Allah Taala berfirman:
Yang Bermaksud : "Apakah mereka yakni orang-orang
yang terkena laknat itu mendengki atau iri hati kepada orang-orang lain
kerana keutamaan yakni kurnia yakni diberikan Allah kepada mereka ini?"
(an-Nisa': 54)
Dalam bab ini termasuk pulalah Hadisnya
Anas r.a., yang lalu dalam bab sebelum ini (lihat Hadis no. 1564).
1566. Daripada Abu Hurairah r.a.,
bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Takutlah engkau semua pada sifat
dengki iri hati, sebab sesungguhnya dengki itu dapat makan yakni menghabiskan
kebaikan-kebaikan sebagaimana api makan kayu bakar" atau sabdanya:
"makan rumput."
(Riwayat Abu Daud)
Keterangan:
Seseorang yang tidak gembira kalau
saudaranya mendapatkan sesuatu, sedangkan ia sendiri akan gembira kalau
memperolehnya, maka orang yang sedemikian ini disebut orang dengki. Menurut
Imam Ghazali kedengkian itu ada tiga macam, iaitu:
(a) Menginginkan agar
kenikmatan orang lain itu hilang dan ia dapat menggantikannya.
(b) Menginginkan agar
kenikmatan orang lain itu hilang, sekalipun ia tidak dapat menggantikannya,
baik kerana merasa mustahil bahawa dirinya akan dapat menggantikannya atau
memang kurang senang memperolehinya atau sebab Iain-Iain. Pokoknya asal orang
itu jatuh, ia gembira. Ini adalah lebih jahat dari kedengkian yang pertama.
(c) Tidak ingin kalau
kenikmatan orang lain itu hilang, tetapi ia benci kalau orang itu akan melebihi
kenikmatan yang dimilikinya sendiri. Inipun terlarang, sebab jelas tidak redha
dengan apa-apa yang telah dibahagikan oleh Allah.
Ada suatu sifat lain yang bentuknya
seolah-olah seperti dengki, tetapi sama sekali bukan termasuk kedengkian, bukan
pula suatu sifat yang buruk dan jahat, sebaliknya malahan merupakan sifat utama
dan terpuji. Apakah itu? Sifat itu dinamakan ghibthah. Marilah kita selidiki
apa makna ghibthah itu?
Ghibthah ialah suatu kesedaran atau
suatu keinsafan yang tumbuh dari akal fikiran manusia yang berjiwa besar dan
luhur. la sedar dan insaf akan kekurangan atau kemunduran yang ada di dalam
dirinya, kemudian setelah menyedari dan menginsafi hal itu, lalu ia bekerja
keras, berusaha mati-matian agar dapat sampai kepada apa-apa yang telah dapat
dicapai kawannya, tanpa disertai kedengkian dan iri hati. Sekalipun ia
menginginkan mendapatkan apa yang telah didapatkan oleh orang lain, namun
hatinya tetapi bersih, sedikitpun tidak mengharapkan agar kenikmatan orang lain
lenyap atau hilang daripadanya. Manusia yang bersifat ghibthah sentiasa menginginkan
petunjuk dan nasihat, bagaimana dan jalan apa yang wajib ditempuhnya untuk
menuju cita-citanya itu.
Jadi ghibthah bukan sekali-kali dapat
disamakan dengan dengki. Seseorang yang luhur budi, tidak berjiwa kintel yang
dapat memiliki sifat ini. Ringkasnya apabila ia mengetahui sesuatu yang berupa
kenikmatan dan kebaikan apapun yang ada dalam peribadi orang lain, ia tidak
hanya terus berangan-angan kosong tanpa berusaha dan tidak pula mendengki
orangnya, juga tidak mengharapkan lenyapnya kenikmatan atau kebaikan tadi
daripadanya, baik dengan maksud supaya kenikmatan itu berpindah kepada dirinya
sendiri atau tidak. Sebaliknya ia makin menggiatkan usaha untuk mencapainya,
bahkan kalau dapat melebihi adalah lebih baik lagi. la ingin memperoleh
ketinggian sebagaimana orang lain yang dilihatnyapun belum puas sehingga berada
di atasnya, belum rela hatinya sehingga yang diperolehnya itu adalah kenikmatan
yang lebih tinggi nilainya.
Ini bukan bersaing, sebab jalan yang
dilaluinya adalah wajar. Misalkan seorang pedagang, ia tidak merosak harga
pasaran pada umumnya, tidak pula menghasut pembeli dengan mengatakan bahawa
barang yang dijual oleh orang lain itu berkwalitet buruk atau barang palsu atau
dengan menempuh jalan yang tidak terhormat menurut ukuran masyarakat yang
sopan. Jadi keuntungan yang didapatkan adalah wajar dan cara memperolehnyapun
wajar pula. Kalaupun hal semacam di atas ada sebahagian orang yang menyebutkan
bersaing, tetapi persaingan itu adalah sihat, bukan persaingan secara akal
bulus.
Dari uraian di atas, kita dapat mengerti
bahawa manakala dengki itu hanya dimiliki oleh manusia yang berjiwa rendah dan
mendorongnya untuk berangan-angan kosong untuk mendapatkan kenikmatan yang
dimiliki orang lain, tetapi ghibthah malahan sebaliknya itu, sebab ghibthah
inilah pendorong utama untuk beramal dan berusaha agar mendapat kebaikan dan
kenikmatan yang diidam-idamkan, sama sekali tidak disertai rasa ingin melakukan
sesuatu keburukan apapun pada orang lain, la ingin sama-sama hidup dan
bekerjasama secara sebaik-baiknya. Jadi perbezaan antara kedua macam sifat dan
akhlak itu jauh sekali, sejauh antara jarak langit dengan bumi. Dengki adalah
tercela dan pendengki adalah sangat terkutuk, sedangkan ghibthah adalah terpuji
dan pengghibthah adalah sangat terhormat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan