Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Ahad, 30 Jun 2013

Bab 265 Bolehnya Melaknati Kepada Orang-orang Yang Mengerjakan Kemaksiatan Tanpa Menentukan Perorangannya





Allah Taala berfirman:

Yang Bermaksud : "Ingatlah bahawa laknat Allah adalah atas orang-orang yang menganiaya." 
(Hud: 18)

Allah Taala berfirman pula:

Yang Bermaksud : "Maka berserulah orang yang menyerukan bahawasanya laknat Allah adalah atas orang-orang yang menganiaya." 
(al-A'raf)
Sudah tetap dalam Hadis shahih bahawasanya Rasulultah s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Allah melaknat kepada orang yang menghubungkan rambutnya dengan rambut orang lain serta orang yang meminta supaya rambutnya dihubungkan dengan rambut orang lain." (lihat Hadis no. 1639), sabdanya pula: 

Yang Bermaksud : "Allah melaknat kepada orang makan harta riba." (Hadis no. 1612), sabdanya lagi:

Yang Bermaksud : "Allah melaknat orang-orang yang menggambar sesuatu yang berjiwa.” (lihat bab no. 305), sabdanya lagi: 

Yang Bermaksud : "Allah melaknat orang yang mengubah-ubah batas-batas bumi." yakni batas-batas yang ditentukan dalam bumi itu menurut persetujuan negara-negara yang bersangkutan, sabdanya lagi: 

Yang Bermaksud : "Allah melaknat pencuri yang mencuri sebutir telur." sabdanya lagi: 

Yang Bermaksud : "Allah melaknat orang melaknat kepada kedua orang tuanya." (Hadis no. 338), juga 

Yang Bermaksud : "Allah melaknat orang yang menyembelih selain kerana Allah." juga sabdanya: 

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang melakukan sesuatu kemungkaran atau memberi tempat perlindungan kepada orang yang melakukan kemungkaran, maka atasnya adalah laknat Allah, seluruh malaikat serta sekalian manusia." (Hadis no. 1801) Sabdanya lagi: 

Yang Bermaksud : "Ya Allah, laknatilah kepada kabilah-kabilah Ri'l, Dzakwan dan 'Ushayah, mereka semua itu bermaksiat kepada Allah dan RasulNya." Ini adalah nama tiga kabilah bangsa Arab, juga sabdanya: 

Yang Bermaksud : "Allah melaknat kepada kaum Yahudi, mereka menggunakan makam-makam nabi-nabi mereka sebagai masjid." demikian pula sabdanya: 

Yang Bermaksud : "Allah melaknat kepada orang-orang lelaki yang menyerupakan dirinya sebagai orang-orang perempuan dan orang-orang perempuan yang menyerupakan dirinya sebagai 0rang-orang lelaki." (Hadis 1628)


Semua lafaz-lafaz di atas itu tercantum dalam Hadis shahih bahkan sebahagiannya adalah di dalam kedua kitab shahihnya Imam -Imam Bukhari dan Muslim, sebahagian lagi di salah satu dan kedua kitab shahih itu. Hanyasanya saya bermaksud meringkaskannya dengan cukup menunjukkan pada Hadis-hadis itu belaka, sedang-kan sebahagian yang terbesar akan saya uraikan dalam masing-masing babnya dari kitab ini. In Sya Allah.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan