Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Jumaat, 22 November 2013

M 71 : PUASA RAMADAN

Hadis 1

Daripada Abu Hurairah RA katanya:

Rasulullah SAW pernah menggalakkan sahabatnya berqiam Ramadan tanpa menyuruh mereka dengan kesungguhan (yang menunjukkan wajib), kemudian sabdanya: “Barangsiapa yang berqiam Ramadan dengan penuh keimanan dan ihtisab (mengharapkan redha dan ganjaran Allah) akan diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu.” 
Diriwayatkan oleh Al-Bukhari, Muslim, Abu Daud, al-Tirmizi dan al-Nasa’i

Hadis 2

Daripada ‘Abdur Rahman bin ‘Awf, sabda Nabi SAW:

“Barangsiapa yang berpuasa Ramadan dan berqiam Ramadan dengan penuh keimanan dan ihtisab, ia akan keluar daripada dosa-dosanya seperti  mana hari ibunya melahirkannya.”
Diriwayatkan oleh Al-Nasa’i, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Majah dan al-Bayhaqi

Hadis 3

Rasulullah s.a.w bersabda :

“Demi Zat yang jiwaKu berada dalam genggamanNya, bau mulut orang yang berpuasa lebih baik di sisi Allah daripada haruman kasturi.”
 Diriwayatkan oleh al-Bukhari dalam Shahih al-Bukhari, Kitab al-Shaum – no: 1894

Hadis 4

Rasulullah s.a.w bersabda :

“Sesungguhnya di syurga terdapat pintu yang dinamakan Ar-Rayan. Orang-orang yang berpuasa akan masuk melalui pintu itu pada hari Kiamat. Tidak ada seseorangpun yang akan masuk melalui pintu ini kecuali mereka .Dikatakan: Mana orang-orang yang berpuasa? Lalu mereka semua berdiri. Tidak ada seorangpun yang masuk melalui pintu ini selain mereka. Apabila mereka semua telah masuk, pintu ini akan ditutup dan tidak ada seorangpun yang akan masuk melaluinya.” 
Diriwayatkan oleh al-Bukhari dalam Shahih al-Bukhari, Kitab al-Shaum – no: 1896

Hadis 5

Abu Umamah r.a berkata:

“AKu bertanya kepada Rasulullah s.a.w: Ya Rasulullah, tunjukkan daku satu amalan yang membolehkan daku memasuki syurga dengan cara itu. Lalu Rasulullah s.a.w bersabda: Kamu hendaklah berpuasa kerana sesungguhnya tidak ada satu carapun yang mampu menandinginya.” 
Diriwayatkan oleh Ibn Hibban – no: 3494
via Al-Hijrah Muamalat

*Jika salah tolong betulkan....




Tiada ulasan:

Catat Ulasan