudah taat untuk berbuat sedemikian itu,
maka beritahukanlah kepada mereka bahawasanya Allah itu mewajibkan kepada
mereka solat lima kali dalam sehari semalam. Jikalau mereka sudah taat untuk
berbuat sedemikian itu, maka beritahukanlah pula bahawasanya Allah itu
mewajibkan kepada mereka untuk mengeluarkan sedekah zakat yang diambil dari
golongan mereka yang kaya-kaya dan dikembalikan kepada golongan mereka yang
fakir-fakir. Jikalau mereka sudah taat berbuat sedemikian, maka takutlah engkau
akan harta-harta mereka yang mulia maksudnya jangan bertindak zalim dan
menganiaya. Takutlah kepada doanya orang yang dianiaya. sebab sesungguhnya
saja, antara doa itu dengan Allah tidak ada lagi tabirnya yakni doa orang yang
dianiaya pasti akan dikabulkan."
(Muttafaq
'alaih)
1075.
Daripada Jabir r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang
Bermaksud : "Sesungguhnya antara seseorang dengan kemusyrikan
dan kekafiran itu adalah meninggalkan solat," yakni kalau
sudah meninggalkan solat, maka orang itu tentu kafir.
(Riwayat
Muslim)
1076.
Daripada Buraidah r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:
Yang
Bermaksud : "Ikatan perjanjian antara kita iaitu kaum Muslimin
dan mereka iaitu kaum munafikin ialah solat. Maka barangsiapa yang meninggalkan
solat, sungguh-sungguh kafirlah ia."
Diriwayatkan
oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.
1077.
Daripada Syaqiq bin Abdullah at-Tabi'i yang sudah dimufakati oleh para alim
ulama tentang kebaikannya, rahimahullah, berkata:
Yang
Bermaksud : "Para sahabat Nabi Muhammad s.a.w. tidak
berpendapat akan sesuatu dari sekian banyak amalan yang jikalau ditinggalkan
lalu menjadikan kafir, kecuali hanya solat saja." Yakni: jadi kalau solat
yang ditinggalkan maka dapat menyebabkan orang yang meninggalkannya itu menjadi
kafir.
Diriwayatkan
oleh Imam Termidzi dengan isnad shahih.
1078.
Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang
Bermaksud : "Sesungguhnya pertama-tama amalan yang seseorang
itu dihisab dengannya ialah solatnya, maka jikalau baik solatnya itu,
sungguh-sungguh berbahagialah dan beruntunglah ia dan jikalau rosak,
sungguh-sungguh menyesal dan merugilah ia. jikalau seseorang itu ada kekurangan
dari sesuatu amalan wajibnya, maka Tuhan Azzawajalla berfirman:
"Periksalah olehmu semua hai malaikat, apakah hambaKu itu mempunyai amalan
yang sunnah." Maka dengan amalan yang sunnah itulah ditutupnya kekurangan
amalan wajibnya, kemudian cara memperhitungkan amalan-amalan lainnya itupun
seperti cara memperhitungkan amalan solat ini."
Diriwayatkan
oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan