Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 6 Julai 2013

Bab 282 Larangan Menyiksa Hamba Sahaya, Binatang, Wanita Dan Anak Tanpa Adanya Sebab Yang Dibenarkan Oleh Syarak Ataupun Dengan Cara Yang Melebihi Kadar Kesopanan Meskipun Dibenarkan Oleh Syarak

Allah Taala berfirman:

Yang Bermaksud : "Dan berbuat baiklah kepada kedua orang tua, kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, tetangga yang menjadi kerabat, tetangga yang bukan kerabat, teman dalam perjalanan, orang yang dalam perjalanan dan apa-apa yang menjadi milik tangan kananmu yakni hamba sahaya. Sesungguhnya Allah itu tidak menyukai orang-orang yang sombong serta membanggakan diri." 
(an-Nisa': 36)

1597. Daripada Ibnu 'Umar radhiallahu 'anhuma bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Ada seorang wanita yang disiksa oleh Allah dengan sebab seekor kucing. la penjarakan binatang itu sehingga mati lalu masuklah ia dalam neraka. Wanita itu tidak suka memberinya makan dan minum ketika ia memenjarakannya itu, juga tidak dibiarkannya makan dari binatang-binatang kecil yang merayap di bumi." 
(Muttafaq 'alaih)

Khasyasyul ardhi dengan fathahnya kha' mu'jamah dan dengan syin mu'jamah yang didubbelkan, ertinya ialah binatang-binatang merayap serta yang kecil-kecil yang ada di bumi.

1598. Daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma pula bahawasanya ia berjalan melalui beberapa pemuda dari golongan Quraisy. Mereka itu membuat seekor burung yang hidup guna dipakai sebagai sasaran dan mereka melemparnya kepada pemilik burung itu, mereka memberikan setiap anak panah mereka yang tidak mengenai sasarannya. Setelah mereka melihat Ibnu Umar, merekapun lalu berpisah-pisah yakni buyar. Kemudian Ibnu Umar berkata: "Siapakah yang melakukan ini? Allah melaknat orang yang mengerjakan sedemikian ini. Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. melaknat kepada orang yang membuat sesuatu benda yang ada ruhnya yakni yang hidup untuk dijadikan sebagai sasaran misalnya untuk lempar-lemparan atau tembak-tembakan." 
(Muttafaq 'alaih)

Algharadhu dengan fathahnya ghain mu'jamah dan ra', iaitu suatu yang dituju atau benda yang dijadikan tujuan yakni sasaran.

1599. Daripada Anas r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Rasulullah s.a.w. melarang kalau binatang-binatang itu dipenjarakan untuk dibunuh." 
(Muttafaq 'alaih)

Maknanya ialah dipenjarakan dengan tujuan supaya mati dengan cara itu yakni kelaparan.

1600. Daripada Abu 'Ali, iaitu Suwaid bin Muqarrin r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Saya telah mengetahui bahawa saya adalah orang ketujuh dari tujuh orang bersaudara dari golongan anak-anak Muqarrin. Kita tidak mempunyai seorang pelayanpun melainkan seorang saja, kemudian pelayan kita itu dipukul oleh saudara kita yang terkecil di antara saudara-saudara yang Iain-Iain. Selanjutnya Rasulullah s.a.w. menyuruh kepada kita supaya pelayan tersebut kita merdekakan sebab ia adalah hamba sahaya." 
(Riwayat Muslim)

Dalam riwayat lain disebutkan: "Saya adalah orang ketujuh dari semua saudaraku."

1601. Daripada Abu Mas'ud al-Badri r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Saya pernah memukul bujang saya dengan cemeti, lalu saya mendengar suara dari belakang saya, berkata: "Ketahuilah hai Abu Mas'ud." Saya tidak memahami benar-benar isi suara yang diucapkan kerana kemarahan. Setelah mendekat kepada saya, tiba-tiba yang bersuara itu adalah Rasulullah s.a.w. dan selanjutnya bersabda:
"Ketahuilah hai Abu Mas'ud bahawasanya Allah itu lebih kuasa untuk berbuat semacam itu padamu daripada engkau berbuat sedemikian tadi pada bujang ini."
Saya lalu berkata: "Saya tidak akan memukul seorang hamba sahayapun sehabis peristiwa ini untuk selama-lamanya."
Dalam riwayat lain disebutkan: Lalu cemeti itu jatuh dari tanganku kerana kewibawaan beliau s.a.w.
Dalam riwayat lain lagi disebutkan: Saya lalu berkata: "Ya Rasulullah, ia saya nyatakan merdeka kerana mengharapkan keredhaan Allah." Kemudian beliau s.a.w. bersabda: "Andaikata engkau tidak berbuat sedemikian ini yakni memerdekakan hamba sahaya yang sudah dipukuli tadi, nescayalah engkau akan dijilat oleh api neraka atau akan disentuh api neraka itu." 
Diriwayatkan oleh Imam Muslim dengan semua riwayat di atas itu.

1602. Daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang memukul bujangnya dan ia tidak diterapi hukuman had sebagai balasan pukulannya atau menempeleng bujangnya, maka kaffarah yakni dendanya ialah memerdekakan hamba sahayanya itu." 
(Riwayat Muslim)

1603. Daripada Hisyam bin Hakim bin Hizam radhiallahu 'anhuma bahawasanya ia berjalan di negeri Syam melalui beberapa orang dari Anbath. Mereka itu didirikan di bawah matahari yakni dijemur di panas matahari-dan dituangkanlah minyak di atas kepala mereka. la berkata: "Ada peristiwa apakah ini?" la memperoleh jawapan bahawa mereka itu disiksa kerana belum memenuhi pembayaran pajak kepada Negara.”
Dalam riwayat lain disebutkan: "Mereka itu ditahan dengan sebab urusan pajak." Hisyam lalu berkata: "Saya menyaksikan nescayalah saya pernah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Sesungguhnya Allah akan menyiksa orang yang menyiksa para manusia ketika ada di dunia." Selanjutnya ia masuk ke tempat amir yakni gabernor  lalu ia diberitahu tentang hal itu, kemudian amir itu menyuruh supaya orang-orang yang disiksa tadi didatangkan di mukanya lalu mereka dilepaskan semuanya. 
(Riwayat Muslim)

Al-Anbath ialah para petani dari golongan orang-orang 'ajam yakni bukan Arab di Syam.

1604. Daripada Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma, katanya: 

Yang Bermaksud : “Rasulullah s.a.w. melihat seekor keldai yang ditandai di mukanya dengan menggunakan pengicisan dengan api lalu beliau mengingkari yang sedemikian itu yakni menganggapnya sebagai suatu kemungkaran atau hal yang dosa. Kemudian ibnu Abbas berkata: "Demi Allah, saya tidak akan menandai keldai itu melainkan di bahagian tubuh yang jauh sekali dari mukanya." la lalu menyuruh mendatangkan keldainya lalu diciskanlah diseterikakanlah  pada kedua punggungnya. Ibnu Abbas adalah pertama-tama orang yang mengeciskan pada kedua punggung binatang.” 
(Riwayat Muslim)

Alja'iratani " ialah ujung punggung yang ada di sekitar buritan yakni dubur.

1605. Daripada Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma pula bahawasanya Nabi s.a.w. dilalui oleh seekor keldai yang telah diberi tanda ciscisan dengan api di mukanya, lalu beliau s.a.w. bersabda:"Allah melaknat kepada orang yang menandai sedemikian ini."
(Riwayat Muslim)
Dalam riwayat Muslim lainnya disebutkan pula: Rasulullah s.a.w. melarang memukul di muka dan memberi tanda cis-cisan di muka.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan