Allah
SWT berfirman maksudnya:
“Sesungguhnya mendapat kejayaan orang mukmin yang khusyuk dalam
solatnya. Dan mereka yang menghindari perkara yang sia-sia. Dan mereka menunaikan
zakat. Dan mereka yang menjaga kehormatan kecuali kepada isteri mereka dan
hamba sahaya milik mereka, maka mereka itu tidaklah dicela. Dan mereka yang
melakukan sebaliknya, mereka itu adalah melampaui batas. Mereka yang
menunaikan amanah dan janji-janji mereka, mereka yang sentiasa memelihara
solat mereka, mereka itulah yang mempusakai Syurga Firdaus dan mereka akan
kekal di dalamnya.”
(Al
Mukminun: 1-11)
Dalam
ayat ini Allah memberitahu bahawa orang yang mendapat kejayaan itu adalah dari
kalangan orang mukmin iaitu yang mempusakai Syurga Firdaus. Tuhan tidak sebut
orang Islam. Orang Islam tidak dijanjikan kejayaan dan kemenangan. Yang
dijanjikan kejayaan dan kemenangan itu adalah orang mukmin. Orang mukmin sahaja
yang sanggup melakukan syarat-syarat yang disebutkan dalam ayat tadi.
Kemenangan umumnya di dunia, manakala kejayaan di Akhirat. Terdapat tujuh
syarat yang Tuhan tetapkan untuk orang mukmin itu mendapat kejayaan yakni:
1. Khusyuk dalam solat
Antara
rasa khusyuk yang dirasai oleh orang yang khusyuk dalam solat itu ialah, rasa
kebesaran Tuhan, rasa Tuhan itu hebat, rasa diperhati, didengar dan diketahui
oleh Tuhan. Terasa diri hamba, rasa lemah, rasa hina dan rasa rendah diri. Kita
terasa meminta bermacam-macam daripada Tuhan, mengikut ayat-ayat apa yang
dibaca dalam solat itu. Setiap perkara yang diminta itu, ada rasanya yang
tertentu. Terasa harap, sedih dan berbagai-bagai perasaan. Perasaan itu
berubah-ubah dari satu bacaan ke satu bacaan yang lain. Itulah orang mukmin
yang khusyuk dalam solat. Hingga dia tidak sempat membayangkan atau memikirkan
perkara lain.
Kalau
begitulah yang digambarkan, memang agak sulit. Lebih-lebih lagi bagi orang yang
tidak tahu makna bacaan maka lagi susahlah hendak menghayati. Salah satu ciri
mukmin yang akan diberi kejayaan di Akhirat ialah khusyuk dalam solat. Kejayaan
pula umum. Ia boleh berlaku di sesetengah aspek mengikut taraf khusyuk
masing-masing. Mungkin berjaya di bidang ekonomi tetapi tidak berjaya di bidang
lain. Bergantung kepada khusyuknya secara umum. Kalau secara umum itu
khusyuknya luar biasa, maka banyaklah pertolongan Allah. Kalau kurang khusyuk
maka kuranglah bantuan Allah. Rasulullah SAW menyebut bahawa jemaah itu rahmat.
Jadi khusyuk secara jemaah tentu tidak sama dengan khusyuk secara individu.
Bantuan kepada jemaah tidak sama dengan bantuan kepada individu.
2. Mengelak dari perkara yang tidak
memberi faedah
Perkara
yang tidak memberi faedah itu ada yang lahir, ada yang batin, ada soal luaran
dan ada soal dalaman. Ada yang tersirat dan tersurat. Apa sahaja yang sia-sia
mesti dijauhi sama ada yang lahir mahupun yang batin. Di antara perkara lahir
yang sia-sia, yang perlu dijauhi adalah:
1.
Sia-sia dalam perjuangan yakni perjuangan yang tidak hak.
2. Membangunkan
ekonomi yang sia-sia.
3.
Membangunkan pendidikan yang sia-sia, yang melahirkan orang yang tidak kenal
Tuhan dan rosak akhlaknya. Itu mesti dijauhi.
4.
Membangunkan jemaah yang melalaikan.
5.
Pergi musafir yang tidak memberi manfaat.
6.
Berkawan yang tidak memberi manfaat.
Manakala
perkara batin yang sia-sia pula ada dua iaitu:
a.
Fikiran kita.
Fikiran
jangan memikirkan perkara yang tidak memberi manfaat, yang sia-sia, yang tidak
merasakan kebesaran Tuhan dan mendatangkan cinta Tuhan. Atau memikirkan
benda-benda yang boleh mendorong nafsu. Orang mukmin tidak akan lakukan yang
demikian.
b.
Perasaan kita.
Begitu
juga perasaan perlu dijauhi daripada perkara yang melalaikan kita dari Tuhan.
Lebih-lebih lagi perasaan yang boleh menjadi dosa seperti rasa hendak marah,
berdendam, rasa hasad dengki, rasa-rasa hendak buat jahat, rasa-rasa yang tidak
mendatangkan cinta dan takut Tuhan. Itu semua mesti dijauhi. Itu adalah antara
perkara yang melalaikan, yang bersifat batin. Mana yang tidak disebut, kiaskan
sahaja.
3. Mengeluarkan zakat
Erti
zakat itu ialah murni, bersih dan suci. Zakat terbahagi dua yakni:
a.
Zakat yang lahir
Zakat
yang lahir itu kita bahagikan kepada asnaf yang lapan. Tidak perlu disebutkan
asnaf itu di sini kerana semua sudah tahu. Sama ada zakat fitrah, zakat harta
atau zakat perniagaan. Mengapa bila kita tunaikan zakat, itu dikatakan
pembersihan? Sebab hak yang lapan asnaf itu sudah tidak ada lagi pada harta
kita. Tuhan sudah tentukan pada orang kaya itu ada hak lapan asnaf dalam
hartanya. Jadi kalau kita keluarkan hak orang lain daripada harta kita, ertinya
bersihlah harta kita. Kalau kita tidak keluarkan, ertinya hak asnaf yang lapan
itu ada pada harta kita. Kalau kita makan, ertinya makan hak orang. Seolah-olah
kita makan harta curi atau harta rasuah. Kalau kita beri anak isteri makan
harta itu, lagilah luas kejahatan itu. Sebab itu zakat itu dalam bahasa kita
dikatakan pembersihan sebab bila kita keluarkan zakat maka kita tidak makan
lagi harta yang bukan harta kita.
b. Zakat
yang batin
Zakat
yang batin itu ialah:
i.
Membersihkan akal kita daripada perkara yang haram, yang boleh menjadi syirik,
yang boleh membawa ingkar dan mungkar kepada Tuhan.
ii.
Membersihkan nafsu kita daripada tamak, dendam dan lain-lain lagi. Bersihkan
hati kita daripada mazmumah nafsu. Sebab bila nafsu kotor, ia akan kotorkan
hati. Bersihnya hati kita ditentukan oleh nafsu kita. Jadi hati atau roh kita
ini ditentukan oleh nafsu kita. Sebab itu tidak dikatakan mujahadatur roh
atau mujahadatul qalbi. Ia dikatakan mujahadatun nafs iaitu mujahadah untuk
membuang mazmumah dari nafsu kita. Bila nafsu kotor, maka jahatlah hati. Bila
nafsu tidak terdidik, automatik roh tidak terdidik. Roh kita tercorak ikut
corak nafsu. Maka nafsu perlu dibersihkan dari mazmumah.
Itu
erti zakat yang batin, yang tersirat, yang bersifat rohaniah. Maka syarat
ketiga untuk mendapat kemenangan ialah mengeluarkan zakat lahir dan batin.
Orang hanya cakap zakat yang lahir sahaja. Yang batin tidak dipeduli. Walhal
dalam ajaran Islam, hal yang tersirat itu lebih banyak.
4. Menjaga kehormatan
Kehormatan
di sini banyak aspek. Ada yang besar dan ada yang kecil. Yang besar itu ialah
peringkat zina. Orang berzina ertinya tidak menjaga kehormatan. Orang liwat,
lesbian, termasuk zina dengan tangan, itu dikira tidak menjaga kehormatan. Bagi
orang yang gunakan tangan (onani) atau alat-alat tertentu untuk keluarkan
mani, itu semua dosa besar. Kalau ia dilakukan maka dianggap tidak menjaga
kehormatan yang besar. Zina, liwat, homoseks, lesbian, itu semuanya sama yakni
dosa besar. Bila dilanggar, ia jadi dosa besar.
Ada
pula kehormatan yang kecil seperti bergaul bebas, bercakap-cakap yang boleh
lahirkan nafsu dan berpakaian terdedah. Itu juga dikatakan tidak jaga
kehormatan. Mendedahkan aurat itu juga termasuk tidak menjaga kehormatan. Dedah
aurat hanya boleh di depan suami isteri. Sesetengah orang dia hanya jaga
kehormatan yang besar seperti tidak berzina, tetapi dia banyak langgar yang
kecil-kecil. Akhirnya jadi dosa besar juga. Seperti ke pejabat dengan mendedah
aurat, kemudian bergaul bebas, kemudian bercakap yang ada kehendak-kehendak
nafsu, akhirnya jadi dosa besar. Asalnya tidak menjaga kehormatan yang kecil
tetapi bila sudah banyak dan dilakukan setiap hari, ia jadi besar walaupun tidak
berzina. Seolah-olah dia sudah berzina.
Jadi
kehormatan atau maruah, sama ada yang besar atau kecil hendaklah dijaga.
Kehormatan yang kecil, kalau tidak dijaga, ia jadi banyak dan akan jadi dosa
besar juga.
5. Menjaga amanah-amanah
Di
sini Tuhan menyebut amanah itu dalam kata jamak. Ertinya amanah itu banyak
aspek. Amanah itu bersifat global. Jadi ertinya orang mukmin itu menjaga
berbagai amanah yang dipikulkan kepadanya. Kalau kita kaji tentang amanah
secara umum, amanah itu ada tiga aspek iaitu:
a.
Amanah agama Islam
Ini
amanah yang utama. Sewaktu di alam roh, sebelum amanah ini ditawarkan oleh
Tuhan kepada manusia, Tuhan tanya kepada bukit, gunung dan bumi sama ada mahu
terima amanah ini yakni amanah agama Islam untuk mengatur dunia tetapi semua
tidak sanggup. Setelah itu baru ditawarkan kepada manusia.
Kita
sudah lupa tentang ini sebab roh kita sudah masuk dalam sangkar (tubuh),
lantas Tuhan beri nama insan (iaitu pelupa). Tidaklah dikatakan roh lagi.
Insan itu dari bahasa Arab yang maksudnya pelupa. Masuk sahaja roh ke badan,
kita terus lupa. Begitulah watak manusia itu. Kalau takdirnya kita masih roh,
kita akan ingat tentang amanah ini.
Jadi
amanah yang besar sekali ialah amanah agama. Oleh kerana besarnya amanah itu,
gunung, langit dan bumi tidak sanggup menerimanya tetapi manusia yang pelupa
inilah yang menerima. Langit bukan sahaja menolak bahkan merayu memohon
perlindungan supaya jangan diberikan amanah ini. Jadi tawaran itu dihalakan
kepada manusia. Tanpa fikir panjang, kita pun terima.
Apa
kata Tuhan? Tuhan pun berkata, “Dengan amanah inilah Tuhan hendak azab orang
munafik lelaki dan perempuan, musyrikin lelaki dan perempuan. Dan hendak
ampunkan orang mukmin lelaki dan perempuan.”
Rupanya
bila amanah ini diterima maka dihisablah manusia. Disebabkan amanah ini,
manusia menjadi munafik dan kafir. Tuhan tidak sebut yang kafir dulu tetapi
disebut munafik dulu sebab munafik sudah jelas lebih berat kejahatannya. Orang
Islam sudah faham dan yang punya diri pun faham. Orang Islam yang tidak tunai
amanah, itu munafik. Tuhan lebih marah kepada orang munafik yang tidak tunai
janji daripada musyrik atau orang kafir. Walaupun ada yang mengaku Islam tetapi
kebanyakannya adalah munafik. Tuhan hendak ampun orang mukmin kerana hanya
orang mukmin yang patuh.
Amanah
yang pertama itu ialah amanah agama Islam yang merupakan suruhan dan larangan.
Perintah suruh itu pula terbahagi kepada berbagai kategori. Begitu juga
perintah larangan. Ada yang haram, makruh, dosa besar, dosa kecil. Perintah
suruh pula ada fardhu ain, fardhu kifayah, sunat dan sunat muakad. Itu
statusnya. Aspeknya yang utama ada yang berkait dengan ibadah yakni rukun Islam
seperti solat dan ada yang berkait dengan akidah yang bukan setakat dipercayai
bahkan mesti diyakini. Ramai yang percaya tetapi tidak yakin. Contohnya Tuhan
tidak dijadikan tempat rujuk dalam semua hal. Bimbang hendak tawakal dengan
Tuhan. Begitu juga akhlak ataupun ihsan. Ia adalah perintah wajib. Seperti
merendah diri, sabar, kasih sayang, pemaaf, tolak ansur, tawakal dan redha.
Begitulah
sebaliknya, perkara yang dilarang, yakni disuruh tinggalkan seperti sombong,
hasad, riak dan dengki. Jadi amanah itu ada perintah buat dan ada perintah
larang. Ada yang berkait dengan akidah, Islam dan ihsan. Juga dalam hal-hal
rohaniah. Itu semua amanah yang mesti dibuat. Oleh kerana amanah itu besar maka
gunung, bukit, laut dan bumi tidak sanggup memikulnya. Mereka tidak mahu dan
tidak sanggup sebab mereka tahu akibatnya. Tetapi manusia terima dengan penuh
sombong.
Jadi
agama Islam itu adalah amanah yang terbesar, yang di dalamnya ada akidah, Islam
dan ihsan.
b.
Apa yang Tuhan milikkan kepada kita
Apa
yang Tuhan milikkan kepada kita merupakan amanah. Ianya ada dua peringkat
iaitu:
a.
Yang ada dalam diri
b.
Yang di luar diri
Setiap
milik kita yang ada dalam diri atau di luar diri adalah taraf amanah yang kedua
selepas amanah agama Islam tadi. Dengan kata lain seluruh lahir dan batin kita
adalah amanah. Tuhan suruh gunakan mata untuk melihat perkara yang Tuhan redha.
Tuhan beri kaki supaya kita menghala ke sesuatu yang Tuhan redha. Tuhan beri
mulut supaya kita boleh bercakap sesuatu yang Tuhan redha. Jadi semua jawarih
yang ada pada kita itu adalah amanah yang Tuhan minta kita gunakan ke arah
yang Tuhan redha. Siapa yang menggunakannya dijalan yang Tuhan tidak redha,
ertinya dia khianat.
Begitu
juga dengan nafsu. Kehendak-kehendak nafsu mestilah kita halakan kepada yang
Tuhan kehendaki dan yang Tuhan suka. Kalau berlaku sebaliknya, ertinya kita
khianat. Demikianlah juga dengan roh. Hendaklah kita berperasaan mengikut yang
Tuhan suka. Jika tidak, ertinya kita khianat. Apa yang kita tahu yakni di akal,
yang sudah jadi ilmu kita, kalau yang wajib, mesti dilaksanakan, kalau sunat
elok dilaksanakan dan kalau haram, jangan dilaksanakan.
Di
luar diri kita juga ada amanah yang Tuhan sudah jadikan milik kita. Di
antaranya anak isteri. Mereka mesti dididik seperti mana yang Tuhan redha dan
mesti diajak ke arah yang Tuhan suka. Kalau dididik dengan cara yang Tuhan
tidak suka, ertinya kita khianat dengan Tuhan. Kebanyakan orang gagal apabila
berhadapan dengan anak isteri, termasuklah para pejuang Islam. Kita sendiri
perlu check kerana kita pun ada yang gagal sebab kadang-kadang kita lebih
ghairah untuk mendidik orang tetapi apabila berhadapan dengan keluarga, kita
cuai.
Anak
isteri adalah harta kita. Mereka itu adalah amanah. Selain itu, wang, ringgit
dan harta kita adalah amanah. Makin banyak harta atau aset kita ertinya makin
banyaklah amanah yang hendak ditunaikan. Kalau sedikit sahaja, maka sedikitlah
amanah. Sebab itu, walaupun mencari harta itu dibenarkan tetapi kerana hendak
elakkan daripada harta itu menjadi amanah dan tanggungjawab maka di kalangan
Sahabat Rasulullah SAW ada yang memilih untuk miskin. Jadi apa juga aset yang
ada pada kita, hendaklah dihalakan kepada keredhaan Tuhan. Kalau tidak, kita
akan dianggap khianat.
c.
Amanah yang aradhi (mendatang)
Amanah
yang dipikulkan kepada kita sama ada oleh negara, masyarakat atau jemaah
adalah amanah yang aradhi. Ada orang yang jadi presiden, jadi pengarah atau
jadi cikgu. Asalnya amanah itu tidak ada tetapi kita yang hendakkan jawatan itu
tanpa tahu bahawa itu amanah dan tanggungjawab besar. Itu amanah tambahan yang
dipertanggungjawabkan. Kalau kita tidak melaksanakan tanggungjawab ertinya
kita khianat.
Rupanya
amanah yang perlu dipikul oleh seseorang itu ada tiga aspek. Amanah agama pun
tidak mampu hendak kita buat. Tidak cukup dengan itu, kita minta lagi yang
lain-lain untuk kita tanggung. Bodohnya manusia sampai boleh jadi munafik kerana
tidak menunaikan amanah sedangkan munafik itu lebih jahat dari orang kafir.
Itulah
huraian kepada ayat bahawa orang mukmin itu sangat menunaikan amanah. Kalau
tidak mampu, dia akan minta ampun dari Tuhan. Itulah yang dimaksudkan mereka
yang menjaga amanah. Orang mukmin boleh melakukannya tetapi tidak bagi orang
Islam. Orang Islam sudahlah tidak mampu, tidak pula minta ampun.
6. Menunaikan janji mereka
Janji
itu ada dua iaitu:
a.
Janji yang kita buat waktu di alam roh. Itu janji besar yang kita hendak
tunaikan.
b.
Ada pula janji aradhi yang kita buat sendiri. Tidak puas dengan janji yang ada,
kita tambah lagi. Kalau kita janji hendak bayar hutang tetapi tidak bayar, itu
khianat. Kecuali kalau kita tidak mampu, kita minta halalkan. Kalau berjanji
hendak jumpa di suatu tempat tetapi tidak pergi, itu khianat. Janji hendak buat
itu dan ini tetapi tidak amanah dengan janji. Itu khianat. Kalau kita sudah
buat janji dengan sesiapa pun, kalau tidak dapat tunaikan, mesti jumpa dan
minta maaf.
7. Mereka menjaga solat-solat mereka
Solat
di sini disebut dalam jamak, bukan satu. Orang mukmin itu ialah orang yang
menjaga solat-solatnya. Ia disebut banyak sebab solat itu dilakukan banyak
kali, selagi hidup. Sebab itu dikatakan solat-solat dan tidak dikatakan solat
sahaja. Itulah yang susah. Orang mukmin sahaja yang mampu menjaga solat setiap
kali mendirikannya.
Bagaimana
yang dikatakan memelihara solat? Ia melibatkan banyak perkara seperti:
1.
Jaga syarat-syaratnya. Kalau tidak jaga syarat maka tidak sah solat. Ertinya
tidak solatlah. Tidak payahlah kita terangkan lagi syaratnya sebab kita sudah
belajar fardhu ain.
2.
Jaga rukun (rukun di dalam solat, di luar solat adalah syarat-syaratnya).
3.
Jaga bacaan-bacaan supaya sesuai dengan ilmu tajwid.
4.
Faham makna bacaan.
5.
Jaga penghayatannya.
6.
Jaga waktu solat.
7.
Kalau berjemaah, jaga barisan atau safnya.
Yang
lebih berat dari itu ialah kena jaga tuntutannya di luar solat. Kalau kita
sudah buat ikrar, “Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup dan matiku adalah kerana
Allah,” maka tuntutannya sangat berat hendak dibuat di luar solat. Sebab itu
ada ulama yang kata, “Hendaklah kamu solat setiap masa.” Maksudnya tuntutan solat
itu hendaklah diamalkan setiap masa. Kalau boleh setiap tarikan nafas kita
mesti sesuai dengan ikrar kita bahawa hidup mati kita untuk Tuhan. Buat apa
pun, mesti dalam keadaan ingat dan untuk Tuhan.
Begitulah
tuntutan untuk menjaga solat. Kalau tidak dilaksanakan maka kita dianggap tidak
menjaga solat.
Jadi
kalau tujuh perkara ini berlaku kepada orang mukmin, selain diberi kemenangan
di dunia, di hujung ayat diberitahu, akan diberi kejayaan besar di Akhirat
yakni diberi Syurga Firdaus yang merupakan Syurga yang paling tinggi.
Rasulullah SAW berkata kalau hendak minta Syurga, mintalah Syurga Firdaus. Maka
itulah ciri orang yang akan mewarisi Syurga Firdaus, yang mana mereka kekal
abadi di dalamnya.
Itulah
tafsiran surah Al Mukminun dari ayat 1-11. Setelah dihurai dan ditafsirkan,
terlalu banyak ilmu yang ada dalam ayat itu. Kita rasa takut kalau tidak dapat
laksanakan. Belum lagi baca ayat lain. Baru ayat dalam surah Al Mukminun, sudah
terasa berat. Itulah yang hendak kita faham dan hayati supaya kita benar-benar
mendapat kejayaan di Akhirat. Moga-moga bertambah kesedaran kita.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan