Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Ahad, 30 Jun 2013

Bab 264 Haramnya Melaknat Diri Seseorang Atau Terhadap Binatang





1548. Daripada Abu Zaid, iaitu Tsabit bin adh-Dhahhak al-Anshari r.a dan ia adalah termasuk golongan ahli bai'atur-ridhwan, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Barangsiapa bersumpah dengan agama selain Islam dengan dusta lagi sengaja misalnya ia berkata: "Demi Allah, kalau saya melakukan begini, maka saya masuk agama Yahudi atau Kristian, maka orang itu adalah sebagaimana apa yang diucapkan yakni kalau yang disumpahkan itu terjadi, orang tersebut hukumnya menjadi kafir kalau ketetapan hatinya akan memeluk agama itu. Dan barangsiapa yang membunuh dirinya dengan sesuatu benda yakni bunuh diri, maka ia akan disiksa pada hari kiamat dengan benda yang digunakan untuk bunuh diri itu. Seseorang itu tidak perlu memenuhi nazar kepada sesuatu yang ia tidak memilikinya, sedangkan melaknat kepada seseorang mukmin itu adalah sama dengan membunuhnya." 
(Muttafaq 'alaih)

1549. Daripada Abu Hurairah r.a.,: "Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Tidak seyogyanyalah bagi seseorang yang ahli berkata benar itu kalau menjadi seorang yang suka melaknat." 
(Riwayat Muslim)

1550. Daripada Abuddarda' r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Orang-orang yang suka melaknat itu tidak akan dapat menjadi orang-orang yang memberikan syafa'at serta sebagai saksi pada hari kiamat." 
(Riwayat Muslim)

1551. Daripada Samurah bin Jundub r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Janganlah engkau semua saling laknat-melaknati dengan menggunakan kata-kata Allah melaknat, jangan pula dengan kata-kata Allah memurkai ataupun dengan kata-kata masuk neraka."
Diriwayatkan oleh Imam-Imam Abu Daud dan Termidzi dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.

1552. Daripada Ibnu Mas'ud r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Bukannya seorang mukmin yang suka mencemarkan nama orang, atau yang suka melaknat dan bukan pula yang berbuat kekejian serta yang kotor mulutnya."
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.

1553. Daripada Abuddarda' r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Sesungguhnya seseorang hamba itu apabila melaknat kepada sesuatu, maka naiklah kelaknatannya itu ke langit, lalu ditutuplah pintu-pintu langit itu agar tidak masuk ke dalamnya, kemudian turun kembali ke bumi lalu ditutuplah pintu-pintu yang menuju ke arah bumi itu agar tidak dapat masuk ke dalamnya, selanjutnya ia bolak-balik ke kanan dan ke kiri. Seterusnya apabila tidak lagi ia memperoleh jalan masuk, maka kembalilah ia kepada orang yang dilaknat, jikalau yang dilaknat memang benar-benar sebagaimana isi yang dilaknatkan, maka kelaknatan itupun tetap berada dalam diri orang ini, tetapi jikalau tidak, maka kembalilah ia kepada orang yang mengucapkannya sehingga ia akan memperoleh bencana dengan sebab ucapan laknatnya tersebut." 
(Riwayat Abu Daud)

1554. Daripada 'Imran bin al-Hushain radhiallahu 'anhuma, katanya: 

Yang Bermaksud : "Pada suatu ketika Rasulullah s.a.w. dalam salah satu perjalanannya dan di situ ada seorang wanita dari golongan sahabat Anshar menaiki unta. Wanita itu agaknya kesal pada untanya itu, lalu melaknatinya. Kemudian Rasulullah s.a.w. mendengar ucapannya itu, lalu bersabda:
"Ambillah apa-apa yang ada di atas unta itu dan biarkanlah ia berjalan tanpa beban apa-apa, sebab ia sudah mendapat laknat."
'Imran berkata: "Seolah-olah saya masih dapat melihat sekarang ini, unta itu berjalan di kalangan para manusia dan tidak seorangpun yang ambil perhatian padanya." 
(Riwayat Muslim)

1555. Daripada Abu Barzah, iaitu Nadhlah bin 'Ubaid al-Aslami r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Pada suatu ketika ada seorang gadis berada di atas untanya dan di situ ada sementara harta benda kaum orang banyak, tiba-tiba ia melihat Nabi s.a.w. yang hendak berjalan di situ pula sedangkan jalan di gunung sudah sempit kerana banyak orang, lalu gadis itu berkata: "Hayo. Ya Allah laknatilah unta ini." Nabi s.a.w. lalu bersabda: "Janganlah mengawani kita seekor unta yang sudah terkena laknat ini." 
(Riwayat Muslim)

Ucapannya "Hal" dengan fathahnya ha' muhmalah dan sukunnya lam, iaitu sebagai kata bentakan terhadap unta.


Ketahuilah bahawa Hadis ini kadang-kadang dipersukar erti dan maknanya, padahal tiada kesukaran sama sekali dalam mengertikan itu. Adapun maksudnya ialah untuk melarang kalau unta yang sudah dilaknati itu mengawani mereka yakni orang-orang yang dalam perjalanan. Jadi sama sekali tidak ada larangan untuk menyembelihnya, menaikinya asalkan tidak berkawankan dengan Nabi s.a.w. Maka semua yang di atas itu juga Iain-Iain penggunaan terhadap unta itu adalah tetap boleh dan tiada halangan sama sekali, kecuali hanya dilarang untuk mengawani Nabi s.a.w. dalam seperjalanan, kerana penggunaan kesemuanya itu memang jaiz. Kalaupun ada sebahagian yang dilarang yakni mengawani Nabi s.a.w. dalam seperjalanan, maka untuk maksud yang Iain-Iain tetap dibolehkan. Wallahu a'lam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan