Sudah terdahulu dalam bab-bab di muka
Hadisnya Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma - lihat Hadis no. 1095 - dan Hadisnya
Aisyah radhiallahu 'anha - lihat Hadis no. 1112 - dan keduanya itu adalah shahih
bahawa Nabi s.a.w. bersolat dua rakaat sesudah Maghrib.
1119.
Daripada Abdullah bin Mughaffal r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:
Yang
Bermaksud : "Bersolatlah
engkau semua sebelum Maghrib yakni solat sunnah." Beliau s.a.w.
mengucapkan dalam sabdanya yang ketiga kalinya dengan tambahan: "Bagi
siapa yang ingin melakukannya."
(Riwayat
Bukhari)
1120.
Daripada Anas r.a., katanya:
Yang
Bermaksud : "Sungguh-sungguh
saya telah melihat golongan sahabat-sahabat besar-besar sama bersegera ke ruang
dalam masjid ketika Maghrib yakni sesudah azan Maghrib dibunyikan perlu solat
sunnah di situ.”
(Riwayat
Bukhari)
1121.
Daripada Anas r.a. pula, katanya:
Yang
Bermaksud : "Kita
semua di zaman Rasulullah s.a.w. bersolat dua rakaat sesudah terbenamnya
matahari yakni sebelum Maghrib." la ditanya: "Apakah
Rasulullah s.a.w. juga bersolat sunnah itu?" Anas r.a. menjawab: "Beliau
s.a.w. melihat kita bersolat dua rakaat itu, tetapi beliau s.a.w. tidak
menyuruh kita melakukannya dan tidak pula melarangnya."
(Riwayat
Muslim)
1122.
Daripada Anas r.a. pula, katanya:
Yang
Bermaksud : "Kita
semua ada di Madinah, maka jikalau muazzin telah selesai berazan untuk solat Maghrib,
maka orang-orang sama bersegera ke ruang dalam masjid lalu bersolat dua rakaat,
sehingga sesungguhnya seseorang asing yang tempatnya bukan di Madinah
nescayalah kalau ia masuk masjid pasti mengira bahawa solat wajib Maghrib sudah
selesai dikerjakan kerana banyaknya orang yang bersolat sunnah dua rakaat
sebelum Maghrib itu."
(Riwayat
Muslim)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan